24649
netweters
|
151389
antwoorden
|
20594
vragen
|
Binnenkort zal het niet meer mogelijk zijn om reclame door te spoelen op tv. Telenet gaat als eerste operator in op de vraag van de Belgische zendergroepen om een aangepast, uniform model voor tv-reclame in te voeren. Eind september krijgen kijkers bij opnames van VTM-programma’s (DPG Media) en PLAY-programma’s (SBS) eerst een minuut niet-doorspoelbare reclame te zien. Ook de andere operatoren staan achter de filosofie van dit uniforme model en voeren constructieve gesprekken met de zendergroepen over de timing van de implementatie.
Bron:
Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Reclame doorspoelen binnenkort niet meer mogelijk
Ik was TV-box tester en heb mijn TV-box dus al bijna 3 jaar.
Ik ben er dus aan voor de moeite...
We moeten dit altijd eerst in de media ontdekken.
Ik heb daarnet een mail gehad van Telenet:
|
|
|
De druk van de zenders is natuurlijk hoog maar of de firma's die reclame maken wel veel nut hebben van hun filmpje dat ergens in een blok van soms 10 minuten of meer zit, dat durf ik te betwijfelen. Maar ja ze kopen publiciteitsruimte bij een firma en daar zit dan meestal ook ruimte in tijdschriften en dergelijke in. Ik denk dat vooral de zenders zich moeten heruitvinden want nu jagen ze hun kijkers naar de frigo of het toilet of doen ze zappen, al zenden al de commerciële zenders hun reclameblokken op hetzelfde tijdstip uit. Ik voor mij heb eigenlijk al een aversie gekweekt om dingen te kopen die mij opgedrongen worden door de reclame. Mijn rebelse ik heeft dan de neiging om een evenwaardig alternatief te zoeken voor het opgedrongen product. Maar dingen die mij 3, 4, 5 keer op een avond voorgekauwd worden daar pas ik voor.
Nu dat we vanaf eind september 7 dagen terug tv kijken er bij krijgen, dan zal streamz rap opgezegd worden, want ik had dat genomen om van terug tv kijken te genieten.
Ik heb in ieder geval mijn Streamz opgezegd nadat ik overgeschakeld ben naar One(up) want ik had eigenlijk ook maar Play voor die 7 dagen terugkijkTV.
Dit moet ongeveer het slechtste idee ter wereld zijn, misschien nipt voorafgegaan door soep van zweetvoeten. Reclame zorgt blijkbaar tot nu toe voor onmisbare inkomsten. Laten we van goede wil zijn en aannemen dat dit zo is. Maar reclame is ook door Niemand gewenst - zelfs niet door reclamemakers zelfs. Niemand Wil reclame. Begrijpelijk ook: het is een aanslag op de goede smaak, het geduld, het gezond verstand, de ethiek enz. Als zo'n onding tóch onmisbaar is, zou ik denken dat je als bedrijfsmens eerst en vooral probeert die reclame zo klein en zo onopvallend mogelijk te maken, om zo weinig mogelijk mensen te irriteren. Het voorbeeld van de Nederlandse publieke omroep via de Ster is wellicht het beste: zet alle reclame samen, en toon hem alleen in één aaneengesloten, door te spoelen blok tussen de programma's, niet erin. Het monster van Telenet (blijkbaar is het een "model" en zit er "een filosofie" achter! Echt! Misschien gaat het zelfs om een "ervaring", kan best) daarentegen gijzelt de kijker en leidt tot één mega-resultaat: de aversie voor reclame zal alleen maar toenemen, de zoektocht naar niet-lineaire tv idem. Telenet bezorgt zichzelf de allerslechtst mogelijke 'reclame'.
Verzoek: hou op met deze slechte grap. Als het dan toch moet, laat de toestand dan zoals hij was. En als u echt verstandig bent, bedenk dan een alternatief voor waar we nu mee zitten, iets nieuws, iets dat gebruikers wél willen zien, en dat ze, hoewel ze kunnen, niet Willen doorspoelen. Ik ben benieuwd.
@vanleuvenJe vergelijkt nu 2 zenders met elkaar die een andere levenswijze hebben, de NPO is zoals de VRT betaald door alle belastingbetalers en dus geen inkomsten van reclame (bij de VRT) een vtm leeft enkel en alleen van die reclame en krijgt geen geld via belastingen, een groot verschil, bij de VRT is het nog niet zeker of dit wordt toegepast, dat is toekomst muziek, en men spreekt van maar 1 minuut (60 seconde)
wie kijkt via de vtm app ervaart dit nu ook al…..
@vanleuven Nu ben je op de pianist aan het schieten en niet op het stuk zelf. Telenet heeft dit tot nu toe lang kunnen tegenhouden met als gevolg dat je bij terugkijk TV bij VTM niet kon doorspoelen en dat niet alleen bij de reclame. In deze is Telenet maar de uitvoerder van wat de zenders maken.
Anderzijds heeft Telenet een dubbele pet op. Door het feit dat ze eigenaar zijn van de Play zenders. Andere aanbieders van TV zenders zoals Proximus, Orange, TV Vlaanderen enz. moeten met lede ogen aanzien dat die reclame door het strot van hun klanten geduwd wordt. Dat zenders reclame inkomsten nodig hebben is zeker waar. Maar die reclame inkomsten staan danig onder druk door het feit van een groot aantal zenders, en de druk van de geschreven en andere pers dat ze het bijna aan spotprijzen moeten verkopen of toch hun overkoepelend reclame bureau. Ze moeten gewoon hun verdienmodel anders aanpakken. Ze weten best dat ze hun kijkers irriteren en dat blokken van 10 tot 15 min reclame bijna geen impact meer heeft op de kijkers.
Uiteraard zijn er verschillen tussen NPO en onze commerciële zenders. Een vergelijking was ook niet de bedoeling, en een goed gebalanceerd essay evenmin. Ik wilde alleen maar wijzen op de zin van het zo weinig mogelijk irriteren van kijkers, en dat de Ster-blokken daar nog niet zo slecht in zijn. En ze zijn doorspoelbaar. Niet-doorspoelbare reclame irriteert.
Eigenlijk is het een beetje zielig dat een aantal belangrijke bedrijven (gedeeltelijk) moeten overleven met een aanpak die zeer ongewenst is bij de consument - zowel van programma's als van producten. Vreemd. Zou er nu nog geen enkele marketingmens nagedacht hebben over echte alternatieven? Moet toch haast wel. Een alternatief dat dan verder gaat dan "Niet doorspoelen a.u.b."
@Suzy : Mij lijkt het alsof de kijker met die gratis terugkijk-tv vooral gepaaid moet worden, een zoethoudertje: "Goed jongen, we gaan je nou iets héél erg rots in de maag douwen, iets dat je helemààl niet wenst. Maar dat beseffen we zelf ook wel hoor, want echt dom zijn we niet. En juist omdàt we beseffen dat we iets heel lelijks doen, gaan we je nu in ruil die terugkijk-tv geven. Toch mooi van ons he?"
Helemaal onder de indruk ben ik daar dus zeker niet van. Telenet beseft gewoon dat het een rotmaatregel is, en ze voelen zich bij voorbaat verplicht om iets ter compensatie te geven, niet als gul cadeautje, maar als Wiedergutmachung. Poging mislukt.
Hallo,
nu we reclame niet meer kunnen doorspoelen, gaat iedere klant gratis TerugkijkTV aangeboden krijgen...ik betaal voor PLAYMORE een aanzienlijke prijs waar ook TerugkijkTV in vervat zit en waar ik dus ook voor betaal. Ik mag hopen dat mijn PlayMore iets goedkoper wordt of hoe zit dat of ga ik toch weer bedrogen uitkomen? Je mag verwachten dat er nog klanten zijn die zich dit afvragen. Misschien de volgende keer dat ineens mee vermelden met de grote aankondigingen op TV, zoveel gemakkelijker!
Grts,
Logische vraag en terechte opmerking.
Maar ik vrees of Telenet het Play More (of streamz(+)) goedkoper zal maken omdat daar terugkijktv in zit.
Bij een One(up) abo + TV Iconic zit het er ook in en de streamz(+)/Play More klanten betalen hierdoor ook niets minder...
En gaan ze de prijs verminderen van Play More als iedereen gratis terugkijk tv krijgt?
@RuZ en @Franka49704
Daar is reeds zekerheid over, onze CM @Suzy heeft reeds het antwoord van de top gepost:
Neen, er komt geen compensatie voor de abonnees die reeds een betalende optie hebben waar terugkijk TV inzit.
Het wordt door de klanten als unfair (of een ander woord, kies maar) beschouwd, maar de bazen van Telenet hebben het zo beslist.