Beantwoorden
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

Ik las in de krant dat de signal-switch eraan komt. Vreemd dat ik deze informatie niet in de eerste plaats van Telenet verneem, maar dat nog tot daar aan toe.

 

Ik stel me de vraag hoe ik enkele FM-tuners en gewone FM-radio's verder van geluid zal kunnen voorzien eens de analoge FM-radio's van de kabel zullen verdwenen zijn.

 

Hoe luister is dan bvb in de keuken naar NPO-Radio4 en in de slaapkamer naar BBC-Radio2, terwijl de digicorder in de living gewoon zijn ding doet: TV-programma's opnemen, afspelen en rechtstreeks kijken voor de andere huisgenoten?

Moet ik in alle kamers waar ik nu naar de kabel-FM-zenders kan luisteren een digibox plaatsen?

Ik neem aan dat het aanbod toch in een soort mux digitaal op de kabel zit, zodat ik die stations via een digibox kan ontvangen...

Zijn er ten andere ontvangers te vinden die, net zoals een digibox, in staat zouden zijn om de FTA-radiozenders te ontvangen?

Overschakelen naar:

- een draadantenne is slechts een beperkte oplossing: het gaan enkel om onze lokale FM-omroepen te kunnen ontvangen.... zolang dat nog duurt... en ruis zal er sowieso bij zijn.

- een DAB+ radio is ook maar een gedeeltelijke oplossing omdat een aantal internationale omroepen die nu wel op de FM-kabel zitten niet aanwezig zijn in het DAB-aanbod.

- een tablet / smartphone / computer en de live-streaming via internet capteren en aanbieden aan de AUX-ingang van de diverse toestellen lijkt me: te ingewikkeld en het zal het internetgebruik sneller bij zijn limieten brengen qua downloadcapaciteit ...

 

Heeft iemand enige suggesties?

Alvast dank!

Edwin

0 Likes
107 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5293
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signal Switch en analoge kabelradio

vrees dat er verschillende info opties bestaan die je de info geven van spelende song,

enkele worden via internet doorgevoerd bij de radio zenders en andere worden via de zender zelf doorgekregen.

of het toestel kan niet alle opties aan om de info weer te geven.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5293
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signal Switch en analoge kabelradio

die netwerk ID's geven gewoon een zenderlijst door aan je toestel welke volgorde van zenders die mag ontvangen zodat je de juiste hebt voor het toestel dat je gebruikt.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Signal Switch en analoge kabelradio

Als ik iets kan volgen van wat hier allemaal word gezegd, Heb je zo een "bak" nodig voor elke versterker? Ik heb 4 zones met versterker. 4 Bakken en kan mijn Hifi tuners op de vuilbak. Ik denk dat bij de omschakeling Telenet eerst op de vuilbak zal liggen. Is er echt geen oplossing dat het signaal op coax wordt gezet en de tuners kunnen blijven werken?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signal Switch en analoge kabelradio

@Ex-Netweter  Ik vermoed dat je 1 hoofdversterker hebt en 3 bijkomende. Dan schakel je zo'n "bak" op je eerste versterker en de rest volgt dacht ik.  Dat is toch zo bij een sonos multiroom of een bose multiroom. Je hebt 1 plaats waar alles op aangesloten wordt die dan verdeeld naar de verschillende ruimtes. Ik denk niet dat je nu op elke versterker coax aansluiting hebt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

@Ex-NetweterJa... de hifi-tuners waarvan je dacht dat die nooit zouden stoppen met FM te ontvangen, want ja...., ze zijn toch aangesloten op de kabelantenne,... zal je inderdaad op de vuilbak kunnen gooien wat hun ontvangstmogelijkheden betreft.

Het kunnen wél nog steeds goede versterkers zijn met goede luidsprekers waaraan sommige platstieken Wifi-boxen echt niet kunnen tippen.

Daarom kan je tuner/versterker nog een eeuwigheid mee gaan, maar "binnenkort" geen FM meer.

 

Telenet buiten gooien is niet echt de oplossing. Andere internet-aanbieders gebruiken geen coax-kabel, dus met Skynet (Proximus) en alle andere mag je het helemaal vergeten dat je je tuner zult aansluiten aan hun netwerk om FM-ontvangst te verkrijgen.

 

En erger: de hele uitschakeling van FM op de kabel komt er voor die er in de lucht ook ooit zal zijn... maar alle luisteraars die nu switchen naar digitaal (via de kabel, luisteren via wifi, smartphone, 4G,...) brengen de balans voor de openbare FM ook stilaan in de richting van toekomstige uitschakeling van FM.

Kijk maar naar Noorwegen nu al. Als er ginder nog iets op FM zit, is het zeker niet meer de openbare omroep.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Signal Switch en analoge kabelradio


@janne_man  schreef:

@EdwinC  Op de Digicorder heb je als basispakket ook nog de 990 tot 999.  

Zowel met netwerk-id 22 als met 32 zal je de FTA radiozenders vinden. Met de parameters voor het compact signaal (zie hier onder punt 5) heb je enkel de FTA zenders en be je zeker van de update van de juiste zenders. Deze garantie zal je niet hebben met netwerk id 22.

 

Iedereen die kabel tv heeft en een tv met dvb-c tuner kan gemakkelijk deze instelling ook doen op zijn/haar tv. Als de decoder (Digicorder/Digibox/TV-Box) eens uitvalt, kan je nog altijd naar een dertigtal zenders kijken (weliswaar in SD) en naar alle  FTA radiostations luisteren op het dvb-c signaal. 


Heb hem zelf ook geïnstalleerd. Dus zoals gezegd netwerk id 32 ingegeven.

Deed niets, werden geen zenders gevonden en je kan de Mhz frequentie naar 290 niet aanpassen.

Blijft op 322 staan.

 

Dan maar de standaard optie (geeft standaard id 22 aan) geprobeerd en vind alle zenders die hier gepost zijn. Met de juiste qam etc...

 

RDS en zenderinformatie werkt niet. En als het werkt enkel op een paar vrt zenders.

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Signal Switch en analoge kabelradio

@Ex-Netweter 


@Ex-Netweter  schreef:

Heb hem zelf ook geïnstalleerd. Dus zoals gezegd netwerk id 32 ingegeven.

 

Deed niets, werden geen zenders gevonden en je kan de Mhz frequentie naar 290 niet aanpassen.

Blijft op 322 staan.

 

Dan maar de standaard optie (geeft standaard id 22 aan) geprobeerd en vind alle zenders die hier gepost zijn. Met de juiste qam etc...

 

RDS en zenderinformatie werkt niet. En als het werkt enkel op een paar vrt zenders.

 


Als je netwerk-id 22 gebruikt, krijg je uitsluitend het reguliere aanbod van alle zenders, net zoals op de Digicorder/Digibox of TV-Box. Zonder CI+ kaart kan je enkel naar de drie VRT zenders kijken en naar de radio's luisteren die FTA zijn (van 881 tot 907 en daarboven nog een hele reeks tot ongeveer 943).

Met netwerk-id 32 krijg je uitsluitend het FTA aanbod (=compact signaal).

 

Als je de frequentie niet kan veranderen komt dit allicht door andere instellingen op je tv. Het is wel zo dat een TV slechts één netwerk-id aanvaardt en dat als je het netwerk-id verandert, de huidige kanaalinstellingen worden gewist. Ik raad aan op enkel digitaal te kiezen en niet een standaard instelling zoals analoog+digitaal te laten staan. 

 

Ik stel voor dat je eens het goed uitgewerkte stappenplan, dat Telenet hier aanbied, volgt.

In het geval dat dit toch niet zou lukken met het stappenplan, zal het voor Telenet nuttig zijn om dit te weten, zodat het stappenplan kan aangepast worden vóór de grote uitrol. Je zal merk en model van tv moeten meedelen. 

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Signal Switch en analoge kabelradio


@janne_man  schreef:

@Ex-Netweter 


@Ex-Netweter  schreef:

Heb hem zelf ook geïnstalleerd. Dus zoals gezegd netwerk id 32 ingegeven.

 

Deed niets, werden geen zenders gevonden en je kan de Mhz frequentie naar 290 niet aanpassen.

Blijft op 322 staan.

 

Dan maar de standaard optie (geeft standaard id 22 aan) geprobeerd en vind alle zenders die hier gepost zijn. Met de juiste qam etc...

 

RDS en zenderinformatie werkt niet. En als het werkt enkel op een paar vrt zenders.

 


Als je netwerk-id 22 gebruikt, krijg je uitsluitend het reguliere aanbod van alle zenders, net zoals op de Digicorder/Digibox of TV-Box. Zonder CI+ kaart kan je enkel naar de drie VRT zenders kijken en naar de radio's luisteren die FTA zijn (van 881 tot 907 en daarboven nog een hele reeks tot ongeveer 943).

Met netwerk-id 32 krijg je uitsluitend het FTA aanbod (=compact signaal).

 

Als je de frequentie niet kan veranderen komt dit allicht door andere instellingen op je tv. Het is wel zo dat een TV slechts één netwerk-id aanvaardt en dat als je het netwerk-id verandert, de huidige kanaalinstellingen worden gewist. Ik raad aan op enkel digitaal te kiezen en niet een standaard instelling zoals analoog+digitaal te laten staan. 

 

Ik stel voor dat je eens het goed uitgewerkte stappenplan, dat Telenet hier aanbied, volgt.

In het geval dat dit toch niet zou lukken met het stappenplan, zal het voor Telenet nuttig zijn om dit te weten, zodat het stappenplan kan aangepast worden vóór de grote uitrol. Je zal merk en model van tv moeten meedelen. 

 


Waar hebt gij het over? Het gaat hier over radio. En de DVB-C Vistron VDR-210 radio ontvanger. ID 22 is in dit geval juist (Ci+ module).

0 Likes
Ex-Netweter
 

Signal Switch en analoge kabelradio


@janne_man  schreef:

@Ex-Netweter 


@Ex-Netweter  schreef:

Heb hem zelf ook geïnstalleerd. Dus zoals gezegd netwerk id 32 ingegeven.

 

Deed niets, werden geen zenders gevonden en je kan de Mhz frequentie naar 290 niet aanpassen.

Blijft op 322 staan.

 

Dan maar de standaard optie (geeft standaard id 22 aan) geprobeerd en vind alle zenders die hier gepost zijn. Met de juiste qam etc...

 

RDS en zenderinformatie werkt niet. En als het werkt enkel op een paar vrt zenders.

 


Als je netwerk-id 22 gebruikt, krijg je uitsluitend het reguliere aanbod van alle zenders, net zoals op de Digicorder/Digibox of TV-Box. Zonder CI+ kaart kan je enkel naar de drie VRT zenders kijken en naar de radio's luisteren die FTA zijn (van 881 tot 907 en daarboven nog een hele reeks tot ongeveer 943).

Met netwerk-id 32 krijg je uitsluitend het FTA aanbod (=compact signaal).

 

Als je de frequentie niet kan veranderen komt dit allicht door andere instellingen op je tv. Het is wel zo dat een TV slechts één netwerk-id aanvaardt en dat als je het netwerk-id verandert, de huidige kanaalinstellingen worden gewist. Ik raad aan op enkel digitaal te kiezen en niet een standaard instelling zoals analoog+digitaal te laten staan. 

 

Ik stel voor dat je eens het goed uitgewerkte stappenplan, dat Telenet hier aanbied, volgt.

In het geval dat dit toch niet zou lukken met het stappenplan, zal het voor Telenet nuttig zijn om dit te weten, zodat het stappenplan kan aangepast worden vóór de grote uitrol. Je zal merk en model van tv moeten meedelen. 

 


Je moet de mensen niet nodeloos bang maken met foute uitleg...

Dit topic gaat over de radio en daarbij behorende radio ontvanger die Telenet aanbied. Of eventueel een oude digibox of TV met DVB-C

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Signal Switch en analoge kabelradio

@Ex-Netweter Akkoord, je (of ik) moet de mensen niet nodeloos bang maken. 

Met een Digicorder kan je niets instellen, dus daar kan nooit een probleem zijn. Met een dvb-c tv zit je in een ander verhaal. Op tv is er geen specifieke instelling voor radio. De instellingen zijn identiek aan deze voor tv zelf. Als je netwerk id 22 en 320 MHz ingeeft zal je alle zenders installeren, maar slechts de FTA zenders kunnen gebruiken, tenzij je een ci+ hebt. Als je echter netwerk-id 32 en 290 MHz ingeeft, zullen enkel de FTA zenders geïnstalleerd worden.

De dvb-c radio kan je best vergelijken met een gestripte tv: zelfde tuner, zelfde instellingen, ... Enkel de beeldverwerking is er niet opeen zelfde manier. Voor zover ik weet heeft de dvb-c radio die Telenet aanbiedt geen CI+. Dus kan je enkel de FTA zenders horen. 

Vermits vandaag alle FTA radio zenders met netwerk-id 22 identiek zijn met deze met netwerk-id 32 is er geen verschil tussen afstemmen, behalve dat je met netwerk-id 22 ook zenders kunt afstemmen die je niet kan gebruiken omdat ze versluierd zijn.  

   

Ex-Netweter
 

Signal Switch en analoge kabelradio


@janne_man  schreef:

@Ex-Netweter Akkoord, je (of ik) moet de mensen niet nodeloos bang maken. 

Met een Digicorder kan je niets instellen, dus daar kan nooit een probleem zijn. Met een dvb-c tv zit je in een ander verhaal. Op tv is er geen specifieke instelling voor radio. De instellingen zijn identiek aan deze voor tv zelf. Als je netwerk id 22 en 320 MHz ingeeft zal je alle zenders installeren, maar slechts de FTA zenders kunnen gebruiken, tenzij je een ci+ hebt. Als je echter netwerk-id 32 en 290 MHz ingeeft, zullen enkel de FTA zenders geïnstalleerd worden.

De dvb-c radio kan je best vergelijken met een gestripte tv: zelfde tuner, zelfde instellingen, ... Enkel de beeldverwerking is er niet opeen zelfde manier. Voor zover ik weet heeft de dvb-c radio die Telenet aanbiedt geen CI+. Dus kan je enkel de FTA zenders horen. 

Vermits vandaag alle FTA radio zenders met netwerk-id 22 identiek zijn met deze met netwerk-id 32 is er geen verschil tussen afstemmen, behalve dat je met netwerk-id 22 ook zenders kunt afstemmen die je niet kan gebruiken omdat ze versluierd zijn.  

   


Hij laad enkel de zenders die ook gevonden worden met id 32. 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7388
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Signal Switch en analoge kabelradio


@EdwinC  schreef:

Toevoeging:

De radiotext, alias RDS, gaat eigenlijk alleen maar bij de VRT-zenders.

Rtbf: niets te zien.

Eigenlijk een schande, want ook bij bij voorbeeld NPO Radio 4 kan het leuk zijn te vernemen Wie welk stuk van een bepaalde componist speelt.

Zou Telenet die informatie niet krijgen van de zenders buiten de Vlaamse regio?


@EdwinC klopt, Telenet ontvangt enkel RDS info binnen de Vlaamse regio. Op dit moment verkrijgen ze zelfs enkel RDS info van de VRT-zenders. Of dit nog zal wijzigen of uitbreiden, daar heb ik geen info over. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7388
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Signal Switch en analoge kabelradio


@EdwinC  schreef:

@janne_man 

Bedankt voor je uitleg, maar het is me een beetje onduidelijk:

- wat een Netwerk-ID juist doet

- waarom er 2 zijn, namelijk 22 en 32

- waarom de digitale radio-ontvanger standaard "22" suggereert mocht "32" beter zijn


@EdwinC @janne_man @Ex-Netweter even op inpikken. Voor de Vistron VDR 210 moet je effectief 22 als netwerk-ID instellen (of 322 MHz frequentie), dit staat ook in het stappenplan. Als je deze trouwens zo instelt, zullen mogelijke toekomstige zenderupdates ook gemakkelijker lopen.

 

Wanneer je de signaalswitch doet voor de zenders op je tv-toestel en je moet de netwerk-ID invullen, neem je inderdaad 32 voor Vlaanderen en Nederlandstalig Brussel en 42 voor Wallonië en Franstalig Brussel. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

@SuzyBedankt om die klaarheid te scheppen.

Aangezien de ontvanger nagenoeg perfect werkt, heb ik ook niet de moeite genomen om iets anders met een ander netwerk-ID te proberen. 😉

 

Feedback van ontvangst: Van digitiale audio verwacht je 100% prima kwaliteit, dus dit moet ik dan toch melden: op NPO Radio 4 zitten *soms* uitvalsverschijnselen. Niettegenstaande dat ik een heel goede signaalkwaliteit (S/N, Ber, dBVm,.. kortom alles) heb, is er toch zowat iedere 2-3 uur eens een fraktie klank-uitval met de melding "geen signaal". Dat duurt steeds minder dan een seconde, maar het is irritant en van een CD-speler zouden we het ook niet aanvaarden.

Op de FM-kanalen die uiteraard van mindere kwaliteit zijn was me dat nooit opgevallen.

 

0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

@SuzyJe schreef: "Op dit moment verkrijgen ze zelfs enkel RDS info van de VRT-zenders."

 

Dan stel ik mij de vraag: Hoe komen alle signalen tot in die 3 mux-en die Telenet uitzendt?

Ik kan me toch indenken dat radio- en tv-signalen tegenwoordig via glasvezel door Europa reizen en dan toch voorzien zijn van alle data zoals de omroep die op zijn "output" zet voor al zijn toepassingen (internet streaming, FM RDS, DAB+,...). Ik vermoed dat Telenet zelf de 3 mux-en maakt en daarin naar eigen goeddunken zijn stations steekt, niet?

Ik kan dan niet begrijpen dat die signalen dan niet van dezelfde kwaliteit zijn - of zeg maar: "kreupel worden" - eens ze een grens overgestoken zijn.

De tijd dat er nog kopstations waren die middels antennes de zenders moesten ontvangen dicht bij de landgrenzen en verspreiden over het kabelnetwerk lijkt mij toch verleden tijd, maar toen, toen de Teletekst ook nog populair was, kwam die van de buitenlandse zenders toch netjes mee door...

0 Likes