Beantwoorden
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

In jan. 2020 bij aanzetten PC en e-mails willen binnenhalen (Thunderbird) geregeld de boodschap "Verzending van gebruikersnaam niet gelukt. Mailserver pop.telenet.be antwoordde : No POP server defined. Use real server address instead of 127.0.0.1 in your account."
Ik heb dat niét gedaan, maar bij heropstarten PC was het oké.
Een week lang geen probleem meer. Maar nu wel weer, met melding "De verbinding met server.pop.telenet werd geherinitialiseerd." PC na 5 minuten heropgestart, en dan weer oké. Internetverbinding is nooit probleem.
VRAAG : ligt het aan mij / mijn pc ?

Tags (1)
0 Likes
63 reacties
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart


@igvfer  schreef:

Daarom net na het opstarten ctrl + alt + del. Taakbeheer. Dan kan je zien wat er daar allemaal aan het draaien en opstarten is. Ik heb zo'n vermoeden dat dat heel veel is.

 


Nog sneller is ctrl + shift + esc. Zo ga je rechtstreeks naar taakbeheer.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Dat is zo'n beetje een probleem met Windows ... zoveel shortcuts ... onthou die maar eens ..


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart


@StefaanH  schreef:

Dat is zo'n beetje een probleem met Windows ... zoveel shortcuts ... onthou die maar eens ..


@Wheng  En ik gebruik er dan nog een aantal voor mijn tekenprogramma (Affinity Designer). Maar daarvoor heb ik een kaartje. 😁



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Stefaan, Ignace, Bjorn,

 

Bedankt. Avast e-mail shield uitzetten zal ik zeker proberen. Als het probleem zich nog eens voordoet... Momenteel is het oké. Maar ik laat nu wel altijd de pc enkele minuten 'opwarmen' na het aanzetten. (= tot er geen pieken meer zijn in de lijn van Gadget CPU usage). En als ik toch eens té ongeduldig ben, en het weer van dat is, dan even Taakbeheer (mijn zoon raadde aan: Ctrl + Shift + Esc) en zien of daar iets overactief is.

 

Aurel

Mulle
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Tien op tien! Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Hey,

 

Ik ben bijna zeker dat het AVAST is. Ik heb al maanden hetzelfde probleem met Outlook 365. Net nadat de PC opgestart is, kan outlook geen mails ontvangen. 

Internet is direct aanwezig, laatste updates van Windows 10 (versie 1909).

 

Eens AVAST uitgeschakeld en daarna wel direct mails via Outlook 365. Sinds vorige week ontdekt dat AVAST het probleem is.

Java
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Hallo,

Het is zeker AVAST niet! Ik gebruik AVG en heb af en toe hetzelfde probleem (en dit met een uiterst snelle en performante computer).

Groeten,

Jan

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Waarom zou het Avast niet zijn? Ik ben ook vrij zeker dat het Mail Shield de oorzaak is? Heeft AVG ook zo'n schild. Dan is dat waarschijnlijk de oorzaak.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mulle
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Tien op tien! Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Ik ben vrij zeker dat het AVAST is bij mij. Daarnet PC opgestart en telkens foutmelding in Outlook 365. Daarna e-mailschild uitgeschakeld, direct alle mails binnen gekregen.

Als ik wat meer tijd heb, zal ik zoeken naar een oplossing.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Via Instellingen > Algemeen  > Probleemoplossing > [v] Avast vertraagd opstarten is het probleem misschien verholpen, al raadt Avast dit af. Persoonlijk zou ik het Mail Shield gewoon uitschakelen/verwijderen. Zoals gezegd wordt mail al door Telenet gescand.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Bjorn en 'Mulle',

 

Bedankt. Weten dat ik 'lotgenoten' heb is een troost. Wat voorgesteld wordt zal zeker efficiënt zijn.

 

Ik wil er alleen nog aan toevoegen dat het nog altijd zo is dat ik de voorbije dagen de pc eerst even laat opwarmen (tot mijn CPU usage-gadget toont dat hij rustig geworden is, zo ongeveer 4 à 5 minuten) en dat ik dan geen enkel probleem heb.

De voorbije maanden was er altijd enige moeite om e-mails meteen binnen te halen (soms herhaalde pogingen nodig), maar de laatste weken was er dus altijd die specifieke foutmelding. Er zal dus bij Avast iets gekomen zijn dat de zaken nog meer bemoeilijkte.

 

Aurel

Mulle
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Tien op tien! Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Vertraagd opstarten wil ik niet en mail shield hou ik liever ingeschakeld.

 

Na wat verder analyseren van mijn PC en logs van Avast, heb ik de indruk dat het Windows 10 er ook voor iets tussen zit.

Telkens ik mijn PC forceer om opnieuw op te starten en na het opstarten Outlook open, heb ik geen problemen. Alles werkt perfect.

Enkel als je de PC afsluit via Windows en daarna terug opstart beginnen de problemen. Windows 10 sluit zich standaard niet volledig (soort hybernate stand) om later het opstarten te versnellen. Als je dan de PC opstart en outlook open doet zijn er problemen. In de logging van Avast zie ik ook dat avast is zogezegd blijven draaien (meer dan een dag actief was de mail shield) terwijl de PC maar enkele uren aanstond.

0 Likes
Mulle
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Tien op tien! Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Met 2 vinkjes aan te passen in Avast is bij mij het probleem opgelost.

 

Kies bovenaan in Avast voor "MENU" > "INSTELLINGEN" > "BESCHERMING" > "BELANGRIJKE SCHILDEN" > naar onderen scrollen tot bij "E-MAILSCHILD"

  • Inkomende e-mail (POP3,IMAP4) scannen : UITVINKEN
  • Uitgaande e-mail (SMTP) scannen : UITVINKEN

Knipsel.PNG

AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

'Mulle',

Ik twijfel er niet aan: jouw systeem is prima. Ik hou het in gedachten. Voorlopig laat ik de pc nog 5 minuten 'opwarmen'. Maar als het zich weer eens hardnekkig(er) voordoet, weet ik wat te doen.

 

A propos, ik zou een Screenshot plaatsen, maar ik weet niet meteen hoe. Hoe dan ook, mijn scherm ziet er niet zo uit als bij jou. Als ik Bescherming > Belangrijkste schilden > e-mailschilden onderneem, dan zie ik daar niet de aan- of uitvinkbare zaken, maar wel :

"Wilt u dit schild echt uitschakelen ? Let wel, als u een schild uitschakelt, ben u niet afdoende beschermd." (Geef toe, het klinkt ietwat dreigend.)

En dan kan ik kiezen tussen:

- 10 minuten stoppen

- 1 uur stoppen

- Stoppen tot volgende herstart

- Voorgoed stoppen.

Niets dat echt "(uit)vinkbaar" is zoals bij jou. (Maar er zitten momenteel wel een tros vinken in de tuin.  🙂  )

Aurel

0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

(5 minuten later)

Sorry, negeer mijn "A propos" van daarnet. Zojuist gezien dat ik tóch terecht kom op jouw Avast-scherm. Ik had alleen maar een lichtjes andere weg gevolgd.

Aurel

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

@AurelSercu   Dit even terloops. Onder windows is er nu een heel praktisch tooltje om screenshots te maken.  Dat noemt knipprogramma. Dat kan je aan je taakbalk onderaan vastmaken zodat het altijd bereikbaar is. En je selecteert perfect het stuk van het scherm dat je wil.

Dit omdat je aangaf niet direct een knipsel te kunnen maken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes