Beantwoorden
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

Ik las in de krant dat de signal-switch eraan komt. Vreemd dat ik deze informatie niet in de eerste plaats van Telenet verneem, maar dat nog tot daar aan toe.

 

Ik stel me de vraag hoe ik enkele FM-tuners en gewone FM-radio's verder van geluid zal kunnen voorzien eens de analoge FM-radio's van de kabel zullen verdwenen zijn.

 

Hoe luister is dan bvb in de keuken naar NPO-Radio4 en in de slaapkamer naar BBC-Radio2, terwijl de digicorder in de living gewoon zijn ding doet: TV-programma's opnemen, afspelen en rechtstreeks kijken voor de andere huisgenoten?

Moet ik in alle kamers waar ik nu naar de kabel-FM-zenders kan luisteren een digibox plaatsen?

Ik neem aan dat het aanbod toch in een soort mux digitaal op de kabel zit, zodat ik die stations via een digibox kan ontvangen...

Zijn er ten andere ontvangers te vinden die, net zoals een digibox, in staat zouden zijn om de FTA-radiozenders te ontvangen?

Overschakelen naar:

- een draadantenne is slechts een beperkte oplossing: het gaan enkel om onze lokale FM-omroepen te kunnen ontvangen.... zolang dat nog duurt... en ruis zal er sowieso bij zijn.

- een DAB+ radio is ook maar een gedeeltelijke oplossing omdat een aantal internationale omroepen die nu wel op de FM-kabel zitten niet aanwezig zijn in het DAB-aanbod.

- een tablet / smartphone / computer en de live-streaming via internet capteren en aanbieden aan de AUX-ingang van de diverse toestellen lijkt me: te ingewikkeld en het zal het internetgebruik sneller bij zijn limieten brengen qua downloadcapaciteit ...

 

Heeft iemand enige suggesties?

Alvast dank!

Edwin

0 Likes
107 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signal Switch en analoge kabelradio

@EdwinC   Je kan nochtans veel Telenetnieuws te weten komen via https://press.telenet.be/#

Als jou regio in aanmerking komt dat zal je daar persoonlijk van verwittigd worden. Want het verloopt in de periode 2020 - 2021.

Op deze link kan je meer lezen hoe je digitaal kunt luisteren: https://www2.telenet.be/nl/landing-pages/signaalswitch/algemeen.

 

Het zal dus allemaal best meevallen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

@igvfer: Het enige wat die link zegt is:"Er is een oplossing voor iedereen.
En wij helpen je."

Verder weet ik dat ik op 105.3 Mhz inderdaad dat bericht hoor... dus het komt eraan.

 

"Iedereen" (?) weet dat de FM-radio op zijn laatste benen loopt. In Noorwegen is die uitgeschakeld... DAB+ is in opmars. Het lijkt me dom om nu nog een portable radio te kopen die niet voorbereid is op de toekomst.

 

Maar met de hifi-installaties is dat wel een klein tikje anders:

- De verkoper zal je altijd zeggen dat je de FM prima kunt gebruiken via de kabelaansluiting. Het toestel wordt toch ergens geplaatst en aangesloten en is niet portabel.

- Vele bestaande Hifi-installaties gaan tientallen jaren mee - ze hebben dus al vele jaren op de teller - en ze moeten hun mosterd halen via hun FM-coax-kabelontvangst.

Ik vind het dan ook straf dat Telenet enkel zegt "En wij helpen je." zonder verder te zeggen welke goede oplossing ze daarvoor zien.

Een Smartspeaker is een mogelijk voorstel:

1. Je jaagt je internetverbruik te hoogte in, zolang je naar de radio luistert

2. Je kan je bestaande radio's weggooien.

3. In de toekomst komt het geluid uit een plastieken box, in plaats van uit de deftige luidspreker(s) van je huidige installatie.

Een ander mogelijk voorstel is :

 

Ik vind dat ze heel snel zijn om de SignalSwitch aan te kondigen zonder echt klaar te zijn met de mogelijke zinvolle alternatieven..

 

 

En dan zou ik even tot de essentie willen komen:

- dat men analoge TV wil afbouwen is compleet begrijpelijk. Veel toestellen zijn er niet meer in gebruik en kunnen zeker vervangen worden door een energievriendelijker variant met groter comfort (bvb. flatscreens met grotere beeldschermdiagonaal).

De analoge TV zenders nemen ook een enorme bandbreedte in beslag (8 Mhz per zender!).

- alle analoge radio zit slechts op een ruimte van 20 Mhz (88 tot 108 Mhz). Dat betekent dat het opdoeken van die FM-band slechts 20 Mhz meer capaciteit oplevert en voor veel frustraties bij klanten zal zorgen, dit in tegenstelling tot de capaciteit die men wint bij het opheffen van de analoge TV: 3 analoge TV-kanalen opheffen is meer bandbreedte winnen dan het afschaffen van de hele FM-band!

- als het dan toch gaat om serieuze schaalvergroting van de bandbreedte: breng dan de glasvezel tot in ieder huis! In Nederland is men reeds geruime tijd bezig. In de stad Luxemburg heeft iedereen glasvezel tot aan zijn gevel. Dan heb je internetcapaciteit zat!

 

 

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Signal Switch en analoge kabelradio

Ik zou toch denken richting smartspeakers en even inpikken op je bemerkingen hieromtrend:

 

1. Je jaagt je internetverbruik te hoogte in, zolang je naar de radio luistert

Ja, maar veel stelt dat niet voor, zeker niet ivg met IPTV. We spreken hier over max 240Kbps streams, dikwijls slechts 192Kbps

 

2. Je kan je bestaande radio's weggooien.

Ja 🙂

 

3. In de toekomst komt het geluid uit een plastieken box, in plaats van uit de deftige luidspreker(s) van je huidige installatie.

Ik heb voor Sonos gekozen, en heb een 'Sonos Connect' aangesloten via digital coax op mijn Denon Hifi versterker. Werkt perfect!


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signal Switch en analoge kabelradio

@EdwinC  De analoge FM zenders verdwijnen, dat is al een tijdje aan de gang bij de Free TO Air zenders. Ik heb hier ook nog een versterker staan (Een JVC FM-AM 4 channel Stereo Receiver van het jaar 1974) samen met een paar Wharfdale boxen en een Garrard platenspeler. Werken nog perfect maar de FM gebruik ik eerlijk gezegd al lang niet meer. Ik heb de audio out van mijn PC verbonden met deze receiver en luister nu via internetradio.

Je kan als alternatief ook een digibox aansluiten en daar naar de radiokanalen luisteren. Die laatste digiboxen die je kan aankopen zijn maar een boek groot. En je kan ze perfect aansluiten, zelfs als je al de allernieuwste TV box hebt door dit op een aparte DTV lijn te doen. Een beetje snuggere medewerker in een Center kan dit voor jou in orde brengen. Je zal ze mischien al 2e hands vinden.

En die analoge radiokanalen nemen nu +- 3 frequenties in die ze dan perfect kunnen gebruiken samen met de bestaande frequenties om de upstream uit te breiden.

En omdat er nog een paar mensen klompen willen dragen moeten we daarom een ganse fabriek in stand houden? Wil je een perfekte FM antenne? Een koperdraad over je terras spannen en verbinden met je coaxaansluiting zal het perfect doen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Signal Switch en analoge kabelradio

@EdwinC  Ik kan ook betreuren dat het FM signaal op de kabel wegvalt. Als ik me goed herinner, heb ik reeds geruime tijd gelezen dat in de toekomstige frequentieverdeling van de FM band er geen plaats meer zal zijn voor landelijke uitzendingen. Dit houdt ook in dat over een paar jaar het niet meet mogelijk zal zijn om op een FM-radio naar een VRT zender te luisteren. VRT en anderen zoals Q-Music gaan enkel nog in DAB+ uitzenden niettegenstaande de FM kwalitatief beter is dan DAB.

Mogelijk is dit een oplossing, maar je moet dit toestel wel aansluiten op de kabelantenne.

De lobby van de internet grootverbruikers (zei die onbeperkt internet eisen) is veel steker dan de lobby die niet te veel wil veranderen. De eerste groep wordt dan voorgesteld als toekomstgericht en  de tweede als ouderwets. Een evenwichtige gesprek hierover is zeer moeilijk.  

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Signal Switch en analoge kabelradio

Waarom doet Telenet niet zoals in Zwitserland ? DAB+ op de kabel.

http://www.opendigitalradio.org/2015/05/citycable-offers-80-dab-radio-stations-on-cable

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

@janne_man

Bedankt voor je tip, maar dergelijk toestel vervangt nooit je thuisversterker-installatie.

 

Ik heb alle begrip voor overschakeling naar DAB+ voor de "mobiele" radio-ontvangst. Heel even technisch zonder er de exacte getallen bij te halen: Radio1 zond in de jaren 80 in FM uit met een zender in Aalter, Brussel (St-Pieters-Leeuw), Schoten, Genk, met zowat respectievelijk 50,50,10 en 10 KW.

Pakweg: 120 KW voor Vlaanderen voor 1 net. Daarnaast heb je, Radio2, Mnm, Klara, StuBru. Al gauw is het zendvermogen 600 KW, zeg maar dat dit zo'n 800 Kwatt per uur aan electriciteit kost. Los daarvan moeten er per zendplek evenveel frequenties gebruikt (lees: "bezet") worden als er netten worden uitgezonden.

Dan is DAB heel zeker een goede oplossing. Minder dan 40 zenders van gemiddeld 5 KW, dus zo'n 200 KW geven dekking voor heel Vlaanderen middels een digitale techniek waarbij je al rijdend loepzuivere ontvangst zou moeten kunnen hebben op slechts één frequentie die een Mux is van alle genoemde VRT-zenders en enkele extra's (24u nieuws, Klara Continua, BBC Worldservice).

Zie bijvoorbeeld op: https://radiovisie.eu/overzicht-alle-dab-zenders-in-vlaanderen/

Hoewel die DAB (en DAB+) al sinds de jaren 90 van start ging, zal het tot op het huidige moment duren alvorens de wat betere automerken hun auto's standaard uitrusten met DAB+ ontvangst. Meestal was het een dure optie.

Enfin: je weet dat dit er aan komt aan een slakkentempo... Noorwegen is koploper, Frankrijk, Spanje en Italie staan nog bijna nergens. Dat betekent dat je met de FM-radio in je wagen nog wel een tijdje zoet blijft in de meeste landen, al lijkt het geen goed idee meer om dergelijke "simpele" autoradio's met uitsluitend FM nog te kopen.

 

Ga je nu kijken naar de Radio-TV-distributie, dan is dat een heel ander verhaal: die is er gekomen in de jaren 70 om de wildgroei van alle antennes op de daken weg te krijgen en de mensen een betere ontvangst te geven van meer zenders dan dat ze dat vanaf hun eigen plek konden, ongeacht hun investerering. Opeens was het voor Limburgers mogelijk om een BBC te zien of horen, net zoals West-Vlamingen opeens naar Duitste stations konden kijken of luisteren.

De kabel had dus een dubbele functie: comfort voor de residentiele klant en een stop aan de wildgroei van antennes.

Als je ziet dat de DAB+ aan een vrij traag tempo terrein verovert in de "vrije uit de lucht ontvangst", vind ik het heel verbazend dat de digitale switch op de kabel out of the blue binnen enkele jaren een feit zal zijn en iedere thuisgebruiker met een deftige receiver toch wel een beetje in moeilijkheden gaat brengen:

- je receiver moet je niet meer gebruiken, want je moet een digitaal "tussenstuk" gebruiken. Het wordt dus een gewone versterker.

- je hebt er een extra afstandsbediening bij om dat digitaal "tussenstuk" te bedienen, waarvan het gebruiksgemak nog af te wachten valt.

Die digitale switch op de kabel heeft maar 1 bedoeling: grotere capaciteit richting een beter verdienmodel voor de operator, want ze willen meer pakketten kunnen aanbieden.

Het lijkt erop dat de thuisradio die aan de kabel verbonden is sneller naar het recyclagepark zal moeten gaan dan de autoradio.

Dit kan niet de bedoeling zijn!

Juist ja... een bepaalde lobby is nu heel actief ;-(

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signal Switch en analoge kabelradio

Ik zou het niet zomaar "out of the blue" noemen. Het knippen van het analoogsignaal is reeds een 10 tal jaar onderwerp van gesprekken. Een 3 tal jaar geleden na reeds enkele jaren uitstelgedrag hebben ze het analoogsignaal geknipt voor rusthuizen, hospitalen enz. . Waar dit niet is gebeurd betalen die rusthuizen enz. meer dan het dubbele voor hun analoog signaal. Dat was een project dat al een 6-tal jaar liep maar die grote instellingen deden alsof hun neus bloedde tot Telenet er een knip in gaf.

Telenet heeft er tot nu toe geen of weinig aandacht aan gegeven omdat het niet echt nodig was. Maar met de uitrol van Gigabit gaan ze die kanalen nu wel echt nodig hebben. 24 x 8 Mhz voor downstream. 8 x 8 Mhz voor voor upstream. Voor zover ik weet was dit vroeger:

tot 65 Mhz: upstream dtv e.d.

van 66 tot 85 Mhz: telefonie

dan tot 108 Mhz: Analoge radio

109 - 131 : Upload internet. Dit zijn maar 2 frequenties wat hun beperking tot 50 Mbps verklaart wat bijna het maximum is. Als ze dit nu op 8 frequenties zetten komen ze aan 200 Mpbps.

Dus upload zat zeer beperkt. En ik vermoed dat ze zelfs nog niet de volle 24 kanalen gebruikten voor internet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Signal Switch en analoge kabelradio

Ik zie DAB+ niet doorbreken op hifi apparatuur. Mijn nieuwe Denon versterker heeft DAB+ aan boord, maar radio luister ik via het internet. Het aanbod van internetradio is zo goed als onbeperkt.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

@Steven-E 

Bedankt voor je reactie.

Puntje 1. Als je een radio continu laat opstaan, bijvoorbeeld een portable, aangesloten op de kabel, die nauwelijks iets verbruikt, heb je geen download verbruikt.

 

Een radiosignaal van 192Kbps = 20Kilobyte/s ->51 Gbyte per maand.

Dat is toch niet niks.

Het continu laten aan staan van een radio is nuttig in... wachtkamers, praktijkruimten met achtergrond muziek ,... en ter preventie van inbraak door te indruk te wekken dat er iemand thuis is.

Dat is één mogelijkheid.

Even goed kan je 3 thuisgebruikers hebben die naar 3 verschillende radiozenders luisteren. Ok, ze doen dat misschien niet continu, maar wel met 3...

Op die manier zal Telenet ook wel sommige abonnees moeten doen upgraden omdat ze een te licht pakket hadden en aan de downloadlimieten kwamen. 😉

Kassa! 😉

 

Puntje 3. Versta ik het goed dat je een Sonos Connect tussen Coax en versterker hebt gehangen? Kost toch wel over de 300 €, niet?

-> Ontvang je daarmee alle Internetradio's, met andere woorden: surft die over het net om alle radio's te vinden?

-> Of ontvang je daarmee de Muxen die Telenet nu ook op de kabel zet om het Telenet-radio-aanbod te kunnen beluisteren via een Digibox/Digicorder?

 

En nog een vraag: gebruik je die Sonos Connect samen met andere Sonos-producten om multi-room muziek te hebben, los van wat uw Denon versterker in de living met zijn eigen boxen doet?

0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

@igvfer 

"En omdat er nog een paar mensen klompen willen dragen moeten we daarom een ganse fabriek in stand houden? Wil je een perfekte FM antenne? Een koperdraad over je terras spannen en verbinden met je coaxaansluiting zal het perfect doen."

 

Eigenlijk zou ik er niet op mogen antwoorden. Koperdraad over terras bewijst dat je niet veel kent van antennebouw. Zullen we het nog niet hebben over het feit of je daarmee het radio-aanbod van de Tv-distributie zou kunnen ontvangen.

 

En wat de klompen betreft:

Wat Telenet nu doet is ook knoeien met klompen aan in een moderne wereld.

FTTH is de oplossing, zoals ze in NL en Luxemburg doen. DAN heb je pas capaciteit!

zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Glasvezelaansluiting

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Signal Switch en analoge kabelradio

@EdwinC de Sonos Connect heeft idd zoiets gekost, dus als het enkel gaat dienen om radio te luisteren valt dit misschien wat duur uit.

 

Ik gebruik die om ‘alles’ te streamen: internetradio, Spotify, Tidal als je bijv echt kwalitatieve  lossless audio wil, ook lokale mp3s en Flac files op mijn Nas.

 

De Connect is een volwaardige Sonos, maar zonder luidspreker. Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt, ‘t is geen coax maar een coaxial digital out waarmee ik hem aansluit op de versterker. Dus op een digitale input.  De coax van Telenet komt er niet bij kijken. Sonos doet alles via IP (wifi of utp).

De connect kan je groeperen met andere Sonos devices in je huis, zodat je multiroom audio hebt.

 

Ivm met dataverbruik, bekijk de piekuren van Telenet eens. Afhankelijk van je formule telt data soms helemaal niet of slechts voor de helft mee.

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-zijn-de-piek-en-daluren-bij-een-abonnement-met-onbeper...


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signal Switch en analoge kabelradio

@EdwinC een oplossing zou kunnen zijn dat je de internet radio stream sound doorstuurt via een klein fm zendertje dat je dan op je stereo installatie kan ontvangen, zo lichte fm zendertjes dat je zelf op Chinese site's vind kosten niet zoveel, en als je er 3 in huis hebt bv zet je het op 3 verschillende freq en dan kan je zelf kiezen naar de welke je nog luistert ook.

kan een oplossing zijn voor je kabel fm probleem dat jij en andere in de toekomst zullen hebben.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signal Switch en analoge kabelradio

@EdwinC   Het wordt tijd dat je eens wat oude radiotechniekers spreekt. In de jaren 60 was het nog gebruikelijk dat er een koperdraad buiten gespannen werd die als antenne diende. En ik heb ook nog een koperdraad in de FM aansluiting gestokenof in het gaatje van een afgebroken antenne om een radio weer ontvangst te bezorgen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes