Beantwoorden
Rbn
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Thuisnetwerk Renovatie

Ik plan een grondige renovatie en ik heb volgende situatie gepland (nog niet uitgevoerd):

Situatie J.JPG 

(Sommige UTP-aansluitingen zijn dubbel of driedubbel uitgevoerd)

 

Hierbij is het idee om alles als volgt aan te sluiten:

Aansluitingen J.JPG

(De NAS is nu uitsluitend gepland voor camerabeelden maar misschien stap ik over van Google Drive op mijn eigen Drive)

 

Ik heb weinig of geen kennis van internetconfiguraties dus ik heb geen idee of ik tegen problemen ga stoten met deze opstelling. Na enkele forums te raadplegen over het al dan niet gebruiken van een eigen modem ben ik wat onzeker geworden over deze opstelling. 

Mis ik nog onderdelen? Ubiquiti stelt nl. voor een Cloud Key en Gateway te gebruiken.

Of hebben jullie nog andere suggesties? Nu is alles nog mogelijk 🙂

 

Alvast bedankt!

26 reacties
a167314
Freshman Meerweter
Berichten: 54
WOW, overzichtelijk! π-DAY! Alles op zijn plek! Star Wars Day

Thuisnetwerk Renovatie

Uw schema lijkt me in orde.

Als je meer dan 1 AP hebt van UBNT is een Cloudkey aangeraden, bij één niet nodig. Welke AP ga je nemen de Lite of de Pro?

Maar als zo'n mooie opstelling hebt waarom de router van Telenet nog gebruiken en geen Edgerouter van UBNT. Vraag bij telenet een modem only aan.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Thuisnetwerk Renovatie

@Rbn sowieso al kudos voor je overzichtelijke schema's en duidelijke post! 👊


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Thuisnetwerk Renovatie

Klaar en duidelijk. 👍. Eventueel de Telenet HGW (modem/router) door een modem only en een eigen router.

Voor bekabeling Cat6A gebruiken. Solid en full copper en goed kijken dat het patchpanel ook geschikt is voor Cat6A. En alles goed  labelen dat bespaart je heel wat zoekwerk.

En ik zou in de 2e slaapkamer en in de badkamer ook een UTP voorzien. Je weet nooit dat je in de badkamer iets van muziek wil voorzien (mulitroom? en vochtige ruimtes zijn niet erg Wifi gezind). En op beide slaapkamers ook coax. Die 20 of 30 meter extra coax zullen het verschil niet maken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Thuisnetwerk Renovatie

@Rbn"Ubiquiti stelt nl. voor een Cloud Key en Gateway "

 

Ik gebruik 3 Pro's en 1 LR van Ubiquiti samen met hun Cloud Key.

Dit werkt gewoon fan-tas-tisch. Ik had dit al veel eerder moeten doen... maar toen stond de techniek misschien nog niet echt op punt.

Je configureert 1Pro en nadien laat je die instellingen netjes overnemen door de anderen die ik stelselmatig heb bijgekocht.

Voor gasten heb ik een apart netwerk (hetzelfde met een ander netwerk-ID). Zij hebben volledige functionaliteit maar zien niet alle toestellen die op het netwerk aanwezig zijn en kunnen aldus (bewust) geen toegang vinden tot een netwerkcamera of -printer.

Die configuratie is identiek zoals je die ziet in grote hotels met gast- en manager-ID.

De Cloud Key geeft je een mooi overzicht van alle gebruikers, connecties enz.

De Gateway heb je m.i. voor niets nodig.

 

Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Thuisnetwerk Renovatie

Niet iedereen heeft de kennis van internet ed. Maar wat is een patchpanel? En een cloudkey?

Never trust in Dust
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!
Rbn
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Thuisnetwerk Renovatie

@Domi1963  Het patchpaneel gebruik je om ervoor te zorgen dat niet all ongebruikte kabels los in een kast hangen. Van hieruit kan je dan netjes met korte UTP kabels naar de switch. Het zorgt er ook voor dat de RJ45 connectoren niet teveel gemanipuleerd worden. Bij het gebruik van stijve kabels, is dit namelijk niet zo goed voor de verbinding en kunnen de dunne draadjes zelfs breken bij veelvuldig buigen.

De cloudkey lijkt me een soort van netwerkmanager/server voor het instellen van gastnetwerken, thuisnetwerken, etc. voor Ubiquiti Access Points maar hierover ben ik niet zeker.

Rbn
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Thuisnetwerk Renovatie

@a167314 De Access Points heb ik nog niet helemaal beslist maar Ubiquiti lijkt me toch ver vooruit te lopen op de concurrentie.

 

@a167314 & @igvfer Over de router ben ik al lang aan het twijfelen...

Wat is het nadeel van de Telenet router en wat is bijgevolg het voordeel van een eigen router?

Loop je tegen problemen aan met de Digicorder als je geen Telenet router gebruikt?

Coolblue geeft aan dat zonder netwerkkennis, de routers van Ubiquiti lastig in te stellen zijn. Wat instellen?! 😥

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Thuisnetwerk Renovatie

@Rbn 

De Digicorder moet in elke geval aangesloten zijn op een toestel van Telenet. Dit is ofwel de de router die standaard geïnstalleerd wordt, ofwel een modem only.

 

Bekijk eens de instellingen in Mijn Telenet. Dan zie je de mogelijkheden die nu hebt. Vergelijk die mogelijkheden met de router die je wenst aan te schaffen. Zo zie je de verschillen. 

Een minimale kennis is toch wel aan te bevelen. Deze kennis kan je het gemakkelijkst opdoen met enerzijds te lezen en anderzijds het één en ander te proberen.  

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Thuisnetwerk Renovatie

@Rbn  Ubiquiti is een beetje eigenzinnig en drukt zijn eigen software/interface door via de cloud als je meerdere toestellen hebt van hen. Voor maar 1 toestel is dat dan anders. En een beetje lastig om de juiste informatie te vinden. Maar wel heel goed.

Hou er rekening mee dat je de digibox/digicorder niet achter een eigen router kunt plaatsen maar ervoor net na de modem only.

En bij gebruik van de nieuwste TVbox dit blijkbaar ook nog niet ondersteund wordt op of via een modem only en je daar een dan een HGW hebt met een eigen router daarachter. Wat op zich geen probleem mag zijn in tegenstelling met de berichten die je hier soms ziet verschijnen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Thuisnetwerk Renovatie


@Rbn  schreef:

@Domi1963  Het patchpaneel gebruik je om ervoor te zorgen dat niet all ongebruikte kabels los in een kast hangen. Van hieruit kan je dan netjes met korte UTP kabels naar de switch. Het zorgt er ook voor dat de RJ45 connectoren niet teveel gemanipuleerd worden. Bij het gebruik van stijve kabels, is dit namelijk niet zo goed voor de verbinding en kunnen de dunne draadjes zelfs breken bij veelvuldig buigen.

De cloudkey lijkt me een soort van netwerkmanager/server voor het instellen van gastnetwerken, thuisnetwerken, etc. voor Ubiquiti Access Points maar hierover ben ik niet zeker.


De cloudkey is een beetje te vergelijken met wat Telenet doet met zijn HGW. Alle instellingen gebeuren via of in the cloud /externe server en niet rechtstreeks via een interface in het toestel zelf.

Dit houdt ook in dat je een beetje in de problemen komt als je geen internetverbinding hebt om wat reden dan ook. Voor? Nadelen?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Thuisnetwerk Renovatie

Over de router ben ik al lang aan het twijfelen...

Wat is het nadeel van de Telenet router en wat is bijgevolg het voordeel van een eigen router?

Loop je tegen problemen aan met de Digicorder als je geen Telenet router gebruikt?

Coolblue geeft aan dat zonder netwerkkennis, de routers van Ubiquiti lastig in te stellen zijn. Wat instellen?! 😥


Het feit alleen al dat je deze vraag stelt, wijst erop dat jij geen speciale vereisten hebt voor jouw router (draaien van servers, VPN, etc …).

Wat mij betreft is het antwoord dan ook zeer duidelijk: voor jou is er géén enkele voordeel van een eigen router!

 

Voor de doorsnee gebruiker, zonder speciale eisen of voorkennis, is de Telenet router de beste oplossing, eventueel uit te breiden met het Telenet AP indien je WiFi bereik wilt verhogen. Dit AP stelt zich volledig automatisch in.

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Thuisnetwerk Renovatie

@igvfer"Dit houdt ook in dat je een beetje in de problemen komt als je geen internetverbinding hebt om wat reden dan ook. Voor? Nadelen?"

 

Dat klopt niet. De Cloud Key *KAN* toegang geven via de cloud, maar ik benader hem prima op een netwerkadres in mijn eigen netwerk. Ik heb hem een fixed IP-adres gegeven zodat geen enkele dhcp-server het ooit in zijn hoofd kan halen om hem voor mij moeilijk vindbaar te maken.

De Internetconnectie mag plat liggen... in mijn netwerk blijf ik hem zien.

In mijn geval is de Cloud Key niet van buitenaf te benaderen.

0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Thuisnetwerk Renovatie

@Rbn 

Meer info: https://unifi-sdn.ui.com/

en https://store.ui.com/products/unifi-cloud-key

 

Indien je een serieuze oppervlakte met de nodige beton en verdiepingen van WIFI wil voorzien zijn die AP's heel handig. Waar je ook rondloopt... je smartphone / tablet blijft overal verbonden en springt gewoon over van de ene AP naar de andere.

Via de Cloud Key kan je achteraf prima volgen wie wanneer toegang tot je netwerk heeft gekregen, hoe hij geroamed (gesprongen) heeft van de ene AP naar de andere, wanneer hij het netwerk verlaten heeft en hoeveel MB trafiek hij veroorzaakt heeft.

 

Via de Cloud Key zie je ook prima welke AP's storingen ondervinden van andere WIFI-netwerken in de geburen, in volgorde van belangrijkheid (sterkte) enz.

Je ziet ook welk kanaal ze gebruiken en hoeveel clients ze hebben...

Heel heel nuttig dus als je meerdere AP's gebruikt.

0 Likes