Beantwoorden
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Kabelbelasting coax (Fritz!Box 6660 Cable)

Een interessante grafiek in de Fritz!Box Cable is de "Kabelbelasting"
Die kan je instellen voor 1 uur, 1 dag, 1 maand of 1 jaar.
In bijlage de kabelbelasting van de laatste 24 uur op onze coax.

Daar zie je dat de piekbelasting plaats had rond 21:15u (40%). Het dal is rond 4:15u (3%)
De waarden in de dag grafiek zijn per 15min.

Eigenlijk ben ik verbaasd over die 40%
Ik hoor hier altijd klagen dat het coax netwerk overbelast is?
Zit ik toevallig op een perfecte node? Of interpreteer ik deze grafiek vals?

Schermafbeelding 2025-10-30 180744.png

Stel dat de totale (gedeelde) donwloadcapaciteit op één node 3 Gbps is: 38 D3.0 kanalen (waarvan de modem er 28 gebruikt) plus één D3.1 kanaal van 188 MHz (664-852 MHz).

Dan is 100% of de grafiek gelijk aan 3 Gbps (en 40% = 1.2 Gbps op het piekmoment van de dag). Er is hier dus nog 1.8 Gbps vrije ruimte

Een abonee die op dat ogenblik 1 Gbps wilt gebruiken, kan dit zonder probleem - en zonder risico van snelheidsbeperking (eerlijke verdeling bandbreedte)

Eén bedenking die ik mij hierbij maak:

Iedereen wilt giga snelheden, maar blijkbaar is er niemand in mijn straat/node die hier echt gebruik van maakt, of maar sporadisch.

De totale download van alle gebruikers samen op mijn node is - op het druktse van de dag - maar 1.2 Gbps? Waar zit de fout?

Zijn er hier nog coax gebruikers (Telenet, BASE, Orange, Hey!) die een Fritz!Box Cable gebruiken, en deze grafiek ook eens willen delen met ons?

Je vindt die terug in de menu Internet > Kabelinformatie > Nerwerkbelasting

2 reacties
Jari_Opsomer
Freshman Veelweter
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! BINGO!

Merci voor je waardevolle post. Ik ben nu al een week aan het wachten op de backoffice van BASE/Telenet om mijn Fritzbox te laten activeren. Bellen naar de klantendienst heeft uiteraard geen zin, gezien de first line gewoon een script afleest en voortdurend herhaalt "dat mijn wifi werkt". Zodra mijn eigen modem geactiveerd is, zal ik de statistieken delen.

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Jari_Opsomer  schreef:

Ik ben nu al een week aan het wachten op de backoffice van BASE/Telenet om mijn Fritzbox te laten activeren. Bellen naar de klantendienst heeft uiteraard geen zin ..

Inderdaad geen zin, want de vraag moet aankomen bij de juiste persoon bij de technsche back-office.

Wat wel helpt is gewoon het formulier nog eens volldedig invullen (met MAC adressen etc) en nog eens doorsturen. Dat is de enige manier om direct in contact te komen met deze dienst 🤔.

Onderaan het formulier is er (op mijn verzoek destijds) een "free-text" venster, waar je gewoon een opmerking kan meesturen.

- geef hier aan dat dit een duplicaat is van een bestaande aanvraag.

- geef ook de tijdstippen waarop Telenet jou het best kan terugbellen.

- en een vriendelijk bedankje 😊.

De persoon van de technische back-office die de omschakeling zal doen zal jou proberen terug te bellen op het gevraagde tijdstip (en heeft misschien al geprobeerd om jou te bellen). Ze bellen terug met het gekende Helpdesk telefoonnumer (015 66 66 66).

Success met de overschakeling 😀.