Beantwoorden
icymichel
Professional Meerweter
Berichten: 147
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Even demarreren... Een bus vol!

Einde ondersteuning Digicorder AD2000/ Digibox AD200

Vanaf 31 maart worden bepaalde types digibox / digicorder niet meer ondersteund.

Het zou gaan om digibox AD200 en digicorder AD2000

 

https://press.telenet.be/telenet-vervangt-oudste-generatie-decoders-door-nieuwere-toestellen 

 

Ze gaan een bepaalde groep klanten weeral op kosten jagen.  

0 Likes
35 reacties
Ex-Netweter
 

Einde ondersteuning Digicorder AD2000/ Digibox AD200


@icymichel  schreef:

Mijn ouders zijn al blij genoeg dat ze vlaamse, nederlandse, franse en duitse zenders kunnen ontvangen, er zal niks anders opzitten dan een nieuwe digibox aan te kopen. 

 

Ik weet het, technologie staat niet stil, maar de verandering gaat voor sommige mensen te snel.     


Telenet heeft bij een voorgaande update (2014 uitschakelen MPEG2) beloofd dat aangekochte toestellen minstens 5 jaar ondersteund zullen worden.

  • Toen waren het de oude SD digicorders die al van voor 2009 op de markt waren (= 5 jaar).
  • Nu zijn het de toestellen die tussen 2007 en 2013 op de markt kwamen, deze toestellen zijn dus 7-13 jaar oud!

Telenet heeft zijn belofte van min. 5 jaar ondersteuning ruimschoots nagekomen. Mensen die een toestel bij Telenet aankopen, moeten hiermee in de toekomst gewoon rekening houden ...

Ex-Netweter
 

Einde ondersteuning Digicorder AD2000/ Digibox AD200


@igvfer  schreef:

Ik had geen weet dat er dergelijke CI+ module op de markt was. Heb daar trouwens ook nooit naar gezocht. Dus slecht nieuws voor die zwartkijkers. Nu gaan ze echt "zwart" kijken. Geen kleur meer te bekennen.🤣


Telenet geeft de "zwartkijkers" eigenlijk nog een cadeautje door het "vrij te ontvangen" Compact Signaal op de kabel te zetten 😮.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Einde ondersteuning Digicorder AD2000/ Digibox AD200

@icymichel Als uw ouders enkel willen kijken en ze hebben een tv met een digitale kabeltuner (dvb-c) met een CI+ aansluiting, dan is de goedkoopste oplossing het aanschaffen van een 'kaartje' bij Telenet.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Einde ondersteuning Digicorder AD2000/ Digibox AD200

@Suzy 

Gezien uit voorgaande posts duidelijk is dat het einde van de ondersteuning alleen te maken heeft met het wegvallen van de (oude) versleuteling, heeft dit dus geen enkele impact op de niet-versleutelde (vrij te ontvangen) zenders. Met andere woorden: de oude digiboxen/digicorders die nà 31 maart "onbruikbaar" worden kunnen theoretisch nog altijd de (23) TV-zenders van het Compact signaal ontvangen. Correct?

 

Kunt U intern eens navragen of deze oude digiboxen/digicoders ingesteld kunnen worden op het compact signaal? Is er hierop een (manuele) scan mogelijk op Netwerk-ID 32?

Indien positief kunnen deze toestellen ook nog een 2de leven krijgen als DVB-C radio tuner (42 zenders) analoog aan de Vistron?

 

Wat betreft interactiviteit tussen AD2000 en AD200:

Uit voorgaande blijkt dat de enige wijziging op 1 april, het wegvallen is van de oude encryptie (Nagravision CAID 1801) op de versleutelde kanalen.

Verder geen wijzigingen aan de toestellen zelf.

Ik neem dus aan dat er - buiten het live kijken - niets verandert, dus ook geen impact op de interactiviteit tussen digibox en digicorder ...

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Einde ondersteuning Digicorder AD2000/ Digibox AD200


@Ex-Netweter  schreef:

@Suzy 

Gezien uit voorgaande posts duidelijk is dat het einde van de ondersteuning alleen te maken heeft met het wegvallen van de (oude) versleuteling, heeft dit dus geen enkele impact op de niet-versleutelde (vrij te ontvangen) zenders. Met andere woorden: de oude digiboxen/digicorders die nà 31 maart "onbruikbaar" worden kunnen theoretisch nog altijd de (23) TV-zenders van het Compact signaal ontvangen. Correct?

 

Kunt U intern eens navragen of deze oude digiboxen/digicoders ingesteld kunnen worden op het compact signaal? Is er hierop een (manuele) scan mogelijk op Netwerk-ID 32?

Indien positief kunnen deze toestellen ook nog een 2de leven krijgen als DVB-C radio tuner (42 zenders) analoog aan de Vistron?


@Ex-Netweter de vraag over het compacte signaal, heb ik daarnet intern uitgezet. Zodra ik meer info heb, deel ik het hier. En of de interactiviteit tussen zo'n toestellen behouden blijft, daarop wacht ik nog steeds op een antwoord. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Einde ondersteuning Digicorder AD2000/ Digibox AD200

In die zelfde logica van vrij te ontvangen zenders (dus niet versleuteld), zouden de vrt tv-zenders en ook de radiozenders die nu deel uitmaken van het compact signaal en identiek zijn aan deze uit het basisaanbod (de meest uit de 900 reeks tot 952) na 31 maart nog altijd te ontvangen zijn.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Einde ondersteuning Digicorder AD2000/ Digibox AD200

veel die deze CI module hadden hebben hun kost er zeker al uitgehaald, dit bestaat zeker al 7 jaar als het niet langer is, is nog van de indi periode in Limburg dat dit bestaat, 

Je moet voor de lol eens zoeken op delta cam en Telenet, je zal veel topics vinden normaal gezien in Google 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Einde ondersteuning Digicorder AD2000/ Digibox AD200

Die zullen normaal gezien blijven daar analoog word afgeschaft, ze kunnen deze toch niet opeens coderen als het analoog nog niet overal is afgeschakeld ???

het is enkel die codering op het basis gecodeerde aanbod, vtm HD bv 😉


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Einde ondersteuning Digicorder AD2000/ Digibox AD200

@Ex-Netweter Als je jaren de Vlaamse zenders buiten de VRT gerekend in HD hebt kunnen bekijken en nu naar een mindere kwaliteit in sd moet kijken dan zal je wel snappen dat dit geen leuke optie is.

en ook een heleboel zenders die je verliest, zes,caz, ment, enz.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
icymichel
Professional Meerweter
Berichten: 147
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Even demarreren... Een bus vol!

Einde ondersteuning Digicorder AD2000/ Digibox AD200


@janne_man  schreef:

@icymichel Als uw ouders enkel willen kijken en ze hebben een tv met een digitale kabeltuner (dvb-c) met een CI+ aansluiting, dan is de goedkoopste oplossing het aanschaffen van een 'kaartje' bij Telenet.


Helaas hebben ze een TV zonder dvb-c, die maar 5 jaar oud is, en nog heel goed werkt. 

Er zal niks anders opzitten dan een nieuwe digibox aan te schaffen.

0 Likes
Ganshorenois
Experienced Weetjesweter
Berichten: 28
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Einde ondersteuning Digicorder AD2000/ Digibox AD200

Over digitaal ontvang via CI+ maakt Telenet geen reclame omdat zij daaraan niets verdienen. Als je de „oude“ TV die HD TV ondersteund wil behouden, is de beste oplossing: koop een DVB-C ontvanger die CI+ ondersteund (europees standaard) en een recorder functie heeft. BV een Technisat DIGIT ISIO STC, er zijn ook andere merken, maar deze is werkelijk een van de beste op de markt, reken met een prijs tussen 200 à 300 € voor zo‘n receiver + aanschaffing van CI+ caart en adapter van Telenet.

Intussen zijn de nieuwste receivers DAB-C al 4K compatibel, wat nog niet nodig is, dus klaar voor de toekomst.

De opnames zijn vrij toegankelijk, je kan ze exporteren op een externe harde schijf en op computer overnemen. De Telenet digibox is een gesloten systeem, en dus geen flexibiliteit migelijk.

Op zo een onafhankelijke receiver heb je een electonisch tv programm gids voor max. 2 dagen (EPG), natuurlijk GEEN Play of andere Pay per View van Telenet.

De receiver zoekt automatisch nieuwe zenders; wat voor mij een ECHTE TROEF is, je kan vrij de taal (audiokanaal) van een film kiezen als dit van de zender aangeboden wordt; bv op Eurosport NL kan je ook de engelse taal kiezen, op franse zenders worden films en series ook meer en meer op meerdere talen (meerdere audiokanalen die tergelijk met de film toegankelijk zijn) met franse ondertitel uitgezendt; zoveel ik weet heb je zo‘n keuze niet op de digicoder van Telenet😮

Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Einde ondersteuning Digicorder AD2000/ Digibox AD200

@Ganshorenois   Bedankt voor de nuttige info!  Op de digicorder kan je btw ook de taal kiezen wanneer dat programma of die zender die keuze geeft.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Einde ondersteuning Digicorder AD2000/ Digibox AD200


@Ganshorenois  schreef:

...

De opnames zijn vrij toegankelijk, je kan ze exporteren op een externe harde schijf en op computer overnemen.

...


Sta me toe om dat toch een beetje te relativeren.

De bescherming zit in de CI+. De '+' bepaalt wat je al dan niet kan doen. De '+' is een '-' voor de gebruiker. Als je kan exporteren naar externe harde schijf zal het in elk geval geen HD signaal meer zijn. In het beste geval een SD-signaal en in het beste geval voor de zender en ander rechthebbende een zwart beeld.

Voor dezelfde prijs of zelfs minder heb je een nieuwe Digicorder (€ 249).

 

EDIT (om 13:01):

Als je de netwerkverbing van de Digicorder verbreekt, kan Telenet ook niet 'zien' wat je bekijkt, wat je opneemt, kortom wat je doet. 

Persoonlijk ben ik voorstanden van settup boxen die niet van Telenet zijn. Maar financiëel is de settip box (in casu de Digicorder) nog steeds de beste oplossing. Vind mij een CI+ settop box met opnamemogelijkheid en gelijktijdig opnemen van twee willekeurige andere zenders voor een prijs van minder dan 250 euro. 

Ganshorenois
Experienced Weetjesweter
Berichten: 28
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Einde ondersteuning Digicorder AD2000/ Digibox AD200

Hello, ik kan bevestigen dat mijn toestel van Technisat het origineel programma opneemt dus in HD met ook de audiokanalen, dus geen kwaliteitsverlies - wat ik moet toegeven is dat dit toestel gelimiteerd is wegens CI+ op een opname ter gelijkertijd - daarvoor is die recorder van Telenet een topper. Ik denk wel dat er nog andere receivers bestaan die op Linux functioneren waar meerdere opnames CI+ mogelijk zullen zijn. Ik ontvang wel nog satelliet programmas op het zelfde toestel, war ik gelijktijdige opnames kan activeren, dus er blijft keuze genoeg 👍

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Einde ondersteuning Digicorder AD2000/ Digibox AD200


@Ganshorenois  schreef:

Hello, ik kan bevestigen dat mijn toestel van Technisat het origineel programma opneemt dus in HD met ook de audiokanalen, dus geen kwaliteitsverlies ...


Daar heb ik geen seconde aan getwijfeld. Ik wil enkel uw opmerking "je kan ze exporteren op een externe harde schijf en op computer overnemen" nuanceren. Met reguliere hdmi apparatuur zal dat niet lukken door de HDCP bescherming. Met niet lukken bedoel is het kopiëren van het digitale HD signaal naar andere media en daar HD afspelen. 

0 Likes