Beantwoorden
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

EPG volledig op tv met een kaartje; wanneer?

Op elke tv die ik hier in huis gebruik kijk ik digitaal dmv CI module.

De EPG die je daar hebt is vrij beperkt. Slechts 2 dagen vooruit en amper informatie over de betreffende uitzendingen.

 

Ik weet dat het via de digibox/corder wel completer is.

 

Een tijdje terug een tv uit Duitsland opgehaald dewelke daar ook verbonden was met het Duitse DVB-C net.

De EPG die nog in het geheugen zat ging 1,5 week in de toekomst, was vrij volledig qua info over de uitgezonden programma's en hij bezat zelfs per uitzending een aanduiding in welke categorie de uitzending viel (film, sport, kind,...).

Duidelijk dat Telenet eea niet doorstuurt via de gewone DVB-C weg.

 

Voor het einde van het jaar zijn we een hele boel kwijt op de kabel:

- FM radio

- Analoge TV

- Ondersteuning van de allereerste HD digiboxen/corders.

 

Als ik mag geloven wat Telenet in het lang en breed in de media schreeuwt maken ze door het verwijderen van al dat analoog massa's plaats op de kabel.

Het lijken me toch geen gigabytes om die extra EPG info die met de digicorders meegegeven wordt ook via het reguliere DVB-C signaal mee te geven.

 

Iemand een idee of daar nu eindelijk eens werk van gaat gemaakt worden? Ik denk dat Telenet zo wat de enige provider in Europa is waar die EPG zo triest verloopt. Zelfs bij TV-Vlaanderen is het vele completer. Bij hun Nederlandse evenknie, Ziggo, is de EPG ook mooi compleet.

 

Groeten,

Gert

Tags (1)
16 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

EPG volledig op tv met een kaartje; wanneer?

vrees dat dit is omdat ze niks verdienen aan die gebruikers met een kaartje, mensen met een digibox of corder huren elke maand en heeft telenet een extra inkomst aan (ook al zit het meestal in een pakket)

ze betalen ook voor de epg dat ze gebruiken, vrees dat er niet veel zal veranderen hiermee of telenet moet heel veel vragen krijgen hier rond.

ook is er van de meer of 300 zenders (vlaanderen en brussel) een nederlandse versie en een franse versie van de EPG inhoud, dus dubbel aan ruimte dat moet worden ingeladen,

denk ook dat ze het doen om de tv niet teveel aan info te laden inladen zodat die niet te vol geraakt aan info in het geheugen, niet elke tv heeft even veel geheugen ruimte 😉

de extra info die telenet op de digibox en corders inlaad is via de utp kabel, dus daar zit het verschil ook.

die info van de zenders (EPG) word op 1 kanaal gezet samen met de zender verdeling van de verschillende in gebruik zijnde type's.

er is dus deels wel plaats gebrek.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

EPG volledig op tv met een kaartje; wanneer?


@raverke95  schreef:

Op elke tv die ik hier in huis gebruik kijk ik digitaal dmv CI module.

Iemand een idee of daar nu eindelijk eens werk van gaat gemaakt worden?


Als jouw vraag is wanneer een volledige EPG via DVB-C komt, dan denk ik dat het antwoord héél eenvoudig is: nooit 🙁.

Waarom zou Telenet nu nog de moeite doen om hun EPG aanbod via DVB-C mee te geven (en dan alle EPG data dubbel mee te sturen: via DVB-C voor hun CI+ klanten, en via ethernet voor hun interactieve klanten)?

 


@raverke95  schreef:

De EPG die je daar hebt is vrij beperkt. Slechts 2 dagen vooruit en amper informatie over de betreffende uitzendingen.


Er zijn inderdaad 2 problemen met de "beperkte" EPG die via DVB-C meegestuurd wordt:

  1.  2 dagen EPG in plaats van 15 dagen.
  2.  absoluut geen info over het programma (als je bijvoorbeeld ZDF via satelliet bekijkt, dan is de programma info die je via EPG ontvangt zo uitgebreid dat je moet doorscrollen om alles te kunnen lezen).

Persoonlijk stoort mij die 2 dagen niet, maar wel de beperkte informatie over het programma. Ik zou al tevreden zijn met een 2-dagen EPG, als die maar alle info bevat die door de zender aangeleverd wordt 😊.

 

Enkele argumenten die hierboven opgesomd zijn gaan toch niet op vind ik.

  1.  Wat de bandbreedte betreft: de totale bandbreedte van alle EPG info, voor alle zenders op één mux, zou ongeveer 300 kbps innemen. Dat is veel minder plaats dan bijvoorbeeld Teletekst, gezien Teletekst ook 260-300 kbps inneemt per zender! Eén mux waarop bijvoorbeeld 8 zenders staan met Teletekst heeft dus 8 * 300 kbps nodig alleen voor Teletekst. In vergelijking hiermee valt EPG toch goed mee!
  2.  Noteer hierbij dat Teletekst bij vele zenders verdwenen is, met uitzondering van alleen ondertitels. Hiervoor heb je max 30 kbps nodig per zender. Er is dus plaats genoeg voor EPG 🙂.
  3.  Het argument dat Telenet dit misschien niet doet om te vermijden dat het geheugen van onze TV toestellen vol zou kunnen geraken aan info, is wel grappig. Denk je nu echt dat Telenet met onze TV toestellen in zit 😁 ???

Er is maar één reden: Telenet wil dat wij hun decoders kopen/huren.

 

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

EPG volledig op tv met een kaartje; wanneer?


@raverke95  schreef:

...

De EPG die je daar hebt is vrij beperkt. Slechts 2 dagen vooruit en amper informatie over de betreffende uitzendingen.

...


@raverke95 er zijn momenteel geen plannen om de TV-gids (EPG) van de CI+ module uit te breiden. Als dit ooit zou wijzigen, zal je er zeker wel iets over horen of lezen hier op De Netweters. Maar daar hebben we dus geen zicht op.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

EPG volledig op tv met een kaartje; wanneer?


@Ex-Netweter  schreef:

Er is maar één reden: Telenet wil dat wij hun decoders kopen/huren.

 


 

Ik begin hoe langer hoe meer de indruk te krijgen dat dit effectief de reden is.

 

Als je een digicorder niet via LAN aansluit, heb je ook twee dagen EPG, doch volledige.

Een soort van query schrijven dat een copy-paste systeem automatisch naar het "gewone" DVB-C systeem schrijft moet een kleintje zijn voor de Telenet informatici dunkt me.

Als ik op mijn Loewe OLED een volledige EPG moest hebben, dan heb je tenminste een EPG waar je iets aan hebt en waar Telenet nog een puntje aan kan zuigen. Die werkt samen met Gracenote. Dat wil zeggen dat je vanuit de EPG een eventuele trailer kan opvragen enz. Bepaalde data missen blijkbaar om dat in België te doen.

 

Nu ik onlangs een schotel in mijn tuin heb neergeploft en op diezelfde tv FTA naar Duitsland kan kijken, is er ook nog zoiets als HBBtv. Lijkt in veel landen ook via de kabel te werken. Allemaal standaarden die niet bruikbaar zijn hier. Kan enkel via de digibox... 

Ook hier treed ik je in bij: extra €€€€ voor Telenet.

 

Dus inderdaad, nuchter beredeneerd en zoals een Administrator hier ook al aanhaalde: niet voor direct en volgens mij NOOIT.

 

Jammer, zo blijft Telenet ter plaatste trappelen. (Kijk even terug in de jaren 70 bij de opkomst van de kabeldistributie. Kabelkastjes die later vervangen werden door betere tuners in tv toestellen. Digibox/corder is een digitaal kabelkastje met afstandsbediening)

 

Bedankt toch voor de info. 

Telenet stelt mij hoe langer hoe meer teleur, ondanks zij in België technisch de meest betrouwbare oplossingen hebben. Doch hun houding naar de klanten is k*t

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

EPG volledig op tv met een kaartje; wanneer?

@raverke95 Die HBBTV optie kan wel leuk zijn en handig, maar daar zitten filmpjes en meer op waar geen rechten voor zijn in belgie, bv in Nederland zit er op de NPO dit ook maar de rechten liggen enkel in Nederland daarvoor, voor Duitsland hetzelfde verhaal.

daardoor dat je dit niet hebt op de kabel in belgie, en de vlaamse zenders hebben allemaal hun eigen apps en site's voor zo een aanbod, en het zit grotendeels op de kabel en (v)DSL koperdraad.

alles heeft zijn voor en nadelen.

ik heb op mijn ontvanger ook eens dat aanbod getest via internet op de Duitse zenders, maar meeste ging niet open, en als er iets open ging dan was het een tekst vorm.

je kan het een beetje vergelijken met het interactief aanbod dat we hebben via telenet en proximus.

al heeft het bij telenet ook eens zo geweest met de rode knop op bv Ketnet, dat je via de rode knop dan meer kon zien (met of zonder extra betaling).

waarom iets extra er opsteken als het er al is of was.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

EPG volledig op tv met een kaartje; wanneer?

Het zou me niet verwonderen dat de zo geliefde digicorder over x aantal jaren er gewoon uit vliegt. Wij zijn nogal VTM kijkers... Via de VTMGO app heb je het volledige aanbod wanneer het jou uitkomt. Reclamestops zijn vééél menselijker te noemen dan live en de beeldkwaliteit is zéér goed. We gebruiken het vaak.

 

Nog een appje voor de smart-tv waar de VRT zenders inzitten (nu is het casten vanaf de smartphone, dat hindert nog) en dat is het. 

 

Inmiddels ook de ZDF app op mijn tv geïnstalleerd. Wat ik daarop volg zijn docu's en nieuws, werkt perfect hier.

 

Conclusie: enkel goed internet nodig en ere wie ere toekomt... dat biedt Telenet wel.

 

Maar goed, ik blijf bij mijn stelling: voor binnenlandse zenders blijft Telenet achter lopen. Al hun apps moesten al lang in de smart-tv portalen geïntroduceerd zijn. We leven toch in tijden van klimaatbeheersing. Al die digicorders die dagelijks aan staan minder... Wat een besparing aan elektriciteit en uitstoot... 😉

0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

EPG volledig op tv met een kaartje; wanneer?

@raverke95  "We leven toch in tijden van klimaatbeheersing. Al die digicorders die dagelijks aan staan minder... Wat een besparing aan elektriciteit en uitstoot... 😉"

 

Niet als je het vervangt door Internet-streaming in welke vorm ook.

Zie bvb.: https://internethealthreport.org/2018/the-internet-uses-more-electricity-than/

 

en:

http://www.chinawaterrisk.org/resources/analysis-reviews/youtube-the-dark-side-of-going-viral/

 

Internet kost handen vol energie. Hoe meer je download hoe meer energie het verbruikt.

Het zuinigst is wellicht DVB-C kijken met een tv_met_een_kaartje:

- er staat maar 1 toestel aan. Je hebt geen Digibox, Digicorder of dergelijke nodig.

- je hebt geen internet nodig

 

"Het zou me niet verwonderen dat de zo geliefde digicorder over x aantal jaren er gewoon uit vliegt."

 

Correct. De TV-Box is al een stap in die richting.

Groot voordeel voor Telenet: ze weten nog beter welk programma je wanneer bekijkt en hoe vaak... -> zero pricacy voor wie daarvan wakker ligt. 😉

Met een Digicorder weten ze waarschijnlijk enkel maar welk programma je opneemt.... niet dat je het 20 maal bekijkt en herbekijkt...

0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

EPG volledig op tv met een kaartje; wanneer?


@EdwinC  schreef:

 

 

Correct. De TV-Box is al een stap in die richting.

Groot voordeel voor Telenet: ze weten nog beter welk programma je wanneer bekijkt en hoe vaak... -> zero pricacy voor wie daarvan wakker ligt. 😉

Met een Digicorder weten ze waarschijnlijk enkel maar welk programma je opneemt.... niet dat je het 20 maal bekijkt en herbekijkt...

 


Een ook dat apparaat is, behalve voor live kijken, ook een streamingapparaat. Dat lijkt me de toekomst bij Telenet, dus wat ik bedoelde met extra energie. Ik heb me echter vergist: ik had het over de TV-Box.

 

Nu goed even off-topic: als de TV-Box Telenet's toekomst wordt zijn ze op één na alle voordelen tov Proximus nu wel kwijt.

Als oa tv technicus zijnde heb ik Telenet al bij meerdere mensen geprezen wegens de nog analoge FM om menige tuners bruikbaar te houden. Ook zeker het feit dat de Digicorder een apparaat was dat behalve voor on demand niet streamt is positief. Gebeurt wel vaker dat internet een dipje heeft en je beeld blijft staan. Klassiek bij Proximus, vandaag wordt dat ook een feit bij Telenet. Jammer

 

TV met een kaartje blijft wat mij betreft op tv en radiogebied nog het enige waardige alternatief om voor Telenet tv te kiezen. Lange tijd was beeldkwaliteit ook een punt. Begint stilaan ook gelijkwaardig te verlopen...

JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

EPG volledig op tv met een kaartje; wanneer?

Hallo,

 

Ik dacht dat de uitgebreide EPG informatie via het netwerk kwam op mijn digibox, echter heb ik thuis een decoder staan waar ik geen UTP/powerline naar heb liggen (deze is dus niet interactief en is dit nooit geweest). Deze decoder geeft mij keurig de uitgebreide EPG informatie (echter wel maar 2 dagen voorruit maar wel volledig).

Zie foto:

Spoiler

 DSC02176-min.JPG

 

Dus ik snap niet goed waarom een normaal TV toestel deze uitgebreide EPG informatie niet kan weergeven en een digibox wel, daar deze informatie toch gewoon op de kabel zit zou dit eigenlijk ook mogelijk moeten zijn voor gebruikers van TV met een kaartje.

Zie beide foto's:

Spoiler
DSC02177-min.JPG

DSC02178-min.JPG

 

M.V.G.

Jonas

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

EPG volledig op tv met een kaartje; wanneer?

@JonasRT misschien dat die digibox de Json software in de box heeft zitten waardoor die alle info kan downloaden via kabel en een tv dat niet heeft???


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

EPG volledig op tv met een kaartje; wanneer?

Het feit dat men in NL, Spanje, Frankrijk, Duitsland,... op hun DVB-C netwerk dat wel doet, bewijst dat Telenet een soort van gangsterpraktijk speelt om hun Digiboxen, Digicorders, TV-boxen,... te slijten. Al eerder aangehaald: dat is maandelijks kassa. Een kaartje niet.

Het feit dat het effectief op de kabel zit, is het enkel een kwestie van maar een vinkje meer te zetten voor waar het bestandje terecht moet komen. Een schande is het 😡

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

EPG volledig op tv met een kaartje; wanneer?

@raverke95 Je ziet het wel simpel in met enkel knopje drukken, 

de software die Telenet gebruikt voor hun epg is anders dan die van Nederland bv, het is hetzelfde bedrijf maar andere software, dat tv’s die Json niet herkend maar die andere software voor de epg wel is niet zomaar even knopje indrukken, komt meer bij kijken.

andere software gebruiken en licenties voor betalen enz.

de oude digicorders en boxen die nu gebruikt worden ondersteunen die json nog, dus waarom dan veranderen enkel voor die enkele klanten met een ci module (heb er ook ene) 

de gebruikers die via een Telenet box werken zal meer zijn dan die met CI module.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

EPG volledig op tv met een kaartje; wanneer?

@Master-Magic Dat CI+ modules weinig gebruikt worden daar ben ik het niet mee eens. Hoeveel tweede/derde/vierde TV toestellen zijn niet uitgerust met een CI+ module? Hoeveel ouderen werken er niet puur en alleen op een CI+ (puur uit eenvoudigheid). Ik ken redelijk wat mensen die hun decoder gedumpt hebben voor een CI+ module.

 

De EPG op mijn oude (analoge) Panasonic DVD recorder kon meer dan twee dagen voorruit gaan (weet niet precies niet meer hoe lang meer daar dit systeem al 3 jaar weg is), dit was via Guide Plus+.

 

M.v.g.

raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

EPG volledig op tv met een kaartje; wanneer?


@Master-Magic  schreef:

dat tv’s die Json niet herkend maar die andere software voor de epg wel is niet zomaar even knopje indrukken, komt meer bij kijken.

andere software gebruiken en licenties voor betalen enz.

Twee jaar geleden, of hoelang is het inmiddels, toen men massaal teletekst ging afschaffen was de motivatie ook dat al die artikels moesten worden getypt door een redactie. Weinig gebruikt naar het schijnt (ben ik ook niet mee eens net zoals vele van vrienden en kennissen, of anders heb ik een hele rare kennissen groep. Ben ook nog maar 36, dus oud kan je ze niet echt noemen).

 

Vermits alle extra info bestaat, zowel op hun digidinges, hun app en zelfs bij Gracenote, moet het voor een informaticabedrijf als Telenet toch mogelijk zijn een programma te maken dat automatisch een soort van copy en paste doet. 

Ontbrekende licenties zou ik gek vinden. De DVB-C EPG met info bestaat immers; enkel is diens info te beperkt.

De Json file is ook niet iets dat bij die standaard van DVB-C hoort dacht ik... .

 

Ik vind de bijdrage van JonasRT 100% correct!

 

 

En het is niet dat Telenet de heilige jongens zijn hoor.

Sinds mensheugnis waren videorecorders standaard ingesteld op UHF kanaal 36 als ze "uit de doos" kwamen. Kort na de introductie van Telenet's digicorders ging men precies kanaal 36 bezetten door één of ander datakanaal. Heel toevallig, niet?

 

Sinds de introductie van die digidinges genoeg voorbeelden geweten dat die lichtjes gepushed werden. Ook dit is weer zo'n voorbeeld, blijf ik bij.

0 Likes