Beantwoorden
dbl
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Gebruikte frequenties op de kabel

Op mijn coax systeem zit een HF modulator die een videosignaal toevoegd op het analoge kanaal C 46 (frequentie 670000 khz). Sedert de nacht van 07.06.23 op 08.06.23.

wordt dit signaal grondig verstoord door "iets" dat uit de Telenetkabel komt. Dit systeem heeft al meer dan 20 jaar zeer goed gewerkt, tot deze morgen.

Weet iemand iets af van een herschikking van de frequenties op de Telenet Kabel ? Is deze verandering tijdelijk ? Welk van de analoge kanalen 21 - 69 is nog vrij

om te gebruiken voor injectie van bv een bewakingscamera ?

 

0 Likes
10 reacties
Ex-Netweter
 

Gebruikte frequenties op de kabel

Wellicht heeft Telenet een aantal bijkomende EuroDOCSIS-kanalen geactiveerd voor internet.
Mogelijks zijn kanalen 61, 62, 63 of 64 nog vrij, al de rest gebruikt Telenet.
Ik denk dat je op termijn toch een sperfilter op je coaxkabel zult moeten plaatsen waarmee je een gedeelte van de inkomende EuroDOCSIS-signalen wegfiltert. Er is veel kans dat Telenet binnenkort alle vrije kanalen zal gebruiken voor EuroDOCSIS (internet).

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 195
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Gebruikte frequenties op de kabel

No idea of Telenet channel re-shuffles doet op inplant, nu of later, maar is dat wettelijke toegelaten eigenlijk dat je daar zelf als eindgebruiker dingen add op de coax?  

0 Likes
Ex-Netweter
 

Gebruikte frequenties op de kabel

Ja, achter de tv-poorten (DS/DownStream) van de netwerkverdeler (NIU) doe jij wat je wilt. Deze poorten zijn sowieso afgeschermd van de rest (upstream) van het Telenet-netwerk en alle coaxkabeling daarachter behoort tot je binnenhuisbekabeling en is privé. Daar heeft Telenet niets over te zeggen.

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 195
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Gebruikte frequenties op de kabel

ok, tx voor de update, vroeg het me gewoon af.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5295
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Gebruikte frequenties op de kabel

@Ex-Netweter 

Alleen als je problemen krijgt met internet enz omdat je die bepaalde freq gebruikt zal Telenet niet helpen daar in tot je het probleem zelf oplost.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Gebruikte frequenties op de kabel


@dbl  schreef:

Weet iemand iets af van een herschikking van de frequenties op de Telenet Kabel ? Is deze verandering tijdelijk ?


Ik denk niet dat dit tijdelijk is. Telenet is op dit ogenblik Docsis 3.1 aan het implementeren. Een uitbreiding van het huidig spectrum zou kunnen wijzen op nieuwe Docsis 3.1 kanalen.

 


@dbl  schreef:

Welk van de analoge kanalen 21 - 69 is nog vrij om te gebruiken voor injectie van bv een bewakingscamera ?


De vraag is eigenlijk "welke frequenties nog vrij zijn" ...🤔

Hieronder een scan van het coax Spectrum vandaag genomen door mijn DVB-C tuner. 

De scan is beperkt tot 900 Mhz (beperking van mijn DVB-C tunertje), maar sedert de "grote Netwerf" kan Telenet frequenties tot 1.2Ghz (of 1.6Ghz?) gebruiken.

Ter vergelijking: tweede screenshot is van 2 jaar geleden.

DVB-C scan 2023-06-09.png

DVB-C scan 2021-05-02.png

 

Op de bovenste grafie zie je dus wel een "gat" van ca 7Mhz tussen 650 Mhz en 700 MHz

Op de onderste grafiek is dat "gat" iets breder (ca 15Mhz), er is dus inderdaad iets bijgekomen tussen de 650 MHz en 700 Mhz

De grafiek is niet nauwkeurig genoeg om de juiste frequentie te zien, maar ik schat dat het "vrije" kanaal tussen 663-670 Mhz is.

Ik zou dus eens proberen op kanaal C45 (662 MHz) of je die storing nog hebt, of enkele kanalen erboven of erronder, tot je het "gat" vindt 🤗 ...

0 Likes
dbl
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Gebruikte frequenties op de kabel

Bedankt voor de info. Alles in de buurt van de 670Mhz lijkt verstoord te zijn. Aangezien ik geen Telenet internet gebruik, zou ik een sperfilter kunnen plaatsen die 2 kanalen

vrijmaakt. Deze zijn echter vrij duur (€ 186 / stuk en je moet er minstens 2 na mekaar plaatsen om het signaal zuiver te krijgen). Een goedkoop maar minder comfortabel alternatief is het plaatsen van een elementaire mechanische coax schakelaar om de verbinding met Telenet te verbreken op het moment van de injectie. Nog een alternatief is de analoge HF Modulator vervangen door een digitaal exemplaar (EDISION HDMI Modulator Mini, Single HDMI auf DVB-T MPEG4 RF) De uitgang komt dan ergens tussen de digitale dvb-t kanalen te liggen. Ik zou denken mijn digitale tv kanalen hebben er nu ook geen last van, maar zeker ben ik niet.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Gebruikte frequenties op de kabel


@dbl  schreef:

Aangezien ik geen Telenet internet gebruik, zou ik een sperfilter kunnen plaatsen die 2 kanalen vrijmaakt.


Voor de duidelijkheid, de netwerkverdeler (NIU) heeft een volledig afgescheiden internetpoort (CM-poort) voor de kabelmodem. Voor het internetsignaal op de CM-poort maakt het niets uit of je filters plaatst op de tv-poorten (DS-poorten) van de netwerkverdeler.
Voor klanten zonder internetabonnement of kabelmodem maakt de eigen injectie of filtering van coaxsignalen ook niets uit want op het coaxaansluitpunt in de straat is reeds een klantfilter geplaatst die het Telenet-netwerk beschermt tegen ongewenste upstream-signalen.

Voorlopig is een sperfilter niet nodig, zoals ik veronderstelde zijn kanalen 61, 62, 63 en 64 nog vrij. De DVB-C-scan van @flip1953 bevestigt dat (gat rond 800 MHz). Gebruik bij voorkeur kanaal 62 of 63, dan laat je wat marge en is er zeker geen interferentie met de nabijgelegen EuroDOCSIS-kanalen mogelijk.

dbl
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Gebruikte frequenties op de kabel

Stomverbaasd maar dankbaar voor al jullie kennis terzake. Inderdaad de kanalen 62 en 63 zijn nog vrij voor ongestoorde injectie van het analoge signaal.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Gebruikte frequenties op de kabel


@dbl  schreef:

Stomverbaasd maar dankbaar voor al jullie kennis terzake. 


Netweters, de alternatieve Telenet Helpdesk ..

0 Likes