Beantwoorden
RumaNoV
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Fout op aanrekening na omschakeling naar CI+ module

Onlangs ben ik overgeschakeld van een oude Whoppa naar enkel internet (300/20) en digitale TV. Omdat wij weinig TV kijken en de opnamemogelijkheden amper gebruiken wouden wij een abonnement zonder huur van een digicorder, enkel met éénmalige aankoop van een CI+ module. Het was al heel wat moeite om dit zo in orde te brengen, want voor x aantal Telenet contactpersonen was dit niet mogelijk, terwijl x aantal andere Telenet contactpersonen dit wel mogelijk achten. Na heel veel over en het weer gebel bleek dit dan uiteindelijk toch mogelijk. Ik heb mijn Digicorder binnengestoken in een Telenet center en een CI module aangekocht. De Digicorder werd gedesactiveerd en ik zou op mijn volgende factuur een éénmalige aanrekening krijgen ivm de aankoop van de CI module. Voor de rest zou ik enkel nog de kosten ivm auteursrechten kabel TV dienen te betalen (iets van een 18 EUR per maand?), hetgeen mij zeer logisch leek. Eerste factuur uiteraard verkeerd 🙂 Kosten huur Digicorder nog aangerekend. Ok geen probleem, ik bel met Telenet en daar geeft men direct de fout toe. De huur van de Digicorder zal teruggestort worden op de volgende factuur en de Digicorder wordt uit het abonnement gehaald. Gisteren krijg ik mijn nieuwe factuur: terugstorting huur Digicorder van de vorige maand is ok maar... weer zit de huur van de Digicorder in mijn abonnement. Terug contact opgenomen met Telenet en nu krijg ik te horen dat "de huur van een Digicorder sowieso in het abonnement is inbegrepen", ook al heb ik er geen. Ik moet hier dus voor iets betalen dat ik niet heb? Op de Telenet site staat nochtans dat er een alternatief is voor de Digicorder:

 

geendigicorder.jpg

 

Kan iemand van Telenet hier tussenkomen aub? 

Tags (2)
0 Likes
97 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Fout op aanrekening na omschakeling naar CI+ module

@janne_man  Doe ik. Het plan is Telenet TV en daar zit de decoder in. Dat is het plan op zich.Een ander plan zou kunnen zijn KabelTV apart wat automatisch ook DTV in houdt want analoog gaat eruit en apart aanbod aankoop tvbox, of CLI+ of de huur ervan. Op de fiche staat enkel de naam van het plan en of dit apart aangeboden wordt of niet en elders op hun site staat er wat dit plan in houdt.

Dat het plan apart aangeboden wordt wil enkel zeggen dat je niet verplicht bent om internet of telefonie of mobiel bij te nemen.

Op hun site staat dan wel te lezen dat de apps (Yelo enzo) enkel werken als je ook internet van Telenet hebt.

Zie ook: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-zijn-de-algemene-voorwaarden-van-telenet/  Meer bepaald het puntje Telenet TV en de algemene voorwaarden op blz.8



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Fout op aanrekening na omschakeling naar CI+ module


@igvfer  schreef:

@janne_man  Doe ik. Het plan is Telenet TV en daar zit de decoder in. Dat is het plan op zich.Een ander plan zou kunnen zijn KabelTV apart wat automatisch ook DTV in houdt want analoog gaat eruit en apart aanbod aankoop tvbox, of CLI+ of de huur ervan.


Hier moet ik u toch tegenspreken. Wat betreft televisie (apart) heeft Telenet 2 opties ("plannen"):

  1. Telenet TV (kostprijs: 18,41€ per maand). In dit plan, dat apart te krijgen is, is géén decoder huur inbegrepen. Wat betreft optionele hardware kan de klant kiezen tussen:
    1. decoder of digicorder: kopen of huren.
    2. CI+ module: alleen aankoop, geen huur.
    3. TV box: alleen huren, geen aankoop.
  2. Kabelabonnement (kostprijs: 18,41€ per maand, maar jaarlijks betaalbaar). Dat is het vroegere "analoge aanbod", wat nu vervangen is door het "Compact signaal" en door Telenet niet als DTV verkocht wordt. Bij een "kabelabonnement van Telenet" kan je geen decoder of CI+ module aankopen (en zeker geen TV box), en ook niet activeren, gezien dit geen digitaal abonnement is.

Dat analoog eruit gaat, en vervangen werd door het "Compact Signaal" maakt hier niets uit.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Fout op aanrekening na omschakeling naar CI+ module

@Ex-Netweter  En wat met dit? https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/een-telenet-kabelabonnement-zonder-digitale-tv/ 

Maar dit spreekt dan wel dit tegen: https://www2.telenet.be/nl/tarieven/tv/ 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fout op aanrekening na omschakeling naar CI+ module

@igvfer 

Ga naar deze pagina van Telenet. Klik op Prijslijst en op de pagina die je dan krijgt klik je op Download.

 

Op de eerste pagina zie je het tarief voor Telenet Televisie. Hier zij de bedragen per jaar vermeld. In alle vorige prijslijsten stond er ook een tabel met de maandbedragen, dit is nu volledig verdwenen. Is dit een vergissing of gaat Telent voor iedereen (te beginnen te de nieuwe klanten) het kabelabonnement per jaar aanrekenen. ( @Suzy weet jij hier iets over).

 

Ga naar de twee pagina Telenet TV. Hier heb je de huur- en aankoopprijzen om digitaal te kunnen kijken. De CI+ heeft er ooit opgestaan, maar niet zo lang (decoder zonder internetactiviteit).

 

Telenet probeert uiteraard om meer inkomsten te verwerven. Zij heeft dat recht. Dat recht hebben wil niet zeggen op om om even welke manier. Als zij iets aanbieden moeten ze dat ook leveren.

Ik blijf ervan overtuigd dat zij bakzijl zal moeten halen bij betwisting bij de ombudsdienst van de Telecom. Nergens staat vermeld dat men verplicht is om een decoder te huren als men Telenet tv afneemt. Het tarief (de prijslijst) is bindend, tenzij het een fout zou zijn die zo helder is, dat men als klant ook weet dat dit niet kan. Neem heel de historiek van de prijslijsten (ik  bekijk die regelmatig) en bewijs daarmee eens dat er een vergissing is in de huidige prijslijst.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Fout op aanrekening na omschakeling naar CI+ module

@janne_man  Ik zeg niet dat je ongelijk hebt. Maar mijn links bewijzen dat er een contradictie is op hetgeen ze op site zeggen. Afhankelijk van de zoekopdracht die je geeft kom je tot verschillende resultaten. Op die ene link staat er duidelijk dat kabelabonnement niet meer apart wordt verkocht en op een andere link staat dat de box inbegrepen is in de maandelijkse prijs en er geen optie om deze aan te kopen.

Telenet moet duidelijk eens wat opkuis doen op zijn site. Denk je het ook niet @Suzy ? Dus heeft de topicopener ergens wel gelijk in zijn stelling. Voor de site beheerders is het nu een stuk makkelijker om alles aan te passen. Ze hebben de links naar de verschillende versies. 😄 Een beloning wordt door Netweters in dank aanvaard.🤣



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fout op aanrekening na omschakeling naar CI+ module

@igvfer 

Ja dat klopt. Er is tegenstrijdigheid. Als een handelaar twee verschillende prijzen afficheert voor een zelfde product heeft de klant het recht op de goedkoopste prijs (tenzij het overduidelijk is dat dit een vergissing is).

Ik beweer al geruime tijd dat er intern bij Telenet een strijd is tussen de herders en de melkers. Mogelijk zit er iets fundamenteels verkeerd in de KPI's. De melkers willen de klant melken ten koste van alles. Op lange termijn zullen ze zelfs het schaap doodmelken, maar dat is niet hun zorg, tegen dan is hun fortuin gemaakt. Uiteraard mag het schaap gemolken worden, maar dan op een maatschappelijk verantwoorde manier.

De herders dragen zorg voor de schapen en willen niet dat de schapen doodgemolken worden.

 

Een deel van de tegenstrijdigheid kan verklaart worden door enerzijds hetgeen actief verkocht wordt en andeerzijds door hetgeen niet actief verkocht wordt.

Actief verkopen betekent dat dit gepromoot wordt op de website.

Niet actief verkopen betekent dat dit niet gepromoot wordt op de website, maar als de klant er nadrukkelijk om vraagt toch zal krijgen. Zo vind ik nergens op de website van Telenet nog een verkoopsaanbod van de CI+ (tv met een kaartje). Ook vandaag als iemand naar Telenet gaat en enkel tv wil en niets anders, zal die dat krijgen. Als de (onwetende) klant begint te twijfelen krijgt die Digitale tv met een decoder.

Ex-Netweter
 

Fout op aanrekening na omschakeling naar CI+ module


@igvfer  schreef:

@Ex-Netweter  En wat met dit? https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/een-telenet-kabelabonnement-zonder-digitale-tv/ 

Maar dit spreekt dan wel dit tegen: https://www2.telenet.be/nl/tarieven/tv/ 


En op deze site:

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/zenderoverzicht-kabelabonnement-van-telenet/ 

 

Staat duidelijk welke zenders je kan ontvangen met het "kabelabonnement van Telenet"

- in tegenstelling tot de (digitale) zenders die je kan ontvangen met "Telenet TV"

 

Telenet maakt dus zelf nog (duidelijk) een onderscheid tussen:

  • "kabelabonnement van Telenet" (vroegere analoge aanbod, nu Compact signaal).
  • "Telenet TV" (het digitale aanbod).

Wat ik uit vorige posts begrijp, is dat het eerste (kabelabonnement van Telenet) niet meer verkrijgbaar is (de info is er dus waarschijnlijk nog voor bestande klanten van deze formules)?

 

Maar eigenlijk heeft dat niets te maken met het originele probleem van deze topic.

Hier gaat het over het ten onrechte aanrekenen van een decoder als je 2 afzonderlijk te verkrijgen producten bestelt (Telenet TV en All internet) 🤔.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Fout op aanrekening na omschakeling naar CI+ module

@Ex-Netweter   Daar zit het hem juist. Afhankelijk van de pagina waar je terechtkomt staat er andere informatie. Ik vrees dat ze er bij Telenet zelf niet meer aan uit geraken. Het wordt tijd dat ze er een lijn in trekken om dergelijke situaties te vermijden. Als je al de links die hier verschenen zijn naast elkaar legt krijg je geen eenduidige informatie. En ik begrijp de topicstarter zijn frustratie.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JDB2
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Fout op aanrekening na omschakeling naar CI+ module

Verplichte hardware huur zou sowieso illegaal moeten zijn.

Dit is een puur anti consument houding. Geef de klanten keuze zoals vroeger.

In mij geval ben ik ook nog eens voorgelogen dat de upgrade geen extra kosten zou meebrengen.

De Telenet werknemers geraken hier zelf niet aan uit, laat staan dat klanten het moeten begrijpen. Helaas draaien zijn het wel de klanten die moeten opdraaien voor deze communicatieve warboel.

0 Likes
Koen6500
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Happy New Year! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Fout op aanrekening na omschakeling naar CI+ module


@Suzy  schreef:

 

Stel dat je hier als klant echt niet akkoord mee bent, kan Telenet een promotie activeren om deze kost 12 maanden te laten vallen. Dit is dus wat ze bij jou hebben gedaan, @RumaNoV. Maar dit betekent ook dat je elk jaar contact zou moeten opnemen om deze te laten verlengen. 

 

Hopelijk brengt dit meer duidelijkheid. 


Kan dit dan ook bij andere producten? Bij overstap van Wigo Home S naar Wigo Home zit er bij mij plots ook weer huur van de digicorder in de prijs van mijn abonnement, terwijl we er één gekocht hebben geruime tijd terug. 
In het vorige abonnement (Wigo Home S dus) werd deze huurprijs er wel correct uitgehaald. 

 

Vóór overstap had men mij van Telenet (telefonisch uiteraard) gezegd dat er zeker geen huur diende betaald te worden (want je hebt het gekocht mijnheer), nà overstap zegt Telenet dat de huur er écht niet uitkan, én dat ik ook niet terugkan naar de vorige formule (terwijl ik toch altijd 14d bedenktijd heb over deze aankoop)? 

Deze manier van werken klopt ook niet met de eigen algemene voorwaarden van Telenet, waarin staat dat de huur pas ingaat bij levering van het toestel (ik heb helemaal niets gekregen)...
 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fout op aanrekening na omschakeling naar CI+ module

@Koen6500 

In alle Wigo's, om het even wat er achter staat, is de huur van de eerste decoder een deel van de bundel in de interpretatie van Telenet. De enige uitzondering hierop zijn de vroegere Whop en Whoppa's.

Eigenlijk moeten klanten afgeraden worden om te bellen naar Telenet. Woorden vervliegen. Beter is de vraag te stellen via sociale media. Dan heb je tenminste een bewijs in handen.

0 Likes
JDB2
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Fout op aanrekening na omschakeling naar CI+ module

De kern van het probleem is dat de service providers nu ook content providers willen zijn, en hun monopolie misbruiken om deze services te pushen naar hun klanten.

Als Telenet en Proximus ook Netflix wil spelen, prima, maar dan moeten die activiteiten opgesplitst moet worden in 2 aparte bedrijven.

Microsoft is ooit veroordeeld door de Europese commissie gekregen omdat ze misbruikt maakten van hun monopolie met het bundelen van Internet Explorer en Media Player in Windows.

Dat is hetzelfde wat de telecombedrijven in België aan het doen zijn.

fanatic_david
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Fout op aanrekening na omschakeling naar CI+ module

Bij deze voeg ik mij bij de mensen die met dit probleem geconfronteerd worden.

 

Eind 2019 ben ik een nieuwe modem gaan halen zodat ik kon genieten van de verhoogde downloadsnelheid (300 ipv 200 Mbps). Omdat ik reeds gebruik maakte van TV met een kaartje werd mijn abonnement omgezet naar een All-Internet & Telenet TV, inclusief de huur van een digicorder die ik NIET heb en NIET wil. In december 2019 heb ik contact gehad, weliswaar met een vriendelijke dame, die mij toen een korting heeft aangeboden twv de huur voor een periode van 12 maanden, met ingang van januari 2020. Dat heb ik toen - dom of niet - aanvaard als oplossing, inclusief het advies om eind 2020 terug contact op te nemen voor een zelfde of andere oplossing.

 

Zo gezegd, zo gedaan. Enkele weken terug heb ik online een formulier ingevuld met verwijzing naar het ticket van een jaar eerder. Op 09/01 werd ik door een medewerker gecontacteerd. Na meer dan 45 minuten aan de lijn met die persoon ben ik geen stap verder:

  • ik kreeg het excuus dat de korting niet opnieuw kan worden aangeboden
  • ik kreeg het excuus dat hun systemen het nog steeds niet toelaten om All-Internet en Telenet TV apart af te nemen
  • tijdens het gesprek heeft men geprobeerd om de 2 alsnog te splitsen met 2 verschillende aanrekeningen, dat liep goed zolang mijn internetverbinding werd gedowngrade naar Basic Internet, maar bij het terug upgraden naar All-Internet werd het terug 1 gecombineerd abonnement, inclusief huur digicorder
  • de kwestie zou worden doorgestuurd naar een andere dienst die mij dan terug zou contacteren, maar ik kreeg de informatie mee dat dit enkele weken zou kunnen duren (!), en het advies om zelf eens terug te bellen (niet te mailen) als ik na een week nog niemand had gehoord

Dat telefoongesprek is inmiddels 10 dagen geleden en ik heb nog geen nieuws gehad. Of liever, ik heb op 13/01 een nieuwe aanrekening ontvangen:

  • voor de periode 09/01 tot 11/01 (vanwege het geknoei met mijn abonnement) werd een bedrag van 2,0768 euro in mindering gebracht, om vervolgens een bedrag van 7,0615 euro aan te rekenen, terwijl ik nog steeds dezelfde producten afneem!
  • voor de volgende facturatieperiode 12/01 tot 11/02 wordt ik nu de volledige abonnementskost aangerekend inclusief huur digicorder
  • het openstaand saldo dien ik te betalen voor 01/02

Ik ben inmiddels radeloos en voel me in de steek gelaten door een provider bij wie ik al jaren lang trouw klant ben. Ik weet niet meer bij wie ik terecht kan voor een oplossing. Elke keer dat ik schriftelijk contact opneem over deze kwestie, steeds met een gedetailleerde uitleg, wordt ik telefonisch gecontacteerd en moet ik de hele historie opnieuw herhalen om uiteindelijk geen oplossing te krijgen.

 

De tijd begint te dringen aangezien ik mijn recentste aanrekening tegen 01/02 zou moeten betalen, maar ik overweeg om die aanrekening te betalen met het correcte bedrag ipv het bedrag op de aanrekening. Elk advies is welkom...

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fout op aanrekening na omschakeling naar CI+ module

@fanatic_david 

Dien een formele klacht in bij Telenet. (kijk hier)

Na uw klacht heb je het wettelijke recht om het betwiste gedeelte niet te betalen. Je kan dat ook vermelden in je klacht.

Als Telenet geen antwoord geeft binnen een redelijke termijn (stel twee weken, als je het per brief doet neem dan maar drie weken) of als het antwoord van Telent u niet bevredigd (zoals ze geven je opnieuw een korting gedurende een beperkte periode) dien je een bemiddelingsklacht in bij de ombudsdienst van de Telencom. (dat doe je hier)

In uw bemiddelingsklacht vermeld je duidelijk dat Telenet de twee producten afzonderlijk aanbied. Maar dat Telenet hierdoor je niet geeft hetgeen je vraagt, maar een een bundel van de twee producten met de huur van een Digicorder er bovenop.

Je kan in je klacht ook verwijzen naar de prijslijst, (de link vind je hier), de informatiefiche tv (de link vind je hier) en tenslotte de infofiche van je internet (die vind je hier).

 

Begin eerst met deze drie pdf's binnen te halen. Je kan die als bijlage ook meegeven met uw bemiddelingsklacht bij de ombudsdienst van de Telencom.

 

Let wel: het is noodzakelijk om eerst de klachtenprocedure bij Telenet te doorlopen. Als je dat niet doet zal de Ombudsdienst ook niets doen.

RumaNoV
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Fout op aanrekening na omschakeling naar CI+ module

@fanatic_david Ik had exact dezelfde situatie en men heeft mij na talloze telefoons ook de korting toegekend die van toepassing is gedurende 12 maand. Ik kan mij ook aan eenzelfde situatie verwachten dan komende augustus. Mocht het het geval zijn, dan dien ik zeker officieel klacht in. Ik zal nooit betalen voor iets dat ik niet heb en ook niet wens!

0 Likes