|
26.702
netweters
|
165.994
antwoorden
|
|
22.273
vragen
|
Merk sinds een week dat de encoders van enkele zenders ontregeld zijn of niet goed zijn afgesteld op dvb-c kabel.
play reality heeft er veel last van ( bij snelle bewegende beelden valt het fel op) bv bij de reclame bij het bol reclame van effe bollen merk je het fel op en bij de dash reclame dat veel vertoont wordt op die zender merk je het ook fel op, vtm series heeft er ook last van bij snelle beelden.
Is hetzelfde fenomeen dat op VRT voorkwam tijdens de Olympische spelen van enkele jaren geleden toen er door (volgens Suzy) bij VRT nieuwe encoders werden gebruikt naar Telenet toe, maar nu ik hetzelfde fenomeen ervaar op enkele zenders op Telenet heb ik het voorgevoel dat dit bij Telenet zelf het probleem wordt veroorzaakt door de gebruikte encoder.
ook de bitrate blijft hangen tussen de 3.0 en 4.0 voor beeld waardoor ik zeker ben dat er iets foutloopt bij de encoders waarbij de zenders geen hogere bitrate krijgen bij snelle beelden en ze beperkt zijn en dan een minderwaardige kwaliteit geven.
@Moderator kan dit probleem eens opgevolgd worden want is al een week bezig.
heb de beeldinstzllibgen van de tv ook al aangepast om dit fenomeen te verbeteren maar het is van bij jullie uit dat dit is en kan geen verbetering krijgen.
als ik naar een 4K film kijk is er geen probleem met het beeld, dus moet wel bij jullie zijn.
daarvoor was er geen geen beeldproblemen via de kabel.
Inderdaad, ik heb het gisteren in het VTM-nieuws ook opgemerkt bij dezelfde reportage. Snelle camerawisselingen en flashlights in beeld met blokjesvorming en ruis als resultaat. Dat was geen zuiver beeld.
@orton Dit bewijst dat er een probleem is, toevallig is het paar jaar geleden bij VRT tijdens de Olympische spelen toen dit ook was ook de encoders dat vernieuwt waren en niet goed afgesteld waren, ze hebben ze nadien aangepast of verwijderd door enkele klachten hier.
was toevallig net in dezelfde periode als nu, dit toepassen waneer er minder mensen kijken zodat het niet opvalt.
Om aan te tonen dat er wel degelijk iets aan de hand is op VTM (en de andere zenders op dezelfde mux), alsook met de Play-zenders, heb ik een opname gemaakt om het probleem in beeld te brengen.
Een eerste filmpje is een opname die ik gemaakt heb op live tv. Het is een reclamefilmpje dat getoond werd op VTM. Van seconde 7 tot seconde 9 is er een snelle beeldovergang. Bij het afspelen van het filmpje zie je duidelijk blokjesvorming en ruis in beeld. Het clipje is hier te bekijken:
Ik heb meteen nadien dezelfde sequentie opgevraagd via Terugkijk-tv. In deze opname is het beeld wél zuiver en is er geen blokjesvorming bij dezelfde snelle beeldovergang (zie van seconde 11 tot seconde 13. Dat clipje is hier te bekijken:
Dit toont dus aan dat er een probleem is bij het live kijken via de kabel (DVB-C). Snelle beeldovergangen worden gewoon niet goed verwerkt (blokjesvorming). Bij streaming vanuit de cloud (Terugkijk-tv) is het beeld daarentegen wel zuiver.
Daarom zou ik de moderatoren op dit forum willen verzoeken om dit even voor te leggen aan de technische diensten. Het valt toch niet te ontkennen dat er een probleem is?