Beantwoorden
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Je kan bridging nu instellen via My Telenet. 

 

Succes!

486 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@Joshi  schreef:

Beste Steven-E,

 

Vele manen geleden schreef je ergens in deze thread dat je een Palo Alto firewall gebruikt. Ik heb er ook eentje staan (PA-220) en wil/moet nu mijn huidige Telenet modem (Compal CV6181E) gaan vervangen. Blijkbaar heeft Telenet geen "echte" modems meer in het gamma, en zijn het allemaal - al dan niet bridgeable - routers. Hopelijk is er nog ergens een Compal CV8560E of ander bridgeable model op de kop te tikken, want ik heb echt een public IP op de PA nodig.

Ik vroeg me verder af of je ook digiboxen of digicorders in huis hebt, en of je die direct op de Telenet modem/router hebt aangesloten, of op een L2 (VLAN ) interface je PA. Ik heb tot nu toe een L2 interface gemaakt met 3 poorten op de PA waar ik mijn uplink, mijn Digicorder en mijn Digibox heb aanhangen. Works like a charm! Maar ik heb nougatbollen ervaring met die docsis 3.1 toestellen van Telenet, dus ik ben wel wat bezorgd. Tip and tricks welcome!

 


@Joshi ik heb ook een PA-220, in klassieke Layer3 mode.

de CV8560E is een heel recent model, dus die ga je zeker kunnen vinden (wel niet altijd op voorraad in de Telenet winkels).  Maar die modem heb ik ook en mijn Palo Alto ontvangt een publiek adres.

 

Verder heb ik een VLAN tussen de Telenet HGW en de Palo Alto  (een vlan op een switch, niet op de Palo Alto). Daar hangen de TV boxen op (en vroeger de digicorders).

 


Wat is de reden dat je Layer2 interfaces op je firewall gebruikt?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Joshi
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Wat moet je anders met 8 poorten op je PA220? 🙂 Vroeger had ik een PA200, die had maar 4 poorten, en die waren rap "op" natuurlijk, waardoor je je VLANs op een switch moest voorzien. Nu heb ik op mijn PA220 drie L2-VLAN-interfaces gemaakt met respectievelijk 4 poorten in "Untrust", 2 poorten in "Trust" en 2 poorten in "Guest". De "Trust" en "Guest" VLANS zijn doorgetrokken naar mijn switches, voor "Untrust" kom ik toe met de poorten op de PA220.

Anyway, op naar de Telenet-winkel voor een CV8560E. Laat de gigabits maar komen! 8-)

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@Joshi  schreef:

Wat moet je anders met 8 poorten op je PA220? 🙂 Vroeger had ik een PA200, die had maar 4 poorten, en die waren rap "op" natuurlijk, waardoor je je VLANs op een switch moest voorzien. Nu heb ik op mijn PA220 drie L2-VLAN-interfaces gemaakt met respectievelijk 4 poorten in "Untrust", 2 poorten in "Trust" en 2 poorten in "Guest". De "Trust" en "Guest" VLANS zijn doorgetrokken naar mijn switches, voor "Untrust" kom ik toe met de poorten op de PA220.

Anyway, op naar de Telenet-winkel voor een CV8560E. Laat de gigabits maar komen! 8-)


Ok.  Moest je ooit training nodig hebben van Palo Alto, je weet me wel te vinden. 🙂


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kccoyote
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@Suzy ondertussen is het meer dan een maand geleden dat je dit postte:



Ben eens gaan kijken en merk dat het onderzoek naar het probleem (IPV6 connectie niet ok) bij Telenet werd afgesloten op 20/04. Jullie ervaren op dit moment dus nog steeds problemen? Ik heb jullie posts gebundeld en intern doorgestuurd. Hopelijk kan ik jullie volgende week wat verduidelijking geven! 


Heb je al iets teruggehoord?


ipv6 werkt nog steeds niet, buiten bij 1 persoon met een Fritzbox... 

Situatie is nog steeds hetzelfde: 'solicit' paketjes worden verstuurd, maar geen 'advertise' respons terug.

Ik zou trouwens verwachten dat dit op zich niets met de bridge modus te maken heeft en elk apparaat dat aangesloten is op de modem een /60-prefix zou moeten kunnen aanvragen, aangezien dit gewoon een subnet is van de /56-prefix die de modem krijgt (en ook als dusdanig uitgelegd staat voor een ander apparaat van jullie, de CH7465LG-TN: op https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/ipv6-bij-telenet-technische-uitleg)


Verder vind ik wat je doet super, maar ik vind het hemeltergend dat we op een publiek forum aangewezen zijn voor dit soort dingen. Is er nu echt nergens waar dit probleem kunnen escaleren als business klant?

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@kccoyote ik vind het hemeltergend dat we op een publiek forum aangewezen zijn voor dit soort dingen. Is er nu echt nergens waar dit probleem kunnen escaleren als business klant?

 

Vraag als business klant dat ze je door verbinden naar de technische dienst.

0 Likes
pAk0
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Zoals @Snarie reeds vermeld in zijn laatste antwoord op mijn vraag, van enkele dagen geleden:

bij de instellingen rond ipv6 PD moet je een prefix length van /60 instellen en dan zal het werken.
kan je dat niet dan moet je wachten tot Telenet een prefix length van /56 geeft.

heeft niets te maken met merk van router maar met de mogelijkheden ervan, ikzelf heb een ubiquity,
die het ook kan.

grtn

0 Likes
kccoyote
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@pAk0  dus bij jou werkt het ook? Welk model van ubnt?

 

Ik gebruik routeros op een mikrotik, waar je een prefix hint kunt invoeren. Werkt niet. 

Heb ook al pfsense geprobeerd. Werkt ook niet.

(Op een modem-only werkte dit zonder problemen)

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief


@kccoyote  schreef:

@pAk0  dus bij jou werkt het ook? Welk model van ubnt?

 

Ik gebruik routeros op een mikrotik, waar je een prefix hint kunt invoeren. Werkt niet. 

Heb ook al pfsense geprobeerd. Werkt ook niet.

(Op een modem-only werkte dit zonder problemen)


Het ligt dus echt aan je configuratie en de /60 prefix hoor.

Hier een post eerder in deze tread waar iemand het aan de praat heeft op een pfsense.

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de CV8560e verder zetten op onderstaande link.

Ik heb daar de meest interessante posts uit het verleden proberen samen te vatten, want het wordt hier veel te ononverzichtelijk. De titel van deze tread dekt ook de lading niet 😉

 

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router-met-MAC-Passt...


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
cooltonic
Professional Weetjesweter
Berichten: 29
On a roll... Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Hoe zet je de Telenet Modem (CH7465CE) in Bridge mode en dus wil ik de router functie uitschakelen want wil graag mijn eigen router gebruiken die groter bereik heeft. Kan in de instellingen niets vinden om deze in Bridge mode te zetten.

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@cooltonic  jou modem is daar niet geschikt voor. Je hebt de modem Docsis 3.1 E-router nodig omdat te kunnen doen ( CV8560E )

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
cooltonic
Professional Weetjesweter
Berichten: 29
On a roll... Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Dank je Patrick voor de vlugge reaktie. Onvoorstelbaar....kreeg vandaag de nieuwe modem toegestuurd en blijkbaar kan deze nu niet waarom ik er om vroeg.

 

0 Likes
cooltonic
Professional Weetjesweter
Berichten: 29
On a roll... Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

Telenet wil mij daarvoor 85 euro laten betalen voor het omwisselen naar een andere modem die wel bridgen aankan. Ongelooflijk dat ze voor een omruil ook al geld willen!!!

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@cooltonic  die 85 euro is betalend ja als er een technieker komt. Als je de modem omruilt in een Telenet center en je installeert deze zelf heb je die kosten uitgespaard. Bel wel eerst met het Telenet center om te vragen of die modems op voorraad zijn want anders ga je voor niks daar heen. Zodra er eentje op voorraad is laat die aan de kant leggen en haal je die op. Neem je oude modem mee onder je arm en je bent vertrokken. Installeren thuis , op 5 minuten gedaan , kabeltjes erin wat je wil gebruiken van toestellen en je hebt internet. Let wel op de functies van de modem die je kan beheren in 'mijn Telenet' zijn wel de dag erop beschikbaar omdat je installatie proces dan nog doorloopt. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Docsis 3.1 E-router (CV8560E): bridging actief

@patrick37 en @cooltonic 

 

Opgelet, indien je een nieuwe modem vraagt wanneer je huidige de snelheid kan leveren die je nu hebt is die wissel inderdaad ook steeds betalend. Dat je hem zelf gaat halen doet niet terzake.

 

In de praktijk is dat dus meestal enkel kosteloos wanneer je de giga boost optie neemt en je momenteel een iets oudere HGW hebt. Kan je huidige HGW de 1GB aan, dan is een switch naar de E-router dus wel degelijk betalend.

 

In den beginne was dat € 45 of € 50, wil er vanaf zijn, maar ik meen mij te herinneren dat ze dat gingen opslagen. kan dus inderdaad € 85 zijn intussen. En dat is dus zonder technieker die langskomt, dat is puur een kost voor de wissel.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.