24750
netweters
|
152322
antwoorden
|
20691
vragen
|
In jan. 2020 bij aanzetten PC en e-mails willen binnenhalen (Thunderbird) geregeld de boodschap "Verzending van gebruikersnaam niet gelukt. Mailserver pop.telenet.be antwoordde : No POP server defined. Use real server address instead of 127.0.0.1 in your account."
Ik heb dat niét gedaan, maar bij heropstarten PC was het oké.
Een week lang geen probleem meer. Maar nu wel weer, met melding "De verbinding met server.pop.telenet werd geherinitialiseerd." PC na 5 minuten heropgestart, en dan weer oké. Internetverbinding is nooit probleem.
VRAAG : ligt het aan mij / mijn pc ?
@AurelSercu Het zou kunnen aan je PC liggen. Is die al oud? Controleer eens of je systeemtijd en datum wel kloppen. Want dat IP adres is het local host adres.
Dag Aurel,
Ik heb het probleem af en toe ook en ook mijn vader... Waar het aan ligt, begrijp ik ook niet. Ik vermoed dat thunderbird de schuldige is.
Jan
Ignace,
Bedankt voor je prompt antwoord.
De PC is van april 2014, dus bijna 6 jaar oud. Of jong. Want hij doet het nog vrij behoorlijk, en heeft voor de rest geen kuren. Daarnet bij het starten, geen enkel e-mailprobleem.
Er even bij vermelden ... De voorbije 'probleemloze' week heb ik hem bij het aanzetten altijd enkele minuten laten "opwarmen". Ik bedoel daarmee: op mijn scherm is er een gadget "CPU usage", waarin een schuivende grafieklijn evolueert. Ik heb de indruk (indruk!) dat als ik enige tijd wacht tot de lijn rustig is (= geen hoge pieken, maar relatief vlakjes), er dan geen probleem is. Vanmorgen was ik wat ongeduldig en wilde de e-mails binnenhalen toen de lijn nog serieus aan het pieken was. Maar ... misschien heeft dat er totaal niets mee te maken ...
Aurel
Janneke,
Bedankt. Daar heb (had) ik ook al even gedacht. Maar ik zie alleszins dat ik tijdens het e-mails-binnenhalen-probleem probleemloos op het internet kan. Dus dacht ik : daarmee zal het niets te maken hebben? Maar qua pc's denk ik meer dan eens verkeerd. 🙂
Aurel
Dag Jan,
Thunderbird de mogelijke schuldige ? Wie weet...
En ... hoe raakt het probleem bij jou en je vader "opgelost"? Ook door herop te starten? Bij mij is het ook nog geweest: enkele (een 5-tal) minuten geduld hebben. Maar ik ben zeer ongeduldig ...
Een goeie week geleden heeft m'n zoon de "poort" veranderd. (Zelf durf ik dat niet.) Van 110 naar 995. En het leek me meer dan een week lang verholpen. Tot vanmorgen ... 😞
Aurel
@AurelSercu Kan ook zijn dat die PC updates aan het binnenhalen is van Windows 10 en dat kan behoorlijk wat activiteit veroorzaken. Of anders ook eens een virusscanner laten scannen en ook bvb Malware bytes. Je weet maar nooit dat er ergens iets bezig is met prutsen.
Ignace,
Gistervoormiddag (do. 13/2) was er een Windows-update. Maar terwijl de pc daarmee bezig was kon het e-mails binnenhalen probleemloos gebeuren.
Dat iets soortgelijks het probleem echter zou kunnen veroorzaken, dat durf ik echter zeker niet uitsluiten. In ieder geval, wanneer ik op die CPU usage al die activiteit zie (al die pieken) vraag ik me wel af : waar is hij toch mee bezig?!
Aurel
@AurelSercu Al eens gekeken via taakbeheer? Daar kan je toch zien wel programma of proces uw processor gebruikt en hoeveel. Eventueel via de tab Opstarten eens kijken of alles wel zo nodig moet opgestart worden.
Ignace,
Wat je schrijft klinkt zinvol, heel zeker. Maar ik zal er toch mee wachten tot hier een expert naast me zit. Anders zit ik erop te kijken als een hond op .... 🙂
Aurel
Welke antivirus gebruik je? Mogelijk heeft die zich tussen Thunderbird en de POP-server gezet waardoor die server in TB dan wordt ingesteld als 127.0.0.1.
Dag Bjorn,
Mijn Antivirus is Avast. Tot voor enige tijd geen probleem ermee. Al heb (had) ik soms de indruk dat Avast wat te opdringerig doet, zich iets te veel op de voorgrond zet, tegen mijn zin.
Wat betreft wat je zegt, dat Avast zich tussen Thunderbird en de POP-server zou zetten enz., ik durf me daarover niet uitspreken, bij gebrek aan kennis.
Wel heb ik al eens overwogen om ingeval het probleem zich voordoet, in Avast bij "Belangrijkste schilden" het "E-mailschild" tijdelijk uit te zetten. Wie weet? Of niet?...
Hoe dan ook, daarnet bij het PC aanzetten geen enkel probleem. Al heb ik de pc wel 5 minuten laten "opwarmen" (d.w.z. totdat de grafiek-lijn van CPU usage op mijn Bureaublad rustig en zonder pieken geëvolueerd was. Of het ermee te maken heeft? Geen idee. Het is die onvoorspelbaarheid die me irriteert...
Aurel
Daarom net na het opstarten ctrl + alt + del. Taakbeheer. Dan kan je zien wat er daar allemaal aan het draaien en opstarten is. Ik heb zo'n vermoeden dat dat heel veel is.
Ik heb zelf ook Avast en ik weet dat het Mail Shield soms moeilijk doet. Ik heb dat gewoon uitgeschakeld, omdat het weinig nut heeft. Telenet scant je mail al en al zou je een besmette bijlage openen, dan komt Avast wel tussen.
Maar Avast is inderdaad "bloatware" geworden; veel onnodige troep. In feite kan je gewoon alle "Tools" uitschakelen. Via Control Panel > Programs and Features > Avast > modify kan je die Tools verwijderen. Sorry voor het Engels; hier is alles in het Engels geïnstalleerd.