Beantwoorden
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Webmail en spam => never ending story

Ik heb maar even een nieuw topic gestart omdat het nu wel heel bizar geworden is .

 

Zoals eerder gemeld had ik een probleem met gewenste mails die in de spamfolder beleven terechtkomen, ondanks aangemaakte rules.

 

Dat is in orde gekomen met uiteindelijk rules die het gewenste effect hadden. Maar sedert kort heb ik weer rare fenomenen vast gesteld:

  • Wat heb ik gedaan?
    • In de settings bepaald dat de spam in de inbox moet blijven en met [spam] gemarkeerd moet worden.
    • Een rule aangemaakt dat mails met een welbepaalde afzender in de inbox moeten blijven en dat er geen andere rules mogen toegepast worden.
    • Een eigen folder aangemaakt, "eigen spam' genaamd.
    • Een rule gemaakt om de mails uit de inbox met [spam] gemarkeerd naar de eigen spamfolder te verplaatsen
  • Dat heeft een tijdje goed gewerkt. De gewenste mails bleven mooi in de inbox, ondanks [spam] ervoor. De echte spam verhuisde mooi naar de eigen folder.
  • Sedert kort zijn er echter nieuwe fenomenen:
    • Al het bovenstaande werkt nog steeds goed, behalve:
    • Op miraculeuze wijze is er af en toe een mail die zonder [spam] ervoor toch in de echte spamfolder terechtkomt. Die negeert dus de mijn instellingen om  met het predikaat in de inbox te blijven.
    • Eén van die mails was geen spam. Ik duid die aan als zijnde "geen spam". Hij verhuist netjes naar de inbox. Vijf seconden later staat die echter opnieuw  in de echte spamfolder .... Dit heeft zich driemaal herhaald. Dan heb ik vliegensvlug TB opgestart en hem op de PC binnengehaald.

Allemaal heel bizar ....

 

Heeft nog iemand rare dingen meegemaakt met spam en rules? En wat heeft hij dan ermee gedaan? Of ben ik een pionier in die materie 😋

 

@Suzy , indien je graag de headers van die opstandige mails in kwestie graag zou willen hebben om te bestuderen, geen probleem, dan bezorg ik ze u wel.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
6 reacties
Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

Webmail en spam => never ending story

Webmail of via mail op een Pc ?

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Webmail en spam => never ending story

Stefaan, 

 

In iedere mail staat een header en footer, waarin veel details staan van het bericht. 

Het kan zijn dat door één of andere reden die extra header of footer een trigger heeft gegeven zodat deze toch in de spam is terecht gekomen.

Je had gezegd dat je de spam folder zelf hebt aangemaakt en die rule naar die zelf aangemaakte folder hebt gezet. Maar vergeet niet dat bij bijvoorbeeld IMAPde map spam automatisch zal aangemaakt worden en deze dan ook spam als spam zal aanzien (op server kant en niet op client)

Alles hangt af van hoe je die spam filter hebt opstaan.

De eerste spam filter zal zijn selectie maken op de server van bijvoorbeeld Telenet of Gmail of andere mail diensten, nadien zal het je outlook zijn waarop je kan aangeven of het spam is of niet.

Dit is dan de client kant...

Beste even beide kanten nakijken en eventueel het email adres in de safe sender list plaatsen.

Veel succes!


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Webmail en spam => never ending story

@kristofDW  en @Theo2 

 

Ik heb het dus uitsluitend over het het gedrag van Telenet Webmail.

 

Ik haal die mail ook wel binnen op mijn foon met imap (samsung mailclient) en op mijn PC met pop3 (Thunderbird) maar daar is geen enkel probleem.

 

Ik heb die eigen spam folder aangemaakt omdat men mij laten weten heeft dat als er een mail in de echte spamfolder (van webmail dus) terecht komt zulks een feedback triggert naar Telenet toe. Aangezien ik in de settings had aangegeven om de mails niet naar de spamfolder te sturen maar in de inbox te laten met het predikaat [spam] gaf mijn rule om dat alsnog toch te doen een conflicterende boodschap bij Telenet. Vandaar.

 

Mijn origineel probleem was dat mails afkomstig van een betrouwbare bron toch in de spam terechtkwamen, ondanks een rule om dat niet te doen, maar dat is geregeld.

 

Intussen is ook duidelijk dat het aanmerken van een bron als zijnde "betrouwbaar" in webmail niet als gevolg heeft dat zij niet meer als spam aanzien worden maar enkel dat afbeeldingen automatisch reeds opgehaald worden. Een manier om een bron als "niet spam zijnde" aan te geven is er dus blijkbaar niet. Een mail in de spamfolder aanduiden als zijnde "geen spam" heeft dus geen blijvend effect op die afzender.

 

En zoals aangehaald, is er nu eentje die hardnekkig steeds terug in de spamfolder wordt gesmeten. En dit ondanks dat de settings zijn "in de inbox laten staan met predikaat". En het strafste is dat het niet eens spam is ...

En het twee probleem is dus dat er, ondanks die settings, af en toe een mail, weliswaar inderdaad spam zijnde, zonder dat predikaat in de echte spamfolder terechtkomt ipv in de inbox te blijven staan met predikaat.

 

Randopmerking: het probleem waarmee alles begon, mails van "mobiele seingevers" die onterecht in de spam terechtkwamen, heeft zich intussen niet meer voorgedaan. Die komen en blijven nu netjes in de inbox zonder predikaat.

 

EDIT: voor de volledigheid: die zelfgemaakte folder heet "Eigen Spam" en staat niet in de root van de mail maar is een subfolder van een eigen folder "Test" genaamd".


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Webmail en spam => never ending story

@kristofDW 

Safe sender in de Webmail heeft enkel betrekking op het al dan niet tonen van de inhoud van bijlagen. De regels opgegeven in de webmail van Telenet hebben enkel betrekking op de inbox. Als een mail verplaatst is, is die niet meer in de inbox en wordt die niet meer behandeld tenzij je een regel manueel triggerd om eenmaal op een andere folder uit te voeren.

@StefaanH 

Ik heb ooit iets voorgehad, details weet ik niet meer, maar dat kwam door een ander apparaat. Ik ontvang ontvang al mijn mail met imap op drie toestellen: pc, smartphone, tablet. 

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Webmail en spam => never ending story

Janne man,

 

Ik dacht eerst dat het over outlook ging en niet over webmail, want in outlook kan een mail die in de safe sender list gezet is niet meer in de junk mail terecht komen.

De safe sender list heeft inderdaad ook te maken met het al dan niet tonen van afbeeldingen. Dit is aan te raden voor veiligheidsredenen, omdat anders alle afbeeldingen automatisch zullen gedownload worden. (standaard optie bij outlook client).

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Webmail en spam => never ending story

Even een update:

 

Op miraculeuze wijze zijn alle "rare" dingen weer verdwenen. De inbox en de spam werken nu zoals ik het met de nodige rules ingesteld heb en er komen geen mails in de echte spam terecht.

 

Voorlopig dus back to normal. Houden zo zou ik zeggen ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.