Beantwoorden
jakkeq
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten? Primeur!

Fixed IP en DHCP dubbel toegewezen (Sonos)

Ik zit met met een heel specifiek probleem. Ik heb een domotica systeem waarvan de IP gefixeerd Is en dat kan ik niet veranderen, bevestigd door de leverancier. Nu heeft DHCP van mijn Telenet modem aan een van mijn Sonos toestellen het zelfde adres toegewezen. Ik kan dit niet veranderen op de Sonos want dat is geblokkeerd door Sonos zelf. Iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen? Een reset van de Sonos decibel forceert geen ander IP en een aantal dagen uit elektriciteit laten ook niet.

Tags (1)
0 Likes
17 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Fixed IP en DHCP dubbel toegewezen (Sonos)

@jakkeq  Het zou mij ten zeerste verwonderen dat je uw fixed IP adressen niet kunt veranderen. Al zal dit misschien door toedoen van uw leverancier moeten omdat hij de toegang daartoe heeft afgeschermd. Van de fabriek uit kunnen ze wel IPadressen in steken maar wie zegt dat dit in de range van uw netwerk is? Dat kan zeker veranderd worden. Als het via uw leverancier is dat moet je hem dit melden dat de fixed IP adressen uit de DHCP range van Telenet moeten blijven. Dus niets fixed tussen 192.168.0.100 en 255. Stel dat je naar een andere provider gaat of zelfs maar een eigen router zet moet je dit kunnen aanpassen want bvb Proximus hanteert een gans andere DHCP range.

Evenzo bij uw Sonos, dat moet je zeker kunnen veranderen.

Graag type router (Telenet of ander). Sonos type dan kunnen we eens kijken om dit op te lossen. Zou mij zeer sterk verwonderen dat Sonos alleen via DHCP werkt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Fixed IP en DHCP dubbel toegewezen (Sonos)

Wat is dat zgn. gefixeerde IP van die Sonos? Desnoods verander je het adres van de Telenet modem, zodat beide toestellen binnen dezelfde range vallen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Fixed IP en DHCP dubbel toegewezen (Sonos)

Ik ben volledig akkoord met Ignace. Het is heel onwaarschijnlijk, en onlogisch dat een IP adres fixed zou zijn, en niet veranderd kan worden.

 

Als het domotica product niet via DHCP een adres opvraagt, zal het statisch geconfigureerd zijn. Dit kan normaal aangepast worden, maar hiervoor is een configuratie wijziging nodig, waarvoor waarschijnlijk de juiste inlog gegevens nodig zijn (web-based access, telnet, ssh etc. en de juist gebruiker/wachtwoord informatie). Wellicht willen ze dit niet geven? Wel heel bedenkelijk....

Als een ge-googled? Om welk domotica product gaat het?

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jakkeq
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten? Primeur!

Fixed IP en DHCP dubbel toegewezen (Sonos)

Ik wou jullie het ganse verhaal besparen, maar voor de volledigheid zal ik het even meegeven zodat jullie mss begrijpen wat mijn probleem is. De fabrikant (Luxom) heeft een default user en pw. Probleem is dat de installateur dat heeft gewijzigd en die is failliet en dus niet meer te bereiken. Ik heb Luxom rechtstreeks gecontacteerd voor een reset procedure, maar deze is er niet. Enige oplossing zou zijn om een nieuwe module te bestellen kostprijs en wonderbaarlijke 572 EUR. Op zich was dit geen probleem want ik weet het adres en heb het bereik in mijn telenet ook in die zijn aangepast. Nu had ik onlangs een Sonos Play1 van mijn keuken verzet naar mijne zolder en sindsdien heeft de dhcp server dat adres toegewezen aan die Play1. Daardoor is de verbinding tussen mijn Home Center server (waarmee ik mijn domotica vanop afstand kan bedienen, met ofwel web interface ofwel een app op de smartphone) en de ip module van mijn domotica verbroken. Ik kan niet aan de module zoals ik eerder al zei en probeer dus die play1 van de ...101 af te krijgen, maar na wat opzoek werk blijkt dat je een Sonos geen fixed ip kan toewijzen. Dus ik dacht, ik reset dat ding effe en dan pakt da bij de start wel een andere ip, maar nope, niet het geval. Dan heb ik hem eens gewoon een dag of 2 zonder stroom gezet, geen andere ip. Dus ik zoek een manier om die van dat ip af te krijgen zonder dat ik een nieuwe module moet kopen of andere rariteiten beginnen uithalen, vooral omdat het 6 jaar feilloos gewerkt heeft.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fixed IP en DHCP dubbel toegewezen (Sonos)

@jakkeq 

Je module moet dan ook een ander ip adres hebben. Gebruik dit ip adres met de webapplicatie.

 

0 Likes
jakkeq
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten? Primeur!

Fixed IP en DHCP dubbel toegewezen (Sonos)

Hoi igvfer, het gaat om een standaardmodem van telenet, de sonos is een play1. voor verdere uitleg zie mijn eerdere reply met het uitgebreide verhaal.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Fixed IP en DHCP dubbel toegewezen (Sonos)

@jakkeq  Ik heb het begrepen. Kl*teoplossing van die firma en een dikke nul naar de installateur die dingen wijzigt zonder dat in een of ander draaiboek mee te geven.

Jammer ook dat je via de Telenet modem/router geen IPadressen kunt toewijzen op basis van het macadres anders was dit de oplossing.

Wat ik zou voorstellen is de nieuwste e-modem van Telenet gaan halen in de shop. Een eigen router aan te schaffen en deze via de mac pass trough een publiek IP laten bekomen. Op die eigen router dan natuurlijk de LAN in de juiste IP range steken en een DHCP bereik instellen die net buiten het adres van je domotica ligt. Het kost natuurlijk ook geld en je moet zien dat het je niet meer kost dan enkel die module.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Fixed IP en DHCP dubbel toegewezen (Sonos)


@jakkeq  schreef:

Nu heeft DHCP van mijn Telenet modem aan een van mijn Sonos toestellen het zelfde adres toegewezen. Ik kan dit niet veranderen op de Sonos want dat is geblokkeerd door Sonos zelf. Iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen? Een reset van de Sonos decibel forceert geen ander IP en een aantal dagen uit elektriciteit laten ook niet.


Ideaal had je eigenlijk aan jouw domotica IP module een vast IP moeten gegeven hebben buiten de DHCP range van de Telenet HGW (dit een IP tussen 192.168.0.2 tot en met 192.168.0.49). Maar dat kan je nu niet meer veranderen ☹️.

 

Wat ik ook niet begrijp is dat de DHCP een adres uitgeeft dat al actief gebruikt wordt (en dus in de lijst van "verbonden toestellen" staat). Waarschijnlijk was jouw IP module niet on-line op het ogenblik dat je de Sonos hebt verhuisd, en op dat ogenblik was het IP "vrij"?

 

Wat je eens kan proberen:

Ga naar "Mijn Telenet" en wijzig het LAN IP adres van je Telenet modem van 192.168.0.1 naar 192.168.xxx.1 (bijvoorbeeld: 192.168.100.1). Start daarna de Sonos terug op.

  • de Telenet modem zal alle interne adressen (van de range 192.168.0.xxx) "vergeten".
  • de domotica module blijft zijn oud adres behouden (192.168.0.101) en zal dus voorlopig niet zichtbaar zijn.
  • de Sonos zal een totaal nieuw IP krijgen van de DHCP server (in de range 192.168.100.xxx), en zijn oud IP adres "vergeten".

Ga nu terug naar "Mijn Telenet" en zet het IP adres van de router terug naar 192.168.0.1

  • Sluit eerst IP module aan, en wacht tot deze zichtbaar is in de lijst van "verbonden toestellen". Wellicht ga je eerst verbinding moeten maken, zodat er wat "traffiek" komt op dat IP adres, bij voorkeur internet traffiek.
  • Start daarna de Sonos terug op. Deze zou nu (in principe) een volledig nieuw IP adres moeten krijgen. 
    1. omdat de Sonos zijn oud IP adres vergeten is!
    2. omdat de modem het IP adres van de Sonos vergeten is (oude lijst gewist bij veranderen van subnet)!
    3. last but not least, omdat de DHCP geen IP zou mogen uitdelen dat al in gebruik is!

Succes met deze test (en hopelijk werkt het terug voor 6 jaar 🙂 ).

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Fixed IP en DHCP dubbel toegewezen (Sonos)

@Ex-Netweter   Ik denk dat je een verkeerde redenering maakt. DHCP houdt enkel bij welke IP adressen hij uitdeelt. Die gaat niet controleren welke IPadressen er reeds bestaan op het netwerk. Die domotica module stuurt gewoonweg geen verzoek om een adres, er is geen communicatie met de DHCP server. Vandaar dat het mogelijk is dat er dan plots 2 identieke IP adressen opduiken. En de buiten DHCP range is wel degelijk 192.16.0.2 tot 99. Enkel in het verleden zijn er wifi pwl en AP's uitgeleverd die een vast IP hadden van 192.168.0.51 en 52. Dit bleef in elk geval in de range 50 tot 59. Maar dat is al een hele tijd geleden.

Maar de oplossing die je voorstelt is zeker het proberen waard. Hopelijk lukt het.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Fixed IP en DHCP dubbel toegewezen (Sonos)


@igvfer  schreef:

@Ex-Netweter   Ik denk dat je een verkeerde redenering maakt. DHCP houdt enkel bij welke IP adressen hij uitdeelt. Die gaat niet controleren welke IPadressen er reeds bestaan op het netwerk.


Ja, dat was inderdaad zo in de the good old times 😊.

Een moderne DHCP server zal checken (of heeft die optie) of het uitgegeven adres reeds bestaat om IP conflicten te vermijden (voorbeeld: DHCP die draait op Windows Server 2016)

 

Bij de TS zal dit probleem zich opnieuw voordoen als hij de volgorde van opstarten niet respecteert. Eerst moet het apparaat met het vaste IP adres opgestart zijn (en traffiek veroorzaken naar de modem), zodat deze in de lijst van verbonden apparaten verschijnt. Daarna pas zijn apparaten met DHCP Client.

 

Het feit dat hij zijn domotica module niet meer kon bereiken bewijst de verkeerde volgorde. Want zelf in geval van IP conflicten (2 zelfde IP's op één subnet), zal het apparaat dat het éérst verscheen op het netwerk toegang hebben tot de LAN, het 2de apparaat krijgt geen toegang tot het IP netwerk.

 


@igvfer  schreef:

En de buiten DHCP range is wel degelijk 192.16.0.2 tot 99. Enkel in het verleden zijn er wifi pwl en AP's uitgeleverd die een vast IP hadden van 192.168.0.51 en 52. Dit bleef in elk geval in de range 50 tot 59. Maar dat is al een hele tijd geleden.


Inderdaad, dat weet ik, maar ik weet ook dat er nog altijd heel veel van die apparaten in omloop zijn: die hebben geen echt "vast" IP maar geven zichzelf een IP van 192.168.0.50, 51, 52, enz ... (via ARP controleren ze welke al in gebruik zijn). Ik denk zelfs de nieuwe AP's van Telenet?

Vandaar mijn voorstel om gebruik te maken van 192.168.0.2-49 😊.

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Fixed IP en DHCP dubbel toegewezen (Sonos)

Ik ken het Luxom product niet, maar heb snel even gegoogled en vond dit:

http://homecenter.be/manuals/faq/#15

 

it is possible to reset the username and password back to default without losing your configuration, with our help. Please contact us by sending an e-mail to set up this procedure. Do not send us the module, we can resolve this via remote support.

 

Maar wellicht gaat het niet om hetzelfde product. Toch vreemd dat er geen (factory) reset procedure zou bestaan.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Pcleynens
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party! It's your third party!

Fixed IP en DHCP dubbel toegewezen (Sonos)

Beste Ignace

 

U lijkt me een krak in het oplossen van netwerkproblemen. Ik ben al dagen wanhopig op zoek naar de oplossing voor mijn probleem waarbij zowat elke 5 min mijn sonos-spelers stoppen met spelen.

Het huis is voorzien van 3 switches die elk rechtstreeks aangesloten zijn op de modem van Telenet. 

Er zijn ook nog 4 access points van Telenet verspreid over een aantal verdiepingen (gezin van 5 met thuisbureel). Wanneer Sonossen (allemaal bekabeld en hun wifi uitgeschakeld) stoppen met spelen, stopt de wifi en valt ook de verbinding met de domotica (Niko) weg maar is er niets mis met de bekabelde verbinding naar de pc's (stabiele 250 Mbps). Zelfs met alle access points uitgetrokken komt het probleem voor. Lijkt op een conflict, maar hoe zoek ik uit hetwelke?

Alvast bedankt voor wie me wil helpen

Philip

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Fixed IP en DHCP dubbel toegewezen (Sonos)

@Pcleynens  Ik zou in elk geval eens proberen na te kijken of er toch nergens een dubbel IPadres zit. Vooral nakijken of je nergens manueel een IPadres gefixeerd hebt. Die mogen alleen tussen 192.168.0.10 en .99 zitten en best ook de range .50 tot .59 vermijden want die worden nogal eens gebruikt door AP's. Sonos gebruikt alleen IPadressen, dacht ik, bekomen via DHCP en die liggen normaal tussen 192.168.0.100 en .254.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Pcleynens
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party! It's your third party!

Fixed IP en DHCP dubbel toegewezen (Sonos)

De ap's van netgear zitten op .51 en.171 en .236

een ipscan toont me geen 2x hetzelfde ip-adres

 

Ik heb 16 Sonos-toestellen en die zitten inderdaad allemaal tussen .103 en .239

 

Bedankt alvast om mee te denken

0 Likes