Beantwoorden
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerk probleem digitale tv

Gisteren ben ik geswitched naar Wiggo. De modem die door de installateur geïnstalleerd werd was de CH7465LG. Was daar niet echt tevreden mee aangezien het om een nieuwe installatie ging en ik de Gigaboost optie had genomen. Maar misschien had de installateur zo geen modems...

 

Ik heb daarom gisterenavond nog naar het Telenet Center gegaan om te vragen of ze de 3.1 modem (CV8560E) nog op stock hadden. Dit bleek zo te zijn, ik heb deze meekregen en ondanks een activatie probleempje werkte de modem/telefoon/tv uiteindelijk toch.

 

Dit is hoe alles aangesloten is

 

Poort 1 modem - verbonden met D-link switch (destijds geleverd door Telenet omdat ik 1 digirecorder en 2 digiboxen had). Op de D-link switch zit de kabel vanuit de modem + 3x naar de digiboxen/corders. 

 

Poort 2 modem - verbonden met Orbi Router die (voorlopig) in AP mode geplaatst werd.

 

Tel 1 poort - Verbinding voor de vaste lijn

 

Het probleem dat ik nu heb is dat ik op de digicorder geen tv-gids meer kan opvragen (gisteren lukte dat wel), dat terugkijk tv niet meer werkt op alle toestellen.

 

Lijkt er dus op dat er iets mis is met de "interactiviteit" / "internet" connectiviteit.

 

Ik heb de switch uit het stopcontact gehaald en opnieuw aangezet, voorlopig geen verschil.

Ik zag wel dat er corrosie was aan de power aansluiting van de switch...

 

Is er iets mis met de topologie van zoals hierboven beschreven?

Is de "oude" switch niet compatible meer?

Zou de switch kapot zijn?

 

Ik ben van plan deze avond een digibox/corder rechtstreeks op de modem aan te sluiten en te zien of dit helpt, op die manier is de switch er van tussen.

 

Mochten jullie andere ideeën hebben of er is iets mis met de opstelling, dan hoor ik het graag en dat is ook de reden waarom ik dit topic geopend heb!

 

Ik hou jullie alvast op de hoogte en alvast dank bij voorbaat!

 

Mvg,

/Tom

 

 

 

 

0 Likes
17 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netwerk probleem digitale tv

Controleer eens goed of de upt stekker van us poort 1 goed in de modem steekt en eveneens goed in de switch. Als je de draad kan uittrekken zonder het lipje in te drukken, zit de kabel niet goed aangesloten.

louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Netwerk probleem digitale tv

@XTbe 

Niet zomaar de utp kabel versteken. Ook de spanning van het toestel halen zodat hij helemaal moet herstarten. (eventueel ook de modem)

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netwerk probleem digitale tv

@XTbe  deze opstelling die u gemaakt heeft heb ik ook in huis staan , enkel geen switch van Telenet maar een eigen switch. Dus de opstelling is allerzins goed. Probeer toch eens na te zien dat de kabels wel degelijk overal correct insteken en anders doen wat eerder al aangegeven is alles opnieuw herstarten ook de decoders.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerk probleem digitale tv

Tnx iedereen voor de feedback!

 

Switch van "Telenet" is niks speciaals is een DLink die ik destijds meegekregen heb

Ik ga vanavond wat "troubleshooten", eerst de werkdag nog afwerken 😉

0 Likes
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerk probleem digitale tv

Weinig vooruitgang voorlopig.

 

Volgende gedaan 

 

1. UTP Kabel van modem naar aansluitpunt digicorder (om uit te schakelen dat de switch het probleem was)

2. Modem en digicorder uitgeschakeld 

3. Access point en switch UTP van modem losgekoppeld

4. Modem opgestart

5. Digicorder opgestart

 

Resultaat : basiszender zoals VTM, Vier niet meer beschikbaar

Naar klantendienst gebeld en opnieuw geactiveerd

 

Helaas nog steeds geen internet signaal naar Digicorder

 

Volgende poging wordt modem en digicorder rechtstreeks met elkaar verbinden zonder binnenhuisbekabeling en aan een monitor koppelen om te zien of het probleem dan opgelost is

Moet wel nog een oplossing vinden hoe ik de coax kabel kan verbinden want in de garage is is deze verbonden met de versterkeren zie niet meteen hoe ik rechtstreeks van de versterker met de digibox kan verbinden... Misschien zelf een kabeltje maken...

 

Lijkt me wel vreemd dat het de binnenhuisbekabeling zou zijn want dit zou betekenen dat deze plots op drie punten stuk is. Daarenboven heeft alles perfect gewerkt tot voor de installatie (ik was al langer tv klant)

 

We "speuren" verder!

 

0 Likes
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerk probleem digitale tv

Weet niet of dit nog al dan niet een probleem is maar de Digiboxen/corder krijgen een ip adres in de range van de telenet router. 

 

Denk niet dat dit een probleem vormt want net even gechecked bij mijn ouders en bij hen heeft de digicorder ook een ip adres in de range van de telenet router

 

Ik blijf het zeer vreemd vinden...

0 Likes
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerk probleem digitale tv

Toen ik belde met de klantendienst om de basiszenders te activeren, kreeg ik wel de info ze bij de klantendienst 2 "modems" zagen. Dacht dat hij ook zag dat het om een "Orbi" (eigen router) ging.

 

Ik heb de Orbi nog eens gechecked en deze staat wel degelijk in AP mode en niet in router mode.

Misschien is er iets ander op het toestel dat de digibox/corder parten speelt?

0 Likes
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerk probleem digitale tv

Blijf hardop nadenken...

 

Kan toch niet zijn dat de digiboxen/corder te oud is voor de nieuwe Docsis 3.1 modem?

Zou het probleem opgelost moeten zijn door alles te vervangen met tv-boxen (maar betekent dat aankoop van twee digiboxen verloren gaat...)

 

0 Likes
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerk probleem digitale tv

Net even ip adressen gecheckt op Digibox, is 2x 192.168.x.x (ip / inhome ip)

 

Is dit nog altijd van toepassing dat je een 10.x.x.x adres moet hebben? 
Indien dit zo is, aan wat kan dit liggen. Telenet router beheert ip adressen en digicorder is rechtstreeks van de modem met de digicorder verbonden...

0 Likes
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerk probleem digitale tv

Nog even het verhaal van de ip addressen met de klantendienst afgecheckt en het klopt dus nog steeds dat digiboxen/corders een 10.x adres moeten krijgen. Zoals hierboven aangegeven is dit bij mij niet het geval dus daar ligt het probleem.

 

De technische dienst heeft het gechecked en blijkt dat de digiboxen/corders op de verkeerde modem geconfigureerd waren. Ik had dus eerst een Docsis 3.0 modem en daarna geswitched naar Docsis 3.1. Blijkbaar waren de boxen/corders niet mee overgeplaatst. 

 

Dit ging nu in orde gebracht worden.

Ik check vanavond of dit opgelost is.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Netwerk probleem digitale tv


@XTbe  schreef:

Net even ip adressen gecheckt op Digibox, is 2x 192.168.x.x (ip / inhome ip)

Is dit nog altijd van toepassing dat je een 10.x.x.x adres moet hebben?

...


@XTbe dit is effectief nog altijd van toepassing voor een digibox of digicorder. Voor een TV-box daarentegen moet je geen 10.x.x.x adres hebben. Heb je de digicorder al eens gereset met behoud van opnames nadat je hem rechtstreeks op de modem hebt aangesloten? 

 

Edit (10u57) Had je recentste antwoord nog niet gelezen. Goed dat de klantendienst de vermoedelijke oorzaak heeft kunnen vinden. Nu fingers crossed dat het effectief een administratieve fout was in de systemen van Telenet. 🤞


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerk probleem digitale tv

Probleem zou opgelost moeten zijn. De digicorder/boxen stonden blijkbaar geactiveerd op een verkeerde modem. Dit zou in orde moeten zijn en ik check vanavond.

 

Analyse van het 10.x adres bleek dus correct te zijn.

 

Zit nu wel te twijfelen om alle boxen/corders te switchen naar Tv-boxen aangezien deze blijkbaar verouderd is (althans de digicorder) . Ik ben me wel bewust van de kosten (niet meer te koop, dus 2x extra huur...) 

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Netwerk probleem digitale tv

@XTbe 

Het valt nog min of meer mee. De huur van het tweede toestel is aan halve prijs.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerk probleem digitale tv

Oplossing gemarkeerd want probleem was inderdaad dat de digiboxen/corder geen 10.x adres kreeg omdat hij nog aan de vorige modem was gekoppeld.

 

Uiteindelijk toch vanavond nog beslist om digicorder/box te swichten naar tv-box'en omdat bleek de digicorder eigenlijk eens aan vervanging toe was en een van de digiboxen wss ook bijna de geest ging geven... Eerste indruk is dat het toch een vooruitgang is, maar helaas is er door deze historie een nieuw probleem opgedoken maar dat plaats ik in een ander topic...

0 Likes