Beantwoorden
RafIstToll
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Docsys 3.0 Modem: toegang tot alle instellingen krijgen

Ik ben begonnen met een openHAB domoticaproject met een server die draait op een Raspberry Pi 4 (RPi). Ik begin hierbij redelijk van 0, maar met de voorhanden documentatie en soms wat hulp heb ik er goede moed op. 

Een van de vereisten is dat ik ervoor moet zorgen dat de DHCP van de router steeds hetzelfde IP adres toekent aan de Raspberry.

"A working DHCP server is a mandatory prerequisite to openHABian's networking setup. We recommend you configure your DHCP server to always assign the same IP based based on your RPi's MAC address. That'll effectively get you a fixed IP address."

Ik krijg echter geen toegang met mijn windows PC tot de DHCP instellingen van mijn Docsys3.0 modem (niet toegankelijk via de MijnTelenet instellingen).

Wanneer ik http://192.168.1.1 opgeef in de URL balk krijg ik : THIS SITE CAN'T BE REACHED

192.168.1.1 took too long to respond.

Trouwens, ik vind ook nergens een gedetailleerde handleiding van deze cbn Docsys 3.0 CH7465CE modem.

Alvast bedankt

0 Likes
16 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5305
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Docsys 3.0 Modem: toegang tot alle instellingen krijgen

@RafIstTollZal niet lukken, je zal het in je raspberry pi moeten instellen dat je een vast ip wilt gebruiken, 

of als je een eigen router hebt staan een andere modem E versie zonder WiFi aanvragen zodat je uw router kan gebruiken voor alle instellingen en de bridge functie activeren in de Telenet modem.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5864
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Docsys 3.0 Modem: toegang tot alle instellingen krijgen

@RafIstToll 

je kan idd niet zo via een IP url naar je modem gaan die instellingen zijn enkel en alleen maar toegankelijk via 'mijn Telenet'. Dus je zal moeten inloggen via 'mijn Telenet' en daar kan je er dan aan als dat niet gaat welke foutmelding krijg je dan ? Want als ik hier zelf er heen ga werkt het wel dus er is niet ergens een algemeen probleem. Of probeer het eens via een andere browser dat kan ook nog wel eens helpen. Heb zelf al ervaren als ik via Google Chrome ga op een windows pc merk ik wel wat  problemen maar via de Macbook via safari geen probleem. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
RafIstToll
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Docsys 3.0 Modem: toegang tot alle instellingen krijgen

@Master-Magic Dank voor je snelle reactie. Om het goed te begrijpen: alzs je zegt: "dat zal niet lukken", bedoel je dan toegang krijgen tot de instellingen van de modem?

Alvaést bedankt

0 Likes
RafIstToll
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Docsys 3.0 Modem: toegang tot alle instellingen krijgen

@patrick37 Ook bedankt voor jouw reactie. Ik ben al gaan kijken op de instellingen via Mijn Telenet, inclusief de geavanceerde instellingen, maar de DHCP instellingen zijn daar niet bij.

Op https://www.upc.ch/pdf/support/en/manuals/internet/connectbox/connect-box-manual.pdf vond ik de handleiding van de handleiding van de CH7465LG (niet exact dezelfde, mijn modem is een CH7465CE), maar daar is die mogelijkheid wel geboden. In het deel over DHCP vind ik

RafIstToll_0-1643738581639.png

RafIstToll_1-1643738624759.png

Mij lijkt dit wat ik zoek.... maar is niet te vinden via Mijn Telenet 😞

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5864
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Docsys 3.0 Modem: toegang tot alle instellingen krijgen

@RafIstToll 

Klopt je DHCP is niet aan te passen via 'mijn Telenet'. Zoals ik begreep kon je helemaal niet aan je instellingen maar dat gaat dus wel enkel je DHCP ga je er niet in terug vinden. Telenet laat het dus niet toe om dit aan te passen. Als ik het goed voor heb heb je nog een Modem Only ? 

 

Je hebt er MAC adressen instaan in je afbeelding en IP adressen dus je afbeelding kan niet goedgekeurd worden om die reden ga daarom ook je afbeelding moeten afkeuren. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Docsys 3.0 Modem: toegang tot alle instellingen krijgen

@RafIstToll 

Het antwoord is hierboven al gegeven.

Telenet heeft de rechtstreekse toegang tot de modem geblokkeerd. Via "Mijn Telenet" heb je toegang tot een beperkt aantal instellingen.

Wat jij wilt kan alleen met een eigen router...

 

@patrick37 

Hij heeft een CH7465LG HGW.

Bij een model-only kan je niets instellen 😀

RafIstToll
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Docsys 3.0 Modem: toegang tot alle instellingen krijgen

Dank aan allen. Mijn modem is de CH7465CE Wireless Voice Gateway. Ik veronderstel dat hierin ook een router gedeelte is, maar versta dus dat ik niet bij de instellingen kan.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Docsys 3.0 Modem: toegang tot alle instellingen krijgen

Je raspberry een IP adres geven in de range 192.168.0.10 tot 192..168.0.99. Zoek maar eens op hoe je dit doet in een Raspberry. Je kan dit zowel voor het bekabelde of voor het wifi gedeelte doen. 2 verschillende IP adressen natuurlijk. Eerste vereiste om met Raspberry te werken is een beetje netwerk kennis. Subnetmask 255.255.255.0. Gateway 192.168.0.1. Dat is ook de reden dat je nooit aan een client in deze subnetmask een IP adres mag geven eindigend op 1 of 254.

En dan is die perfect aanspreekbaar van buitenaf mits de nodige portforwardings.  Ik heb dit al diksijls aan de praat gekregen gewoon op de modem van Telenet. Ik weet niet of je uit de buurt bent van Oudenaarde maar daar hebben ze leuke cursussen lopen ivm Raspberry.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5864
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Docsys 3.0 Modem: toegang tot alle instellingen krijgen

@RafIstToll 

Als je eens kan inloggen via 'mijn Telenet' dan zie je op de begin pagina van 'je thuisnetwerk' de juiste modem staan. Kijk daar eens heen wat er staat. 

 

Schermafbeelding 2022-02-01 om 20.15.28.png

 Dit is wat er bij mij staat dus je zou ook iets kunnen zien staan , natuurlijk wel met de juiste modem. Uit privacy is de nodige info weg geveegd. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
RafIstToll
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Docsys 3.0 Modem: toegang tot alle instellingen krijgen

@igvfer Ik heb intussen de openHAB server kunnen installeren en aan de praat gekregen. Aanspreekbaar vanop mijn PC. Zonder iets aan modem/router te doen. Hopelijk lukt het ook een volgende keer, en geeft de router geen ander IP adres. Volgens de openHAB documentatie gebruik je best geen statisch IP adres : "Note it is NOT supported to setup openHABian with a static IP address as described in the Raspberry Pi OS documentation as that can interfere with openHABian functionality."

 

Ik woon in het Leuvense. Jammer voor de lessen.

 

@patrick37 Dit is mijn modem

 

RafIstToll_0-1643750187596.png

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Docsys 3.0 Modem: toegang tot alle instellingen krijgen

Probleem is toch duidelijk:

  • TS heeft een Docsis 3.0 HGW CH7465LG (op zijn modem staat CH7465CE).
  • Via "Mijn Telenet" kan de DHCP server geen vaste IP adressen uitgeven aan de RPI.
  • De openHABian server op zijn RPI vereist een dynamisch IP, dus zelf een vast IP geven in de netwerkinstellingen van zijn RPI wordt niet ondersteund.
  • Alles werkt ... tot de Telenet modem het IP wijzigt van zijn RPI ☹️.

Oplossing:

  • een eigen router is hier de enige oplossing.

Eigenlijk is het te zot voor woorden dat Telenet een basisfunctionaliteit van de router blokkeert (toekennen van vaste adressen volgens MAC is toch een DHCP basisfunctionaliteit) 🤔.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Docsys 3.0 Modem: toegang tot alle instellingen krijgen


@patrick37  schreef:

Je hebt er MAC adressen instaan in je afbeelding en IP adressen dus je afbeelding kan niet goedgekeurd worden om die reden ga daarom ook je afbeelding moeten afkeuren. 


@Suzy 

Kan deze ridicule "privacy regel" niet herbekeken of wat versoepeld worden?

De TS heeft hier 2 afbeeldingen gekopieerd uit de handleiding van de modem die gewoon op het internet te vinden is (en waarvan hij de bron vermeldt in zijn post).

Dit zijn totaal irrelevante en/of fictieve IP en Mac adressen. Geen reden voor het afkeuren van dergelijke afbeeldingen 😞.

Het verwijderen van dergelijke afbeeldingen

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5864
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Docsys 3.0 Modem: toegang tot alle instellingen krijgen

@flip1953 

Bron kan erbij staan maar is niet gezegd of dit fictieve of geen fictie adressen zijn. Niemand is in staat dit te controleren dus zekere voor het onzekere en dus afkeuren de afbeelding. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Docsys 3.0 Modem: toegang tot alle instellingen krijgen

Volledig akkoord, het zou geen overbodige luxe zijn als Telenet eindelijk eens "DHCP reservaties" ging ondersteunen. Er is vaak vraag naar, en het is toch min of meer een basisfunctie van iedere router, dus waarom niet de HGW's?

 

Volgens verschillende sites die ik gevonden heb is het overigens perfect mogelijk de rpi een vast IP adres te geven, zelfs in combinatie met openHABian. Kijk bijvoorbeeld even hier. Lijkt me voor nu de eenvoudigste oplossing.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.