24753
netweters
|
152365
antwoorden
|
20696
vragen
|
Ons thuisnetwerk bestaat uit de E-router (CV8560E) in bridging naar een Asus Gt-Ax11000 pro (Ipv4) as hoofd router.
Sinds kort werkt Disney+ (via browser en Disney app, dus niet Disney+ via Telenet zelf) niet meer op ons thuisnetwerk, niet via wifi noch via de kabel, alle andere streaming diensten, internet, ....werken zonder problemen.
De Asus heeft reeds sinds juni de laatste firmware en sindsdien zijn daar geen wijzigingen meer op toegepast, toch werkt Disney+ ineens 3 weken terug niet meer.
Ik heb reeds de Asus naar fabrieksinstellingen gezet, vorige firmwares getest maar niets helpt.
Telenet zegt dat dit aan de Asus router ligt, maar daar geloof ik weinig van.
Als ik de laptop rechtstreeks op de E-router aansluit, werkt Disney+ wel.
Voor de lol had ik dan de bridging op de e-router afgezet, en rara dan werkt Disney+ ook via de Asus ..., Hoe kan dit?
Als Disney+ wel rechtstreeks op de modem werkt hebben ze waarschijnlijk wel een punt bij Telenet, dat er toch een link naar je eigen router is, op 1 of andere manier.
Als je die modem in bridged zet, dan gaat die, alleszins voor IPv4, de traffic door je modem sturen, dus zou je als expected behavior toch verwachten dat alles zelfde werkt recht in modem vs in je router. Voor IPv6, wat zeker ook supported is op Disney+, is het een routed verhaal.
Dus eerste vraag die ik zou stellen: is de bridging ok, dus krijgt je router een publiek IP adres, of scheelt er daar iets en krijgt je router een prive IP adres ?
Overigens, als je bridging uitzet op je modem, en je router nog steeds gebruikt, kan het ook nog steeds perfect werken, weliswaar enkel over ipv4, maar dan met dubbele NAT. Welk ipv4 subnet gebruik je op je asus ? zit er nog iets anders tussen van switches etc ?
Misschien als additionele vraag: werkt niet achter je router, wat is dan de boodschap die je krijgt dat het niet werkt ? En kan je wel gewoon andere dingen op internet doen, youtube of whatever ?
IPv6 probleem?
IPv6 zou kunnen, hoewel ik zou denken dat die apps met beide om moeten kunnen, in dat geval: even de modem eens rebooten misschien ?
Na de modem reboot zowiezo ook de Asus rebooten.
Maar gezien het wel werkt direct in de modem lijkt dat eerder onwaarschijnlijk, tenzij bvb die Asus wel een IPv6 adress levert aan de host, maar bvb geen route, en dus eigenlijk geen conn heeft over ipv6, maar het misschien wel "denkt". Zou dan wijzen op een "minder-efficiente" implementatie, alles kan zeker...
@dwadj IPV6 kan uitgezet worden op de ASUS router, zet dat eens uit en probeer opnieuw, als het dan lukt ligt het aan de IPV6, ook staat er een overeenkomst op die ASUS routers (heb zelf 1) als je dat hebt aan staan worden bepaalde opties ook tegen gewerkt soms, zoals snelheid,
overzenkomsten staan bij mij ook uit met ASUS op het apparaat.
Als ASUS zegt dat IPv6 enabling dingen tegengaat, zoals bvb snelheid, zou ik vooral die ASUS buitenkieperen :-).
Na 25+jaar protocol zou het toch mogen werken lijkt me... Google/Youtube access gebruikt het al vele jaren, en met succes en meer dan 50% vd traffic
@dwadj Kijk zeker eens na of je WAN poort een extern ip adres heeft en dus geen 192.168.x.x. adres.
indien dit niet het geval is werkt de bridging niet en zal je dus een dubbele natting hebben. Net zoals je 2 routers achter elkaar zou zetten.
Volgens Disney+ heeft de app wel problemen met IPV6 : https://help.disneyplus.com/nl-NL/article/disneyplus-streaming-issues
Je zou kunnen overwegen om IPv6 uit te schakelen en te controleren of het probleem zich dan oplost.
Beste,
Zoals reeds aangegeven staat Ipv6 af op de Asus router.
In bridging krijg deze inderdaad een publieke Ipv4 van de E-router ttz 82. en zeker geen 192.168....
Alles werkt perfect, streaming, netfix, gamen, access naar NAS... enkel Disney+ niet
Als ik dus de bridging disable dan heb ik inderdaad dubbele NAT maar dan werkt Disney+ wel.
De foutboodschap die er komt is tijdens het inloggen, An unexpected error occurred, please try again later....
In de onderliggende requests zie ik een http 403 error
De gasten van Disney vinden niet direct de oplossing, bij telenet zeggen ze dat het een probleem is met de Asus router...
Maar het werkte wel allemaal 1 jaar perfect maar sinds 3 weken ineens niet meer, toch is er niets aan de Asus noch qua config, noch qua firmware gewijzigd
Die opties hebben betrekking op AiProtect en Qos...
Qos verdeelt de packets en inderdaad dat kan de snelheid bij oudere types wat omlaag halen. bvb op je giga speed haal je dan nog maar 600 Mbps ipv 950 Mbps.
Maar op zich met deze snelheid moet je geen Qos opzetten...
Nu dit probleem is er niet op de GT-ax11000 PRO gezien die een veel snellere processor heeft...
Wel als je een VPN op de router laat draaien zou dit de snelheid wat naar beneden kunnen trekken bij bvb WireGuard VPN
of omhoog 😄
wat zegt de disney plus na installeren van een vpn met de asus achter de bridge?
kan je altijd eens uitproberen, is wel geen verklaring maar mogelijk alwel al een oplossing langs die omweg
Ondertussen was het probleem met Disney+ opgelost.
Wat had ik gedaan.
Een andere router (ook een Asus) aan de E-router gehangen en dan bridge mode op deze geregistreerd (via Mac adres) , nu werkt Disney+ ineens weer.
Terug de Asus GT-AX11000 pro geplaatst en deze terug als bridge op de E-router gezet (via Mac adres), Disney+ werkt nog steeds... en er is dus niets aan deze router gewijzigd enkel terug geplaatst en opgestart !!!
Ondertussen was er een nieuwe firmware van de Asus router, deze ook geïnstalleerd en Disney+ werkt nog steeds.
Ook na meerdere keren herstart van de Asus en de E-router, geen probleem met Disney+ voor ongeveer een maand.
Echter sinds vorige week weer geen Disney+.
Zelfde probleem als voorheen.
Zou het kunnen dat de E-router om de x-aantal tijd een nieuw extern ip adres geeft aan de Asus en dat problemen ergens onderliggend geeft in die Bridgemodes?
Heb ook de E-router al ge-reset, maar probleem blijft.
Na reset blijft ook het extern ip adres van de Asus hetzelfde en geen oplossing voor Disney+
Is er een mogelijkheid dat de E-router een nieuw extern ip adres aan de Asus geeft?
ik heb nog een modem only , als ik deze 12 uur of meer van de stroom haal krijg ik erna meestal wel nieuwe externe ip adressen, maar ik weet niet hoe het bij de jouwe is. je kan mogelijk ook uw asus een ander wan- mac adres geven (mac address clone) in zijn settings en dit invullen in de telenet bridging dat zou dan sneller kunnen zijn, en mogelijk zelfs instant resulteren in een nieuw extern ip
Inderdaad, Wan Mac Clone en dan krijgt de Asus inderdaad een lokaal ip van de E-router...
Even de bridging naar nieuwe mac gezet resulteert inderdaad in een instant nieuw extern Ip adres.
En rara Disney+ werkt weer...
Zet ik de bridging terug op de oude originele mac van de Asus router, krijgt ie weer van de E-router het vorige externe ip adres met als gevolg dat Disney+ niet meer werkt.
Lijkt mij toch één of ander issue te zijn met diene bridging functie op de E-router ?
@dwadj schreef:Lijkt mij toch één of ander issue te zijn met diene bridging functie op de E-router ?
Eerst en vooral: jouw toestel in bridge krijgt geen IP adres van de E-router, maar van de Telenet DHCP server!
De "bridge" (MAC passtrough) zorgt ervoor dat jouw toestel (wat IPv4 betreft) rechtsreeks met Telenet communiceert, dwars doorheen de E-router (vandaar de naam "passtrough"). De E-router komt hier niet tussen.
@dwadj schreef:Inderdaad, Wan Mac Clone en dan krijgt de Asus inderdaad een lokaal ip van de E-router...
Even de bridging naar nieuwe mac gezet resulteert inderdaad in een instant nieuw extern Ip adres.
Dat is de normale werking van een DHCP server.
@dwadj schreef:En rara Disney+ werkt weer...
Zet ik de bridging terug op de oude originele mac van de Asus router, krijgt ie weer van de E-router het vorige externe ip adres met als gevolg dat Disney+ niet meer werkt.
Dit lijkt mij een IP block vanuit Disney+ , meestal wordt dit veroorzaakt door een te groot aantal mislukte logins.
Kan het zijn dat er in jouw netwerk ergens een toestel aangesloten is (vb GSM, Tablet) waarop de Disney+ App geïnstalleerd is, maar met een verkeerde login (verkeerde username of verkeerd paswoord)?
Misschien de Disney+ App eens verwijderen van elk toestel waarop je Disney+ niet gebruikt ...