|
25.571
netweters
|
158.134
antwoorden
|
|
21.339
vragen
|
Hallo,
Ik gebruik nog altijd een 24*8 Doc 3 Emta(docsis) modem only. Hier haal ik max 190 Mbps download en 19 Mbps upload mee.
Af en toe krijg ik een telefoontje van telenet om te vragen mijn modem te wisselen naar een nieuwer en vooral vlugger model en natuurlijk om mijn oude Whoppa formule om te zetten naar
Aan portforwarding doe ik al een tijdje niet meer, maar ik heb nogal een ingewikkeld thuisnetwerk en ben een beetje bang dat niet alles nog zal werken als ik van modem verander.
(3 externe routers aangeschakeld, één per verdiep, aan elke router een (of 2) switch(es) met toch in totaal een 30-tal toestellen vast verbonden, waaronder 3 Synology NAS)
Een overstap naar de 1 Gbps downloadsnelheid formule zou mij all-in €14 per maand meer kosten.
Kan ik op relatief eenvoudige wijze mijn netwerk zo behouden met de komst van een nieuwe modem, of offer ik de snelheid op voor het huidige gebruiksgemak?
@AllanBEL je kan kiezen om een E-router CV8560E te installeren of de nieuwe F@ST3896LG-TN die intussen ook Mac bridging ondersteuning heeft.
Bij deze routers kun je bridging instellen, zodat je via één poort een extern IP-adres kunt verkrijgen. Dit werkt op dezelfde manier als een modem-only. Je hoeft alleen het MAC-adres van je eigen router in te voeren op mijn Telenet. (onder bridging). De rest zal dan zoals voordien werken.
@AllanBEL schreef:3 externe routers aangeschakeld, één per verdiep, aan elke router een (of 2) switch(es) met toch in totaal een 30-tal toestellen vast verbonden, waaronder 3 Synology NAS)
Kan ik op relatief eenvoudige wijze mijn netwerk zo behouden met de komst van een nieuwe modem, of offer ik de snelheid op voor het huidige gebruiksgemak?
Zoals je het hier beschrijft, krijgen jouw 3 "externe routers" elk een publiek IPv4 adres (zitten dus op een swich achter de modem-only)?
Met voorgestelde oplossing met de CV8560E of de F@ST3896LG-TN in bridge mode (= MAC passtrough), kan maar één toestel een extern IPv4 adres toekennen.
Je zal dus zelf moeten uitmaken of je jouw netwerk wilt aanpassen aan deze situatie, of je wilt de oude setup behouden, met inboeten op de snelheid.
Als Telenet in de toekomst volledig overgaat op Docsis 3.1, zal jouw oude modem-only dan wel niet meer werken ...
EDIT 1
Wat snelheid betreft, jouw huidige modem kan een hogere snelheid aan. Je kan dus overgaan naar een ONE of een Easy Internet (500/30), wat in de parktijk 400/30 zal zijn (Docsis 3.0 modems worden - naar het schijnt - gecapt op 400 Mps download)
EDIT 2
Zoals je het beschrijft heb je dus 3 volledig gescheiden netwerken (3 huishoudens?) en kunnen gebruikers van verschillende netwerken onderling niet met makeer communiceren?
Of begrijpen wij je setup verkeerd (vb roueters gebruikt als AP?)
Is het niet eenvoudiger om je hele netwerk achter één router te hangen?
KISS
Zoals de OP omschrijft zijn de routers met elkaar verbonden. Als deze set up met een modem only werkt, dan veronderstel ik dat dit ook zo zal zijn met een modem in bridge mode.
Ben ik nu verkeerd of is het tegenwoordig niet ook mogelijk om een eigen modem aan te schaffen (die voldoet aan de opgelegde specs van Telenet) en aldus effectief met een eigen echte modem-only te blijven werken?
In dat geval moet TS uiteraard een eenmalige investering doen in de aankoop van een eigen geschikte moderne en snelle modem.
Zolang het werkt zou je het best houden , iets aanpassen loopt niet altijd goed af
En nu heb je nog een voordeel prijs zoals je zegt is deze aanpassing het geld waar
Best dat je er goed over na denkt wat de meerwaarde is en je weet niet wat er nog gebeurt op internet basis alles verandert soms zeer vlug
@sb schreef:Zoals de OP omschrijft zijn de routers met elkaar verbonden.
Hoe kan je routers "met elkaar verbinden" ??
De omschrijving die de OP geeft is:
@AllanBEL schreef:3 externe routers aangeschakeld, één per verdiep, aan elke router een (of 2) switch(es) met toch in totaal een 30-tal toestellen vast verbonden, waaronder 3 Synology NAS)
Daaruit begrijp ik dat hij op zijn modem only 3 externe routers heeft aangeschakeld ?
We wachten nog altijd op de feedback van de OP om wat meer duidelijkheid te scheppen
@StefaanH schreef:Ben ik nu verkeerd of is het tegenwoordig niet ook mogelijk om een eigen modem aan te schaffen (die voldoet aan de opgelegde specs van Telenet) en aldus effectief met een eigen echte modem-only te blijven werken?
Nee, je ben niet verkeerd. Dat is natuurlijk ook een oplossing.
Echt ??
https://www.geeksforgeeks.org/computer-networks/how-to-connect-two-routers-to-expand-wifi-network/
Het heeft geen zin hierover te muggenzitten. Laat de OP dat duidelijk maken als hij wil. Zijn vraag is of hij zijn netwerk kan behouden als hij zijn oude modem vervangt. Het antwoord is: ja, je kan de oude modem vervangen door een CV8560E/F@ST5685LGB-TN in bridge mode of door een eigen modem.
Routers staan inderdaad in Bridge-mode, met in totaal 3 WiFi netwerken. Elk verdiep heeft zijn eigen router/netwerk anders teveel deadspots in het huis. Na jaren te klooien met powerlines en versterkers etc was dit de best werkende/meest kost efficiënte manier om overal een degelijk wifi signaal te krijgen.
iedereen kan in principe op elk netwerk, maar niet elk netwerk signaal is overal te krijgen.
Dag Kristof,
kan je me zeggen hoe ik de MAC bridging op F@ST3896LG-TN kan instellen? Via My Telenet enable ik het en voer het mac adres in, maar ik krijg standaard "oeps er ging iets mis". Na contact met de helpdesk wisten ze niet wat er aan de hand was en raadde ze me een 8560 aan.
Moest er een andere manier zijn om op deze modem deze functie aan te zetten, kan je dit laten weten?
Heb je het mac-adres in het juiste formaat ingevuld? Kijk zeker na dat je “:” gebruikt en niet “-“ als scheidingsteken.
Je kan altijd eens kijken bij verbonden toestellen (er vanuit gaande dat je router reeds aangesloten is), dan kan je het mac-adres van je router normaal kopiëren en plakken.