Beantwoorden
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

In jan. 2020 bij aanzetten PC en e-mails willen binnenhalen (Thunderbird) geregeld de boodschap "Verzending van gebruikersnaam niet gelukt. Mailserver pop.telenet.be antwoordde : No POP server defined. Use real server address instead of 127.0.0.1 in your account."
Ik heb dat niét gedaan, maar bij heropstarten PC was het oké.
Een week lang geen probleem meer. Maar nu wel weer, met melding "De verbinding met server.pop.telenet werd geherinitialiseerd." PC na 5 minuten heropgestart, en dan weer oké. Internetverbinding is nooit probleem.
VRAAG : ligt het aan mij / mijn pc ?

Tags (1)
0 Likes
63 reacties
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Dag Patrick,

Bedankt.

 

Je antwoord zal voor een doorsnee gebruiker heel simpel en duidelijk zijn. Maar voor mij - een semi-digibeet ... - 😞

 

"Wachtwoord resetten" ... Ik zal hard moeten nadenken en raad vragen in de familie om te weten waar en hoe ...

 

Toch een vraagje... Toen ik vanmorgen op Netweters ging (om het nog eens over dat e-mailprobleem te hebben) moest ik tot mijn verbazing de Login geven, en ook mijn wachtwoord (!). Ik vond mijn log-in en wachtwoord voor Netweters nergens terug. Dus vroeg ik het aan, allebei. Mijn log-in zou ik dan vinden op mijn maandelijkse aanrekening van Telenet. Mijn wachtwoord ? Ik heb er niet aan gedacht dat mijn wachtwoord dan dàt zou zijn wat ik al jaren geleden van Telenet kreeg. En ik heb dus (domweg) een nieuw aangevraagd. En gekregen. En gebruikt voor Netweters.

 

Denk je dat ik daardoor mijn gewoon wachtwoord vernietigd heb ? En dus ... dat nieuw moet gebruiken (om mijn e-mails binnen te halen) ?

Je zal zeggen : probeer dat toch !!! Maar ik ben bang dat ik na herhaalde mislukte pogingen heel de boel blokkeer ... 😞

 

Sorry voor mijn dom zijn.

Aurel

0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Dag Patrick,

Daarnet mijn verontschuldigingen voor mijn dom-zijn, maar nu : ik vermoed dat ik mezelf moet feliciteren voor mijn ... durf. Ik heb inderdaad om mijn e-mails te krijgen van Thunderbird dat (nieuwe) wachtwoord ingevuld dat ik vanmorgen via het inloggen op Netweters verkregen heb ...

En inderdaad ! Mijn gemiste e-mails stroomden meteen binnen.

Ik moet dus vanmorgen ongewild en onbewust mijn gewoon wachtwoord bij Telenet vernietigd hebben en vervangen !  😞

Ik zit nu wel met een heel raar (nieuw) wachtwoord, maar de zaak is opgelost. Hoop ik. Voorgoed.

Toch bedankt. En veel succes bij het raadgeven aan domme semi-digibeten !  🙂

 

Aurel

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5863
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

@AurelSercu  er is helemaal niks doms aan het is een veel voorkomend iets wat er gebeurd met wachtwoorden. Ik heb tig wachtwoorden en dan vergeet ik dat ook en vooral op het werk. Werk daar met verschillende programma's en dus verschillende wachtwoorden. Wegens veiligheidsprotocollen van onze IT afdeling moet alles voorzien zijn van verschillende wachtwoorden en ja dan vergeet ik ze of verander ik iets zonder dat ik het merk. 

 

Op de Netweters vind ik ook niemand dom het is er voor gemaakt om hier de problemen proberen op te lossen. Soms is het simpel maar soms ook niet en als iemand meer hulp nodig heeft omdat het niet duidelijk is is dat geen enkel probleem. Hoe meer vragen en antwoorden des te duidelijker het kan worden. Dus je hoeft je ook niet te excuseren voor het dom zijn want nogmaals niemand hier is dom. Het zou pas dom zijn als je een probleem hebt en het niet vraagt wat je kan doen dat is pas dom. En het is graag gedaan om je te helpen ,  je mag ook eventueel de post aanduiden als oplossing die je het beste geholpen heeft. Op die manier kunnen we andere mensen ook weer verder helpen.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Bedankt, Patrick, voor je morele steun. En je moet ook weten dat voor (semi-)digibeten dat soort problemen vreselijk veel stress en paniek (kunnen) veroorzaken op het moment. Zo vraag ik me nu in m'n onwetendheid af of ik, als ik m'n nieuw wachtwoord invul, of ik dan ook die vraag van "Wachtwoordenbeheerder ..." moet aanvinken. Ik denk het, maar ... durf niet.  😞

Aurel

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5863
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

@AurelSercu  het is inderdaad voor mensen soms lastig als ze een probleem hebben en niet weten wat ze moeten doen. De ene krijgt daar stress van want het werkt niet iemand anders kwaad omdat het niet lukt of werkt en sommige kunnen inderdaad in paniek slaan. Maar niet te snel panikeren , vraag raad en je wordt geholpen is het niet door mij dan zijn er nog genoeg andere netweters die kunnen en willen helpen. 

 

Betreft je wachtwoordenbeheerder vink dat maar aan dat is geen probleem. Die onthoud voor jou je wachtwoord en dan log je op die manier altijd goed en correct in. Dus geen probleem. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Patrick,

Bedankt.

Kwaad + stress + paniek : bij mij een onverteerbare cocktail...

Intussen "Wachtwoordenbeheerder ..." aangevinkt, en : oké. Gedaan met dat "onmogelijke" wachtwoord altijd weer te moeten intypen. (Jawel, ik weet het, een wachtwoord kan "gepersonaliseerd" worden, maar ik blijf er angstvallig van af nu !)

Aurel

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

@AurelSercu 

Wachtwoordbeheerder zou ik helemaal niet aanvinken, tenzij er andere gebruikers zijn die jouw login op de pc gebruiken en dat het niet gewenst is dat die andere gebruiker(s) je mail kunnen zien.

 

Als je wachtwoordbeheerder gebruikt moet je iedere keer dat je Thunderbird gebruikt je wachtwoord gebruiken. Bij normaal gebruik is dat niet zo handig.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5236
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

@janne_man 

 

Juist wél aanvinken, anders moet je telkens je wachtwoord ingeven. Wat jij in gedachten hebt is een Master Password of Hoofdwachtwoord.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

@sb 

Inderdaad, ik bedoel een hoofdwachtwoord gebruiken.

In mijn versie van Thunderbird vind ik nergens de term wachtwoordenbeheerder, laat staan het aanvinken hiervan. 

janne_man_0-1602624043586.png

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5863
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

@janne_man  ik denk wachtwoordenbeheerder van de pc zelf dat deze al je wachtwoorden onthoud. Iets als Apple key maar dan van Google.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

@patrick37 

Ik ken geen Windows 10 functie van wachtwoordenbeheer. Alle courante browsers hebben dat wel, net zoals alle courante e-mailclients. Vermits @AurelSercu verwijst naar Thunderbird heb ik de aanname gedaan dat dit bedoeld wordt.

0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Dag iedereen,

... waarop ik alleen maar kan zeggen dat ik dus "Wachtwoordenbeheerder ..." aangevinkt heb, en dat het nu naar wens verloopt. (d.w.z. niet langer telkens dat ononthoudbare Wachtwoord moeten intypen.)

En dat die vervelende pop-up (rechterbenedenhoek) die te dikwijls verschijnt wanneer ik na het opstarten van de pc de e-mails wil binnenhalen er vanmorgen niét was. En dat ik, als hij weer te vaak en te irritant aanwezig is, overweeg om op Avast het e-mailschild "voorgoed" uit te schakelen. (dus niet slechts voor 10 minuten of 1 uur). Ook al omdat iemand me zei : dat e-mailschild heb je niet nodig, want gevaarlijke e-mails worden sowieso toch tegengehouden door Telenet. Of dat zo is ?...

Aurel

AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Mag ik na 2 weken nog eens terugkomen op mijn probleem waarmee het begon ? Dat was : ik kon geen mails binnenhalen na het aanzetten van de PC. En er kwam ook een pop-up in de rechterbenedenhoek, iets van "verbinding pop.server.telenet geherinitialiseerd".

Ik ondervond dan dat, als ik mijn AVAST e-mailbeschermingsschild uitschakelde (10 minuten), dat het dan oké was.

De voorbije twee weken leek dat opgelost. Dat irritante "herinitaliseerd" verscheen niet meer ... En vanmorgen ook niet meer, MAAR er kwamen dan wel geen e-mails binnen ! Ook niet 20 minuten na het aanzetten van de PC, die toen toch al "opgewarmd" was. En als ik een e-mail wilde verzenden, kwam er een Foutmelding. (Iets met  "Er is een fout opgetreden ... Kan geen beveiligde verbinding met uitgaande (SMTP-)server tot stand brengen met STARTTLS ... Schakel STARTTLS uit enz."

 

Nee, asjeblieft, zeg me niet hoe ik dat moet uitschakelen enz.Ik zou dat toch niet kunnen / durven... Ik stelde alleen weer vast dat als ik van mijn AVAST het e-mailschild uitschakedel, dat mijn systeem dan wél weer werkte. Al heb ik dat vanmorgen dan wel 4 x (jawel !) na mekaar 10 minuten moeten uitschakelen ! (Oké, ik weet het, men kan ook 1 uur uitschakelen.)

 

Wat ik nu graag zou horen : zou ik dat e-mailschild "Voorgoed" durven uitschakelen ? Want ik begin me toch serieus vragen te stellen over dat ding. Heeft het bij mij eigenlijk al zijn nut bewezen, door bijv. gevaarlijke e-mails te blokkeren ? Ik weet dat echt niet. Ik weet wel : het gedraagt zich zoooo dikwijls als een echte troublemaker en lastpost de laatste maanden ! En als ik het "Voorgoed" uitschakel, kan ik het dan later weer inschakelen als het toch blijkt een nuttig iets te zijn ?

 

Bedankt voor het geduld dat jullie met mij moeten hebben ...

 

Aurel

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

@AurelSercu 

Je bent niet de eerste of de enige die met dat Avast shield problemen heeft.

 

Schakel dat ding gewoon uit. Je hebt dat niet echt nodig. Mail wordt sowieso al op verschillende plaatsen gecontroleerd. En voor phishing moet je ook als mens steeds alert blijven, dat gaat een machine niet snel onderscheppen.

 

Veel succes. Bij mij staat het ook uitgeschakeld.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met binnenhalen mails op pc vlak na opstart

Stefaan,

Wat is dat toch altijd een geruststelling te lezen dat een mens niet de enige sukkel / slachtoffer / onwetende is.

Daarnet nog eens gaan neuzen bij Avast en blijkbaar dient dat schild om e-mails met ongewenste (= spam ?) bijlagen tegen te houden.

Ik zag ook dat Avast afraadt het "voorgoed" uit te schakelen. Maar ja, ze pleiten voor hun eigen winkel, nietwaar.

Heb jij het "voorgoed" uitgeschakeld ? En ... stel je vast dat daardoor plots meer Spam binnenkomt ?

Aurel

0 Likes