Beantwoorden
Jdruwe
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Handje vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

CV8560E MAC bridging, geen publiek IP

Hi all! Recent kocht ik een hele netwerk stack van TP-link Omada. Om alles optimaal te laten werken ben ik mijn oude modem gaan inruilen voor de CV8560E aangezien deze als enige MAC bridging toelaat. De onderste LAN poort van de modem staat in verbinding met de WAN poort van mijn ER605 router. 

 

Router settings: 

Screenshot 2021-11-29 at 14.21.35.png

Screenshot 2021-11-29 at 14.23.03.png

Jdruwe_3-1638192214632.png

Jdruwe_0-1638191971971.png

MijnTelenet:

Screenshot 2021-11-29 at 14.36.08.png

 

Screenshot 2021-11-29 at 14.20.47.png

 

Ik kwam volgende reactie van @Arnie  tegen op een andere post (https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...😞


"Als de IP passthrough (bridging) goed geconfigureerd is, dan ontvangt je eigen router op zijn WAN interface een publiek IP adres. Je hoeft dan enkel maar port-forwarding in te stellen op je eigen router, en niet op de Telenet router. Om te controleren of je "bridging" goed hebt ingesteld; kijk welk adres je eigen router ontvangen hebt. Is dit een publiek adres, dan is het goed. Start dit adres echter met 192.168, dan is het fout. Indien het fout mocht zijn, dan zul je dit 192.168 ip adres, tezamen met het MAC adres van de WAN port van je eigen router in mijn.telenet kunnen zien. Vergelijk dan even het MAC adres. Zeer waarschijnlijk is da niet juist. Gewoon even kopieren-plakken."


Zoals je kan zien start mijn publiek adres 192.168.0.181 wel met 192.168 dus lijkt me de huidige setup fout. Onder verbonden apparaten geeft hij aan dat er een apparaat is waarvan het MAC adres eindigt op "E6:35". Als ik dat MAC adres gebruik dan lijkt er niets meer te werken, ik geraak dan niet meer op het internet.

 

Iemand een idee wat ik fout doe?

29 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

CV8560E MAC bridging, geen publiek IP

Het is inderdaad het MAC adres dat je onder "verbonden apparaten" ziet dat je moet inbrengen (copy/paste) onder bridge.

 

Herstart dan je modem (via Mijn Telenet), zodat je router een nieuw IP adres vraagt (eventueel nog eens je router herstarten).

 

Success

 

PS. uw foto's zijn nog niet goedgekeurd, mijn antwoord houdt dus (nog) geen rekening met de afbeeldingen ...

 

 

 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

CV8560E MAC bridging, geen publiek IP

Heb je al eens geprobeerd om een DHCP renew te doen op de WAN interface van je eigen router?
Of eventueel een reboot?  Je moet het ook wat tijd geven.

 

EDIT: crosspost met die van @flip1953 zie ik nu 😉
De afbeeldingen zijn ondertussen goedgekeurd.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jdruwe
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Handje vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

CV8560E MAC bridging, geen publiek IP

Ik ga je stappen eens testen. De foto's zouden nu wel beschikbaar moeten zijn 😉

0 Likes
Jdruwe
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Handje vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

CV8560E MAC bridging, geen publiek IP

Reboot van modem + router bleek de oplossing. Ik heb nu een public IP op de wan poort van mijn router startende van 94... Bedankt voor de hulp!

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

CV8560E MAC bridging, geen publiek IP

Goed om horen.

In principe had een dhcp renewal ook volstaan, maar een reboot van je router forceert dit natuurlijk ook.

De modem rebooten was niet nodig.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jdruwe
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Handje vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

CV8560E MAC bridging, geen publiek IP

@Steven-E Bedankt voor de info! Weer iets bijgeleerd 😉

GADS-GS
Freshman Meerweter
Berichten: 55
WOW, overzichtelijk! Goed bezig! Alles op zijn plek! On a roll...

CV8560E MAC bridging, geen publiek IP

Morgen moet ik dezelfde operatie uitvoeren. Welk mac adres staat onderaan op jouw TL-R605

(xx-xx-xx-xx-E6-34 of xx-xx-xx-xx-E35). Ik moet morgen dezelfde router bridgen met CV8560E, kwestie van niet dezelfde fout te maken. Dit kan me zeker helpen.

0 Likes
GADS-GS
Freshman Meerweter
Berichten: 55
WOW, overzichtelijk! Goed bezig! Alles op zijn plek! On a roll...

CV8560E MAC bridging, geen publiek IP

Ik heb identiek hetzelfde probleem meegemaakt met de integratie van mij modem TL-R605. Voor de bridging had ik net als u het adres ingebracht die zich onderaan de router bevond waardoor de bridge van mijn modem via het subnet van de telenet modem naar het publieke net (dus 2 maal NAT) verliep. Door het Mac adres 1 bit hoger te zetten kreeg ik nu dus twee publieke adressen, 1 voor de telenet modem en 1 voor mijn eigen modem.

 

Leuk om dit via Netweters te kunnen delen!

 

Jdruwe
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Handje vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

CV8560E MAC bridging, geen publiek IP

Hey @GADS-GS Ik zie je bericht nu pas. Ik heb xx-xx-xx-xx-E6-34 staan aan de onderkant van de router. Het lijkt erop dat jij dus ook eentje hoger hebt moeten nemen, goed dat het ook werkt voor jou 😀

GADS-GS
Freshman Meerweter
Berichten: 55
WOW, overzichtelijk! Goed bezig! Alles op zijn plek! On a roll...

CV8560E MAC bridging, geen publiek IP

Bedankt, alles werkt nu perfect met de nieuwe router TL-R605. Gebruik je ook de OC200 om de router te beheren of draait de router in standalone mode?

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

CV8560E MAC bridging, geen publiek IP

De eenvoudigste manier om het juiste MAC adres te vinden (die van de "WAN" poort van je eigen router) is door deze aan te sluiten op één van de LAN poorten van de CV8560E. Vervolgens via mijn Telenet even kijken bij mijn aangesloten apparaten, en je ziet het juiste MAC adres,

Copy-paste in het briding veld, en je bent vertrokken.

 

Een router gebruikt verschillende MAC adressen, vaak opvolgende nummers. Het op de onderzijde vermelde MAC adres kan bijvoor de LAN poor zijn, terwijl de WAN poort 1 nummertje hoger heeft.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

CV8560E MAC bridging, geen publiek IP


@Steven-E  schreef:

In principe had een dhcp renewal ook volstaan, maar een reboot van je router forceert dit natuurlijk ook.

De modem rebooten was niet nodig.


Persoonlijk doe ik ook altijd een modem reboot.

 

Ik help soms mensen (vanop afstand) met het instellen van de bridge op de E-router.

  • een "DHCP renewal" is een functie die je niet altijd gemakkelijk terugvindt op een router.
  • als ik op afstand iemand help, heb ik geen fysieke toegang tot de lokale router.

Mijn methode is dan altijd:

  • via "Mijn Telenet" zoek ik het MAC adres van de router (Verbonden apparaten).
  • Hier kan je dan gemakkelijk een copy/paste doen van het correct router MAC adres naar de Mac bridge.
  • Dan reboot ik de Telenet modem (via "Mijn Telenet").

De voordelen zijn:

  • Door het rebooten van de Telenet modem wordt de UTP verbinding met de achterliggende router kort verbroken, er gebeurt dus automatisch een DHCP renewal (eigenlijk geen renewal maar een nieuwe DHCP discovery).
  • Na het rebooten van de modem krijg je via "Mijn Telenet" de recente status (je ziet dat het IPv4 adres van de router verdwenen uit de verbonden apparaten, het IPv6 adres blijft) ...
  • Ik vind het altijd good practice, om het toestel waar je iets aan gewijzigd hebt (in dit geval de Telenet modem) te rebooten. Dan weet je zeker dat de wijzigingen correct doorgevoerd zijn in het configuratiebestand ..
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

CV8560E MAC bridging, geen publiek IP

Ja, idd als je op afstand iemand helpt, en zeker als de kennis niet in huis is, dan zou ik dit ook doen.

Ik gaf het gewoon ter info mee (dat een DHCP renewal voldoende had geweest) als extra info voor de vraagsteller.  Dat wekt soms interesse bij mensen aan om zo meer te willen begrijpen over wat er eigenlijk allemaal gebeurt in de achtergrond.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
SimaticPro
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf!

CV8560E MAC bridging, geen publiek IP

Ik heb vandaag ook mac passtrough ingesteld naar een unifi dream machine pro. Maar een extra vraag kunnen de drie resterende poorten van de telenet modem nog gebruikt worden? Ik heb de indruk van niet? Als ik daar een laptop op zou hangen zou die toch een ip in de 192.168.x.x range van de router moeten krijgen? Want in principe zou ik hier nog altijd de digibox op moeten aansluiten, deze mag niet achter een router zitten dacht ik?

0 Likes