Beantwoorden
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

In jan. 2020 bij aanzetten PC en e-mails willen binnenhalen (Thunderbird) geregeld de boodschap "Verzending van gebruikersnaam niet gelukt. Mailserver pop.telenet.be antwoordde : No POP server defined. Use real server address instead of 127.0.0.1 in your account."
Ik heb dat niét gedaan, maar bij heropstarten PC was het oké.
Een week lang geen probleem meer. Maar nu wel weer, met melding "De verbinding met server.pop.telenet werd geherinitialiseerd." PC na 5 minuten heropgestart, en dan weer oké. Internetverbinding is nooit probleem.
VRAAG : ligt het aan mij / mijn pc ?

Tags (1)
0 Likes
63 reacties
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Ignace,

Een ScreenShot maken is niet meteen een probleem voor mij. Het is het gescreenshotte beeld (of een ander) dan hier bij een posting posten ... Maar ik ben nog al ongeduldig en niet zo digitaal creatief ...   Maar ik ga je voorstel toch eens aandachtig bekijken. Want het lijkt me wel praktisch, en zelfs voor mij haalbaar.  🙂

Aurel

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

@AurelSercu   Maar dat posten is ook niet zo moeilijk hoor. Enkel in je scherm op het fototoestelletje klikken en het beeld erin slepen vanuit verkenner of verkenner openen en het beeld selecteren. Ik sla dergelijke beelden bij mij altijd op in de map afbeeldingen/computerproblemen zodat ik ze rap kan terugvinden.

Je moet er alleen rekening mee houden dat het eventjes kan duren voor er iemand van de kraks of moderators je beeld heeft goedgekeurd. Dat gaat meestal vrij vlug, alleen mogen er geen publieke Ipadressen, macadressen of mailadressen in staan.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Niet echt belangrijk, maar volledigheidshalve ...

In vorige postings sprak ik van "CPU usage", meer bepaald dat ik geen e-mailproblemen heb als ik een 5-tal minuten de pc laat 'opwarmen', totdat die CPU usage grafiek een rustiger verloop toont. Misschien hebben sommigen niet begrepen wat ik daarmee bedoelde. Vraag me niet wat die CPU usage precies inhoudt... (Mijn zoon heeft die gadget er ooit eens op geplaatst.) Hoe dan ook, nu ik weet hoe ik een afbeelding kan plaatsen (bedankt, Ignace), maak ik er gebruik van.

CPU usage 28-02-2020.jpgCPU usage 14-02-2020 11.50.jpgDe ene toont de rusteloze lijn meteen na het opstarten van de pc (met pieken tot tegen de 40%), de andere een rustiger verloop, na een 5-tal minuten (wanneer het onder de 10% blijft).

Ik neem aan dat de pieken wijzen op o.a. nogal wat Avast-activiteit ... (Ik ben er nog niet in geslaagd door middel van Taakbeheer de dader op heterdaad te betrappen ...)

 

Aurel

0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Te vroeg gejuicht ... Eerst de PC laten "opwarmen" (een 5-tal minuten) lukte vanmorgen niet meer. Herhaalde (x 5 à 8 maal) mislukte pogingen ondernomen om e-mails binnen te halen .... Steeds ook het bericht "De verbinding met server.pop.telenet werd geherinitialiseerd" (rechts beneden in scherm). Uiteindelijk de PC heropgestart, en dan lukte het wel.

Het ziet ernaar uit dat ik toch zal moeten proberen met het uitschakelen op Avast van het e-mailschild.

Maar weet iemand misschien of die boodschap "De verbinding met server.pop.telenet werd geherinitialiseerd" betekent, en of / wat dat te maken heeft met dat Avast E-mailschild ?

 

Aurel

0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Hallo,

Ik zie dat mijn vorige e-mails al dateren van pre-corona. (Waar is de tijd dat het leven nog onbezorgd was ... 🙂  ) Toch even dit: om een aantal zaken die hier voordien geschreven werden te bevestigen of te weerleggen. Of om duidelijkheid te verschaffen.

Mijn probleem (dat ik geen e-mails kon binnenhalen, en bericht "De verbinding .... werd geherinitialiseerd") heeft niet echt te maken met "opwarmen" van mijn pc. Want opeens kan het ook weer opduiken op een moment dat de pc al vele uren in gebruik is.

En nu toch wel absolute zekerheid : het heeft te maken met mijn Avast. (Dat werd trouwens al terecht gesignaleerd door Bjorn.) Of Avast al dan niet echt de "oorzaak" is, laat ik in het midden. Maar daar ligt alleszins de oplossing, of de mogelijkheid om te omzeilen.

De oplossing is inderdaad altijd, zonder uitzondering, de voorbije weken (en meer dan 4 maanden): e-mailschild (even) uitschakelen. Als het probleem zich voordoet, zo om de 5 dagen, schakel ik het schild uit voor 10 minuten. En na die 10 minuten - als het e-mailschild zich dus weer inschakelt - is het dan praktisch altijd opgelost. Soms is een tweede uitschakeling nodig.

Gisteravond echter niet was de melding echter wel hardnekkig: ik heb het schild dan toch 5 x moeten weer uitschakelen om mijn e-mails binnen te halen (of te verzenden). En plots was het, na ongeveer 1 uur dus, oké.

 

Voilà, niets nieuws eigenlijk, maar ik wou het toch even zeggen, want misschien worden lotgenoten ermee geholpen.

Aurel

Asterix
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Hallo,

Mijn mail programma is Thunderbird 68.11.0 en heb Avast als virusscanner.

Geruime tijd ondervind ik ook problemen als ik thunderbird opstart in win10 zoals in voorgaande post's beschreven.

Het probleem doet zich echter niet altijd voor.

Ik los dit op door thunderbird terug af te sluiten, en vervolgens de internet verbinding te verbreken.

Enkele tellen wachten en internet terug verbinden, thunderbird opstarten, en probleem is hier dan opgelost.

Ik kan dus de beveiliging van Avast voor inkomende- en uitgaande mail dus aangevinkt laten staan.

Het is geen ideale oplossing, maar ik kan ermee leven.

Hopelijk zijn jullie voorlopig ermee geholpen totdat er een mooie oplossing ervoor komt

 

Asterix

AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Dag Asterix,

 

Ook ik gebruik dus 68.11.0

Het voornaamste is natuurlijk dat je voor een bepaald probleem een werkbare oplossing vindt, nietwaar. Ook een onorthodoxe. En je oplossing werkt, al vele tientallen keren ? Zelf zou ik het niet "durven". (Ik ben geen held ...  En internet uitschakelen lijkt me ... eh .. drastisch. En ik zou dan vrezen dat ik het nadien niet meer kan aanschakelen (!) ).

Maar ik kan wel zeggen dat mijn oplossing (e-mailschild 10 minuten uitschakelen) het altijd zonder uitzondering doet. Al vele tientallen keren ... En mijn probleem doet zich ongeveer 10 x per maand voor. (Per maand start ik de pc zowat 60 x op.)

Ik kan er wel bij zeggen dat de laatste maanden het probleem zich soms plots weer voordoet hoewel de pc al enkele uren in werking is. Maar dus : e-mailschild 10 minuten uitschakelen, en weer oké. (Voor de volledigheid : soms ietwat hardnekkiger, en dan moet ik 2 x e-mailschild uitschakelen. Ik weet het, ik kan ook voor 1 uur uitschakelen ...)

Vroeger, een jaar of meer geleden, toen ik die e-mailschildoplossing nog niet kende, startte ik de pc in paniek weer op, en meestal was het dan ook weer oké. Maar ik kreeg daarbij wel de indruk dat dat "toeval" was. Dat, als ik wat meer geduld had gehad, het probleem zich ook vanzelf zou oplossen. Maar ja, ik ben nogal ongeduldig. En bij het opstarten van de pc de e-mails niet meteen kunnen binnenhalen was een "ramp(je)".

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5228
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

@Asterix 

 

Persoonlijk vind ik het uitschakelen van Mail Shield van Avast een betere oplossing. Als het gaat om mail die al gescand wordt door antivirus (zoals Telenet bijvoorbeeld), dan heeft dat Mail Shield niet veel nut. Ik werk al jaren zo en heb geen enkel probleem met Thunderbird. Maar wie ben ik om te oordelen als het voor jou zo ook goed is...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Bjorn (sorry, ik kan geen streepje door de o typen ...)

Zou je dus aanraden om het e-mailschild  "voorgoed" te stoppen ?

Aurel

 

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

@AurelSercu 

Probeer die o eens met :alt 155 zie resutaat:

ø


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Dag Løuis !

Daar had ik nøøit aan gedacht vøørdien ... En dat gaat vøørwaar wøndergøed !

Bedankt.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5228
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart


@AurelSercu  schreef:

Bjorn (sorry, ik kan geen streepje door de o typen ...)

Zou je dus aanraden om het e-mailschild  "voorgoed" te stoppen ?

Aurel

 


Alt+155, maar dat werkt niet altijd op Windows 10 en dan kan je Alt+0248 gebruikt. Of copy & paste. Dat doet HR van mijn bedrijf ook sinds ik mijn voornaam aangepast heb. (-;

 

Ik zou inderdaad het Mail Shield gewoon stoppen/verwijderen (uninstall). Dat heb ik jaren geleden al gedaan. Als je bijvoorbeeld Telenet mail gebruikt of Gmail, dan wordt die mail immers al gescand op virussen. Ik heb zelf een eigen domein met mailhosting en daar is antivirus ook voorzien. En als je paranoia bent, dan kan je nog altijd de bijlage eerst bewaren op je harde schijf en dan worden ze automatisch gescand door het File Shield (ja, sorry, maar hier is alles in het Engels).

 

Je kan dat doen via Control Panel > Programs and Features > [rechtsklik op Avast] Change

 

In feite kan je daar heel wat uitvinken. Avast is in de loop der jaren nogal "bloated" geworden. Dit is hoe het hier is ingesteld:

 

avast.png

 


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Dankjewel, Bjørn. Dat is duidelijk.

Mijn zoon had me al aangeraden Avast mail shield uit te schakelen, maar ik had jouw duwtje nodig.

Aurel

AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Ik wou signaleren dat dat Binnenhalen van e-mails nog altijd een probleem is.

Maar zou ik nu iets stoms gedaan hebben ?

Ik kan nu opeens wel e-mails verzenden (met mijn Thunderbird), maar niet meer ontvangen !

Altijd maar het Bericht : "Voer uw wachtwoord in voor (en dan mijn Login) op pop.telenet.be"

En als ik dan mijn wachtwoord invul,iets met 3 hoofdletters en 5 cijfers, dan is het : Failed.

Wat heb ik toch verkeerd gedaan ?... 😞

Zou ik mijn wachtwoord verkeerdelijk veranderd hebben ?

 

Aurel

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

@AurelSercu  reset gewoon je wachtwoord eens aan en dan verander je dit in Thunderbird , voor de inkomende als de uitgaande. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.