Beantwoorden
Reporyerxyz
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Handje vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten?

Wandcontactdoos TV+FM vervangen nu FM-signaal weg is?

Hoe moet ik het juist uitleggen ?

Het analoge radio signaal is ondertussen afgeschaft (analoge TV eigenlijk ook maar dat is "tijdelijk" terug geactiveerd).

In elk geval, mijn oude audio-installatie (die nog perfect werkt) had geen FM-antenne, enkel een kabelaansluiting.  Het was ook zeker geen DAB of DAB+ dus nu luister ik radio via de digicorder.  Ik vind het nogal omslachtig, maar ik ben er tevreden mee, zoveel gebruik ik dat ding toch niet (ik luister veel liever naar MP3 of eventueel CD).  Misschien was er nog een andere oplossing om radio te luisteren, maar ik kon toch niet zo dadelijk aan iets denken.  Maar dat zie ik dus niet echt als een probleem.

Waar ik wel een vraag bij heb is bij dat kaske dat daar nog tussen hangt (om TV en radio signaal) uit te splitsen.  Ik bedoel zo'n ding dus (niet volledig hetzelfde maar dat is het principe) : 

https://gigatek.be/nl/niko-2x-enkelvoudige-coaxaansluiting-voor-tv-en-fm-telenet-interkabel-sokkel-e...

Misschien ben ik verkeerd maar ik zie dat als een soort splitter die dus ook het TV-signaal zal verzwakken.  Vermits die FM uitgang toch niet meer gebruikt wordt, is het dan niet beter om dat ding er gewoon tussenuit te gooien en rechtstreeks een aansluiting te maken van de coax naar de kabelingang op TV ?  

Ik kwam op internet nog iets tegen van F-connectoren, maar zijn die bruikbaar bij Telenet ?  De aansluiting op de coax zal wel lukken, maar de aansluiting op de kabelingang van de TV ??? 

https://www.kabelmaxx.nl/f-connector-male-male-aluminium-blauw

 

Of misschien beter iets dergelijks, maar dan wel mannelijk natuurlijk ? 

https://www.kabelmaxx.nl/pluggen-en-connectoren/coax/iec-connector-female

En hebben jullie suggesties wat een goede aansluiting is ?  Merken van produkten geven mag ook hoor.  Ik ben niet dadelijk liefhebber van reclame, maar in dit geval heb ik er geen problemen mee...

 

Principe van aansluiting van coax ken ik wel, maar de finesse moet ik nog eens opzoeken op internet.   Dat "kaske" heb ik destijds ook aangesloten, maar dat is al minstens 10 jaar oud.

 

Zoals steeds : hartelijk dank aan degenen die deze leek kunnen verder helpen.

 

0 Likes
9 reacties
Ex-Netweter
 

Wandcontactdoos TV+FM vervangen nu FM-signaal weg is?

Dat kastje is geen splitter.

Eén goede raad: "als het niet kapot is moet je het niet herstellen". (of: if it ain't broke, don't fix it).

Dus als alles werkt zoals het moet zou ik daar afblijven.

 

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5297
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wandcontactdoos TV+FM vervangen nu FM-signaal weg is?

@Reporyerxyz of als je toch wilt veranderen is e36d21283970007b5243a26884a6bea7.jpg misschien nog een optie.

enkel de tv aansluiting.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5862
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wandcontactdoos TV+FM vervangen nu FM-signaal weg is?

@Reporyerxyz  dat kaske ( een wandcontactdoos genoemd ) zou ik niet weg doen. Dat ding zorgt voor je tv signaal en ook een goed tv signaal. Als je dat ding er tussen uit wil halen en daar een F connector tussen wil zetten ga je de problemen zelf opzoeken want dan is het niet gezegd dat je signaal goed blijft. Daar zijn nu die wandcontactdozen voor om jou een goed signaal te geven. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wandcontactdoos TV+FM vervangen nu FM-signaal weg is?

@Reporyerxyz 

Zoals @Ex-Netweter  schrijft, best afblijven.

Dat aan één aansluiting de frequenties door die gebruikt worden door FM radio en de andere aansluiting de frequenties die gebruikt worden door DVB-C (digitale tv). Als de FM via de kabel afgeschaft wordt, is dat omdat die frequenties voor andere zaken zullen gebruikt worden.  Als de niet meer gebruikte aansluting u stoort, kan je beter vervangen door een enkelvoudige mannelijke coaxaansluiting voor tv. 

Best ook niet aan de antennedraad prutsen door een andere stekker te plaatsen. Je loopt een risico op een slecht beeld en zal dan toch moeten overgaan tot het aanschaffen 

 

Edit: Ik zie dat ik @patrick37 aan het herhalen ben. (De herhaling is de basis van het onderwijs)

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2695
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Wandcontactdoos TV+FM vervangen nu FM-signaal weg is?

de kabel dat uit bakje(hifi) komt uit  doen en een fm antenne in stekken heb je een antenne kabel gekregen en getest al https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/radio-luisteren-via-je-fm-antenne/

voor de rest kabels haal de kabels weg en sluit de tv aan rechtstreeks met Coax-Adapter F Coax Male aan zonder te veel stukken tussen hoe minder onderbrekingen hoe beter beeld  als het gaat natuurlijk of leg een nieuwe kabel later met 5g kan er storing in beeld komen door de kabel niet goed beschermt is  als je een nieuwe  kabel vanuit de  telenet niu kan trekken is nog beter

 

williamh1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
Topicwurm! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Wandcontactdoos TV+FM vervangen nu FM-signaal weg is?

Wat betreft radio luisteren via Digicorder, vond ik ook niet ideaal. Heb dan een DVB-C tuner van Telenet aangesloten, werkt perfect.

Ex-Netweter
 

Wandcontactdoos TV+FM vervangen nu FM-signaal weg is?

Ik ben het met @Ex-Netweter  volledig eens: "if it ain't broke, don't fix it"

Als alles goed werkt, waarom zou je het veranderen ...

 

Ik ben het wel oneens met @patrick37 die beweert dat die wandcontactdozen er zijn om jou een goed signaal te geven.

Het is inderdaad zo dat nà de afschaffing van het analoog (FM) signaal die wandcontactdoos géén enkele functie meer heeft.

De enige functie die deze had was namelijk het filteren van het FM signaal, om op die manier 2 toestellen (TV en FM radio) te kunnen aansluiten op één coax kabel (zonder mekaar te storen).

 

Theoretisch zou je dat bakje kunnen weghalen en de TV/digicorder rechtstreeks kunnen aansluiten op de kabel die vanuit de NIU komt. De vraag is wat je erbij wint?

De wandcontactdoos is ook bedoeld als een esthetische afsluiting van de coax kabel. Een kabel die los uit de muur komt ziet er toch niet zo mooi en afgewerkt uit?

 

Ik ben het ook niet eens met @luc55  die zegt "hoe minder verbindingen hoe beter beeld".

Ik zou liever zeggen "hoe minder verbindingen hoe beter beter signaal", maar daarom geen beter beeld 😊.

Met digitaal heb je "goed" beeld of "slecht beeld" (= blokjes). Maar als je beeld goed is (kwaliteit = 100%), dan kan een beter (sterker) signaal jouw beeld niet meer verbeteren. Goed is goed.

 

Als je dat "bakje" er dan toch van tussen wilt halen, zorg dan voor goede verbdiningen (liefst pet professioneel aangebrachte F-connectoren.

Jammer dat Niko dat niet in zijn gamma heeft: gewoon een coax "einddoos" met één F-connector. 

Of nog beter: een coax einddoos met 2 F-connectoren en ingebouwde splitter: dan zou je zowel de TV/digicorder als de DVB-C radiotuner kunnen aansluiten 😉.

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1679
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wandcontactdoos TV+FM vervangen nu FM-signaal weg is?

Je kan gewoon een T-splitter kopen voor coax 

https://www.kabelshop.nl/Nedis-Coax-splitter-Nedis-Mannelijk-naar-2-x-vrouwelijk-CSGP40951ME-i14845-...

Deze splitter verdeeld gewoon uw signaal in 2 uitgangen. 

Zo heb je de mogelijkheid om 1 coax te gebruiken voor muziek en de andere voor tv.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Reporyerxyz
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Handje vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten?

Wandcontactdoos TV+FM vervangen nu FM-signaal weg is?

Mensen, ik wil jullie allemaal heel erg danken voor de vele commentaren en adviezen hierop.  Ik was idd van mening dat die wandcontactdoos eigenlijk een speciale splitter was die totaal geen zin meer had maar tegelijk het signaal wel verzwakte, en dat vond ik dan natuurlijk te gek.  Maar als dat niet zo is...  OK, over de zin of onzin van die FM aansluiting kan je discussieren, afhankelijk van de optie die je neemt, maar verzwakking van signaal dus duidelijk niet, en dat was voor mij de hoofdreden van deze vraag. 

En inderdaad, ik mag zeker niet klagen van het beeld dat ik nu heb,  dus zoals VoodooKing zegt "Als er iets goed werkt, blijf er dan af".


Met de optie van Luc55 had ik zelfs nog geen rekening gehouden.  In de keuken is destijds een (goedkope) DAB+ radio gezet, net omdat de FM-ontvangst daar ook niet zo geweldig was.  Nu was die (FM) radio ook weer niet van de duurste hoor, en wat verwacht je dan ?  Maar die DAB-radio geeft toch een veel betere ontvangst dan de vroegere FM-radio.  En de prijs van beide was vergelijkbaar.
Vandaar dat ik het idee van Telenet-antenne al dadelijk geklasseerd had.  Maar ik dacht zelfs dat je die gratis kon krijgen, of tenminste uittesten, dus waarom eens niet proberen wat het geeft ?

Goed idee.  Dank je wel.

 

Aan het voorstel van williamh1 had ik in het begin ook gedacht, tot ik de prijzen van die dingen zag.  Ik vond het niet de moeite om die kosten nog te doen voor die versterker. (nogmaals, die radio wordt echt weinig gebruikt).  Toen ik de eerste prijs vond van een externe DVB-C, was mijn zin al dadelijk over en heb ik niet meer verder gezocht.  En ik denk niet dat DVB-C al uitgevonden was toen ik die radio kocht.

 

En misschien ook eens de documentatie van mijn radio volledig herbekijken want dat ding heeft best wel wat aansluitmogelijkheden.

In die zin lijkt me het voorstel van kristofDW me dus wel interessant.  Eens kijken of ik ook dat type van aansluiting heb aan mijn versterker.  Gewoon niet aan gedacht.

Nu weet ik wel dat een splitter aan het einde van de coax toch nogal wat kwaliteitsverlies geeft, maar je sluit dat ding gewoon aan, en als je geen fatsoenlijk beeld meer hebt trek je het er terug uit, legt het in de kast, en hopelijk doe je er iemand anders ooit nog een plezier mee.  En anders, ja, dan blijft het daar liggen hé tot het vererfd wordt.  😉

En 2,5 € is nu ook niet iets om een week van wakker te liggen.  Ik heb ooit gekkere kosten gedaan (maar hier ga ik liever niet teveel in detail.... 😃.)

Mensen, ik heb jullie niet allemaal apart vermeld, maar dank jullie allemaal heel erg voor jullie advies en suggesties.  Fantastische kerels zijn jullie (en vrouwen natuurlijk ook, hoe kon ik die vergeten).

Oh ja : voor hen die graag puzzelen : dit is een link naar de audio die ik nu heb.  Maar dat is gewoon informatief bedoeld hoor, zoals gezegd enkel voor de puzzelaars onder ons.  Jullie hebben me allemaal al prachtig geholpen.  https://tweakers.net/pricewatch/251467/sony-ht-ss100/specificaties/