Beantwoorden
Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 58
Warming up? Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Digiboxen werken plots niet meer

Ik heb even rondgekeken naar gelijkaardige vragen, maar zie niet direct een antwoord (wat me verbaasd), maar goed, bij deze een poging via deze weg.

Context :

Ik beschik over 3 aangekochte digiboxen (AD220) en 1 Digicorder (AD2200) in huur.

Sinds enige tijd werken de 3 digiboxen TEGELIJKERTIJD niet meer, het is te zeggen, ik krijg geen menu meer, als ik op de afstandsbediening op "het huisje" druk (dus ik kan niet naar het zenderkeuzemenu, ook niet naar "Mijn telenet", instellingen, ...

De afstandsbediening werkt wel normaal, ik kan de digiboxen aan/uitzetten, volume regelen, naar de volgende zender gaan (via volgend/vorig kanaal).

Ik heb wel een normaal TV beeld (dus "gewoon TV kijken" lukt wel).

Gezien ik niet via de afstandsbediening naar het menu van de digibox kan, heb ik geprobeerd om de digiboxen naar de fabrieksinstellingen te krijgen via "Back+ok" + langdurig op "back" drukken.  Dit lukt ook niet.

Alle digiboxen zijn correct geconnecteerd via Coax (uiteraard, anders zou het TV beeld niet doorkomen) en hebben allemaal een correct werkende internet aansluiting (getest door er mijn laptop op te koppelen).

Als ik de DIGIBOX koppel op de coax/internet aansluiting van de DIGICORDER die wel correct werkt, dan lukt het ook niet.

Alle digiboxen/digicorder staan in principe "interactief".

Ik heb TELENET even gecontacteerd, en zij komen tot de conclusie dat de DIGIBOXEN alledrie (tegelijkertijd ???) defect zijn, en dat ik een afspraak moet maken om een technicus te laten langskomen (hoewel het mij een raadsel is wat die zou kunnen komen doen).  Bovendien lees ik in de voorwaarden dat er kosten kunnen zijn als een technieker dient te komen voor de aangekochtte toestellen.

In dat kader lijkt het mij nog eigenaardiger dat uitgerekend de kooptoestellen plots defect gaan, en het huurtoestel perfect blijft werken.

Vandaar even mijn licht hier opsteken.

Gezien ik niet echt gelijkaardige vragen hier lees, betwijfel ik dat ik hier ook een antwoord ga vinden, maar je weet uiteraard maar nooit.

 

Ik kijk er in elk geval naar uit.

 

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: DIGIBOXEN werken plots niet meer

36 reacties
Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 312
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

Digiboxen werken plots niet meer

Je kan eens proberen op het frontpaneel van de Digiboxen de knop "Back" en de "knop met het rechterpijltje" tegelijkertijd in te houden voor een paar seconden.

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Digiboxen werken plots niet meer

Trek de stroom stekker 5 uit en steek terug laat ze rustig op starten

Met de boxen is niks verkeerd

Doe het ook met de modem

Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 58
Warming up? Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Digiboxen werken plots niet meer

@Luc 

Dat heb ik natuurlijk als eerste geprobeerd (en zelfs in de juiste volgorde) :

1. Modem

2. Switch

3. Router

4. Access point

5. Digibox

Elke stap pas uitgevoerd, als het toestel uit de voorgaande volledig was opgestart.

Da's sowieso een beetje het standaardantwoord van Telenet.

Geen succes.

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Digiboxen werken plots niet meer

Kan je een rechtstreekse utp kabel van de modem naar de digibox en digicoder leggen om te zien wat hij doet zonder de rest er tussen

Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 58
Warming up? Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Digiboxen werken plots niet meer

@luc55 

Dat is inderdaad een heel zinvolle vraag.

bij de bouw van mjn woning heb ik ervoor gezorgd dat er naar elke kamer een UTP en een coax verbinding werd getrokken.

Gezien de modem slechts 4 netwerkpoorten heeft staat daar nog een switch op en op mijn bureau boven staat er dan nog een Access point die ook rechtstreeks op de switch staat.

Om een lang verhaal kort te maken :

=> Rechtstreeks op de modem : 1 DIGICORDER + 1 DIGIBOX

=> Op de switch : 1 DIGIBOX

=> Op het Access point : 1 DIGIBOX

Er staat dus al 1 DIGIBOX rechtstreeks op de modem en die heeft hetzelfde probleem.

Hoe dan ook, ik zie op de TELENET app alle DIGIBOXEN geconnecteerd op het netwerk, en ze hebben allemaal een IP adres, dus in elk geval een correcte aansluiting op mijn thuisnetwerk.

Om eea volledig uit te sluiten heb ik tevens een van de digiboxen aangesloten op de kabels van de digicorder (die het dus nog wel doet) en daar heb ik hetzelfde effect.

 

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Digiboxen werken plots niet meer

Trek de modem eens uit de stroom stekker als je gaat slapen na 8 uur steek hem terug in de stroom stekker laat hem rustig opstarten

is voor te testen

Zelfde ook met switch en Access point

Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Digiboxen werken plots niet meer

Sommigen leden zijn in deze thread wel erg off-topic gegaan. Heb die posts even samengenomen en naar een apart onderwerp verplaatst: Soms opnames enkel via decoder te bekijken niet via app

Vervolgens stel ik voor dat we het in dit onderwerp houden bij het probleem van @Hellothere1963 en het feit dat de 3 digiboxen plots geen toegang meer geven tot het menu. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 58
Warming up? Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Digiboxen werken plots niet meer

@Suzy Bedankt voor het ingrijpen.  Het werd inderdaad heel moeilijk om tussen alle posts er nog iets relevant uit te halen.

Aan alle anderen : bedankt om met mij mee te denken.  Jammer genoeg zijn geen van de voorgestelde oplossingen een oplossing voor mijn probleem momenteel.  De enige tip dit ik nog niet heb kunnen verifieren is degene om de digiboxen even proberen aan te sluiten met een SCART kabel, en te bekijken of dit een oplossing kan bieden.  De reden is heel simpel, ik heb geen SCART kabel.  Ik heb er net eentje besteld (niet zo duur) en zodra die in de post zit, laat ik zeker weten hoe het is afgelopen.

Hopelijk de komende dagen meer nieuws.

Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 58
Warming up? Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Digiboxen werken plots niet meer


@flip1953  schreef:


Eigenlijk is de SCART suggestie nog niet zo'n slechte hint. Indien jouw DIGIBOX ingesteld staat op SCART, dan:

  1. zal je toch perfect beeld hebben op de HDMI uitgang.
  2. de menu's alleen zien via de SCART uitgang.

In dit geval kan je de beeldscherminstellingen alléén wijzigen (of terugzetten naar HDMI) via de SCART uitgang.

 


Sorry voor het late antwoord inmiddels.

Ik heb wel nog TV's met SCART aansluiting, maar heb geen SCART kabel meer gevonden.

Ding dan maar online besteld (kost niet zoveel, meer verzendingskosten dan het ding waard is), en jammer genoeg niet de oplossing (status quo).

Ook hier Combi "back toets" => pijltje rechts ingehouden, gevolgd door "back" en opnieuw laten initialieren.

Geen succes !!!!

Dus ik vrees dat de "technicus" van Telenet eraan te pas zal moeten komen, hoewel ik niet goed begrijp wat die hier kan komen doen.

Klein beetje om moedeloos van te worden 🤔 , en ik begrijp al evenmin dat ik de enige met dit soort van probleem zou zijn 

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Digiboxen werken plots niet meer

Je hebt alles geprobeerd best zoals je zegt dat er iemand langs komt

Hij kan alles uit testen zal iets op de achtergrond gebeurd zijn waar je zelf niets aan kan veranderen

Wel een technieker die is de laatste stap hoop dat hij het kan oplossen anders zal er een update moeten gebeuren

Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 58
Warming up? Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Digiboxen werken plots niet meer

Allen,

Gezien dit probleem maar niet opgelost geraakte, en bovendien mijn Digicorder afgelopen weekend ook de geest heeft gegeven ( connecteerde zich niet meer op mijn netwerk ), heb ik van mijn hart een steen gemaakt, en ben ik overgestapt op de TV box .  Dik tegen mijn zin en principes, maar al dat gedoe met digiboxen die het niet doen, en nu het probleem met de Digicorder was de spreekwoordelijke druppel (bijvb. ook alweer alle opnames kwijt, en dit was al de tweede defecte digicorder op enkele weken tijd).

wie geinteresseerd in in 3 DIGIBOXEN, die geen menu meer geven, mag ze gerust komen halen, anders gaan ze naar de RECUPEL .

Bij deze ook bedankt om met mij mee te denken, de tips hebben mij dikwijls tot nadenken gezet, en hebben mij ook een beter begrip gegeven over hoe die dingen eigenlijk werken (en ik ben een SCART kabel rijker, die, door de komst van de TV boxen ook deel zal gaan uitmaken van mijn "museum" 😀 ).

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Digiboxen werken plots niet meer

Wel vlug kapot ze zijn 5 jaar oud  zeer raar geen menu

Toch eens de kabels na zien dat er geen stroom probleem of iets anders is

Anders zal de box ook niet lang mee gaan

Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 58
Warming up? Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Digiboxen werken plots niet meer

@luc55 Ze zijn tussen de 2 en 4.5 jaar oud.  Ik betwijfel nog altijd of ze effectief "kapot" zijn, want het gaat toch 3 digiboxen die plots alledrie tegelijk geen menu meer hebben (zou dus heel bizar zijn moesten ze alledrie op hetzelfde moment de geest geven).

Het probleem is niet bekend bij TELENET (en hier bij de netweters blijkbaar ook niet 🤔 ).

Omdat afgelopen weekend de digicorder ook de geest heeft gegeven (die was écht kapot, kreeg geen IP adres meer), ben ik naar de TELENET winkel gegaan om hem om te ruilen, en heb ik het probleem uitgelegd.  Buiten fronsende wenkbrauwen en het feit dat ze het raar vonden, ook geen antwoord (ok, uiteraard zijn het daar winkelbedienden, en geen techniekers).

Omdat ik zelf geen zin heb om nog verder daarmee te gaan "klooien", afspraken met techniekers te gaan maken (waar ik mij afvraag wat die kunnen doen), ben ik daar dan met 3 TV boxen buitengestapt.  De eerste box is aktief, en ik ben er voorlopig blij mee.

Dus om een lang verhaal kort te maken : de oplossing is niet gevonden, het zijn TV boxen geworden.

Even heb ik ook gedacht dat TELENET actief de DIGIBOXEN "saboteerde" om de TV boxen te promoten, maar dat zou wel heel straf zijn (zeker omdat je nog DIGIBOXEN kan krijgen in de TELENET winkel), en dan zou het een bekend probleem moeten zijn.

Het zal dus een mysterie blijven vrees ik.

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Digiboxen werken plots niet meer

Ik vind het ook raar denk dat de oorzaak ergens anders moet gezocht worden bij de stroom in je huis

die toestellen gaan niet zomaar kapot

(Even heb ik ook gedacht dat TELENET actief de DIGIBOXEN "saboteerde" om de TV boxen te promoten)

De tv boxen zijn ook oud al er zou al lang een nieuwe moeten zijn maar ja het is niet de moment

De digibox en digicorder worden nog altijd verkocht dat klopt  met zeker 5 jaar updates op en zeker werkend

De  garantie op defecten dat is 2 jaar

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1129
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Digiboxen werken plots niet meer


@luc55  schreef:

De tv boxen zijn ook oud al er zou al lang een nieuwe moeten zijn maar ja het is niet de moment


De TV-box IP is toch dit jaar gelanceerd? Dat is het nieuwste model.

Ik verwacht niet dat er nog een nieuw model komt met DVB-C ondersteuning.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.