Beantwoorden
TRL
Freshman Veelweter
Berichten: 241
Full speed writing! Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter!

BBC One SD stopt vanaf 13 februari

Vanaf 13 februari stopt BBC met de doorgifte van de SD variant van BBC One Londen (kanaal 120) vanaf 14 februari wordt die vervangen door de HD versie.

Vanaf dan zal het ook gedaan zijn met de dubbele doorgifte van BBC One door Telenet.

bron:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/bbc-met-betere-beeldkwaliteit-door-bij-nederlandse-providers/

en:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/bbc-op-astra2satelliet-dit-zijn-de-nieuwe-frequenties/

 

18 reacties
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

BBC One SD stopt vanaf 13 februari

@TRL bedankt om dit te delen. Ik heb vandaag proactief nagevraagd of we bij Telenet op deze verandering zijn voorbereid. En effectief, de nodige wijzigingen zullen worden gedaan, zodat de BBC HD zenders bij ons zonder problemen beschikbaar blijven in ons aanbod ook na deze datum. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

BBC One SD stopt vanaf 13 februari

Aanvullende informatie:

Het huidige kanaal van BBC One SD blijft bestaan, maar wordt vervangen door de HD-versie (zender 120 in Vlaanderen en 220 in Wallonië/Brussel).
Het huidige BBC One HD kanaal verdwijnt (zender 62 in Vlaanderen en 162 in Wallonië/Brussel).

Wat met je opnames?
Ben je een klant die momenteel opnames gepland heeft op het huidige BBC One HD kanaal (kanaal 62), dan moet je deze opnames opnieuw inplannen op het 'nieuwe' BBC One HD kanaal (kanaal 120). Opnames worden dus niet automatisch overgenomen, aangezien dit 2 verschillende zenders in het overzicht zijn.

Communicatie
Vanaf 30/01 verschijnt er een boodschap op het huidige BBC One HD kanaal over de stopzetting en is de TV-gids na 13/02 leeg. 

Waarom van SD naar HD omschakelen en niet gewoon het huidige HD-kanaal houden?
Telenet kiest voor deze aanpak, omdat we merken dat de meeste klanten hun opnames op kanaal 120 hebben ingepland. 
En zo blijven BBC One en BBC Two in de toekomst ook samen in de zendervolgorde (tussen de andere internationale zenders). 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

TRL
Freshman Veelweter
Berichten: 241
Full speed writing! Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter!

BBC One SD stopt vanaf 13 februari

@Suzy weer een sterk staaltje prutsen van Telenet, gewoon de internationale HD versie (die op kanaal 62 zat) die nu op kanaal 120 zit en niet BBC One London HD 🙄

gewoon van kanaal verwisseld en dat is het...

 

geef je het eens intern door 😉

0 Likes
Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 504
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? JACKPOT!

BBC One SD stopt vanaf 13 februari


@TRL  schreef:

@Suzy weer een sterk staaltje prutsen van Telenet, gewoon de internationale HD versie (die op kanaal 62 zat) die nu op kanaal 120 zit en niet BBC One London HD 🙄

gewoon van kanaal verwisseld en dat is het...

 

geef je het eens intern door 😉


@TRL Suzy heeft het voor je nagevraagd en onze collega's hebben bevestigd dat momenteel de versie BBC London HD beschikbaar staat. Het kanaal zelf heeft inderdaad geen HD-logo meer, maar het beeldsignaal is wel in HD ondertussen. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
TRL
Freshman Veelweter
Berichten: 241
Full speed writing! Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter!

BBC One SD stopt vanaf 13 februari

@Bjarne het is sinds dinsdag wel BBC One London HD, maandag was dit niet het geval het was nog steeds de versie die op kanaal 62 aanwezig was zonder regio nieuws.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

BBC One SD stopt vanaf 13 februari

Spoiler
Situatie Waregem (CI+ kaartje)

- op kanaal 62 (vroeger BBC1 HD) geen beeld mee, maar een pancarte met de aankondiging van de wijziging)

- op kanaal 120 (vroeger BBC1 SD) zit nu wel BBC1, zonder HD logo (who cares), maar ... het beeld is nog steeds SD kwaliteit... 
0 Likes
TRL
Freshman Veelweter
Berichten: 241
Full speed writing! Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter!

BBC One SD stopt vanaf 13 februari

ik heb ook een CI+ module en daar is het op kanaal 120 wel HD (regio Gent).

mss eens u tv opnieuw laten scannen ofwel dringend naar de oogarts gaan 😉

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

BBC One SD stopt vanaf 13 februari

Bij mij ook HD kwaliteit, zonder HD logo in het beeld (CI+ in de gigablue Sat/Cable receiver)

 

Screenshot from 2023-02-15 12-14-53.png


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TRL
Freshman Veelweter
Berichten: 241
Full speed writing! Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter!

BBC One SD stopt vanaf 13 februari

@Bjarne @Suzy kan er iets gedaan worden aan het serieuze volume verschil van geluid tussen BBC One en Two?

Two is veel luider dan One en waarom worden de zenders niet doorgegeven in DD 5.1?

 

heeft Telenet iets tegen DD 5.1? Discovery, NGC, History, NPO 1,2,3, BBC First, ARD, ZDF enz...

Allemaal zenden die uit in de HD geluidstandaard DD 5.1 en wat doet Telenet **bleep**ing stereo 🙄

Geen plaats op de kabel? kom daar nie me af e, analoge tv is er af sinds 30/11/21 en wat is er al gebeurd voor het huidige aanbod, NIKS bij de meeste zenders nog een erbarmelijke bitrate 🤢

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

BBC One SD stopt vanaf 13 februari

Ervaren er nog leden een groot geluidsverschil tussen BBC One en BBC Two? 
Ik heb het hier zelf even getest en bij de huidige programma's, merk ik dit helemaal niet op.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Ex-Netweter
 

BBC One SD stopt vanaf 13 februari


@TRL  schreef:

 

Two is veel luider dan One en waarom worden de zenders niet doorgegeven in DD 5.1?

🤢


De bron van Telenet is wellicht de Astra 2E-satelliet.
BBC One London HD en BBC Two HD zenden niet uit in DD 5.1

BBC zendt twee audiostreams mee op satelliet:

  • Dolby Digital AC-3 192 kbps stereo
  • MPEG Layer 2 256 kbps stereo

@TRL  schreef:

🙄

Geen plaats op de kabel? kom daar nie me af e, analoge tv is er af sinds 30/11/21 en wat is er al gebeurd voor het huidige aanbod, NIKS bij de meeste zenders nog een erbarmelijke bitrate 🤢


De bitrate van BBC One London HD op satelliet is 5,2 Mbps, de encoders zijn veel efficiënter dan vroeger, een lagere bitrate betekent niet noodzakelijk slechtere beeldkwaliteit.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

BBC One SD stopt vanaf 13 februari

@Suzy 

Hier is het verschil thans heel duidelijk te merken. Het volume op BBC2 is veel luider.

Volgens mijn A/V receiver is het geluid Dolby Surround.

Edit: DeTV zegt idd Geluidsmodus MPEG 2/0.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TRL
Freshman Veelweter
Berichten: 241
Full speed writing! Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter!

BBC One SD stopt vanaf 13 februari

@Ex-Netweter @sb @Suzy zowel via de TV box als via CI+ is het volumeverschil zeer merkbaar

maar bij BBC One is het geluid in ACC (veel stiller) en BBC Two is het geluid in MPG (luider)

kijk je via CI+ is het verschil in volume gigantisch voor zenders die MPG geluid hebben en zenders die ACC geluid hebben

als je kijkt via de TV box is dat verschil nauwelijks hoorbaar behalve bij de 2 BBC zenders

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

BBC One SD stopt vanaf 13 februari

Ik had het op kantoor getest en daar was het nauwelijks hoorbaar. Thuis merk ik nu ook wel een verschil op tussen de beide zenders. 
Heb jullie feedback doorgestuurd naar de collega's die hiermee bezig zijn.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.