24771
netweters
|
152594
antwoorden
|
20720
vragen
|
Hallo,
Tweefactorauthenticatie staat aan via sms ; geen Telenet-sim in smartphone.
Bij Telenet Webmail of Mijn Telenet log ik steeds in en uit. Blijf nergens ingelogd ; paswoord niet opgeslagen in browser.
Stel dat ik mijn smartphone verlies, wat is dan de procedure om mijn Telenet account terug bereikbaar te maken, gezien ik niet meer zal kunnen inloggen bij Telenet omdat ik de sms op mijn verloren smartphone niet heb ?
Hartelijk dank voor een oplossing
Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Tweefactorauthenticatie staat aan - smartphone kwijt
Opgelost! Ga naar oplossing.
Toelichting bij mijn vraag : bij Gmail krijg je 10 resetcodes ingeval je niet meer in je mail-account kan, bij Microsoft krijg je 1 resetcode voor je account.
Bij mijn weten bestaat er geen methode bij Telenet om je account terug te claimen. In elk geval heb ik die nergens kunnen terugvinden.
Je kan een andere methode toevoegen zoals een (eventueel fysieke) passkey, zodat je niet enkel SMS gebruikt en niet aan 1 device vast hangt.
Om het echt te de-blokkeren denk ik dat je bij de Telenet klantendienst zal moeten aankloppen, zij zullen dan (hopelijk) een identiteitscontrole doen waarna ze de 2 staps verificatie uitschakelen of iets dergelijk. Heb op MyTelenet geen enkele info gevonden over deze situatie.
Je kunt vziw meerdere manieren instellen. Naast 2FA met een authenticator kan je bijvoorbeeld ook itsme of SMS instellen. Als je je telefoon kwijt bent, dan kan je de SIM blokkeren en een nieuwe aanvragen. Als je die hebt, dan kun je SMS en itsme gebruiken.
Zo werkt het echter niet voor de meeste accounts. Daar zijn die backup codes voor. In principe kan je zelf een backup maken:
https://www.live2tech.com/how-to-backup-google-authenticator-a-step-by-step-guide/
Hallo sb,
Dank voor je tip op itsme in te stellen. Dan kan ik alsnog inloggen op Mijn Telenet. Met Telenet webmail werkt dit nog niet. Daar moet ik toch nog via sms passeren.
De methode via sms staat op "actief", en je kan dat zelf niet deactiveren, heb ik gemerkt.
Mocht ik uitsluitend met itsme werken bij Mijn Telenet en Telenet Webmail, dan geeft het niet als je je smartphone verliest. Je blokkeert het oude bij itsme, en daar kan men een nieuw telefoonnummer activeren.
Hallo WG94,
Sorry dat ik jullie beiden niet als oplossing kon aanmerken, want jouw tip om een fysieke usb zoals Yubikey te gebruiken was ook zeer handig.
Maar ik ben me nog aan het inwerken in die materie en weet nog niet heel goed hoe zo'n usb-sleutel te gebruiken. Bovendien heb je dan nog een extra usb-backup Yubikey nodig.
Alvast bedankt toch.
@Netwally schreef:Hallo sb,
Dank voor je tip op itsme in te stellen. Dan kan ik alsnog inloggen op Mijn Telenet. Met Telenet webmail werkt dit nog niet. Daar moet ik toch nog via sms passeren.
De methode via sms staat op "actief", en je kan dat zelf niet deactiveren, heb ik gemerkt.
Mocht ik uitsluitend met itsme werken bij Mijn Telenet en Telenet Webmail, dan geeft het niet als je je smartphone verliest. Je blokkeert het oude bij itsme, en daar kan men een nieuw telefoonnummer activeren.
Je hebt gelijk dat Itsme geen optie is voor webmail, geen idee waarom... Authenticator app, sms en passkey werken wel. Is dit de bedoeling of is men dit "vergeten" @Moderator
@Netwally schreef:Maar ik ben me nog aan het inwerken in die materie en weet nog niet heel goed hoe zo'n usb-sleutel te gebruiken. Bovendien heb je dan nog een extra usb-backup Yubikey nodig.
Een passkey hoeft niet perse een USB-sleutel te zijn, een digitale passkey die je koppelt met je Smartphone is ook mogelijk (evt met back-up in de cloud). Zo heb ik die op m'n iPhone en is die ook beschikbaar op m'n iPad.
Ik heb een Pixel 6 met Android 15 en de meest recente updates (november) en ik krijg juist melding dat er een upgrade is voor Google Authenticator (die ongelooflijk maar waar zonder trackers zou werken in tegenstelling tot andere authenticators) : vanaf nu worden je accounts nu als backup opgeslagen worden in je Google Account 'in the cloud'. Ik vermoed dat je dan wel die backup codes van Google nodig hebt om in te loggen in je account.
@WG94 schreef:
@Netwally schreef:
Hallo sb,
Mocht ik uitsluitend met itsme werken bij Mijn Telenet en Telenet Webmail, dan geeft het niet als je je smartphone verliest. Je blokkeert het oude bij itsme, en daar kan men een nieuw telefoonnummer activeren.Je hebt gelijk dat Itsme geen optie is voor webmail, geen idee waarom... Authenticator app, sms en passkey werken wel. Is dit de bedoeling of is men dit "vergeten" @Moderator
@WG94 @Netwally Ondertussen hebben we feedback hierover ontvangen. Onze diensten zijn dit aan het bekijken om itsme in te werken voor Telenet Webmail. Een concrete timing hebben we wel niet.