Beantwoorden
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

SMS van Telenet om e-mailadres te beveiligen

Ik kreeg zoaps een sms van Telenet (van 1901):

Telenet-info: beveilig je Telenet e-mailadres nog beter door je instellingen aan te passen. Dat is zo geregeld! Je vindt alle stappen op telenet.be/pop3.

 

Het is heel goed om je de gebruikers attent te maken om hun e-mailadres te beveiligen. Maar een link naar pop3 vind ik toch wel eigenaardig. Het is wel zo dat op deze link op zeker ogenblik te lezen valt : Telenet raadt IMAP aan, omdat IMAP je e-mails vewaart op de server. Zo heb je op al je toestellen toegan tot je e-mails.

 

Waarom niet direct een link naar de webpagina van Telenet met de IMAP info? Is dat  niet te verwarrend voor de vele klanten die hier niet in thuis zijn. Zelfs op de pagina van IMAP vind ik niets dat aan 'beveilig je Telenet e-mailadres nog beter door je instellingen aan te passen' voldoet.

0 Likes
8 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

SMS van Telenet om e-mailadres te beveiligen

@janne_man  Eigenlijk heeft POP3 of IMAP niets te maken met beveiliging. Op beiden moet je zorgen voor een goed paswoord  en de juiste SSL instellingen.

Ik gebruik trouwens beide protocollen. POP3 op mijn hoofdPC, IMAP op de rest. Ik ben nu dubbel zo zeker dat mijn mails er altijd zijn. Heb je trouwens al eens geprobeerd om een mail van 1 jaar oud te zoeken op de server?

Echt belangrijke mails bewaar ik als pdf in de dossiers/mappen waar ze thuishoren.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Dirk_H
Professional Meerweter
Berichten: 128
Full speed writing! WOW, overzichtelijk! BINGO! De volle 100!

SMS van Telenet om e-mailadres te beveiligen

Is dit geen phishing mail? het mailadres is Telenet <info@mkt.telenet.be>, lijkt me niet origineel van telenet.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

SMS van Telenet om e-mailadres te beveiligen

@igvfer 

Het gaat me niet welk van beide methoden het veiligst zijn. Beiden zijn even veilig of onveilig.

Het gaat me enkel om de communicatie.

Wat heb je aan: beveilig je Telenet e-mailadres nog beter door je instellingen aan te passen.

Hoe kan mijn e-mailadres nog beter beveiligd worden door mijn instellingen aan te passen. Als je onder instellingen ook het wachtwoord begrijpt, dat ze dan daar iets zinnigs over schrijven.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik alleen zo'n sms gekregen heb. Telenet volgt daarvoor bepaalde criteria en allicht duizenden heb deze sms ontvangen. 

 

Tegenwoordig gebruik ik enkel nog IMAP. Op mijn pc gebruik ik Thunderbird en onregelmatig verplaats ik e-mails van de cloud mappen naar lokale mappen. Zo heb ik nog mails van vóór het jaar 2000.

 

@Dirk_H 

Neen, het is geen phishing mail, het is een SMS van 1901 waar alle sms'en van Telenet komen. Met de link kom je wel degelijk op https://www2.telenet.be/pop3

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

SMS van Telenet om e-mailadres te beveiligen

@janne_man 

 

Zeker dat het geen phishing is? Er staan taalfouten in .... Dat is normaal gezien een vrij duidelijke indicatie dat het niet authentiek is ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

SMS van Telenet om e-mailadres te beveiligen

@StefaanH 

Ja, ik ben zeker.

 

Ik zie nu dat ik eveneens een e-mail gekregen heb van Telenet over hetzelfde onderwerp. Het e-mail adres van deze mail is inderdaad info@mkt.telenet.be. @Dirk_H de domeinnaam is telenet.be. Alles wat tussen de @ en een punt vóór de domeinnaam zijn subdomeinen.

 

De e-mail vertelt tenminste iets wat in de sms volledig ontbreekt: Vink bij beveiliging ‘SSL/TLS’ aan.

Op de pagina naar waar de link in de sms verwijst (POP3) staat: SSL(/TLS). Klikt men door naar IMAP dan staat er voor IMAP enkel SSL.

Niet heel consequent.

 

@Lieselot91kan je dit sms geklungel intern doorgeven (ik veronderstel aan marketing) en ook aan de bevoegde dienst voor de webpagina's.

Lieselot91
Ex-Moderator
Berichten: 196
De race is begonnen! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number! Lezersgoud. Respect!

SMS van Telenet om e-mailadres te beveiligen

Ik kan begrijpen dat de sms voor verwarring kan zorgen. Het is in ieder geval geen phishing. Ik heb jullie opmerkingen alvast doorgegeven.


Lieselot | Ex-Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Elly
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
Smile! All I want for X-mas is YOU Star Wars Day On a roll...

SMS van Telenet om e-mailadres te beveiligen

Ik denk dat ik voor ieder emailadres dat mijn man en ik hebben wel een mail of sms heb gehad.

Aangezien ik overal al ssl beveiliging aan heb staan waren deze mails naar mijn mening alleen maar verwarrend, zeker voor de mensen die er niet zo veel verstand van hebben.

 

Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 504
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? JACKPOT!

SMS van Telenet om e-mailadres te beveiligen

Hey @janne_man 

 

We hebben ondertussen een update gekregen. 

 

Er is bewust gekozen om in de sms niet over SSL te communiceren, maar de concrete inhoud via het artikel/mail te communiceren. De sms is enkel een bekrachtiging van de e-mail en het beperkt in lengte natuurlijk. Belangrijk is wel dat het vinkje voor extra encryptie en dus beveiliging zorgt.

 

Het is dus een 'allicht goedbedoelde SMS van ons'


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.