24757
netweters
|
152438
antwoorden
|
20706
vragen
|
ik schakel over naar base modem ligt klaar is identiek die dat er nu hangt van telenet. Nu las ik dat we binnen kort mogen kiezen welke modem .De uitleg staat in het engels op website telenet en base (mischien met opzet?)
kan iemand me uitleggen wat dit concreet betekend?
Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: vrije keuze modem
Opgelost! Ga naar oplossing.
De keuzemodem is een Europese regelgeving dat in 2022 inging en Bipt heeft dat goedgekeurd in nov 23. De Belg. providers hebben 12 maanden de tijd en dat wordt op 1 nov. 24 van kracht (vrije keuzemodem). Je kiest vanaf dan je eigen modem en laat dat door de betreffende provider registreren. Je bent dus niet meer gebonden aan de modem van Telenet bijv., maar jouw provider moet ook op de hoogte zijn van je modemkeuze. Dit om een goeie verbinding te hebben met het internet van een provider. Da's in het kort.
Het BIPT heeft in een nieuw besluit het netwerkaansluitpunt (NTP) voor vaste netwerken vastgelegd.
Het NTP bepaalt vanaf welk punt de gebruiker zeggenschap heeft over zijn internetverbinding.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Hierdoor zijn gebruikers niet langer verplicht de modem/router af te nemen bij hun operator bij het afsluiten van hun internetabonnement.
https://www.bipt.be/consumenten/publication/het-bipt-opent-de-markt-voor-modems
Vanaf 1 nov kies je zelf je modem en regel je alles zelf
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Eigen-modem-gebruiken/td-p/188351
ik heb 2 linken in antwoord gezet van verkeerde netweter 🫢 ik begrijp hun uitleg niet bij de modems die in het engels. ik begrijp ook niet wat het inhoud vrije keuze modem .Betekent dit dat je de modem van je provider kan vervangen door eigen modem? die je koopt
ik begrijp de uitleg niet op de website van telenet en base van de mogelijke modems de uitleg is in het engels
Het komt er op neer dat jij vanaf 1 november een modem naar keuze kan plaatsen die jij wil dus je eigen modem. Dus als jij zegt ik wil een eigen modem aankopen en die plaatsen kan dat dan moet je dus geen Telenet of Base modem ( beide hetzelfde denk ik ) meer laten plaatsen. Maar houd er dan wel rekening mee bij problemen zal de klantendienst je niet helpen. Het is je eigen apparatuur en daar word geen support op gegeven enkel op de apparatuur van Telenet / Base zelf.
Een eventuele lijn meting kan en word ook gedaan bij storingen maar als je dus technische problemen hebt met je eigen modem is het zelf op te lossen. Tenzij je een technieker laat komen en je er voor betaald dan zal het wel bekeken worden.
De linkjes die je hebt gegeven van de informatie zijn de vereiste waar je modem aan moet voldoen. Dat zijn technische info fiches waar je je aan dient te houden om het goed werkend te hebben en voor Telenet goed werkend te krijgen. Dus daar dien je dan wel de aandacht aan te geven als je ook je eigen modem wil plaatsen.
maar de vereiste zijn in het engels (doel bewust?) kan ik wel kiezen om zelf bv powerline te kopen gewoon in winkel?
de modems van base en telenet zijn identiek alleen staat op 1 base de andere telenet , ik mag mijn digibox niet meer behouden want die zou enkel op telenet modem werken ondanks ze identiek zijn internet moet ook van telenet zijn.Daar zal in toekomst weinig veranderen vrees ik ?
Dat je digibox er niet op werkt is normaal ondanks dat ze hetzelfde netwerk + modem hebben dat maakt niks uit. Ze moeten wel ergens een onderscheid maken natuurlijk.
Dat de documentatie in het Engels is zal een bewuste keuze zijn.
Betreft andere apparatuur erachter zoals nog een eigen router of powerlines dat gaat geen verschil maken die kan je er gewoon bij gebruiken zoals nu ook is. Die modem moet dienen om je op het netwerk , internet , toe te laten. De provisonering gebeurd door Telenet dus je moet dan ook de juiste MAC adressen dan door geven als je een eigen modem gebruikt. Als dat verkeerd is kan je geen netwerk toegang krijgen.
Ik merk alleen op dat ze ook bij het BIPT modem, router, Wifi, alles op een hoopje gooien. Terwijl router en Wifi reeds lang vrije keuze zijn. Terwijl een modem enkel en alleen dient om uw datasignaal die gehanteerd wordt op uw netwerk om te zetten naar een signaal die begrepen wordt op de coax. En dit kan enkel met de parameters die de provider vastlegt. In mijn ogen is het enige voordeel die je met een eigen modem kan hebben het feit dat je zonder van modem te veranderen, de parameters kan veranderen naar bvb die van orange of die van Base als dit nodig is. En dit geld ook voor glasvezel en xDSL. Een ander voordeel zou kunnen zijn dat je maar 1 stroomverbruiker hebt i.p.v. 2 (modem/router). Maar of dit echt een voordeel is????? Combitoestellen leveren bijna altijd dingen in die bij afzonderlijke toestellen wel mogelijk zijn. Vergelijk het met een sportwagen en een toerismewagen. Een combinatie van beide is mossel noch vis.
@Ingrid1964 schreef:maar de vereiste zijn in het engels (doel bewust?) kan ik wel kiezen om zelf bv powerline te kopen gewoon in winkel?
Die documentie is gericht aan fabrikanten, niet consumenten (staat ook gewoon in de introductie van die pagina). De consumenten informatie zal tegen 1 november (of eerder) beschikbaar zijn...
Je volgt best dit topic: Re: Vrije Hardwarekeuze - De Netweters
Daarnaast is de aanpassing enkel voor de modem. Alles na de modem (zoals een Powerline) kan je vandaag al zelf kiezen.
Uw Digibox geeft u tv via de coax kabel. De tv-box van Base geeft u tv via de upt-kabel (netwerkkabel). Dat zijn twee totaal verschillende manieren van verzenden en onvangen van gegevens. De Digibox gebruikt naast de coax ook de utp-kabel voor de uitgebreide programmagids, voor de aanvragen van uitgesteld kijken, voor het opvragen van series en films. Het signaal waarmee je dat binnenkrijgt is via de coax.
De vrije modemkeuze is enkel belangrijk voor een beperkt aantal gebruikers. De modale gebruiker heeft er geen voordeel mee. De vrije modemkeuze is een keuze uit een (zeer) beperkt aantal toestellen. Deze moeten beantwoorden aan de vereisten die Telenet opgeeft. Je betaalt daarvoor niet minder met je abonnement. Je koopt wel een redelijk duur toestel.
Uiteraard kan dat in de toekomst veranderen. Maar dat is nog niet voor morgen.
@janne_man Terugkijk en opvragingen via digicorder gebeurt via internet, niet meer via de kabel, de aanvraag puls gaat ook via internet op de digicorder, enkel de eerste 2 dagen epg gaat via coax, de rest komt via internet binnen.