Beantwoorden
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

Ik las in de krant dat de signal-switch eraan komt. Vreemd dat ik deze informatie niet in de eerste plaats van Telenet verneem, maar dat nog tot daar aan toe.

 

Ik stel me de vraag hoe ik enkele FM-tuners en gewone FM-radio's verder van geluid zal kunnen voorzien eens de analoge FM-radio's van de kabel zullen verdwenen zijn.

 

Hoe luister is dan bvb in de keuken naar NPO-Radio4 en in de slaapkamer naar BBC-Radio2, terwijl de digicorder in de living gewoon zijn ding doet: TV-programma's opnemen, afspelen en rechtstreeks kijken voor de andere huisgenoten?

Moet ik in alle kamers waar ik nu naar de kabel-FM-zenders kan luisteren een digibox plaatsen?

Ik neem aan dat het aanbod toch in een soort mux digitaal op de kabel zit, zodat ik die stations via een digibox kan ontvangen...

Zijn er ten andere ontvangers te vinden die, net zoals een digibox, in staat zouden zijn om de FTA-radiozenders te ontvangen?

Overschakelen naar:

- een draadantenne is slechts een beperkte oplossing: het gaan enkel om onze lokale FM-omroepen te kunnen ontvangen.... zolang dat nog duurt... en ruis zal er sowieso bij zijn.

- een DAB+ radio is ook maar een gedeeltelijke oplossing omdat een aantal internationale omroepen die nu wel op de FM-kabel zitten niet aanwezig zijn in het DAB-aanbod.

- een tablet / smartphone / computer en de live-streaming via internet capteren en aanbieden aan de AUX-ingang van de diverse toestellen lijkt me: te ingewikkeld en het zal het internetgebruik sneller bij zijn limieten brengen qua downloadcapaciteit ...

 

Heeft iemand enige suggesties?

Alvast dank!

Edwin

0 Likes
107 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Signal Switch en analoge kabelradio

@igvfer  een koperdraadje zal wel lukken, maar in die tijd was het best om een FM-antennetje te maken met een stuk twin draad in T vorm.

Voor de AM ontvangst was het ofwel een lange koperen draad buiten ofwel een spiraaldraad in de plaats waar de radio stond en liefst ook nog de 'terre' (aarding) aansluiten. Alles hing ook af van hoever je woonde van de zendmast van het N.I.R (Nationaal Instituut voor Radio-omroep, was toen een tweetalige nationale instelling in de terminologie van vandaag zou men zeggen federaal). Dat is nog van vóór de tijd van de draagbare radio's met een ferrietantenne.

 

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

@igvfer 

Ja, zelfs een metalen kapstok, zoals de droogkuis meegaf, kan wonderen doen.

Maar zi toch maar eens naar bvb. https://www.amazon.in/Outdoor-Directional-VHF-Hi-TV-Antenna/dp/B014M0XXES

DAT is tenminste een deftige antenne!

Besef dan wel dat je zelfs met zo'n spullen niet veer verder dan de horizon ontvangt.

Hoogfrequent heeft, in tegenstelling tot bijvoorbeeld middengolf, niet de intentie om de kromming van de aarde te volgen. Onmogelijk dus om maar een beetje in de buurt te komen van de FM-kwaliteit die de kabel ons tot op heden gaf.

 

Ondertussen heb ik ook wel begrepen waarom precies in de eerste plaats de FM-band zal opgegeven worden, sneller dan de analoge TV-signalen.

De FM-band is de "naaste band" die de kabelmodems zullen gebruiken om te uploaden.

Zie Docsis 3.1 https://www.rohde-schwarz.com/pl/technologies/cable_tv/docsis/docsis-technology/docsis_technology_55...

 

De analoge TV-signalen moeten dus pas wijken in een later stadium.

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

@Steven-E 

Bedankt voor je reactie.

 

Het is me nu wel duidelijk: het wordt IP! 😉

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

@Master-Magic 

Ja een FM-zendertje is mogelijk maar eigenlijk verboden. 😉

Dat is een manier om ontvangst te krijgen in enkele kamers verder.

Op de plek waar het Internet gecapteerd wordt zal een audioverbinding middels een cinch-kabel naar een versterker toch wel de zuiverste oplossing bieden.

 

Dan moet ik daar nog wel een IP-playertje voor hangen van 2x niks, zoals Volumio (https://volumio.org/) of http://www.rpimusicplayer.com/

.. al of niet met eigen afstandsbediening of een app op de smartphone...

 

Eigenlijk kan je dan al even gemakkelijk een radioplayer-app gebruiken op de smartphone en die aansluiten aan de versterker. Dit heeft wel het nadeel dat je muziek gestoord kan worden door seintjes voor elk binnenkomend bericht (sms, Whatsapp,..)

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Signal Switch en analoge kabelradio

Het einde van de FM voor de landelijke zenders was al aangekondigd in 2016 zoals je hier kan lezen.

Dit recente artikel schrijft over het opdoeken van de FM-band tegen 2022 (zelfde periode als het overschakelprogramma van Telenet). Hier worden ook alternatieven gegeven.

 

 

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signal Switch en analoge kabelradio

@EdwinC een fm zendertje van enkele miliwatt zal wel niet veel kwaad kunnen zeker, je kan er geen kilometers ver mee, als je er 5 a 10 meter ver mee kan zal het veel zijn.

maar kan een oplossing zijn voor wie echt zijn FM radio niet wil afdanken en naar die zelfde radio's luisteren die op de analoge kabel nu nog zitten.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Signal Switch en analoge kabelradio

De DVB-C radio ontvanger die in deze (en andere) topics al besproken werd (de Cablestar 100 van TechniSat) is geen oplossing, of toch maar een gedeeltelijke oplossing.

 

Deze ontvanger ondersteunt alleen de mpeg 1/2 Codec, niet de AAC Codec.

Er zijn ook geen plannen bij TechniSat om dat alsnog toe te voegen via een software upgrade.

 

Telenet heeft echter beslist (om welke reden ook 🤔) om alle buitenlandse radiozenders, en ook Nostalgie, te voorzien van de AAC Codec.

Deze zenders (zoals NPO 1-4, WDR 2-5, 1LIVE, France Mus/Cult/Inter, BBC 1-3, BBC World, …) kunnen met deze DVB-C radio dus niet ontvangen worden ☹️.

 

@Suzy Kan jij eens intern vragen welke de reden hiervoor is? De besparing in bandbreedte door gebruik te maken van AAC versus MPEG2 is compleet verwaarloosbaar, en niet gebruikelijk op DVB-C. Het zou veel klantvriendelijker zijn als Telenet alle radiozenders met MPEG2 zou voorzien (zoals ze ook gedaan hebben voor alle TV zenders van het Compact signaal …), de klant zal het nu al moeilijk genoeg hebben bij het wegvallen van het FM signaal 😏.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signal Switch en analoge kabelradio

@Ex-Netweter zou dat niet kunnen dat de mux dat die buitenlandse zenders opzitten allemaal AAC geluid codec hebben (radio en tv) en dat daarom is dat ze daar enkel de AAC codec kunnen gebruiken of het zo aangeleverd krijgen bv.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

Signal Switch en analoge kabelradio

In het buitenland (vb Duitsland, Nederland) wordt er geen AAC gebruikt op de kabel, noch voor radiostations, noch voor het geluid bij TV zenders.

 

Dus waarom hier wel?

 

Ik zou willen dat Telenet daar nog eens goed over nadenkt, maar de vraag is hoe je dit "probleem" onder de aandacht kan brengen van de personen bij Telenet die hierover beslissen ...

 

 

0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

@Ex-Netweter 

Bedankt voor die toelichting. Die ontvanger is dus ook al niet het kopen waard!

 

Stomme vraag: kan je een digibox kopen? Die kan toch de radiozenders ontvangen?

Op die manier kan je in een 2e of 3e plaats in je woning waar de coax loopt toch volledig los van elkaar met je digibox luisteren naar het radiostation dat je wil...

 

En stel dat je een digibox kunt kopen, dan veronderstel ik dat Telenet hem nog moet activeren en er een extra abonnementskost zal zijn, niet?

 

Enfin... voor één plek in huis waar ik genoegen kan nemen met het DAB+ aanbod, heb ik een ontvanger besteld (https://www.conrad.be/p/renkforce-rf-dab-ap-dab-radio-adapter-dab-fm-zwart-1598214) die hopelijk de klus klaart.

Maar daarmee ontvang ik uiteraard geen BBC of France Inter...

0 Likes
Ex-Netweter
 

Signal Switch en analoge kabelradio

@EdwinC

Voor het activeren van een 2de of 3de Digibox vraagt Telenet geen activatiekosten, noch extra abonnementskosten.

Als het een aangekochte Digibox is, zijn er vanzelfsprekend ook geen huurkosten.


Er zijn ook 2de-handse Digiboxen te koop.

Gezien het hier over "vrij te ontvangen" Radiozenders gaat, zou een niet geactiveerde Digibox volgens mij ook moeten werken.


Ik gebruik nu een (goedkoop) "SAB Titan-3 Combo" satelietontvangertje (79€), die naast een DVB-S (Satelliet) ook een DVB-T (Terrestriel) en een DVB-C (Cable) tuner heeft.

Hiermee ontvang ik alle "vrij te ontvangen" radio en TV zenders van het Compact Signaal (ook de programma's met AAC Codec) 😊.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Signal Switch en analoge kabelradio

Kan je met die SAB Titan-3 combo ook telenet TV met een kaartje ontvangen want deze heeft toch ook een CI+ gleuf ?


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

Signal Switch en analoge kabelradio

Neen, het is CI en geen CI+ (bij mij toch niet, misschien recentere modellen wel?)

0 Likes
Ex-Netweter
 

Signal Switch en analoge kabelradio

Ik vind het totaal niet leuk wat Telenet doet. Als ze de kabel zonder radio doorsturen is het terug naar de oertijd! Met een antenne, hoe dom kunnen we worden. Met een antenne lukte het niet bij mij thuis: Isolerend glas + alles met LED verlichting = geen ontvangst. Ik heb 4 punten die nu muziek krijgen met coax-kabel. Allen van de router en tv splitter naar de tuners+versterkers op verschillende plaatsen. Dus geen mogelijkheid om een cinch-kabel te gebruiken. Hoe kan ik zoiets vervangen. De kwaliteit van bluetooth is niets voor mij (zoals Sonos ook een te povere kwaliteit heeft. Ik ben er nog niet aan toe om overal een deftige streamer te plaatsen kost iets teveel. Is er een mogelijkheid dat DAB wordt doorgestuurd naar mijn tuners via coax (zonder telenet te gebeuken).

1 Ding is zeker, als de radio freq wegvallen op Telenet kabel. Dan kan ik afscheid nemen van Telenet. Ze hebben dan voor mij geen meerwaarde meer.

Mvg 😛

0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

@Ex-Netweter 

Leuk is het zeker niet. 😉

Zoals ik het zie is men ook niet van plan om DAB op de kabel te zetten...

In ieder geval: kijk ook uit met DAB! Het moet DAB+ zijn wil je nog mee kunnen in deze wereld.

Voor mijn ouders kocht in een 8-tal jaar geleden een portable FM plus DAB-ontvanger toen dat lichtjes betaalbaar begon te worden. Eentje met 2 luidsprekers - want wie wil er een mono-DAB aankopen die alleen stereo geeft via de oortjes...

Dat was leuk tot ze - ik dacht eind vorig jaar - de DAB uitzendingen vervangen hebben door DAB+ 

Dat toestel is dus nu al waardeloos, gewoon omdat onze openbare omroep die ten onze dienste staat (met ons geld) beslist om meer zenders in dezelfde mux te willen duwen en de kwaliteit "op niveau" te houden door een betere compressie (mpeg werd AAC).

Knap!

Mijn ouders zijn dus terug naar AF.

Met de FM-ontvangst een aantal kabelradiostations ontvangen is er dus binnenkort ook niet meer bij.

 

Wat je schrijft over de meerwaarde van Telenet:

als Telenet de FM-radio eruit gooit is er geen reden meer om bij Telenet te blijven.

Mensen die jaren geleden reeds overstapten naar een concurrent die Internet, telefonie en TV gaf, hebben zelf de beslissing genomen - of achteraf beseft - dat ze hun mogelijkheid om Kabelradio te beluisteren overboord gooiden.

 

Ik ben altijd bij Telenet gebleven omdat:

- de coax sowieso superieur is tegenover koperdraadjes. De hele straat kan dezelfde mux bekijken (vb. de Vlaamse zenders), zonder dat het hen iets meer aan bandbreedte kost. Bij de concurrent over 2 koperdraadjes zijn dat allemaal specifieke IP-pakketjes per kijker die verstuurd moeten worden. 10 tv-kijkers betekent 10 specifieke streams.

- het kabelradioaanbod dat door het hele huis vertakt tot in bijna elke kamer te beluisteren viel.

 

Voordeel: Nu kunnen we gewoon switchen als een concurrent met een platte prijs komt. 😉

Er valt toch niets meer te verliezen.

 

0 Likes