Beantwoorden
Yvonne_L
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
Netjes! En we zijn vertrokken!

Webmail gehacked, passwoord veranderen hielp niet

Mijn grootmoeder heeft een telenet email adres, en deze heb ik lokaal op haar pc geplaatst a.d.h.v mozzila thunderbird.

 

Nu ontving ze recent emails van de webhost dat enkele mails niet geleverd konden worden, toen ik deze mails bekeek zag ik dat ze spam waren voor valse handtassen en dergelijke, ik kon in de verzonden box deze mails niet terugvinden, maar ze waren wel verstuurd uit haar email adress.

 

Toen veranderde ik het passwoord in iets veel veiligers, moest me herinloggen in mozilla firebird, en voor even leek alles in orde.

 

Echter ontving ze deze ochtend een mail die vanuit haar eigen account gestuurd werd (van x@telenet.be naar x@telenet.be) waarin een zogenaamde Ub3rHaX0r haar bedreigde en eiste dat ze bitcoins zond naar een bepaalde wallet.

 

Op haar pc zelf valt geen virus te vinden, en de webmail van telenet houd niet bij welke toestellen er toegang tot hebben zoals gmail dat doet, wat kan ik nu nog doen?

 

Alvast bedankt aan wie kan helpen.

Tags (3)
0 Likes
7 reacties
Martine7
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Primeur! It's your third party! It's your second party! It's your sixth party!

Webmail gehacked, passwoord veranderen hielp niet

Ik wou dezelfde vraag stellen: ik zie dat ik vannacht om 2.51u een mailtje ontving van mezelf. In het Frans beweert iemand dat ze een virus hebben geïnstalleerd omdat ik een "volwassenenwebsite" zou hebben gefrequenteerd (grote flauwekul). 

Ik moet 809 euro betalen in bitcoins om dit kleine geheimpje te bewaren. 

 

Heb zo'n mail al eerder ontvangen, en heb die toen doorgestuurd naar de politie. Op safeonweb.be vind je meer informatie.

https://safeonweb.be/nl/actueel/laat-je-niet-vangen-door-afpersers-die-dreigen-seksueel-getinte-beel...

 

Hopelijk blijft het hierbij.

 
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Webmail gehacked, passwoord veranderen hielp niet

@Martine7 @Yvonne_L 

Open die mails niet. Klik zeker niet op links in die mails. Die mails zijn onzin. Geen contact zoeken.

 

Wel doen: Die mails deleten. Verder geen zorgen maken.

Groeten

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Webmail gehacked, passwoord veranderen hielp niet

Even een kleine toelichting: mails die je ontvangt die je zogezegd zelf hebt verstuurd, die ga je inderdaad nooit terugvinden in uw "out" box.

 

Om de heel eenvoudige reden dat je die ook niet zelf verzonden hebt.

 

Het is een heel eenvoudig trucje om als afzender van een mail een ander mail adres te laten verschijnen. Zoiets noemt men "spoofen".

 

Steeds doorsturen naar "verdacht@safeonweb" die dingen. En dan verwijderen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Webmail gehacked, passwoord veranderen hielp niet

@Yvonne_L @Martine7 ik heb @louishufk zijn antwoord als oplossing aangeduid, omdat dit de juiste stappen zijn om te volgen. Dit zijn valse e-mails waar je als klant zeker niet op moet ingaan, enige dat je best wel doet is deze verwijderen.

Er een melding van maken via de officiële instanties, mag natuurlijk steeds. 

 

Via De Netweters proberen we onze leden bij grotere aanvallen ook steeds te informeren. Hier vind je zo'n voorbeeld. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Webmail gehacked, passwoord veranderen hielp niet

@Yvonne_L  Het is net zoals een brief versturen aan jou. Als ik een brief naar jou verstuur en er als afzender jou naam en adres opzet komt die wel niet van jou. Dat kan je niet vermijden. En dat wijst er niet op dat ze de mailbox gehackt hebben.

Zoals eerder gezegd doorsturen naar verdacht@safeonweb.be. En, dat doe ik ook, eens in de week naar de mailbox gaan kijken via mail.telenet.be en daar die mails aanduiden als spam. Op die manier worden die vrij vlug opgepikt door Telenet zelf.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
guntherenhilde
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Pageturner!

Webmail gehacked, passwoord veranderen hielp niet

ook hier vermoed ik dat iemand mijn mail wachtwoord weet.

waar kan ik deze herinstellen ????

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Webmail gehacked, passwoord veranderen hielp niet

@guntherenhilde 

Je telenet paswoord wijzigen kan vanaf hier: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/telenet-wachtwoord-aanpassen/

Ik weet niet waar uw vermoeden vandaan komt, maar het is nooit een slecht idee om je paswoord eens te wijzigen.

Je moet wel weten dat op dit eigenste ogenblik telenet niet of nauwelijks bereikbaar is.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.