Beantwoorden
janguns
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Nieuwe (witte) modem van telenet, geen bekabeld netwerk

Hallo,

Op 29/06/2022 werd onze oude (zwarte) telenet modem vervangen door een nieuw model(wit met lichtbalk rondom). Sinds die dag prima wifi-ontvangst in het ganse huis. Over het geïnstalleerde bedrade netwerk echter geen signaal (wat voorheen geen enkel probleem opleverde). De computer meldt 'kabel niet aangesloten'. De digicorder heeft geen verbinding.

Op 08/07/2022 komt er terug een technieker. Zijn computer rechtstreeks aangesloten op de modem geeft geen probleem. Bij aansluiting via ons netwerk (in de buro) is er geen verbinding. Hij controleert dus onze bedrading en vindt geen enkel probleem op dat gebied.

Er wordt een switch verbonden, rechtstreeks op een poort van de nieuwe modem. Onze netwerkkabels worden ingeplugd op die switch. Resultaat : alle toestellen aangesloten op ons huisnetwerk krijgen een uitstekend signaal binnen. Probleem opgelost.

Ik kan echter niet vatten dat de nieuwe modem, die een zwaardere voeding nodig heeft om te kunnen werken en die bovendien voorzien is van een ventilator die constant staat te zoemen, de ondersteuning nodig heeft van een externe switch, die ook nog eens een bijkomende voeding nodig heeft, een dergelijk zwak signaal over de kabels stuurt.  In deze tijden waar iedereen het heeft over energiebesparing en sluimerverbruik moet het toch beter kunnen.

Zijn er nog mensen met een dergelijk probleem? Bestaat er een elegantere oplossing?

Met dank bij voorbaat.

Jan

 

0 Likes
8 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Nieuwe (witte) modem van telenet, geen bekabeld netwerk

Is inderdaad een merkwaardig probleem. Wat ik me zouden kunnen voorstellen is dat het toch aan de bekabeling ligt. De aansluitingen van de Telenet HGW (witte "modem") ondersteunen normaal 1 Gbps. De PC vermoedelijk ook, maar de bekabeling wellicht niet.

Een swtich kan dan helpen om de snelheids-omzetting te doen. Bijvoorbeeld 1Gpbs tussen HGW en switch, echter maar 100Mbps tussen apparatuur en switch. Egenlijk zou dit ook al "onderhandeld" moeten worden tussen de HGW en de op de poort aangesloten apparatuur.

Welke snelheid is er volgens een speedtest nu haalbaar (https://speedtest.telenet.be/) ?

Welke snelheid heb je volgens het abonnement?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Nieuwe (witte) modem van telenet, geen bekabeld netwerk


@janguns  schreef:

Zijn er nog mensen met een dergelijk probleem? Bestaat er een elegantere oplossing?

Met dank bij voorbaat.


Enige (elegante) oplossing is een nieuwe modem. Deze werkt niet naar behoren ...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe (witte) modem van telenet, geen bekabeld netwerk

Heeft de technieker de correcte aansluiting van de draadjes gecontroleerd op beide UTP connecties. Kleurtjes aan weerszijden op dezelfde manier aangesloten? Misschien herkent de modem het verschil tussen een crossed of straght UTP aansluiting niet. En door er een switch achter te zetten, die dit mogelijk automatisch herkend, in de meeste gevallen toch kan dit opgelost zijn. Toch eens nakijken mijn gedacht.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Nieuwe (witte) modem van telenet, geen bekabeld netwerk

@janguns Als het met de switch ertussen wel werkt is het duidelijk de kabel.

De switch maakt eigenlijk intern van een crossed cable een straight cable. Als je deze switch er dus niet tussenzet zal het een crossed cable blijven. 

Dus met andere woorden, je moet die kabel vervangen naar een straight cable en dan zou het opgelost moeten zijn. 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janguns
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Nieuwe (witte) modem van telenet, geen bekabeld netwerk

Bedankt voor je reactie.

Ons abonnement is er een van 300 Mbps download en 20 Mbps upload. Een speedtest zopas uitgevoerd geeft 276.0 Mbps up en 18.9 Mbps down.

De switch is een 10/100/1000 Gigabit ethernet switch.

De bekabeling, geïnstalleerd bij de bouw van ons huis heeft ons nog nooit teleurgesteld in de afgelopen 10 jaar.

 

0 Likes
janguns
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Nieuwe (witte) modem van telenet, geen bekabeld netwerk

Bedankt voor je reactie.

De technieker heeft de bekabeling bekeken en met zijn apparatuur gecontroleerd. De kabels in huis zijn straight UTP. De man in kwestie heeft op mijn vraag ook als antwoord gegeven dat de huidige machines crossed en straight automatisch herkennen en softwarematig aanpassen naar hun behoefte.

0 Likes
janguns
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Nieuwe (witte) modem van telenet, geen bekabeld netwerk

Bedankt voor je reactie.

De bekabeling is staight UTP.

Met de vorige modem (10 jaar geleden geïnstalleerd) was er geen enkel probleem. Blijkbaar is het moderne materiaal gulziger aan elektriciteit maar beduidend minder performant als het op prestaties aankomt.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe (witte) modem van telenet, geen bekabeld netwerk

Ik heb dat hier alvast nog niet gemerkt. Ik heb enkele dingen rechtstreeks op de HGW en het meeste via de switch (Ik heb nu eenmaal meer dan 4 dingen die bekabeld zijn aangesloten, ik betrouw niet erg op wifi).😄



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes