Beantwoorden
Ruubson
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Alleen VRT-kanalen komen digitaal door

Hallo, 

Ik heb een wat bizar probleem.

 

Sinds enkele dagen kan ik via mijn Telenet-decoder alleen nog naar de kanalen van de VRT kijken. De andere kanalen blijven zwart. De menu's kan ik wel oproepen en met internet is er geen probleem.

 

Ik heb alles al herstart, kabels uitgetrokken en weer ingestoken, kabels gewisseld... Niks helpt. Via de helpdesk van Telenet uiteindelijk het advies gekregen om de coax-kabel (nogmaals) te vervangen en misschien ook mijn modem. Via MijnTelenet is de modem "niet bereikbaar" door Telenet. De lampjes op de modem geven groen-blauw-blauw-oranje (knipper). Het is een MOTOROLA / SBV6X2X (DOCSIS) die via een switch van Telenet verbonden is met de digicorder en o.a. een Apple Airport Extreme. 

 

Ligt het probleem echt bij de modem? Want ik zou toch denken dat je dan geen enkel kanaal te zien krijgt i.p.v. alleen de VRT-kanalen? En toegegeven: ik ben niet zo happig op een switch door de witte wifi-routers van Telenet. Veel horror-verhalen over gehoord 🙂

 

Is er iemand die hetzelfde probleem heeft/had? En hoe heb jij dat dan opgelost?

 

Mersie voor de feedback alvast!

0 Likes
12 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Alleen VRT-kanalen komen digitaal door

Wel internet en modem niet bereikbaar lijk mij een tegenspraak, heb je mogelijk internet via G4?

Voor de VRT kanalen is er geen decodering nodig uw digicorder krijt dus geen decoderings KEY.

Welke lampjes branden op uw modem?

Staat uw NUI nog onder spanning?


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ruubson
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Alleen VRT-kanalen komen digitaal door

Bedankt voor het snelle antwoord.

 

* Wel internet, "niet herkend" door Telenet in MijnTelenet lijkt een tegenspraak> Wel degelijk zo, daarom vind ik het ook vreemd. 4G is er bij mijn weten niet op mijn modem-only model.

* Lampjes > groen - blauw - blauw - oranje (knippert)

* NUI nog onder spanning? > Dit is Latijn voor mij, sorry 🙂

 

Groet

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Alleen VRT-kanalen komen digitaal door

Enkel voor de interactiviteit van de digibox is een internet verbinding nodig (of beter gezegd, intra-netwerk verbinding, binnen het Telenetwerk),

Voor de ontvangst en de decodering van de TV kanalen volstaat enkel de coax verbinding. Het modem speelt dus helemaal geen rol in deze situatie.

 

Zoals @Janneke_Dust aangeeft, de VRT kanalen zijn ongecodeerd, daarom dat die zo ontvangen kunnen worden. De andere kanalen zijn gecodeerd - om deze te kunnen ontvangen heeft de digibox een signaal nodig, wat deze normaal op regelmatige basis via de coax ontvangt.

Vroeger was het mogelijk via mijn telenet (optie mijn decoder) een nieuw signaal te sturen, Ik weet niet of die optie nog altijd beschikbaar is. Ik heb al geruime tijd zelf geen digibox meer. Anders toch toch eens de helpdesk contacteren, eventueel via whatsapp.

 

PS. De NUI is de "antennerversterker". Die zal nog wel spanning hebben, anders zouden de digitale TV kanalen van de VRT ook niet ontvangen kunnen worden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bongiovi
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Alleen VRT-kanalen komen digitaal door

Join the club, bij ons was dit vorige week ook het geval met onze digicorder. Na whatsapp gesprekken met telenet vertelden ze me dat ik hem mocht gaan in inruilen in de telenet winkel vermits hij wellicht defect zou zijn.  Ik heb deze ingeruild voor een tv-box (vorige maand had ik een promo mail gekregen waardoor ik deze gratis kon ontvangen ipv 50€).

 

Helaas nog steeds geen TV vermits er software problemen zouden zijn met de tv-box. Het lijkt wel of ze die bewust 'defext' laten gaan om ze ingeruild te krijgen. 🙄

Veel succes in elk geval. 

Bongiovi
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Alleen VRT-kanalen komen digitaal door

Screenshot_20220713_134556_com.whatsapp.jpg

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Alleen VRT-kanalen komen digitaal door


@Ruubson  schreef:

Sinds enkele dagen kan ik via mijn Telenet-decoder alleen nog naar de kanalen van de VRT kijken. De andere kanalen blijven zwart. De menu's kan ik wel oproepen en met internet is er geen probleem.

Ligt het probleem echt bij de modem?


Neen, dat ligt absoluut niet aan de modem.

Je ontvangt geen versleutelde kanalen meer, je kan dus alleen kijken naar één, Canvas en KetNet (3 kanalen). Twee mogelijke oorzaken:

  • ofwel digicorder defect.
  • ofwel moet de digicorder opnieuw geactiveerd worden door Telenet. Is deze een tijdje uit gebruik geweest?

@Ruubson  schreef:

Het is een MOTOROLA / SBV6X2X (DOCSIS) die via een switch van Telenet verbonden is met de digicorder en o.a. een Apple Airport Extreme. 


Los van het probleem met je digicorder, zou ik toch eens kijken voor een nieuwe modem. Jouw modem dateert nog van de vorige eeuw, en haalt absoluut niet de snelheden die je nu kan krijgen (welk abonnement heb je) ?? Los van de veiligheidsrisico's 🤔 ...


@Ruubson  schreef:

En toegegeven: ik ben niet zo happig op een switch door de witte wifi-routers van Telenet. Veel horror-verhalen over gehoord 🙂


Van horror verhalen gesproken ...

Voor zover ik begrijp is jouw oude SBV6X2X een modem-only.  Dat is pas een horror verhaal 😊.

Tenzij jij héél goed weet waarmee je bezig bent, en een eigen firewall gebruikt achter de modem-only, loop jij een serieus veiligheidsrisico, want ieder apparaat dat je nog aansluit op de switch krijgt een publiek IPv4 adres, en staat dus "bloot" op het internet.

 

Mijn advies

  • ruil jouw "modem-only" voor de E-router (CV8560E) in een Telenet centrum (en zorg ervoor dat deze correct geprovisoneerd wordt met zijn 3 MAC adressen).
  • ruil jouw (defecte?) digicorder voor een TV-Box. De switch heb je niet meer nodig (waarschijnlijk nog een oude 100 mbps model)?
  • Via "Mijn Telenet" kan je het MAC adres van je eigen router (Airport Xtreme) invoeren zodat deze - net als bij de modem-only - een publiek IPv4 krijgt.
Bongiovi
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Alleen VRT-kanalen komen digitaal door

Screenshot_20220713_134608_com.whatsapp.jpg

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Alleen VRT-kanalen komen digitaal door

@Ruubson 

Jij hebt dus effectief nog een eMTA modem, zelfs het model ouder dan ik heb. Welnu, er is hier recent nog een post van iemand met een eMTA modem die, net als jij en ik, die melding "modem niet bereikbaar" op zijn scherm krijgt wanneer hij naar "Mijn Telenet" surft.

Welnu, bij mij blijft het bij die melding. Ik kan gewoon alle rubrieken in "Mijn Telenet" raadplegen, inclusief "Mijn thuisnetwerk". Geen enkel probleem dus ...

Uw probleem ligt, volgens mijn bescheiden mening, dus niet bij uw modem. Zoals hoger aangehaald, die TV kanalen komen via de coax, niet via internet. Ik zou het zoeken in de digicorder.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Alleen VRT-kanalen komen digitaal door

Trek de Telenet-decoder stroom sterker 5 min uit

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Alleen VRT-kanalen komen digitaal door


@luc55  schreef:

Trek de Telenet-decoder stroom sterker 5 min uit

 


Of beter nog, ga de digicorder in een Telenet Centre omruilen voor een nieuwe digicorder. En dring aan dat ze zorgvuldig uw nieuwe correct provisioneren.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ruubson
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Alleen VRT-kanalen komen digitaal door

Voilà, probleem opgelost. 

Waarom moeilijke oplossingen zoeken als het ook makkelijk kan. Digicorder gewisseld, alles werkt weer 😊

 

Bedankt voor de vele feedback!

 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Alleen VRT-kanalen komen digitaal door

@Ruubson 

Fijn dat het opgelost is. Het moet niet altijd moeilijk of ingewikkeld zijn 😊


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.