Beantwoorden
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

kwaliteit coax verbeteren

situatie :  aantal coax doorgeschakeld op versterker (geen idee hoe dit heet), op 1 digicorder, op 2 de digibox.

Als digibox niet aanstaat, geen problemen op digicorder; als digibox aanstaat duidelijk slecht signaal op digicorder op verscheidene zenders, o.a. History. verlies tot 50% en veel slechte blokken

 

Is niet gecontroleerd bij installatie, veel mogelijkheden vervangen van kabels zijn er niet : zitten in de muur,

vraag is natuurlijk of dat versterker goed werkt.

 

Suggesties ?

 

N.B. label suggesties kan beter

Tags (3)
0 Likes
15 reacties
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

kwaliteit coax verbeteren

Doorgeschakelde coaxen kunnen altijd  signaalproblemen opleveren. Bij analoge tv heb je daar zo geen last van, de problemen duiken meestal pas op als je digiale tv kijkt.

 

En het kan inderdaad zijn dat je deze storingen op enkele zenders ziet en de rest normaal lijkt. De zenders zijn gegroepeerd in laat ons zeggen frequentiegroepen (muxen) en het kan zijn dat bepaalde frequenties met jouw bekabeling meer storingen ondervinden dan andere. Zo heb ik het toch altijd begrepen 🙂  Ik denk dat andere mensen hier op Netweters hier technisch beter in onderlegd zijn.

 

De coaxen zitten in de muur zeg je. Gaan ze rechtstreeks vanuit de muur naar de digibox en digicorder? Of heb je bij de decoders een wandcontatctdoos in de muur?

Iedere schakel kan namelijk deze storing veroorzaken.  Beter is uiteraard om aparte kabels te hebben vanuit de versterker naar elke decoder maar dat was bij jou geen optie.  Als je met wandcontactdoosjes werkt kan het soms al helpen om dan de coax te vervangen tussen de wandcontactdoos en de decoder. Ook elke connectie goed controleren maar dat zal je al wel gedaan hebben denk ik.

 

Je schakelt toch de coax toch niet door vanuit de digicorders RF OUT naar de digibox RF IN-ingang he? 

 

Ik denk dat als je zo precies mogelijk omschrijft hoe alles aangesloten is dat we je beter kunnen helpen.

 

.

 

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

kwaliteit coax verbeteren


@Padalby  schreef:

situatie :  aantal coax doorgeschakeld op versterker (geen idee hoe dit heet), op 1 digicorder, op 2 de digibox.

...


Ik veronderstel dat je met versterker het toestel bedoelt waar de kabel van de straat binnenkomt en waar er in uw geval drie coaxen uitgaan, 1 naar de modem, 1 naar de digicorder en 1 naar de digibox. Dit toestel is de NUI.

 

Indien uw aansluiting zo is, dan is dat helemaal niet normaal. Aan de NUI zijn 4 tv uitgangen, 2 daarvan zijn meer versterkt. Je eens proberen of het beter gaat als je daar een andere uitgang gebruikt. 

 

Je kan ook eens de antennekabel tussen contactdoos en digicorder 

/digibox wisselen.

 

 

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

kwaliteit coax verbeteren


@Padalby  schreef:

N.B. label suggesties kan beter


Net om die reden kan je ook zelf tags instellen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

kwaliteit coax verbeteren

ik denk dat ik met de opmerkingen van @janne_man  zeker verder kan, alle vertakkingen vertrekken van de versterker, bijkomend probleem is dat er vier aangesloten zijn en dus ook verder gaan, en maar 2 in gebruik zijn

Vraag is : anders schakelen is dit "trial and error" of is er een andere mogelijkheid ?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

kwaliteit coax verbeteren

Gewoon ene die gebruikt word wisselen met een niet gebruikte.

Zie wat het geeft.

0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

kwaliteit coax verbeteren

Ja natuurlijk, besef ik ook wel.

Alleen, welke in gebruik zijn is niet gedocumenteerd, proberen dus......

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

kwaliteit coax verbeteren

Je doe één kabel los (unpluggen). Je controleert of je beide tv's nog werken. Je labelt de kabel (tv1, tv2, niet gebruikt).

Je doet unplugd een tweede kabel. Je contoleert en labelt opnieuw.

Je doet dat nog een derde keer. Je controleert en labelt nu niet alleen deze laatste, maar ook de vierde.

Nu plug zorg je ervoor dat tv1 en tv2 geplugd zijn. Je contoleert de kwaliteit. Is er nog een probleem dan moet je ook de tv in een andere aansluiting pluggen. 

0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

kwaliteit coax verbeteren

Voor alle duidelijkheid : 2 tv's moeten in de versterkte aansluiting zitten, (4db) ?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

kwaliteit coax verbeteren


@Padalby  schreef:

Voor alle duidelijkheid : 2 tv's moeten in de versterkte aansluiting zitten, (4db) ?


neen alle 4 zijn goed, twee zijn meer versterkt en 2 minder versterkt. 

0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

kwaliteit coax verbeteren

Sorry, was niet helemaal duidelijk : bedoelde : zou mijn probleem opgelost zijn, mocht ik mijn probleemverbinding(= blokken bij bepaalde zenders, maar 50% ontvangst) zeker in een versterkte aansluiting steken ?

herhaal : digicorder(probleemaansluiting) geeft geen problemen als 2 de toestel afstaat

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

kwaliteit coax verbeteren


@Padalby  schreef:

Sorry, was niet helemaal duidelijk : bedoelde : zou mijn probleem opgelost zijn, mocht ik mijn probleemverbinding(= blokken bij bepaalde zenders, maar 50% ontvangst) zeker in een versterkte aansluiting steken ?

herhaal : digicorder(probleemaansluiting) geeft geen problemen als 2 de toestel afstaat


Je hebt dan een sterker signaal. Elk signaal dat gedeeld wordt, wordt verzwakt. Het gedeelde sterkere signaal zal nog altijd sterker zijn dan het gedeelde zwakke signaal. Met aangepaste apparatuur kan dat gemeten worden. Je kan het evengoed proberen. Lukt het, zoveel te beter. Lukt het niet, enkel de inspanning van het proberen verloren.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

kwaliteit coax verbeteren


@Padalby  schreef:

N.B. label suggesties kan beter


 @Padalby, ik heb je post verplaatst naar het bord 'Hardware & instellingen' in de categorie Televisie. In dit bord zijn er trouwens labels die beter bij jouw vraag passen.

 

Tip! Wanneer je merkt dat er geen label bij je vraag past, kijk je best eens na of je post misschien beter op een ander bord zou staan. Want meestal betekent het dat je post op een ander bord beter zou passen. Smiley Knipoog 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

kwaliteit coax verbeteren

Er is blijkbaar meer aan de hand : gisteren deed probleem zich voor, ook als andere tv niet aanstond.

voorlopig simpelste is digicorder vervangen, een van de dagen......

0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

kwaliteit coax verbeteren

Te stom om waar te zijn : wou digicorder afkoppelen om te verwisselen, merkte dat coax-in niet helemaal juist zat, aangedrukt en probleem opgelost.

ik zou denken  dat iets niet of wel werkt, niet gedeeltelijk wel of gedeeltelijk niet. soit, het zij zo.

weer een les(je) geleerd.