25.371
netweters
|
156.354
antwoorden
|
21.150
vragen
|
Gebruiksvriendelijkheid van Telenet anno 2025.... Hopelijk bestaat er een oplossing.
Einde van de week moet ik naar een klant van het bedrijf waar ik werk om een en ander te optimaliseren aan haar tv.
De dame is bijzonder slechtziend en ze heeft daarom een vrij groot tv toestel staan. Handige afstandsbediening, makkelijk te bedienen "op gevoel".
Ze gebruikt wel degelijk de afstandsbediening van haar tv, omdat ze tot dusver met een Ci+ kaart keek.
Jullie horen me al afkomen: Telenet heeft haar richting de TV-Box gepushed en die ook daar komen installeren.
Iedereen kent de knoppen van zo'n afstandsbediening? Probeer die maar eens te onderscheiden als je erg slechtziend bent, of op gevoel te werken. Dat lukt echt niet.
Bestaat er voor zo'n TV-Box geen blindenafstandsbediening, of een grootmoeder afstandbediening zoals er vroeger bestond?
Telenet zelf heeft dit uiteraard niet.
Of je een andere afstandsbediening kan gebruiken hangt dan weer een beetje af van model TV-box.
TV-box v1 & v2 (de coax modellen) hebben nog een IR ontvanger, dus je kan een andere afstandsbediening gebruiken die de juiste commando's verstuurt. TV-box IP is volgens mij uitsluitend te gebruiken met de afstandsbediening van Telenet.
Gaat het hier daadwerkelijk om de TV-box IP? Die afstandsbediening kan immers ook spraakgestuurd werken. Je duwt op de microfoon knop en zegt dan bijvoorbeeld "één" of "canvas" of zelfs "opname plannen" en "uitschakelen".
Als ze die heeft, dan moet ze maar 1 knop herkennen.
De oudere Telenet TV-boxen, de Arris DCX960-STB-TN en de Humax 2008C-STB-TN zijn te bedienen met een universele infrarood-afstandsbediening.
De nieuwe kleine Telenet TV-box IP, de ARRIS VIP7002W is alleen te bedienen met een (universele) Bluetooth-afstandsbediening.
Een Bluetooth-afstandsbediening moet je koppelen aan de TV-box die in "pairing mode" staat. Je zet de Telenet TV-box in "pairing mode" terwijl de TV-box al aan staat door de standby-knop aan de voorkant 5 seconden ingedrukt te houden en daarna los te laten.
De originele Telenet-afstandsbediening koppel je aan de TV-box IP door de "0"- en de "source"-toets meer dan 10 seconden ingedrukt te houden.
Hoe je een andere (universele) Bluetooth-afstandsbediening koppelt, daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar dat zal gelijkaardig zijn.