|
25.557
netweters
|
157.959
antwoorden
|
|
21.322
vragen
|
Hallo,
Wie kan me even verder helpen, ik ga verhuizen en bij mijn partner wonen van NL naar BE.
Op de locatie is er Telenet aanwezig, ik weet even niet wat voor modem ze hebben maar het is zie foto
Kan ik met dit modem mijn udm gebruiken?
en wat moet ik instellen of doorgeven aan Telenet.
Nu in NL heb ik modem eigen netwerk alles op 192.168.1.x en dat wil ik ook zo houden.
Dus sluit ik alleen Telenet op poort 9 aan.
@midakinr schreef:Kan ik met dit modem mijn udm gebruiken?
en wat moet ik instellen of doorgeven aan Telenet.
In principe is het antwoord altijd ja. En moet je niets doorgeven aan Telenet. Je zit dan wel met dubbele NAT etc.
Wil je het écht goed instellen dan kies je best voor een modem met bridging. Dat zijn CV8560E en F@ST3896LG-TN. (Alle types kan je hier vinden: Alles over je Telenet-modem | MyTelenet)
In MyTelenet stel je dan het MAC-adres van je UDM Pro in en je UDM Pro WAN zet je op DHCP modus: Hoe stel ik mijn modem in als ik een eigen router gebruik? | MyTelenet
Let op, als je partner een Digibox of Digicorder heeft dan sluit je deze beter rechtstreeks aan op de modem. Indien je deze op de UDM Pro wil aansluiten dan moet je er voor zorgen dat deze via VLAN alsnog rechtstreeks verbinding kunnen maken met de Telenet Modem.
Als ik het goed zie op de afbeelding betreft het hier een CV8560E modem. Kijk dit best even na, op het stickertje, of door in te loggen op haar My Telenet account.
De CV8560E is een "modem" zonder wifi.
De CV8560E ondersteunt wat ze bij Telenet "bridging" noemen. Eigenlijk is het IPv4 passthrough op basis van één enkel MAC adres.
Zo kun je al het IPv4 verkeer van de UDMP door de modem laten bridging, in plaats van routeren. Voordeel daarvan: je ontvangt op de UDMP een eigen publiek IPv4 adres (die vrijwel nooit veranderd), en hoeft dus geen gebruik te maken van dubbel NAT.
Je kunt ook nog steeds apparaten rechtstreeks op de CV8560E. Oude digiboxen of digicorders diennen rechtstraaks (of toch aan het LAN / subnet) van de CV8560E aangesloten te worden. Voor een TV-box geldt die beperking niet.
Ik gebruik zelf ook deze combinatie van CV8560E + UDMP. en ben zeer tevreden.

@midakinr We hebben jouw afbeelding afgekeurd omdat de MAC-adressen en de wifigegevens van de modem zichtbaar zijn op de afbeelding. Als je deze gegevens kan verwijderen/doorstrepen in de afbeelding, kunnen we deze wel goedkeuren.
Deze hebben hier hangen
Je zal enkel de portforwarding moeten instellen via mijn Telenet van je partner op de modem/router van Telenet. De maximale snelheid zal beperkt zijn tot 400 Mbps. Heeft je partner een abonnement dat een hogere snelheid toelaat, dan kan je partner een andere modem kiezen zoals hiervoor al uitgelegd is.
@janne_man schreef:De maximale snelheid zal beperkt zijn tot 400 Mbps.
Hoezo? Dit model is volgens Telenet zelf gelimiteerd tot 600 Mbps: Alles over je Telenet-modem | MyTelenet
Al de blije mensen die plots zagen dat ze met onder andere hun One konden surfen aan 500 Mbps met deze modem/router, zijn nu gecapt op 400. Dit is hier gemeld geweest in een andere draad en heb het dan zelf vastgesteld. Op 22 en 23 september haalde ik snelheden tussen 467 en 478 Mbps. Na dat ik op dat op de Netweters gelezen had, was mijn snelheid 373 a 488 Mbps. Blijkbaar is dat de niet gepubliceerde en meegedeelde regel voor alle Docsis 3.0 modems. Of hoe klanten gemanipuleerd worden om een andere modem te gaan halen.
Laat ons eerts even terug gaan naar de originele vraag van de topic starter ....
Zijn vraag was:
@midakinr schreef:Kan ik met dit modem mijn udm gebruiken? en wat moet ik instellen of doorgeven aan Telenet.
Nu in NL heb ik modem eigen netwerk alles op 192.168.1.x en dat wil ik ook zo houden.
Hij gebruikt dus zijn eigen router (udm), en zijn eigen netwerk gebruikt het 192.168.1.0 subnet.
Zijn router is aangesloten op de modem/router van zijn provider (Caiway NL), met andere woorden: hij heeft nu ook al dubbele NAT
Antwoord op zijn vraag is dus eenvoudig:
Hij kan zijn opstelling gewoon behouden, en zijn UDM (poort 9) aansluiten op de Telenet modem (CH7465LG-TN). Hij zal dan ook een dubbele NAT hebben, maar dat had hij in Nederland ook al, dus no change 😀.
Laat het ons niet onnodig complex maken met bridge modes etc ...
Wat betreft de snelheid (wat eigenlijk een beetje off-topic is, en niet de vraag was 🤔)
@janne_man schreef:Al de blije mensen die plots zagen dat ze met onder andere hun One konden surfen aan 500 Mbps met deze modem/router, zijn nu gecapt op 400. Dit is hier gemeld geweest in een andere draad en heb het dan zelf vastgesteld. .
Blijkbaar is dat de niet gepubliceerde en meegedeelde regel voor alle Docsis 3.0 modems.
Inderdaad, er is ooit gezegd geweest dat de Docsis 3.0 modems gelimiteerd werden op 400 Mbps. Klanten die de gigabit boost optie wilden, moesten hiervoor overschakelen naar een Docsis 3.1 modem.
We weten niet eens welk Telenet abonnement zijn partner heeft in België ...
Maar gezien Telenet nu alle ONE, WIGO, All Internet etc ... abonnementen verhoogd heeft naar 500 Mbps download, zou je ervan kunnen uitgaan, dat deze snelheden ook beschikbaar zijn voor Docsis 3.0 gebruikers, en dat ze dus de cap voor Docsis 3.0 weggenomen hebben, of verhoogd hebben (tot 600 Mbps zoals op de site Alles over je Telenet-modem | MyTelenet ??