Beantwoorden
Johannes
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Primeur! It's your second party! De kop is eraf!

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

Ik vraag me af of Telenet in Vlaanderen het DAB + signaal op de coax kabel heeft zitten. Laatst kocht ik een DAB+ ontvanger maar met de meegeleverde antenne is het signaal zwak. Als het ding goed ontvangt is de kwaliteit natuurlijk top maar regelmatig valt de ontvangst weg. Het zou dus fijn zijn de DAB+ ontvanger aan te sluiten op de kabel zodat ik constant goede ontvangst heb.

Johan Van Hoorde
Tags (3)
36 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

@Lumes 

Oorspronkelijk (tot nu) leverde Telenet het analoge antennesigall voor tv en voor fm radio.

Als Telenet begonnen is met digitale tv, heeft Telenet voor de dvb-c norm gekozen. Deze norm geeft zowel tv als radio. Aan deze internationale norm is niets specifiek van Telenet. Telenet kiest wel vrij tussen een aantal versluieringsmethoden.

Alle omroepsignalen van Telenet zijn standaard signalen.

Je kan betreuren dat je niet meer met de postkoets van Antwerpen naar Brussel kan, maar dat houdt de evolutie niet tegen.

Als je geen te oude tv hebt, dan is de kans zeer groot dat die uitgerust is met een dvb-c tuner. In dat geval kan je jouw tv afstemmen op het compacte signaal. Je kan dan naar de radio luisteren met je tv. Met een beetje geluk gaat je tv beeld automatisch uit of kan je het beeld uitzetten met de afstandsbediening.

 

 

Ex-Netweter
 

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?


@janne_man  schreef:

Je kan betreuren dat je niet meer met de postkoets van Antwerpen naar Brussel kan, maar dat houdt de evolutie niet tegen.


Ik heb soms de indruk dat er hier Netweters betaald worden om Telenet te verdedigen 🙄.

De vergelijking met de Postkoets gaat niet op.

De DVB-C standaard is zelfs ouder (1995) dan de DAB+ standard (2005) 😊.

 

Ook in de Ether gebruikt men 2 standards:

De analoge TV werd vervangen door DVB-T/DVB-T2

De analoge radio (FM) werd vervangen door DAB/DAB+

Ze konden ook gekozen hebben om Radio te verdelen via DVB-T, en dan tegen de mensen zeggen dat ze hun TV maar moeten gebruiken om radio te luisteren.

Neen, ze hebben gekozen voor een aparte Radio standard (DAB/DAB+) en de oude FM tuners zijn vervangen door DAB/DAB+ toestellen.

 

Ik kan mij dus perfect een Telenet kabel voorstellen, waarop naast Televisie via DVB-C, ook nog eens Radio via DAB+ uitgezonden worden. Deze 2 standarden kunnen ongestoord naast mekaar leven.

 

Dit heeft niets met de postkoets te maken of het tegenhouden van evolutie, maar een commerciële/technische beslissing van Telenet.

 

Als er genoeg vraag of druk komt van de klant, zou Telenet altijd kunnen overwegen om toch een DAB+ stream te voorzien. Er zijn voorbeelden in het buitenland waar dat reeds het geval is.

Ik vind de vraag van de topic strarter dus wel gegrond😊.

Lumes
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

Beste Janne_Man


Als jij een DAB+ signaal gaat vergelijken met een postkoets, dan zijn we uitgepraat.

 

Voor mij is naar de radio luisteren via een digibox of digicorder eerder de postkoets en DAB+ de auto op waterstof  😉 

 

Ik verwacht dus van Telenet dat ze de oude standaard (analoge FM) vervangen door de nieuwe DAB+ , 
Ik ben blijkbaar niet de enige. Lees aub de rest van het forum.

 

De manier waarop het analoge FM signaal verdwijnt  vind ik bovendien niet erg klantvriendelijk. 

Voor veel mensen, met oudere hardware, is de tijdspanne erg kort.  

 

mvg

 

Luc

 

 

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

@Lumes ze kunnen niet anders dan zo snel alles aanpassen omdat het snelle internet die ze nu aanbieden eigenlijk op het randje zit van capaciteit op de kabel, ze moeten ruimte maken om de upload te verhogen en de stabiliteit verder te kunnen garanderen en zo dan ook de nieuwe modems aan te bieden die volgens de helpdeskmedewerker tegen 15 januari voor elke klant zouden verdeeld worden zodat de andere modems weer op hun gewone firmware kunnen werken en niet onstabiel blijven want met die speedboost zijn sommige modems wat ontregeld en het kabel netwerk is ook niet stabiel meer.

laat ze de analoge tv zenders ook eerst uitzetten en dan is er misschien plaats voor 1 a 2 DAB+ kanalen, al is dat eigenlijk overbodig daar de radio signalen al digitaal op de kabel zitten en dus weer extra plaats innemen dat ze voor tv zenders kunnen inzetten.

weet ook dat voor DAB+ kanalen ze ook andere apparatuur moeten aanschaffen bij telenet om deze signalen om te zetten, en hoeveel mensen hebben er eigen al een DAB+ toestel, ik ken er nog niet veel, zolang FM bestaat gaan mensen niet iets nieuw aanschaffen voor thuis gebruik.

het kan nog 2 tot 4 jaar duren eer de FM in de ether is verwijderd en enkel nog DAB+ is, want wat ga je doen met al die lokale zenders die er nog zijn, ook allemaal op die DAB+ zetten die voor hen veel te duur is, en er is geen plaats genoeg.

allemaal dingen om eerst eens over na te denken voor je DAB+ wilt op de kabel hoe het op de ether fm is.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?


@Lumes  schreef:

Ja, ik weet dat je twee gelijktijdige opnames kan doen en naar een ander kanaal kan kijken.

Maar, ik heb nu al regelmatig opname conflicten, dat zal er niet op verbeteren als Telenet mij verplicht om via de digicorder naar de radio te luisteren.

 

Dus, nee ik vind het niet oké dat Telenet mij verplicht,  daarvoor heb ik geen glanzende receiver met DAB+ gekocht. 

 

Doe waarvoor we betalen, lever standaard signalen in/aan huis, ik hoef niet overal een decoder.


Als iemand iets zegt wat niet klopt ("Als je radio luistert via de digicorder ben je al één van je twee opnamekanalen kwijt")  verbeter ik dat liever om verwarring te vermijden.

 

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

@Lumes   DAB+ is een norm om via de ether radiosignalen te ontvangen. Klopt? Waarom zou Telenet dit naast zijn digitaal radio en TV signaal op het coaxnetwerk zetten. Proximus of Orange hebben alleen hun digitaal signaal (al altijd), hebben nooit FM gehad en zullen dus ook nooit DAB+ erbij nemen. Ik heb eigenlijk voldoende. Ik kan binnen op mijn ontvanger geen DAB+ ontvangen maar wel via WiFi perfecte internetradio. En op mijn andere ontvanger via UTP. Dus volgens mij is er geen behoefte omdat er genoeg alternatieven zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Lumes
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

Ja,allemaal goed en wel, maar dat is een kwestie van vooruitzien, plannen en keuzes maken. 
 
Denk dat er keuze genoeg is aan rommelzenders waar bijna niemand naar kijkt .  Telenet kan die, mits een herschikking van kanalen, vervangen door een DAB+ signaal om wat bandbreedte te creëren. 
 
Volgens mij zijn er meer mensen die DAB+ hebben/wensen (en dat worden er steeds meer) dan dat er zijn die naar sommige zenders kijken.    Het is een koud kunstje voor Telenet om te weten welke zender(s)  het minst bekeken worden en die eruit te halen.

Dat daar kosten mee gepaard gaan, uiteraard, dat mag/kan geen excuus zijn.   Daarvoor betalen we onze riante bijdrage die trouwens jaar na jaar meer wordt.  Ondertussen betaal ik hier in België meer dan het dubbele van wat mijn zoon in Spanje betaalt voor een gelijkwaardig abonnement en die heeft zelfs met een glasvezelverbinding tot in huis!   Wellicht zijn de politici in de raden van beheer daar niet zo duur 😉

Ik heb twee maanden geleden nog een AV-receiver van €700 aangeraden  aan iemand die ik goed ken, ik heb er goed op gelet dat die  beschikte over DAB+ , dit omdat ik wist dat er een einde komt aan analoge FM.

Nu kan ik hem doodleuk vertellen  het radiogedeelte ervan waardeloos is omdat Telenet geen DAB+ gaat doorsturen.  
Het huis is  super geïsoleerd (kooi van Faraday) dus binnenantenne geen oplossing.  Er is wel een coaxkabel van Telenet naar de modem, geen naar buiten of naar het dak, daar hebben wij nu geen rekening mee gehouden  tijdens de bouw van de woning 😉  we rekenden op Telenet.
 
Hetzelfde geldt voor alle extra radio's in een bureel, keuken of slaapkamer.  In de niet al te oude woningen zijn daarvoor één of meerdere coaxiale verbindingen voorzien.  Overal radio's / receivers weggooien,  oude GSM aan de receiver hangen, digibox huren,  Sonos of Heos of  ... kopen en hopen dat de WIFI goed werkt?  
 
De handel is content, de klant minder vrees ik.

Gelukkig kan ikzelf  nog gebruik maken digitale radio via het Internet, zo is mijn 4 jaar oude AV-receiver van €600  nog bruikbaar voor radio-ontvangst maar gelukkig zijn we er niet mee.
De internet radio start ongeveer even traag op als de oude lampenradio van mijn ouders, 55 jaar geleden .  De internet radio is even zoet met IP adres zoeken, connectie opbouwen enz. 
 
DAB+ i s daarin toch sneller, en voor veel oudere mensen ook handiger om te bedienen.
 
Goed, ik heb mijn visie en mijn bezwaren hier uitvoerig uit de doeken gedaan, ik denk een mooi moment om deze discussie af te ronden.

Wellicht hebben de handen vol met andere mistevreden klanten 😉
 
Aan u Telenet of u er iets mee/aan doet...
 
Lumes
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

FM is/was  ook een signaal om via de ether te ontvangen.  Dat signaal werd wel jarenlang meegeven door Telenet.  

 

0 Likes
Lumes
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

Proximus en Orange hebben nooit FM doorgestuurd, dat wist je/weet je als je een contract met hun aanging, of aangaat. 

 

Telenet heeft altijd FM doorgestuurd.  Voor mij één van de redenen om voor Telenet te kiezen.  De vergelijking gaat mank.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

DVB-C is defacto de standaard om digitale radio via de kabel uit te sturen.

De enige uitzondering die ik gevonden heb is Zwitserland, maar die zijn overal wel een beetje een buitenbeentje. 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

@Lumes  Dan zijn er nu een heleboel mensen kwaad op....... wie? Omdat VHS niet meer gebruikt wordt en je nauwelijks nog een videorecorder vindt. DVB-S, C, T zijn standaarden die zowel voor beeld als voor geluid konden gebruikt worden (er zit sowieso geluid bij beeld). Waarom hebben ze dan nog DAB en DAB+ uitgevonden? Is dit zoveel beter? Ik weet het niet. Ze hadden indertijd ook VHS, Betamax, Video 2000. De slechtste van de 3 heeft het gehaald. Commerciële belangen zeker? FM was initiëel ook niet bedoeld voor de kabel maar dat hebben ze er bij gestoken bij gebrek aan beter toen, denk ik. Waar is de tijd dat ze stadsradio hadden, bvb. in Gent via een draad op de achtergevels van de huizen. Verdwenen toen kabeldistributie op kwam.

En het verdwijnen van FM op de kabel zal geen alleenstaand Vlaams probleem zijn. Dat bewijst het bestaan van die Vistron tuners. Dat is geen Telenet uitvinding, hoogstens een aanpassing aan de Telenetnormen. Net zoals hun modems die gebruikt worden aanpassingen zijn naar hun normen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Lumes
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

@igvfer 

DAB+ is geen oude norm, dus die vergelijken met VHS vind ik kort door de bocht. 


Bovendien, bij de overstap van VHS naar DVD kon je zelf je moment kiezen, je werd niet verplicht op een tijdspanne van enkele maanden je toestel te vervangen.  Je kon rustig wachten tot het versleten was. 

Een beetje naast de kwestie, maar toen kon je je DVD en je VHS cassette in elk toestel afspelen, niet enkel op het toestel waar het opgenomen was.  Beide systemen zouden nooit doorgebroken zijn als dit zo was.  Gaan we er dan zoveel op vooruit?

 

Ja, blijkbaar is voor jou radio via digibox of internet voldoende, maar 70% luistert nog naar FM.
Een deel van hun (>25%) heeft al  DAB+  Velen zijn bereid  een DAB+ te kopen.

 

 

https://www.demorgen.be/tv-cultuur/digitaal-radio-luisteren-meer-dan-zeven-op-de-tien-verkiest-nog-f...

https://www.dabplus.be/nl/

 

Niet iedereen is gelukkig met een cluster aan digiboxen/corders (ik heb er zelf al twee en één PCMCIA kaart waar ik overigens maar matig tevreden van ben, maar misschien beter dan weer een extra doos met minimum 3 kabels). 

Niet iedereen kan overweg met internet radio of wil internet radio, veel ouderen hebben zelfs geen internet.

 

Voor mij zou het dus logisch zijn dat,  als je het  oude FM wegneemt (evt gefaseerd) je het vervangt door het nieuwe. Ik ben er bijna zeker van dat er velen zo over denken.

 

Wat is er dan zo onlogisch aan DAB+ signaal op de kabel? Zoveel plaats neemt dat niet in. 

 

Omdat het Telenet economisch niet goed uitkomt of omdat Telenet nog meer digiboxen wil verhuren en/of duurdere abo's verkopen?

 

De klant betaalt en de klant is koning dacht ik, en ja, je kan geen rekening houden met de wens van elke individuele klant, maar misschien met die van meer dan de helft van je klanten?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?


@Lumes  schreef:

 

De klant betaalt en de klant is koning dacht ik, en ja, je kan geen rekening houden met de wens van elke individuele klant, maar misschien met die van meer dan de helft van je klanten?


Niet overdrijven he @Lumes : als vandaag 1% van de Telenet klanten nog FM radio luistert via de kabel dan zal het aandeel vd klanten die DAB+ wenst via de kabel zeker niet groter zijn.

De meeste mensen vandaag luisteren gewoon radio via de ether. Die zullen wellicht de overstap maken naar ofwel DAB+ via de ether of internetradio.  DAB+ via de kabel zie je in Europa nergens, behalve in Zwitserland.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

 

@Lumes 

@Elke verandering is voor een deel van de populatie een catastroof. Niet alleen voor oudere gebruikers.

Ik weet niet hoe jij de communicatie van Telenet begrijpt. Ik denk dat ik die anders begrijp dan jij. We geven allicht een andere interpretatie aan de  communicatie van Telenet.

Telenet deelt mee dat

  1. Het analoge tv signaal verdwijnt van de kabel
  2. Het fm signaal verdwijnt van de kabel

Ter vervanging van het analoge tv signaal stelt Telenet het compacte signaal voor. Digitale tv in sd kwaliteit. Vergelijkbaar met het de kwaliteit van het analoge signaal. Ter vervanging van het analoge fm signaal zet Telenet een aantal radio's ook op het compact signaal. 

In de uitleg die Telenet geeft, staat ook dat een DAB+ ontvanger een oplossing kan zijn. Hier staat onvoldoende bij dat je dit enkel kan door vrije ontvangst via de ether. De andere mogelijkheden zijn via Digicorder, Digibox, Tv-box en tv indien die een dvb-c tuner heeft. Tenslotte is er nog de mogelijkheid van ontvangst met een dvb-c radio (tuner). Deze laatste oplossing is niet vermeld op deze pagina Telenet.

 

Ex-Netweter
 

Zit DAB+ signaal op de coax kabel?

Hier op het Forum zitten enkele mensen die zouden moeten solliciteren bij de Marketing afdeling van Telenet, ze worden direct aangenomen ...

de manier waarop sommigen iedere beslissing van Telenet met alle argumenten proberen te verdedigen.

 

Eigenlijk begrijp ik niet waarom we hierover discuteren.

Dit gaat hier niet voor of tegen Telenet ..

Dit gaat ook niet over Telenet versus andere providers...

 

OK, Telenet heeft een beslissing genomen, om het radiosignaal via DVB-C op de kabel te zetten, en enkele ontevreden klanten hier op het Forum zal de beslissing van Telenet waarschijnlijk niet beïnvloeden  ☹️ . Jammer.

 

Ik zie het als volgt:

  •  Telenet houdt binnenkort op met het analoge TV signaal, en heeft zijn analoge gebruikers een prachtig alternatief aangeboden: het Compact signaal. Well done! 👍.
  •  Telenet houdt binnenkort op met het analoge FM signaal, en biedt zijn analoge klanten een aantal "merkwaardige" alternatieven (een DAB+ antenne, een DVB-C radio speler).
  • Een aantal klanten zou liever een DAB+ mux op de kabel zien, gezien er hiervoor op de markt een grote keuze aan toestellen is.

Maar waarom het DVB-C Radio alternatief hier zo verdedigd wordt, begrijp ik  niet.

  • Dat een aantal mensen gelukkig zijn met radio via internet te streamen, OK hun keuze.
  • Dat een aantal mensen gelukkig zijn met radio luisteren via hun TV toestel, OK hun keuze.
  • Dat een aantal mensen gelukkig zijn met de aangebode hardware (Vistron), OK hun keuze.

Maar al deze alternatieve manieren bieden niet het comfort en de mogelijkheden van een DAB+ ontvanger.

 

* Het argument dat er plaats moet gemaakt worden voor meer upload: AKKOORD. Daarvoor verdwijnt FM (maar heeft niets te maken met een DAB+ versus DVB-C mux)

* Het argument dat er op de kabel plaats te kort is: NIET akkoord. Na het verdwijnen van FM en analoge TV is er ruimte zat voor extra diensten!

Trouwens, het "Compact Signaal" als vervanging van anloge TV neemt ook de plaats in van 2 muxen (290, 290)

De DAB+ frequentie zit in band III (nu gebruikt voor analoge kanalen 5-12). Na het verdwijnen van analoge TV kan er gerust 1 kanaal gebruikt worden voor DAB+

 

* Het argument dat er op de markt verschillende toestellen bestaan om het DVB-C radio signaal te ontvangen gaat NIET op: er bestaat maar één toestel (de Vistron die Telenet verkoopt). De alternatieven op de markt ondersteunen geen AAC. Daarentegen zijn er DAB+ toestellen beschikbaar in alle soorten en prijsklassen.

 

Trouwens, DAB+ (ter vervanging van analoge FM) zou gewoon kunnen bestaan naast DVB-C (voor het reguliere aanbod), zoals het Compact signaal (ter vervanging van analoge FM) kan naast het reguliere (versleutelde) aanbod ...