Beantwoorden
yorickpeeren
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Handje vol! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

DDNS client op ASUS router achter Telenet HGW

Hallo, ik heb net een nieuwe asus router aangeschaft ( RT-AX88U) en ik probeer deze nu in te stellen voor het gebruik van ddns. Ik heb er echter niet zoveel kennis van en ik zoek wat hulp om alles in orde te krijgen. Het probleem is dat de asus router via ethernet verbonden is met het internet door de telenet router. Ik krijg nu de melding op de asus 'The wireless router currently uses a private WAN IP address.

This router may be in the multiple-NAT environment and DDNS service cannot work in this environment.

Ik denk dus dat er op de telenet router een instelling moet gebeuren zodat de asus vrij toegang heeft tot het internet. Via enig opzoekwerk zie ik dat dit via port forwarding of dmz moet gebeuren maar ik ken er niet genoeg van. Is er iemand die mij een handje wil helpen? Alvast bedankt

 

Titel gewijzigd door Steven-E (Krak) | Vorige titel: port forwarding instellen 

0 Likes
21 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

DDNS client op ASUS router achter Telenet HGW

De Asus router hangt nu achter je Telenet HGW (modem/router) en zal net als alle andere apparatuur een 192.168.0.x adres ontvangen. Dat zijn inderdaad private adressen, zoals beschreven in RFC1918.

Zowel de Asus alsook de Telenet HGW doen dan beide NAT, en als je een host achter je Asus vanaf het internet bereikbaar wilt maken zul je ook in de beide routers port-forwarding moeten configureren.

 

Enkel de HGW type CV8560E (ook e-router genoemd) heeft een mogelijkheid om NAT uit te schakelen voor gebruik van een eigen router. Dit word bridging of pass-through genoemd. In dit geval zal je Asus een publiek internet adres ontvangen.

 

Welk type HGW heb je nu?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

DDNS client op ASUS router achter Telenet HGW


@Arnie  schreef:

Zowel de Asus alsook de Telenet HGW doen dan beide NAT, en als je een host achter je Asus vanaf het internet bereikbaar wilt maken zul je ook in de beide routers port-forwarding moeten configureren.


 

@yorickpeeren 

Port forwardings zijn in het geval van DDNS niet nodig en gaan ook niets oplossen. Dus niet doen.
(port forwardings dienen op een server met een private IP beschikbaar te maken van buitenaf, voor inkomende verkeer dus. DDNS is uitgaand verkeer).

Maar het plaatsen van een CV8560E modem en het configureren van MAC bridging zal wel soelaas brengen.

 

Zoals @Arnie aangeeft zal je Asus router (met de CV8560E en mac-bridging) een publiek IP ontvangen en ook dat publiek communiceren naar de DDNS service.
Nu heeft je Asus router ook connectie naar het internet, maar zal zijn private IP adres (hetgene ontvangen door de Telenet HGW) doorgeven aan de DDNS service. Dat IP adres wordt op het internet natuurlijk niet gerouteerd.  Port forwardings gaan hier niets aan veranderen.

 

Let wel, de CV8560E heeft geen WIFI aan boord. Maar je Asus wellicht wel.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
yorickpeeren
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Handje vol! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

DDNS client op ASUS router achter Telenet HGW

Ik heb een type CH7465LG-TN. Als ik steven goed begrijp moet ik dan een nieuwe modem aanvragen?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

DDNS client op ASUS router achter Telenet HGW


@yorickpeeren  schreef:

Ik heb een type CH7465LG-TN. Als ik steven goed begrijp moet ik dan een nieuwe modem aanvragen?


Inderdaad. De CV8560E.  https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/alles-over-mijn-telenet-modem/

Dit is een homegateway zonder WIFI.  Eens je die hebt kan je in Mijn Telenet Mac Bridging configureren: je geeft daar het MAC adres in van de WAN interface van je ASUS router.

Vervolgens zal de Asus router een publiek IPv4 adres ontvangen van Telenet via DHCP.

 

Je bent dan verlost van dubbele NAT voor IPv4. Je DDNS zal werken. Bovendien is je modem nu klaar voor gigabit en ook voor DOCSIS 3.1, wat Telenet later zal uitrollen.

Maar dus geen WIFI op deze modem.


PS: Als je niet voldoende hebt aan WIFI van je ASUS router, kan je wel nog altijd een access-point van Telenet bij vragen. Deze valt onder het mom van "wifi boosters". De eerste is gratis, de volgenden kosten 2 euro/maand.  Ik ben er persoonlijk geen fan van. 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

DDNS client op ASUS router achter Telenet HGW


@yorickpeeren  schreef:

Ik zie bij modem type 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) staan. Als ik steven goed begrijp moet ik dan een nieuwe modem aanvragen?


Correct. Dit type modem ondersteunt geen "bridging". Enkel de CV8560E doet dat.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
yorickpeeren
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Handje vol! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

DDNS client op ASUS router achter Telenet HGW

wifi is idd geen probleem. Ik heb 2 asus routers die in aimesh modus staan. Dus eerste stap bij telenet een nieuwe modem aanvragen en dan verder kijken. Bedankt voor de hulp

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DDNS client op ASUS router achter Telenet HGW

@Steven-E 


@Steven-E  schreef:

@Arnie  schreef:

Zowel de Asus alsook de Telenet HGW doen dan beide NAT, en als je een host achter je Asus vanaf het internet bereikbaar wilt maken zul je ook in de beide routers port-forwarding moeten configureren.


 

@yorickpeeren 

Port forwardings zijn in het geval van DDNS niet nodig en gaan ook niets oplossen. Dus niet doen.
(port forwardings dienen op een server met een private IP beschikbaar te maken van buitenaf, voor inkomende verkeer dus. DDNS is uitgaand verkeer).

 

 


Hier ga je de mist in hoor. Als je elke afzonderlijke poort via "mijn Telenet" naar de router forward en dit hetzelfde doet in de router zelf naar de diverse toestellen dan lukt dit wel. Een beetje ingewikkeld maar het werkt wel hoor. En je DDNS zou je moeten kunnen instellen op je eigen router.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

DDNS client op ASUS router achter Telenet HGW


@igvfer  schreef:
Hier ga je de mist in hoor. Als je elke afzonderlijke poort via "mijn Telenet" naar de router forward en dit hetzelfde doet in de router zelf naar de diverse toestellen dan lukt dit wel. Een beetje ingewikkeld maar het werkt wel hoor. En je DDNS zou je moeten kunnen instellen op je eigen router.

 


@igvfer ik ga hier helemaal niet de mist in.

 

Ik beweer niet dat je geen port forwardings kan doen met een HGW en een eigen router.

Tuurlijk kan dit. Je moet het gewoon twee keer doen. Maar dit is hier helemaal niet relevant, want het is geen oplossing voor DDNS.

De DDNS op de Asus router zal nog altijd een private IP adres krijgen, en zal ook dit adres doorgeven naar de DDNS provider. Daar verandert een port forwarding helemaal niets aan.

Dus een DDNS entry die verwijst naar een private IP is onbruikbaar, want niet routeerbaar op het internet.

 

Zoals ik al aangaf: portforwarding (zowel op de Telenet router als op je eigen router) dienen om inkomende connecties door te sturen naar een interne machine met een private IP adres, bijv een webserver of een mailserver.

Verkeer van een DDNS client (zoals een eigen router) is een uitgaande connectie. Geen port forwardings nodig hiervoor, en ze doen ook niets wat uitgaand verkeer betreft. De DDNS client zal in zijn dataverkeer nog steeds het IP adres van zijn WAN interface doorsturen naar de DDNS provider.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

DDNS client op ASUS router achter Telenet HGW


@Steven-E  schreef:

@yorickpeeren  schreef:

Ik heb een type CH7465LG-TN. Als ik steven goed begrijp moet ik dan een nieuwe modem aanvragen?


Inderdaad. De CV8560E.  https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/alles-over-mijn-telenet-modem/

Dit is een homegateway zonder WIFI.  Eens je die hebt kan je in Mijn Telenet Mac Bridging configureren: je geeft daar het MAC adres in van de WAN interface van je ASUS router.

Vervolgens zal de Asus router een publiek IPv4 adres ontvangen van Telenet via DHCP.

 


Weetje: bij Asus routers met stockfirmware delen wan, lan en 2.4 ghz hetzelfde mac adres. (vlans?)

 

@yorickpeeren Het mac adres van je Asus router dat je zult moeten ingeven in de cv8560e teneinde mac bridging te configureren vind je zo:

https://www.asus.com/me-en/support/FAQ/1001252/


Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

DDNS client op ASUS router achter Telenet HGW

Een pad wat je nog zou kunnen bewandelen is het installeren van een alternatieve firmware ipv de stock firmware: Asuswrt-Merlin .

 

Dan kan je met “Custom DDNS” en een script (wat een connectie maakt naar https://myip.dnsomatic.com ) het externe IP uitvogelen, en dit dan doorgeven naar de DDNS provider: https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin.ng/wiki/Custom-DDNS#using-a-ddns-with-double-nat

 

Maar da’s al wat meer advanced en ik zou dit enkel proberen als je het niet ziet zitten om je modem te vervangen. Bovendien heb je geen support van Asus en met de CV8560E ben je meteen ook van die dubbele NAT vanaf.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
yorickpeeren
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Handje vol! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

DDNS client op ASUS router achter Telenet HGW

Hoi, ik ben vanmorgen naar de telenet winkel geweest om een cv8560E modem. Ik heb die gekregen en geïnstalleerd en die werkt. Ik heb nu enkel het probleem dat ik in mijn telenet geen instellingen kan veranderen aan die modem. Ik krijg alleen de mogelijkheid om een modemtest te doen maar niets anders. Ik ben rechtstreeks via kabel verbonden met de CV8560E. Ik heb eens gebeld naar de klantendienst met de vraag om uitleg maar die mevrouw wist het ook niet echt. Haar raad was afwachten en herstarten.... Is er soms iets dat ik mis?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

DDNS client op ASUS router achter Telenet HGW

Dan vermoed ik dat Telenet je modem nog niet correct geprovisioned heeft.

In Mijn Telenet zou je deze modem moeten zien:

 

Mijn_thuisnetwerk.png


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

DDNS client op ASUS router achter Telenet HGW


@yorickpeeren  schreef:

Hoi, ik ben vanmorgen naar de telenet winkel geweest om een cv8560E modem. Ik heb die gekregen en geïnstalleerd en die werkt. Ik heb nu enkel het probleem dat ik in mijn telenet geen instellingen kan veranderen aan die modem. 


Zoals @Steven-E schreef: jouw modem is niet goed geprovisioneerd. De snelste oplossing:

  1. Op het etiket op de modem staan drie MAC adressen (HC of CM MAC, MTA MAC, GATEWAY of GW MAC). Neem een foto van het etiket.
  2. Ga terug naar de Telenet winkel, en vraag om je modem correct te provisioneren. Ze moeten namelijk alle 3 deze MAC adressen invoeren. De kans is groot dat ze hier maar 2 MAC adressen hebben ingebracht in hun systeem (op de doos van de CV8560E) staan namelijk maar de eerste twee MAC adressen).

Tegen dat je thuiskomt van de winkel zal het in orde zijn 🤗

yorickpeeren
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Handje vol! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

DDNS client op ASUS router achter Telenet HGW

De modem verschijnt wel in mijn telenet, maar ik krijg niet de mogelijkheid om modem instellingen aan te passen.Schermafbeelding 2021-08-16 163207.jpg

0 Likes