41996
netweters
|
18480
gesprekken
|
19969
vragen
|
Mijn ouders krijgen, op hun nieuw door mij geïnstalleerde Windows 11 Dell laptop, vaak fouten in de Outlook 365 standalone applicatie (versie 2206). Het "verzenden & ontvangen" van de beide email accounts rapporteert (in 50% van de gevallen?):
"Taak Mappen synchroniseren die zijn aangemaakt via xxxx@telenet.be rapporteert fout (0x800CCC0E): Kan geen mappen synchroniseren die zijn aangemeld via xxxx@telenet.be. Fout: Kan geen verbinding maken met de server. Neem contact op met ..."
De beide accounts zijn - ook door mij - via IMAP (993, SSL/TLS) en SMTP (587, STARTLS) geconfigureerd; voorheen was dat POP3.
Nu kan ik dit probleem bij mij thuis (ook telenet) heel goed reproduceren, maar enkel als ik de laptop verbind met het Telenet Wi-Fi netwerk van mijn telenet modem (!!). Ga ik via mijn eigen Ubiquiti Unifi Wi-fi netwerk, dan is er geen enkel probleem. Het telenet Wi-Fi netwerk staat bij mij standaard uit; ik heb het voor deze gelegenheid eens tijdelijk aangezet. Als ik de laptop heen en weer switch tussen mijn Unifi Wi-Fi en Telenet Wi-Fi, dan werkt het heel reproduceerbaar wel (Unifi) en niet (Telenet).
Mijn ouders hebben enkel Telenet Wi-Fi.
Dus: Wat is er mis met het standaard Wi-Fi netwerk van de telenet modem, ivm compatibiliteit van IMAP&SMTP sync?
Wat heb ik gedaan om het probleem te reproduceren?
Wat heb ik allemaal geprobeerd (zonder succes)?
Mijn telenet modem details: "Wireless modem 3.0 (DOCSIS)", Wifi 4 802.11n.
Telenet modem van mijn ouders: "2*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)"
Opgelost! Ga naar oplossing.
Hieronder, voor de duidelijkheid, het scherm waar ik het over heb, en ook de server instellingen (ik heb al 15+ jaar ervaring met gebruik van IMAP, tussen haakjes).
Aha, beetje progress... !
Verschil lijkt er in te zitten dat smtp.telenet.be en imap.telenet.be resolved via ipv6 wanneer ik op het telenet netwerk zit. Op mijn eigen (ipv4-only) netwerk, resolved dat naar een ipv4 addres.
Dus bijv ping imap.telenet.be geeft 2a02:1800:100:3::3 op telenet Wifi, en 195.130.132.14 op mijn eigen wifi (netwerk).
Als ik de smtp en imap ipv4 adressen ingeef in de email instellingen, dan werkt het altijd!
Natuurlijk nog niet ideaal, dus nog even denken hoe ik dit best kan configureren dat steeds ipv4 resolving wordt gebruikt (zonder ip address te hardcoden)
Ik heb nog een echte eMTA modem, dus enkel modem, geen routergedeelte. Ik kan het dus niet zelf nagaan, maar kun je in uw HGW IPv6 niet compleet uitschakelen? Dan is dat probleem toch al van de baan. Momenteel is vrijwel alles nog goed werkbaar zonder IPv6. Dat zal nog wel veranderen, maar voorlopig zou het een bruikbare work-around kunnen zijn..
Edit:(Weet niet of je dit ook al gedaan hebt maar zag het niet in screenshots of je uitleg)
Heb je al eens geprobeerd Bij Uitgaande e-mail vul je poort 587 in en kies je als versleuteling Automatisch.
En In het tabblad Server voor uitgaande e-mail zet je een vinkje bij, voor de server voor uitgaande mail is verificatie vereist , En dan het eerste bolletje aanklikken.
Geprobeerd om Poorten in je modem in te stellen of je ip van pc in dmz te zetten?
Btw, ik gebruik Office2019 op pc, wifi van Telenet op modem CH8568LG Is wel geen Telenet account maar wel ook 1 die je volledig moet instellen. (Bedoel geen hotmail,Gmail, etc)
Alternative oplossing zonder instellingen (moest dit een optie voor je zijn):
*Of het simpelste van het simpelste, een snelkoppeling van Telenet webmail op bureaublad *OF naar Outlook gaan en ipv een hotmail registreren doe je een Telenet mail in, en kan je snelkoppeling van Outlook op je bureaublad zetten En kan je vandaar altijd inloggen.
_______________________
If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.
@StefaanH schreef:...maar kun je in uw HGW IPv6 niet compleet uitschakelen?
Neen, ik had ook al gezocht of ik ipv6 kon uitschakelen in de telenet modem, niets gevonden.
Aanpassen DNS naar 8.8.8.8 hielp ook niet.
Maar ... ik heb nu - met succes - rond het probleem gewerkt door de volgende twee lijnen aan de C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts file de volgende twee lijnen toe te voegen (openen in bijv Notepad met adminstrator rechten is nodig):
195.130.132.14 imap.telenet.be
195.130.132.11 smtp.telenet.be
Nog steeds niet ideaal natuurlijk, want als telenet hun mapping wijzigt, of die specifieke server is even out (het resolved naar een pool van een paar IP adressen dacht ik gezien te hebben), dan zal het niet werken.
Toch wel ferm straf dat emailinstelling op vermoedelijk de meest populaire client (Outlook) op het meest populaire recente besturingssysteem (Windows 11) van de eigen telenet servers (imap.telenet.be) niet werkt op het eigen telenet materiaal (Wi-Fi modem).
Heb net speciaal voor je, mijn Telenet mail ingesteld op email cliënt van Windows(via control/email, zoals de link in je post) alsook via Outlook van office2019 en alles werkt vanzelf, zonder poorten op modem ofzo toe te wijzen.
Instellingen gedaan als volgt:
Imap.telenet.be
smpt.telenet.be
Vinkje aan. Beveiligd wachtwoordverificatie...
Meer instellingen:
Server voor uitgaande mail:
Vinkje aan, smtp verificatie is vereist.
Bolletje aanklikken, dezelfde instellingen gebruiken.
Geavanceerd:
Inkomende e-mail: IMAP poort 993 SSL/TLS.
Uitgaande e-mail: smtp poort 587 automatisch <-
zo werkt ie bijmij zonder extra settings modem
_______________________
If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.
@DeLLiAnO schreef:Heb net speciaal voor je, mijn Telenet mail ingesteld op email cliënt van Windows(via control/email, zoals de link in je post) alsook via Outlook van office2019 en alles werkt vanzelf, zonder poorten op modem ofzo toe te wijzen.
Ah, bedankt voor de moeite.
1) Is dat Windows 11 bij jou?
2) Zit je Wi-Fi van de telenet modem zelf (dus niet: ethernet, of Wi-Fi van eigen router)?
3) Wat krijg je als in een een Windows terminal (cmd.exe) het volgende ingeeft:
ping imap.telenet.be
Krijg je een IPV4 adres, of een IPV6 adres? (met "ping -4 imap.telenet.be" kan je forceren om enkel IPV4 te krijgen)
Zeker deze opties aanzetten exact hetzelfde:
*Inkomende e-mail: IMAP poort 993 SSL/TLS.
*Uitgaande e-mail: smtp poort 587 automatisch <-
Meer instellingen:
Server voor uitgaande mail:
Vinkje aan, smtp verificatie is vereist.
Bolletje aanklikken, dezelfde instellingen gebruiken.
Windows 10 Pro 64bit
windows email client via oude control menu/ email
office2019 outlook
Wifi van Telenet modem zelf (heb geen ander/extra)
Met
cmd.exe command : ping imap.telenet.be -> ipv6
cmd.exe command ; ping -4 imap.telenet.be -> ipv4
p.s: check prive bericht
_______________________
If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.
@DeLLiAnO schreef:cmd.exe command : ping imap.telenet.be -> ipv6
cmd.exe command ; ping -4 imap.telenet.be -> ipv4
p.s: check prive bericht
Thx. (Euh, niet toegelaten afbeeldingen van IP addressen te tonen ?)
Hmm, vreemd, dat het bij jou wel werkt over ipv6 🤔
Enige verschil dat ik zie is dat jouw round trip times (avg 15 ms) lager liggen dan bij mij (er zaten uitschieters van 400 ms of meer bij, alhoewel er ook lage waren van rond de 20 ms. En heel soms een timeout, maar dat was op ipv4 ook het geval; kon ook liggen aan continue switchen tussen netwerken).
De configuratie waarover ik spreek is echt zo goed als clean, out of the box (i.e., rechtstreeks op de telenet Wi-Fi modem, nieuwe laptop, Windows 11, Outlook 365, telenet email server instellingen zoals automatisch gedetecteerd (en pas beginnen tweaken naar aanleiding van dit probleem), ...).
Misschien dat ik er later nog wat tijd insteek om verder root-cause uit te zoeken, maar dan moet ik opnieuw de laptop gaan halen bij mijn ouders.
@DeLLiAnO schreef:Zeker deze opties aanzetten exact hetzelfde, GEEN SSL/STARTLS:
*Uitgaande e-mail: smtp poort 587 automatisch <-
"Automatisch" ipv "SSL/STARTLS" heb ik gisteren ook geprobeerd. Leek niet te helpen.
Mijn excuses dat ik hier tussenkom maar zit ook al dagen te sukkelen om mijn telenet mail in outlook ( office 365 ) te krijgen.
Nieuwe desktop gekocht en alles van oude overgeplaatst enkel telenet mail krijg ik niet in orde.
Telenet mail werkt perfect op oude pc en beide zijn via utp met telenet moden verbonden in zelfde netwerk.
Instellingen al tientallen keren nagezien maar foutmelding blijft ...
Aanmelden bij server voor inkomende e-mailberichten (IMAP): Er kan geen beveiligde verbinding met de server tot stand worden gebracht.
Alle hulp wordt op prijs gesteld...
Peter
@StefaanH schreef:kun je in uw HGW IPv6 niet compleet uitschakelen? Dan is dat probleem toch al van de baan. Momenteel is vrijwel alles nog goed werkbaar zonder IPv6. Dat zal nog wel veranderen, maar voorlopig zou het een bruikbare work-around kunnen zijn..
Alternatieve work-around is IPv6 uitzetten op de wireless netwerkadapter van de bewuste Windows 11 PC ?
Of de IPv6 DNS uitschakelen?
Zodat deze PC alleen IPv4 kan gebruiken?
Hey,
Ik kan je alleen deze info geven en vragen deze exact over te nemen, dat is al 😕
Instellingen Standaard windows email client, of office outlook 2013/2016/2019
_______________________
If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.
idd op netwerkadapter/eigenschappen kan ie ipv6 uitschakelen
Heb je al eens geprobeerd op een Windows 11 pc/laptop naar start te gaan, uitvoeren nemen, control intypen en op enter drukken, en daar in het oude windows control menu de email client van te installeren.
Dus niet via office 365 app
Als het daar wel lukt, is het een probleem in office 365 zelf.
@Pepecr :
Je zegt op je oude pc werkt ie wel en op nieuwe niet?
Welke windows en office gebruik je op je oude???
Probeer ook eens: http://test-ipv6.com/ en daar uitgevoerde test nemen, krijg je resultaten, en daar kan je nog extra op technische info klikken. Misschien dat je hier iets in terug vind?
_______________________
If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.
bij @Pepecr heeft de volgende resultaten, ook met win 11 office 365, alleen verschil hij heeft lan maar, probleem/oplossing is zelfste denk ik
Dus:
Win 10 office 365 outlook -> werkt
Win 11 mail outlook microsoft *klik voor afbeelding/locatie*(via start/uitvoeren/ typ control en druk enter/ microsoft outlook ) werkt
Win 11 office 365 -> werkt niet
Dan ligt het volgens mij niet aan Telenet instellingen
_______________________
If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.