Beantwoorden
mhoys
Freshman Beetjesweter
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

TV met een kaartje - geen signaal Vlaamse zenders

Hallo allemaal,

Ik heb een "TV met een kaartje", en ben recent verhuisd naar een andere woning binnen dezelfde stad (regio Brugge). Ik heb enkel een abonnement "Digitale TV" bij Telenet, en had mijn verhuis reeds op voorhand gemeld (en heb daar ook bevestiging van ontvangen).

Nu heb ik het probleem dat ik in mijn nieuwe woning bij een aantal Vlaamse zenders de melding "geen signaal" krijg op het desbetreffende kanaal. Het gaat om: VTM HD, VRT1, VRT Canvas, VTM2, VTM3, Ketnet en VTM Gold. Andere zenders werken/decoderen wel goed.

Mijn televisie is een Sony KDL-26EX320 uit 2011. De televisie is via coax > F-connector tussenstuk > F-connector kabel verbonden met DS1 van de NIU-2420BTF versterker.

Enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik heb al een aantal zaken geprobeerd: andere coax kabel, andere versterker poort, rescan van alle zenders met/zonder kaartje in de TV, ...

Kan het aan mijn televisie liggen die te oud is? In mijn vorige woning werkte alles perfect op deze manier, maar de versterker was een oud ding (geen NIU).

Bedankt

M.

8 reacties
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-)

Contact opnemen met Telenet. Mogelijk werd er een filter geplaatst.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Volgens mij gaat dit niet meer zonder andere abo's bij Telenet. Voorheen betaalde je voor de tv-kabel en had je daar je kaartje bij. Kabel werd Digitale TV, maar nu heb je volgens mij een tv abo nodig.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-)

Als je alleen maar kabel tv had en je schafte tv met een kaartje aan, dan betaalde je 50 euro extra voor de digitale aansluiting.  @mhoys schrijft zelf dat hij Digitale tv heeft. Er is dus geen reden waarom het nu niet meer zou werken. Vermits de helft lijkt te werken en het juist de mux is met onder andere de vrt zenders, vermoed ik dat het komt door een geplaatste filter. Mogelijk had de vorige bewoner geen digitale tv van Telenet.

mhoys72
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

De vorige bewoner had inderdaad geen Telenet, maar Mobile Vikings. Kunnen ze die filter aanpassen op afstand, of moeten ze daarvoor langskomen?

Bedankt

M.

mhoys72
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Ik heb een Digitale TV abonnement, ik betaal hiervoor maandelijks 21,32 euro. In mijn vorige woning (zelfde stad, zelfde televisie, zelfde kaartje) werkte alles perfect.

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@mhoys72  Die filter hangt buiten aan de inkomende kabel van buiten naar binnen, je kan deze soms zien zitten, daarvoor moet iemand komen om deze er uit te halen, best eens bellen daarvoor om iemand te laten langskomen om deze er vantussen te halen, is 5 min werk.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
luc55
Freshman Meesterweter
De gouden postveer is voor jou Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia!

Vragen dat ze iemand langs sturen om de filter te verwijderen

https://www2.telenet.be/residential/nl/contact/mytelenet-help/chat-via-whatsapp.html

Of bellen ze moeten iemand langs sturen het moet werken ook al vertellen ze verkeerde info aan de lijn laat iemand langs komen

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@mhoys  schreef:

Enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik heb al een aantal zaken geprobeerd: andere coax kabel, andere versterker poort, rescan van alle zenders met/zonder kaartje in de

Zoals de vorige posters al gemeld hebben, zit er nog een "TOF" ("Telenet-only") filter op jouw lijn. Hiermee kan Telenet hun "Internet-only" klanten de toegang tot TV blokkeren.

• vroeger filterde de "TOF" het hele analoge frequentiebereik (TOF 117/334 laat frequenties 5-117/334-1218 MHz)
  • tegenwoordig wordt alleen nog een kleiner bereik gefilterd (gezien die andere frequenties versleutelde DVB-C zenders bevatten en in de toekomst gebruikt zullen worden voor Internet)

Hieronder een voorbeeld van wat zo'n "TOF" filter met het signaal doet:

Schermafbeelding 2025-05-03 110414.png

Grafiek komt uit een Fritz!Box Cable modem, op een BASE lijn, waarbij de BASE technieker bij installatie zo'n filter (moest) steken 🤔

Zoals je ziet worden voornamelijk de muxen op 274, 282, 290, 298 MHz volledig gedempt, 306 MHz komt er misschien nog door (5 dB verzwakt).

De zenders die je noemt zitten op 298 MHz (VRT1, VRT Canvas, Ketnet) en 306 MHz (VTM HD, VTM2, VTM3, VTM Gold) ...

@mhoys72  schreef:

De vorige bewoner had inderdaad geen Telenet, maar Mobile Vikings. Kunnen ze die filter aanpassen op afstand, of moeten ze daarvoor langskomen?

Neen. Technieker laten komen, dit is een gratis interventie (basis configuratie moet OK zijn).

Hij zal eventueel ook de NIU vervangen indien dat nog een (zeer) oud type is.

PS

Gezien 306 MHz aan de "rand" van de dempingscurve ligt, kan je eens proberen of je TV toestel op één van de versterkte (+ 4dB) uitgnagen van de NIU aangesloten is. Dan zou het misschien toch nog lukken voor de VTM's).