Beantwoorden
Poltje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Verander-je-wachtwoord-dag Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Geen VRT zenders op digitale TV

Hallo Beste Netweters.

Alhoewel ik al sinds de jaren stilletjes actief ben op het internet, hoofdzakelijk bij Telenet is dit mijn eerste vraag:

Het probleem stelt zich niet bij mij, maar bij mijn zus.

Bij de verhuis naar haar appartement (ze was voorheen ook Telenet) heeft een technieker een nieuwe modem geplaatst.

de brave man die zich amper in het Nederlands kon uitdrukken was een uur te vroeg op de afspraak waardoor ik nog niet in staat was om de coax kabel die nog in haar vorige huis lag erbij te halen. De modem stond er in een kwartiertje en dit terwijl ik de bewuste kabel haalde. De jongeman had blijkbaar geen tijd (hij was toen nog 3 kwartier voor zijn afspraak)en verliet het appartement zonder testen.

Wat blijkt: de VRT zenders waren niet te zien. Telefonisch overleg bracht weinig soelaas.

Toch kreeg ik iemand aan de lijn met meer technische kennis dan de gemiddelde desk medewerker. De man gaf mij uitleg over de verschillende muxen die gebruikt worden (voor mij latijn gezien ik stam uit het analoge tijdperk 😉 ) Zijn besluit was dat er toch iets aan de coax moest liggen. Ik heb dan een nieuwe coax bijgehaald, maar ook dat bracht geen oplossing.

Terugkijk TV werkt wel op de bewuste zenders omdat dit schijnbaar via ethernet gaat.

De kabel zal waarschijnlijk de oorzaak niet zijn gezien die bij mij wel alle zenders doorlaat.

 

Wat nu ??? 

0 Likes
23 reacties
Ex-Netweter
 

Geen VRT zenders op digitale TV

Ja, een mux (multiplex) zijn de digitale signalen die in één analoge frequentieband zijn gecombineerd.

Mogelijks is er instraling van buitenaf op je coaxbekabeling binnenshuis op de frequentieband 298 MHz waar VRT op zit.

Het coaxaansluitsnoer van je tv-decoder of tv-toestel vernieuwen door een dubbel afgeschermd exemplaar (bijvoorbeeld Hirschmann FEKAB5) is dan het eerste wat je kan proberen.

Bij wijze van test kan je ook eens het vrij te ontvangen DVB-C-aanbod instellen op je tv-toestel: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/compact-signaal-instellen-op-je-tv/

Als je op het vrij te ontvangen DVB-C-aanbod storing of helemaal geen ontvangst hebt, zal je verder moeten zoeken: eventueel een slecht aangesloten coaxwandcontactdoos of beschadigde coaxbinnenbekabeling.

Telenet moet alleszins een perfect signaal leveren tot op de netwerkverdeler (NIU). Eventueel kan je bij wijze van test je tv-toestel rechtstreeks op de netwerkverdeler aansluiten. Daarvoor gebruik je een poort op de netwerkverdeler met label DS of aanduiding TV.

Anders vraag je hulp aan een elektricien om de coaxkabels binnenshuis te controleren of vernieuwen.

Als het probleem aan de Telenet-aansluiting (tot en met de netwerkverdeler) ligt, moet Telenet dit oplossen.

0 Likes
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1129
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Geen VRT zenders op digitale TV

Dat alle zenders van een specifieke mux een storing hebben, wil daarom nog niet zeggen dat het probleem binnenshuis is (kan uiteraard wel). Als je zelf al het nodige gedaan hebt (zoals kabels en aansluitingen nakijken) kan je gerust bij Telenet een afspraak maken voor herstelling.

Een herstelling, waarbij het probleem aan de kant van Telenet ligt is immers gratis. Is er toch een probleem met de binneninstallatie (verantwoordelijkheid van de klant) kan men de interventie uiteraard wel aanrekenen.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Geen VRT zenders op digitale TV

Kijk de coax kabel  na zeker de f connector

herinstalleren de tv met kaartje  zet de tv op fabrieksinstellingen begin van nul

Digicoder trek de stroom uit de stekker uit na 5 min steek terug laat rustig opstarten

het zelfde voor de tv box

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen VRT zenders op digitale TV

@Poltje ofwel hebben ze vergeten de filter weg te halen dat op de kabel soms zit want die filtert de VRT freq weg, als je dat ook kan nakijken in het gedeelte waar de kabel toekomt voor dat appartement dan is dat ook al een optie om te vermelden dan aan telenet als je belt voor een installatie na afspraak.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Geen VRT zenders op digitale TV

Toch even vermelden dat een interventie door een ongediplomeerde (!) Telenet-technicus 85 euro voor het eerste kwartier kost als de fout aan je eigen binnenbekabeling zou liggen.
Per begonnen half uur komt daar dan 25 euro extra bij.

Dan schakel je toch beter een gediplomeerd vakman uit je eigen gemeente in om je binnenbekabeling na te kijken.

Tags (1)
0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Geen VRT zenders op digitale TV

Als de filter er nog zit hebben ze ook geen beeld op  n-tv  , shorts tv  , france 4 en france 5

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen VRT zenders op digitale TV

Hoe kijkt uw zus tv? Kijkt ze via een Digicorder/Digibox, een TV-Box, TV met een kaartje, of was ze vroeger enkel een analoog kijkster en heeft ze nu het compact signaal.

Is ze bij de verhuis in hetzelfde gewest gebleven (Vlaams gewest, Brussels gewest, Waals gewest). Veranderen van gewest geeft wel andere zenders en andere frequenties  en netwerk-id.

0 Likes
Poltje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Verander-je-wachtwoord-dag Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Geen VRT zenders op digitale TV

Beste Raf,

Bedankt voor de info.

Ik heb uiteraard een door Telenet gecertifieerde kabel gebruikt. 

Het enige wat ze mij zouden kunnen aanwrijven is dat ik geen gecertifieerde connectoren gebruik omdat ik die niet bezit, en ook geen gepaste tang heb.

Ik twijfel echt dat het probleem zou kunnen liggen aan mijn kabel, gezien die bij mij wel werkt.

Ik ben zelf elektricien, en heb volgens mij voldoende ervaring met bekabelingen. Probleem is dat de NIU verzegeld is, en ik daaraan niet zal raken.

In 1 van de reacties is er sprake dat er een filter die zou kunnen geplaatst zijn die de VRT zenders niet doorlaat. Is dit mogelijk? Het bewuste appartement had voorheen een aansluiting van Orange.

 

Ik hou je op de hoogte van de ontwikkelingen

 

0 Likes
Poltje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Verander-je-wachtwoord-dag Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Geen VRT zenders op digitale TV

Beste Luc,

 

Er is hier geen sprake van TV met kaartje. 

Er was voorheen een decoder (daar hadden wij het probleem ook), en nu een digibox, die al een paar keer spanningsloos gezet.

0 Likes
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1129
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Geen VRT zenders op digitale TV

Toen het nog Orange was keken ze ook tv via decoder?

Orange gebruikt het Telenet/Wyre netwerk. Met andere woorden, als ze via Orange wel naar de VRT zenders kon kijken, dan zou dat via Telenet ook moeten kunnen.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Poltje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Verander-je-wachtwoord-dag Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Geen VRT zenders op digitale TV

Dag Janne_man,

Er is niets veranderd aan de opstelling: ze is verhuisd, en woont nu in hetzelfde gebied als voorheen (amper 1 km verder)

waar ze voorheen woonde had ze een gewone decoder, die meegekomen is naar het nieuwe adres. 

Omdat de VRT zenders niet te ontvangen waren heeft ze haar decoder vervangen door een Box, maar wel met hetzelfde resultaat.

0 Likes
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1129
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Geen VRT zenders op digitale TV


@Ex-Netweter  schreef:

Toch even vermelden dat een interventie door een ongediplomeerde (!) Telenet-technicus 85 euro voor het eerste kwartier kost als de fout aan je eigen binnenbekabeling zou liggen.
Per begonnen half uur komt daar dan 25 euro extra bij.

Dan schakel je toch beter een gediplomeerd vakman uit je eigen gemeente in om je binnenbekabeling na te kijken.


Vandaar dat ik mijn uitleg begin met “Als je zelf al het nodige gedaan hebt” en vermeld dat enkel een probleem aan Telenet kant gratis is


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Poltje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Verander-je-wachtwoord-dag Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Geen VRT zenders op digitale TV

Dat Orange het Telenet netwerk gebruikt, dat wist ik wel.

Maar of ze ùet een Digicoder werkten, dat weet ik niet sorry

0 Likes
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1129
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Geen VRT zenders op digitale TV

De vraag is eerder, keek ze TV via Orange.

Als ze met een Orange decoder wel normaal naar VRT kon kijken, dan was de binnenbekabeling toen nog inorde.

Edit: even die verhuis over het hoofd gezien. Het waren de vorige bewoners die Orange hadden? Ja dan heb je die info waarschijnlijk niet


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes