Beantwoorden
Alby
Freshman Beetjesweter
Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

Automatisch invullen van Webmail Aan: veld gebroken

In het verleden kon ik een eerste letter van een bestemmeling ingeven. Dit genereerde een lijst van in het verleden gebruikte adressen. Een item selecteren uit deze lijst vulde het Aan: veld in.

Sinds enkele maanden werkt dit mechanisme hoofdzakelijk niet meer. Als ik het eerste adres selecteer, dan werkt het soms wel. Bij het selecteren van een 3de of 4de adres uit de lijst werkt het nooit. Het veld blijft leeg waardoor ik verplicht werd via het adresboek het gewenste mail adres manueel te copieeren.

Ik zit met Windiows 10 plus Norton 360. Het gebroken gedrag is identiek op Chrome en Edge.

Dit probleem heb ik gemeld via de Telenet chat; na lang uitvoeren wat de chat mij vroeg te doen kwam er geen verandering in gedrag.

Ik heb al geprobeerd alle Telenet cookies te verwijderen uit de browser; ook dit veranderde het gedrag niet.

Enig idee wat hier aan de hand is, en wat een oplossing zou zijn?

Tags (1)
11 reacties
Janneke_Dust
Experienced Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 Vraagbaakkampioen!

Volgens mij heeft dit niets te maken met webmail maar enkel met de Browser. EDGE en chrome hebben dezelfde basis, probeer eens een andere browser.

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-)

Het zal aan de internet browser liggen niet aan de webmail 

Je werkt nog met oude windows je kan eens proberen via Mozilla Firefox 

Deze ondersteunen oudere windows maar hoe lang nog geen idee 

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Voor het automatisch aanvullen wordt er gekeken wat in je contactlijsten van webmail staat. Om het even welke moderne browser je gebruikt, zou hetzelfde gedrag moeten hebben. Klik op Adresboek. Allicht heb je minstens twee lijsten: de lijst Adresboek en de lijst gemailde contacten. Mogelijk staan sommigen in beide lijsten en anderen in slechts één lijst. Probeer nu eens vast te stellen in welke gevallen het lukt en welke niet. Daarmee bedoel ik neem een eerste letter van namen die enkel in de lijst adresboek staat en zie of je daar correct kan kiezen, doe hetzelfde maan nu met uitsluitend in de lijst  gemailde contacten. Tenslotte met een eerste letter die in beide lijsten meermaals voorkomt. 

Wat heb je kunnen vaststellen?

NietWeterNrX
Experienced Beetjesweter
Jij bent af! It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party!

@Janneke_Dust Ik heb gisteren de OP - letterlijk - twee uur proberen te helpen met dit probleem. Ik ben software ingenieur met 40+ jaar ervaring computers programmeren, dus we zijn kunnen gaan duiken in allerlei technische uithoeken die mogelijks verklaren wat aan de hand is. Wat we geprobeerd hebben is o.a.

- naar de Synacor forums gaan kijken of het probleem door andere sysadmins of gebruikers gerapporteerd is (we vonden één enkel bericht dat al 10 jaar oud is, maar zonder reactie van Synacor..)

- we hebben de system administrator handleiding van het Zimbra product héél, héél vluchtig bekeken. Ik vermoed sterk dat in die informatie geen hints te vinden zijn omtrent het getoonde gedrag.

- we zijn in de Javascript console gedoken om te zien er geen log berichten verschenen omtrent de interactie van de adressenlijst (resultaat: geen enkele log entries, zelfs niet op fijnste rapportering setting).

- we hebben Norton volledig verwijderd, computer herstart. Geen enkele verandering in gedrag.

- om te achterhalen of er geen Windows-wijd probleem aan de grondslag ligt hebben we ook eens via GMail dezelfde handelingen geprobeerd. In GMail leeft er een quasi identiek mechanisme om "auto completion" van bestemmelingen te versnellen. In GMail werkte dit perfect (wat erop zou wijzen dat het probleem niets te maken heeft met de Chrome of Edge versies die we op de computer hebben).

Ik heb een video gemaakt van de interactie met de drop-down menu dat het buggy gedrag documenteerd. Spijtig genoeg heb ik te laat gezien dat het Netweeters (begrijpelijk) niet toelaat dat persoonlijke gegevens in screenshots e.d. verschijnen. Ik probeer een manier te vinden om de namen/adressen zwart te maken in te video, maar dat is tot nu toe niet zo eenvoudig....

Wat mij (als ervaren programmeur) het meest mijn haren doet krabben is dat de clicks in de drop-down menu soms wel het invullen van Aan: veld triggeren, en soms niet. Wat er wel hoopvol is, is dat het gedrag 100% reproduceerbaar is, en consistent. Het zijn altijd dezelfde bestemmelingen die wel of niet resulteren in het Aan: veld dat ingevuld wordt.

Zoals alle bugs.. aardig mysterieus, tot men de oorzaak ontdekt. 😉

Tera
Professional Weetjesweter
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af! A born reader!

Bekijk eens bij browser instellingen aan staat voor geschiedenis

Browser geschiedenis.jpg

NietWeterNrX
Experienced Beetjesweter
Jij bent af! It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party!

.. even ter opvolging van mijn eerder bericht. Ik heb de video die het probleem illustreert kunnen bewerken zodat er geen leesbare email adressen of namen meer in voorkomen (niet eenvoudig als men een adresboek probleem tracht te tonen..).

Hieronder is de video.

WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

De e-mailadressen die je aanklikt (die niet werken) lijken ook wel een atypische opmaak te hebben

Normaal: Naam <e-mailadres>

Bij jou: Naam <<e-mailadres>;> (deel onder de blur kan uiteraard nog anders zijn maar dat kunnen we natuurlijk niet zien)

Mogelijk is dit een validatie probleem waarbij webmail valt over het rare formaat?

Zijn de eerste adressen, die wel werken, ook van dat formaat? Dan mag je dit bericht negeren en zal het er niets mee te maken hebben.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
Alby
Freshman Beetjesweter
Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

bedankt voor de suggestie - er is werk aan de winkel om het adresboek te vernieuwen 

alby

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Kan je niet exporteren, find and replace en terug importeren?

Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
NietWeterNrX
Experienced Beetjesweter

@WG94: je hebt de root cause gevonden. Proficiat.

Dat is dus een bug in het Webmail platform. Het is niet omdat een eindgebruiker (zonder er bewust van te zijn) zondigt tegen de toegelaten formaten voor mail adressen dat Webmail de foute inputs mag aanvaarden en opslaan. GIGO - Garbage In Garbage Out is een teken van een ontwerpfout in een programma. Bij GI dient een programma beleefd de gebruiker te wijzen op onaanvaardbare input.

Hopelijk gaat Telenet zelf het nodige doen om een bug report in te dienen bij Synacor.

Mvg,

ChristofM
Expert Moderator
Jij alziend oog. ;-) Champagne, lezer van het jaar! Waar zijn die handjes? De race is begonnen!

@Alby @NietWeterNrX We hebben dit doorgegeven aan onze collega's. Het is nog altijd de verantwoordelijkheid van de klant om e-mailadressen correct in te voeren. Wel is dit een bug dewelke is doorgegeven aan onze vendor. Zelf hebben we vanuit Telenet geen impact of dit wordt opgelost en wanneer dit dan zal zijn. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngChristof
Expert Moderator