Beantwoorden
an57
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Signaalswitch lukt niet op Thomson 32HC3101

Wij hebben een TV digitaal met een kaartje + een TV analoog (een Thomson 32HC3101, nieuw gekocht in 2017 waarvan ik overigens nergens een handleiding vind). Nu vraagt telenet om tegen 1 juni de analoge TV te switchen naar digitaal. Probleem: het lukt me niet, ook niet via de website van telenet met de te volgen procedure. Oorzaak???

Via Menu kan ik wel via "Handmatig scan kabel" de gevraagde frequentie en modulatie instellen (het netwerk-IF op 32 niet want wordt bij mij nergens gevraagd in het Menu). Na het scannen komt er op het scherm "geen audio en video" en is er geen beeld meer.

Die Thomson lijkt ook niet geschikt te zijn voor een kaartje (CI+ module) hoewel er een gleuf aanwezig is. Is dat een mogelijke reden? Of ligt het aan één of andere instelling? Of...

 

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: switch van analoog naar digitaal compact

0 Likes
29 reacties
Ex-Netweter
 

Signaalswitch lukt niet op Thomson 32HC3101


@an57  schreef:

Wat mij ook verrast is dat het update bestand dateert van 9 sept 2017 terwijl de nieuwe tv gekocht is in augustus 2017. Zou die update dan zoveel veranderd zijn?



Een Firmware update van dergelijke toestellen is niet zozeer omdat er veel veranderd zou zijn (geen nieuwe features), maar wel om:

  • eventuele fouten en tekortkomingen die aan het licht gekomen zijn te verbeteren (big fixes).
  • extra configuraties toe te voegen (voorbeeld: nieuwe landen, nieuwe providers).

Het is dus altijd een goed idee om met de laatste firmware te werken, denk ik.

 

Aan de andere kant, eens alles correct werkt, is het soms géén goed idee om een firmwares zonder reden up te daten (if it ain't broken, don't fix it😊.

an57
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Signaalswitch lukt niet op Thomson 32HC3101

De update uitgevoerd. Het resultaat blijft helaas hetzelfde. Volgens de handleiding zou je na de keuze voor Digitaal en Scan moeten kunnen kiezen tussen Full en Advanced om daar dan de frequentie (290000), modulatie (256 QAM) en netwerk-ID (32 voor Vlaanderen) in te vullen. Ik krijg die keuzemogelijkheid niet om die 3 parameters in te vullen. Hij begint direct te scannen en na de scan (die circa 20' duurt) komt er op het scherm: Geen audio en video. Bij "Handmatig scan kabel" kan ik wel de frequentie en modulatie instellen maar niet Netwerk-ID. Geeft ook geen resultaat.

Er zal niets opzitten zeker dan een nieuwe tv te kopen. Jammer want hij is nog maar 4 jaar oud.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Signaalswitch lukt niet op Thomson 32HC3101

@an57 

Ik zou niet zo rap opgeven.Dit toestel heeft een dvb-c tuner en het moet op de één of andere manier lukken.

Ik heb ondertussen de handleiding gevonden.

Zet eerst uw toestel terug naar fabriekinstelling (pag. 17 van de handleiding):

SmartSelect_20210505-131625_Drive.jpg

 

Nu kan je de tv terug instellen zoals neuw. Hierbij volg je de handleiding op pagina 9.  Hierna volgt een afbeelding van die pagina, maar lees eerst nog de opmerking na deze afbeelding.

Screenshot_20210505-130511_Dropbox.jpg

Linkse kolom, punt drie: kies Cable (kabel).

Rechts kolom, ga direct naar b), kies Digital, kies Advanced (niet full), je kan de parameters ingeven

 

Veel succes.

an57
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Signaalswitch lukt niet op Thomson 32HC3101

Ik heb exact gedaan zoals je zei. De update gedaan (wat probleemloos lukte), de reset uitgevoerd en alles opnieuw ingesteld (ook probleemloos gelukt). En ook exact de handleiding gevolgd op blz 9. Het probleem is dat na het selecteren van Scan ik niet eens kan kiezen tussen Full en Advanced, wat ik ook probeer (klikken op OK en pijl naar rechts lukt niet; hij reageert daar niet op). Waarna hij begint te scannen, wat natuurlijk niet kan lukken want de 3 parameters zijn niet ingesteld. Als ik maar die Advanced te voorschijn kon toveren...

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Signaalswitch lukt niet op Thomson 32HC3101

@an57 

Welk land heb je ingesteld? Ik ken de keuzes niet op jouw toestel, maar probeer eens één van volgende: ander land (of een andere omschrijving), Nedeerland, Oostenrijk, Zweden.

Allicht terug best eerst fabrieksinstellingen doen.

an57
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Signaalswitch lukt niet op Thomson 32HC3101

Ik heb nu als land ingesteld op Nederland en dan toont hij wel en vanzelf Geavanceerd met de 3 noodzakelijk in te vullen parameters (frequentie, modulatie en Netwerk-ID). Een hele stap vooruit. Maar als Netwerk-ID staat vanzelf ingevuld: 5555. Ik kan er dus geen 32 van maken wat volgens telenet moet voor Vlaanderen. Of zou ik 0032 mogen intypen?

Bij Oostenrijk staat er ook Geavanceerd en voor Netwerk-ID is 999 ingevuld. Bij Frankrijk 64530. Bij Zweden 41001. P1280581.JPGBij Finland komt Geavanceerd niet tevoorschijn (net zoals voor België).

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signaalswitch lukt niet op Thomson 32HC3101

@an57 die gegevens die je krijgt voor Nederland zijn voor Ziggo gebied, het zusje van TELENET in Nederland, 

zoals ik merk reageert die tv op land en zet die direct de instellingen zoals die gekend zijn in respectievelijke landen, en kan je dan niet veel manueel aanpassen.

probeer anders de frequentie op 290 te krijgen of 290.000 en de andere gegevens zoals ze hier zijn gepost en probeer dan die 5555 op 0032 te zetten als dat allemaal kan, je zal de overige info ook moeten aanpassen want in Nederland gebruiken ze nog een andere symbol rate dan in belgie voor hun zenders.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
an57
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Signaalswitch lukt niet op Thomson 32HC3101

Ik probeer dus voor Nederland. Ik pas de frequentie, modulatie en Netwerk-ID aan (bij het intypen van elke 0 vooraan schrapt hij een cijfer zodat er effectief 32 staat). De symbol rate blijft dezelfde en hoefde niet gewijzigd te worden.

Eureka! Het is gelukt. Fantastisch. Ongelooflijk. Heel hartelijk dank. Ik had het vandaag op een haar na bijna opgegeven. Maar met je goede raad is het gelukt.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signaalswitch lukt niet op Thomson 32HC3101

@an57 super dat het gelukt is nu, en hopen dat het zo blijft en je jaren genot hebt nog aan je tv.

veel plezier ermee.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Signaalswitch lukt niet op Thomson 32HC3101


@an57  schreef:

Eureka! Het is gelukt. Fantastisch. Ongelooflijk. Heel hartelijk dank. Ik had het vandaag op een haar na bijna opgegeven. Maar met je goede raad is het gelukt.


Leuk dat het (eindelijk) gelukt is en dank voor de terugmelding.

Kan je ook nog eens feedback geven:

  1. hoeveel TV zenders je vindt, en of ze in de volgorde staan van de Telenet lijst (vb: 1-23 + 55)?
  2. idem voor de radiozenders (vb: 881 - 934)?
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Signaalswitch lukt niet op Thomson 32HC3101

@Master-Magic to the rescue! 😎


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Signaalswitch lukt niet op Thomson 32HC3101

Nu de firmware geüpdatet is en de afstemming gelukt heb je daarna nog eens geprobeerd om uw CI+ module met kaartje in de TV te pluggen?


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
an57
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Signaalswitch lukt niet op Thomson 32HC3101

Ik vind 23 TV zenders terug, in de normale volgorde denk ik, dus 1 = VTM, 2 = één, 18 = Ned 1, enz. + 55. De radiozenders heb ik niet getest (ik zou ook niet weten hoe).

0 Likes
an57
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Signaalswitch lukt niet op Thomson 32HC3101

Ik heb dat niet meer geprobeerd. We keken naar die tweede tv analoog, en nu zijn we heel tevreden dat het gelukt is om die tv verder te kunnen gebruiken, anders was het ermee gedaan na 1 juni. De behoefte is er dus niet echt om op die TV nog meer zenders te ontvangen.

Ik vermoed wel dat het nu zou moeten gaan met het kaartje uit de andere tv. Vrijwel zeker, omdat het nu mogelijk is om (via de omweg van de landkeuze Nederland ipv België) die 3 belangrijke parameters in te stellen.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Signaalswitch lukt niet op Thomson 32HC3101

Met een kaartje krijg je niet alleen meer zenders maar ook in een betere beeldkwaliteit (HD ipv SD).

Bij het compacte signaal is enkel Eén, Canvas en Ketnet in HD de rest in SD. 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.