Beantwoorden
CMTL
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hoe opnemen met Sony recorder zonder DVB-C tuner?

Beste

 

Ik las dat er een switch zal komen voor analoog televisie in 2020. 

Voor televisie jonger dan 9 jaar zal het geen probleem zijn, op voorwaarde dat er een DVB-C-tuner ingebouwd zit. Mijn televisie is nog nieuw.

 

Mijn probleem: de coaxkabel van analoog tv zit aangesloten op mijn dvd-hdd-recorder. En een andere coaxkabel is verbonden aan mijn TV om de beelden te kunnen zien. 

 

Maar mijn dvd-hdd-recorder (een Sony uit 2006) heeft waarschijnlijk geen DVB-C-tuner en ik vermoed dat het problematisch kan worden om te kunnen opnemen. Hoe kan ik dit oplossen? Iemand suggesties? Ik heb al veel gezocht op internet maar ik vind niet direct iets. 

 

Voor alle duidelijkheid: ik moet geen digibox hebben met HD-televisie. 😉

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

CMTL

0 Likes
35 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe opnemen met Sony recorder zonder DVB-C tuner?

Dit misschien ?

Je moet er wel nog een Sata harde schijf insteken. Deze bijvoorbeeld.

Er zijn ook combo DVD/DVB-C recorders van Panasonic, maar dan zit je al snel boven de 300 euro. Vermoed dat je DVD niet echt meer nodig hebt.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Hoe opnemen met Sony recorder zonder DVB-C tuner?

Als je analoog TV kijkt dan heb je niets aan een HD TV.

Vertel toch maar eens welke TV je hebt merk en type om de mogelijkheden te bekijken.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe opnemen met Sony recorder zonder DVB-C tuner?

Analoog is gedaan he, dus hij zal moeten switchen.
Mijn voorstel hierboven kan met een analoge TV gebruikt worden, want er is een Scart uitgang.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe opnemen met Sony recorder zonder DVB-C tuner?

@CMTL Controleer eens of je TV de mogelijkheid heeft om op te nemen. Sluit een vaste schijf aan op de usb van de tv (bij sommige modellen kan mogelijk ook een usb stick werken).  Als de schijf aangesloten is druk dan eerst eens op de pauze toets (of de gecombineerde toets pauze en play) van de afstandsbediening van je tv (veel afstandbedieningen hebben de toets, maar of die werkt of niet hangt van de tv af).  Als dit werkt heb je de time-shift functie en kan je eens op de record toets drukken. Als ook dit werkt, kan je opnemen met je tv.

 

Indien dit niet werkt, zie ik maar één oplossing: een extra toestel kopen, zoals ofwel zoals  @Steven-E voorstelt ofwel een Digicorder huren of kopen (hangt af van je welke diensten je neemt bij Telenet en in tweede orde van je voorkeuren).

Als je nu enkel kabel tv hebt (dus geen vaste telefoon of intenet van Telenet), en je wenst niet meer dan dat, maar met een Digicorder, zal er wel een installatie kost zijn, maar ik weet dat een paar jaar geleden (sommige) kabelabonnees een voorstel kregen voor een gratis installatie. 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe opnemen met Sony recorder zonder DVB-C tuner?

Een USB-mass storage device kunnen aansluiten op de TV is één ding, maar de TV moet idealiter ook 2 tuners hebben. Om tegelijkertijd te kunnen opnemen en kijken naar een ander programma, of om 2 programma's te kunnen opnemen op hetzelfde moment.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe opnemen met Sony recorder zonder DVB-C tuner?

Als het enkel is om iets op te nemen als men niet kijkt, volstaat 1 tuner. Opnemen in stand by lukt wel.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe opnemen met Sony recorder zonder DVB-C tuner?

Klopt, maar dat wil je toch niet.
Nu als de TV zo oud is dat hij geen DVB-C tuner heeft, vermoed ik dat hij ook geen USB interface zal hebben, alhoewel een USB 1.0 misschien 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe opnemen met Sony recorder zonder DVB-C tuner?

De op schrijft dat zijn tv nog nieuw is.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe opnemen met Sony recorder zonder DVB-C tuner?

Ik denk dat het weggooien wordt, die recorder, of op zolder zetten. Geen analoog signaal meer, geen opnames meer.

En een oplossing zoals @Steven-E  voorstelt. Als je voldoend hebt om in sd kwaliteit op te nemen zal dit OK zijn en anders een toestel waar je een extra CI+ kaart kunt insteken.

Dit wordt het definitieve afscheid van alle DVD-, HD- en VHS recorders. Klanten van proximus hebben niet anders gekend en Telenet klanten zijn al heel lang verwend geweest dat het bleef bestaan.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
CMTL
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hoe opnemen met Sony recorder zonder DVB-C tuner?

Alvast hartelijk dank voor deze tip! Ik heb al gemaild naar de fabrikant of er meerdere talen aanwezig zijn qua bediening. Alleen maar Duits zou balen zijn. 

 

PS: iemand schreef hier dat een HD-televisie nutteloos is voor analoge tv. Eigenlijk niet waar, want ik heb 2 HD-zenders: VRT 1 en 2. Maar whatever, ik ben al blij dat ik gewoon beeld heb. De mooiste beelden (en een pak prijziger) hoeft voor mij niet. 😊

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Hoe opnemen met Sony recorder zonder DVB-C tuner?

Als je TV dat toch kan kan je uw TV afstemmen op het nieuwe compact signaal dat de analoge zenders gaat vervangen.

Je kan volgende dingen eens bekijken :

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/signaal-switch-voor-televisie/

en hier :

https://www2.telenet.be/nl/landing-pages/signaalswitch/algemeen/

 

Als je uw TV zo afstemt dan ontvang je alles digitaal. VRT zenders in HD de anderen in SD en de radios ontvang je ook digitaal.

 

Als je snel wil gaan bij het afstemmen kan je volgens beeld gebruiken als leidraad :

20191108-2346-ScreenShot.JPG


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe opnemen met Sony recorder zonder DVB-C tuner?

De handleidingen in de links die @Janneke_Dust  opgeeft zijn uiteraard correct. Als iemand echter gaat instellen op basis van de afbeeldingen die @Janneke_Dust  meegeeft, dan zal het niet lukken. Het Netwerk id moet je veranderen in 32 en de frequentie in 290 000 kHz of 290 MHz.

 

 

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Hoe opnemen met Sony recorder zonder DVB-C tuner?

sorry voor het foute voorbeeld. Dit waren nog de instellingen voor TV met een kaartje.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe opnemen met Sony recorder zonder DVB-C tuner?

@Janneke_Dust Jij hebt niets verkeerd gedaan. Strikt genomen heeft Telenet ook niets verkeerd gedaan met hun afbeeldingen, maar ze zijn een beetje verwarrend. De (zeer) kalme gebruiker zal deze handleiding top vinden en dat gaat heel goed lukken. De minder kalme gebruiker riskeeert om stappen over te slaan en zal dan klagen dat het niet werkt. Wat blijft over frustratie en geklaag waarvan geen van beide nodig waren. Ik meen dat het beter ware geweest om enkel een scherm te tonen met de juiste instellingen. @Suzy hint?

0 Likes