|
25.809
netweters
|
160.008
antwoorden
|
|
21.551
vragen
|
Bij mijn thuisnetwerk zie ik 12 verbonden toestellen staan. Ik zou graag van 2 ervan hebben dat Telenet via dhcp altijd hetzelfde IP adres toekent. Hoe moet ik dat instellen?
Eventueel wat achtergrond: Ik heb op een oude laptop een proxmox draaien, ik heb die een vast IP adres gegeven (192.168.0.10). ik ga ervan uit dat Telenet uit zichzelf niet zo een lage IP gaat uitdelen. Binnen mijn proxmox heb ik 2 lxc containers draaien die via DHCP een IP adres krijgen. Op eentje draait een jellyfin service en op eentje een cloudflare service. Op de cloudflare service heb ik een tunnel gemaakt die iets.mijndomain.be koppelt aan de jellyfin (192.168.0.173). Op die manier kan mijn vader, die ergens anders woont en geen acces heeft tot mijn thuisnetwerk, op zijn TV toch mijn lokale vakantie foto’s en video’s kijken. Maar die dienst gaat omvallen als telenet aan de lxc waar de jellyfin service op draait een ander IP adres gaat toekennen. Ik weet dat ik mijn lxc’s allemaal een fixed ip adres kan geven, maar dit heeft ook nadelen.
De adressen van 192.168.0.2 tot 192.168.0.99 kan je vrij gebruiken. Let wel indien je een wifi-powerline van Telenet hebt, dan gebruikt die doorgaans 192.168.0.52.
Je kan geen vast ipv4 adres toewijzen met de router van Telenet.
Dag @gvg1 , helaas ondersteunen de telenet modem/routers geen DHCP reservaties. Een veel gevraagde feature, en we hebben er bij gelegenheden al naar gevraagd, maar het schijnt geen prioriteit te hebben.
De uitgebreide / aternatieve oplossingen (naast gewoon een IP adres toewijzen op het apparaat / de container zelf) zijn:
@gvg1 Kan je geen P2P VPN (bijvoorbeeld Openvpn) opzetten tussen het huis van je vader en dat van jou ? Je gebruikt dan een Dyndns service op beide locatie zodat je dynamische dns verwijst naar je ip adres van je gateway. Als het ip adres dan veranderde zal je nog altijd connectie hebben via de Dyndns service.
Cloudflare heeft deze dienst ook https://developers.cloudflare.com/dns/manage-dns-records/how-to/managing-dynamic-ip-addresses/
Ik weet niet of jullie beide een Synology nas in huis hebben ? Daar kan je gemakkelijk een P2P VPN mee opzetten tussen de 2 nas devices.
Ik gebruik dit voor mijn dagelijke backup en Sync van mijn data.
Je kan dergelijk opstelling ook doen met Proxmox
@gvg1 schreef:Ik weet dat ik mijn lxc’s allemaal een fixed ip adres kan geven, maar dit heeft ook nadelen.
De voordelen tegen de nadelen overwegen?
Jouw interne devices (apparaten, containers, ...) een fixed IP geven (onder 192.168.0.100) is de enige vlugge oplossing (tenzij je de technische ingrepen van vorige posters wilt overwegen) ...
In dit verband: kan het kwaad om zowel een vast IP toe te wijzen aan het device als hetzelfde IP toe te wijzen aan dat device via de router (mac binding)?
Niet echt een reden, gewoon ter info. En ook omdat mijn router, achter een CV8560E, dit ondersteunt.
Bedankt!
@Emile51 schreef:In dit verband: kan het kwaad om zowel een vast IP toe te wijzen aan het device als hetzelfde IP toe te wijzen aan dat device via de router (mac binding)?
Kwaad kan het misschien niet, maar het is niet "netjes":
Dank voor jullie antwoorden. Ik ga voor nu toch werken met een fixed IP adressen en later (als ik unifi camera’s ga hangen rond mijn woning), ga ik wellicht over naar het Ubiquiti ecosysteem en dan ga ik waarschijnlijk voor de bridged oplossing. Echte VPN wil ik bewust niet want ik wil dat het overal werkt, ook op devices waar je geen VPN op kunt installeren (bijvoorbeeld op de Chromecast die ik meeneem op vakantie). De DDNS oplossing heb ik ook vluchtig bekeken, dat parkeer ik voorlopig als noodoplossing. De synology NAS oplossing (voor P2P VPN) daar ga ik niet voor omdat het leuker (en veel goedkoper) een NAS zelf te bouwen op basis van oude afgedankte PC’s (die proxmox vlotjes kunnen draaien), maar ik wist niet dat je daar ook makkelijke een soort VPN tunnel mee kunt bouwen. Dat is erg interessant!
PS: ik wilde in het algemeen antwoorden, niet naar de toevallig laatste in de rij, maar het lijkt erop dat ik dit bericht niet meer kan wissen
@gvg1 als uw gateway in je netwerk vpn heeft zullen alle toestellen die erachter hangen ook via VPN gaan. Dus ook je chromecast. Bij de laatste nieuwe chromecast kan je ook lokaal een vpn installeren op het toestel zelf . Openvpn bijvoorbeeld.
ah, dat wist ik niet, dat is een extra + voor VPN, maar desalniettemin blijf ik bij mijn cloudflare oplossing die ik nog steeds handiger en universeler vind (als je reeds een domain naam hebt)