Beantwoorden
Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Warming up? On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Wat te doen bij: Delivery status notification?

Sinds enkele dagen wordt mijn mailbox overspoeld door een massa aan "Delivery status notificationé, dus niet af te leveren berichten.

 

Maw : ergens wordt mijn mailadres gebruikt om berichten te sturen (ik zie niks in mijn verzonden items), blijkbaar naar een lijst van mailadressen, en krijg ik met regelmaat undeliverables terug (geen idee wat ik probeer door te sturen, en naar wie.

 

Klinkt dit bekend ? (en zo ja, hoe gaan jullie hiermee om).

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: Massas Delivery status notification

0 Likes
9 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wat te doen bij: Delivery status notification?

@Hellothere1963ik zou als ik jou was snel je password veranderen. De kans is groot dat je account gehackt is. Je kan bijvoorbeeld gemakkelijk massa mails sturen via powershell zonder dat jij het weet en zonder dat het in je verzonden items staat en als je password bekend is, kan dit gewoon via webmail. 

Als je uw password veranderd misschien eerst je toestellen scannen op virussen en spyware.

succes!


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Warming up? On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Wat te doen bij: Delivery status notification?

Paswoord veranderen was al gebeurd.

Virussen komen er niet in op mijn computer, trojans evenmin (nu ja, "fingers crossed", maar mijn anti-virus ( trend micro ) werkt eigenlijk meer dan behoorlijk (soms zelfs tè ).

En ik denk al evenmin dat al deze mails (whatever that may be) verstuurd worden vanaf mijn account, maar wel met mijn email adres als "sender".

Ik zou natuurlijk alle "undeliverables" naar de spam box kunnen verwijzen, maar zo nu en dan maak ik ook een "typo" en dan zie ik het natuurlijk ook niet

0 Likes
Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Warming up? On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Wat te doen bij: Delivery status notification?

Edit (op voorgaande bericht), het is niet omdat het mail adres van de bestemmeling niet bekend is dat ik een "undeliverable" krijg, maar wel omdat de "poging tot versturen wordt afgebroken" :

 

Delivery to the following recipients was aborted after 0 second(s)

 

Die "abort" wordt mij gemeld door : "Mail Delivery System" <mailer-daemon@telenet-ops.be> .

 

Dit is een "genuine" telenet mailadres.

Dus het lijkt er wel op dat de poging om de mails te versturen wel degelijk plaatsvindt vanuit de telenet infrastructuur.

 

Ik gebruik, voor mijn telenet mails uitsluitend webmail (dus geen mail client).

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wat te doen bij: Delivery status notification?

Het is vrij gemakkelijk een email-adres te "spoofen", waardoor het lijkt alsof een verzonden email van jou afkomstig is. Als deze emails niet aan de bestemmeling afgeleverd kunnen worden dan wordt er een undeliver berichtje verstuurd aan het email adres van de verzender, in dit geval dus jouw email-adres.

Misschien kun je eens de full-header van deze emails bekijken. Mochten verzonden emails inderdaad verstuurd worden vanuit de Telenet infrastructuur (maar niet door jou) dan misschien best even de Telenet helpdeks contacteren.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wat te doen bij: Delivery status notification?

@Hellothere1963 

Het is niet omdat je virusscanner niets vindt, dat er niets is. Geen enkele viruscanner vindt alles. Zelffs de allerbeste niet.

0 Likes
Hellothere
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Laat de zon in je hart! It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party!

Wat te doen bij: Delivery status notification?

Allen, bedankt voor de feedback.

Ik heb inmiddels de telenet helpdesk MOETEN contacteren, omdat ze inmiddels ook gezien hadden dat mijn mailbox als SPAM adres werd gebruikt, mijn account, zonder enige communicatie hebben geblokkeerd.

 

Beetje vervelend natuurlijk, zeker als je op geen enkele andere manier wordt gewaarschuwd (er staan nog mailboxen ons klantennummer, we hebben telefoonnummers bij telenet, ...).

 

Maar goed, voorlopig is het opgelost (hoewel ik niet weet voor hoelang, als mijn account als "spambox" wordt gebruikt, dan zou ik mogelijks, binnen de kortste keren hetzelfde kunnen voorhebben).

 

PS : @janne_man het is inderdaad zo, dat een anti-virus scanner niet alle virussen tegenhoudt, maar telenet had het probleem gezien (welliswaar met enkele dagen vertraging), en bovendien staat de PC in kwestie achter safespot, waarvan je eveneens zou verwachten dat deze eea detecteert.  Daar nog eens bovenop zit deze PC verbonden met een bedrijfsnetwerk (VPN), waar alle inkomende verkeer nog eens een keertje wordt gecheckt met een anti-virus/spam/... op server en firewall niveau, die op hun beurt weer andere software draaien dan de locale PC software.  Wat hier nog doorkomt is wel echt straf !!! (maar natuurlijk, niks is onmogelijk).  Het zou mij in dat geval wel verbazen dat ik een zodanig exotisch virus in huis heb, dat alleen mij viseert, maar niet is uiteraard onmogelijk.

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wat te doen bij: Delivery status notification?

@Hellothere 

Ze gebruiken allicht wel uw wachtwoord om de mails te versturen. Iemand onvoorzichtig geweest of toch ergens een lek in de beveiliging?

0 Likes
Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Warming up? On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Wat te doen bij: Delivery status notification?

@janne_man : ik weet niet of ze mijn wachtwoord gebruiken.  Het is niet zo heel moeilijk om eender welk mailadres in te vullen in de metatags van een mail, en deze "in naam van" te versturen.  Beveiliging is voor mij "key" (vandaar dat ik alleen maar "sterke wachtworden" gebruik, die ik effectief met regelmaat verander.  Ik gebruik ook geen "services" zoals facebook of iets dergelijks om overal in te loggen.

 

Als er dus ergens een beveiligingsprobleem zou zijn, dan is het bij Telenet vrees ik.

0 Likes
Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Warming up? On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Wat te doen bij: Delivery status notification?

Ik krijg al enkele malen een mailtje om een "oplossing" voor mijn vraag te selecteren, maar in deze wordt die niet duidelijk beschreven, dus samengevat :

 

Als de een boel delivery status notifications krijgt, dan wordt je mailbox (of je mailadres) gebruikt om spam mails te versturen :

 

1. Je moet niets doen (enkel de undeliverables verwijderen).

2. Je wacht tot telenet je mail account blokkeert (zij doen dit ongevraagd, en waarschuwen op geen enkele manier).

3. Je belt Telenet op.

4. Zij doen "iets".

5. Het is weer in orde.

0 Likes