Beantwoorden
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1648
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Eigen modem gebruiken.

Ongelofelijk maar waar:

Telenet heeft de deadline gerespecteerd - opgelegd door het BIPT - om de specificaties te publiceren voor de eigen modems:

Eigen modem (telenet.be)

De vele sceptici hier op Netweters, die beweerden dat dit nooit ging gebeuren bij Telenet, hebben dus ongelijk gekregen 😀 .

Dit is de informatie voor modem fabrikanten, die hiermee aan de slag moeten.

Informatie voor de klanten (hoe we onze eigen modem moeten provisioneren) volgt later.

 

 

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Vrije modemkeuze

37 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1689
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Eigen modem gebruiken.

Het is momenteel nog onduidelijk hoe de ondersteuning zal worden uitgevoerd bij Telenet in verband met het gebruik van een eigen modem.

Zal er geen ondersteuning worden geboden voor eigen modems, of zal er een factuur worden gestuurd als er een probleem is met die modem ?

Ben echt wel benieuwd 😉

Misschien daarom dat er een prijsstijging is van 3,5% 😅

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2791
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Eigen modem gebruiken.

Voor je eigen modem sta je zelf in  dit is duidelijk gezegd 

Je krijgt nog altijd een telenet test modem mee

Die moet je gebruiken in geval van een probleem aankoppelen en testen ook een probleem dan ligt het niet aan je eigen modem

Is je eigen modem kapot na 24 uur kan je een nieuwe bestellen of tijdelijk de telenet test modem gebruiken

De lijst begint te groeien gaat goed vooruit

https://corporate.orange.be/nl/consumenteninlichtingen

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_own_device/particulieren/support/internet/internet-thuis...

 

 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5202
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen modem gebruiken.

Wat ik vreemd, of onduidelijk vind: in die specs gaan gegevens die de werking van een router omvatten. Ik dacht het over een eigen modem ging? Een vervanging van de eMTA modems dus ...

De huidige HGW's van Telenet zijn combo-toestellen, dus zowel modem als router. Is het de bedoeling dat de vrije markt eveneens combo-toestellen voorziet? Voor zover ik begrepen had kiest iemand voor een eigen modem (volgens Telenet normen) met daarachter een eigen router die hij vrij kan kiezen, ongeacht welke modem er staat ...

Heb ik het dan allemaal verkeerd begrepen?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1648
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Eigen modem gebruiken.


@StefaanH  schreef:

Is het de bedoeling dat de vrije markt eveneens combo-toestellen voorziet? Voor zover ik begrepen had kiest iemand voor een eigen modem (volgens Telenet normen) met daarachter een eigen router die hij vrij kan kiezen, ongeacht welke modem er staat ...


Het gaat over vrije hardware keuze.

Met andere woorden: de klant mag op het overgangspunt (= NIU) zijn eigen apparatuur gebruiken. Dat kan:

  • een modem-only zijn, met daarachter eigen router of PC.
  • een e-MTA modem zijn (dat is een modem met ingebouwde VoIP telefonie).
  • of een combo-toestel (zoals een FRITZ!Box 6660 Cable - FritzShop).

De provider moet in eerste instantie de specificaties publiceren, waaraan een toestel moet voldoen om te mogen aansluiten op zijn netwerk.

Hiermee gaan de hardware leveranciers aan de slag...

In tweede instantie volgen de de processen die zullen moeten gevolgd worden om de apparatuur te provisioneren, inclusief:

  • de nodige gegevens om telefonie te laten werken (Voip credentials, registrar, etc ..).
  • de nodige technische gegevens om de Telenet decoders of TV boxen ongehinderd te laten werken op je eigen router.
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1200
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

Eigen modem gebruiken.


@StefaanH  schreef:

Wat ik vreemd, of onduidelijk vind: in die specs gaan gegevens die de werking van een router omvatten. Ik dacht het over een eigen modem ging? Een vervanging van de eMTA modems dus ...


Ik denk dat je dan doelt op hoofdstuk 6 van het Wyre-document? Dat hoofdstuk is echter informatief en gaat over toestellen achter de modem (of voor fabrikanten die een gecombineerd toestel willen maken). "IP-addresses for devices behind the cable modem (informative)"

Hetzelfde voor het Telenet-document. Daar staat een stukje over Wi-Fi, maar ook voorafgegaan door "if the device contains Wi-Fi"


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5202
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen modem gebruiken.

@WG94  en @flip1953 

OK, thx voor de duiding. Ik had het zo ruim niet bekeken👍


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5202
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen modem gebruiken.

@flip1953 

Je schreef: 

  • de nodige technische gegevens om de Telenet decoders of TV boxen ongehinderd te laten werken op je eigen router.

Dat is, denk ik, niet nodig. Je kan nu ook al gelijk welke eigen router gebruiken op je Telenet aansluiting, zowel met een e-MTA router als met een HGW. Als de non-Telenet modems of combo-toestellen aan de normen van Telenet voldoen zullen dan automatisch ook eigen routers gebruikt kunnen worden. Allez, dat zegt mijn (hopelijk) gezond verstand toch .... 😋


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2791
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Eigen modem gebruiken.

Dit heb je zeer duidelijk uitgelegd Flip

Sommige mensen hadden een ander beeld  maar gaat over totaal toestel zelf met een back up van  4g of 5g heb je al

Alleen de prijs zal nog afschrikken

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7789
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen modem gebruiken.

Eigenlijk vraag ik mij af wat de gebruiker er aan zal hebben, buiten dat het extra geld kost.

Een eigen router kan al lang en op die modem zelf (of het modem gedeelte van de router) zal je als gebruiker vermoedelijk heel weinig kunnen instellen.

Ik ben er benieuwd naar.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5202
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen modem gebruiken.

@igvfer 

  • Eigenlijk vraag ik mij af wat de gebruiker er aan zal hebben, buiten dat het extra geld kost.

Wel, ik zie als positief punt dat er een alternatief komt voor de eMTA modem (wordt niet meer verdeeld) voor diegenen die graag exclusief met een router van eigen keuze werken. Dit is tegenwoordig niet  (meer) mogelijk, zelfs niet met de E-Router.

Ik ben het ermee eens dat de grote massa ruim voldoende heeft aan de mogelijkheden en de werking van de huidige HGW toestellen. Maar er zijn dus nog andere klanten ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7789
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen modem gebruiken.

Hoe kom je erbij dat dit niet mogelijk is. In bridging modus krijg je een publiek IPadres op je eigen router. Volgens mij wil dat zeggen dat de Telenet HGW in dit geval enkel als modem werkt. Want het enige dat je daar dan nog kunt instellen is welk mac-adres uw router heeft dit om deze te kunnen herkennen. Die HGW behoudt natuurlijk zijn routerfuncties voor een ander netwerk maar dat is geconnecteerd via een ander publiek IPadres.

De vraag zal ook zijn met een eigen modem of je meer dan 1 publiek IPv4 adres gaat kunnen krijgen. En voor IPv6 zal dit ook het geval zijn je zal 1 adres krijgen waar de eerste 60 bits identiek zullen zijn net zoals nu en de bits 61 tot 64 de subnets zullen zijn. Dus 16 subnets. Of anders gezegd max. 16 verschillende Publieke IPv6 adressen.

Of is mijn redenering verkeerd??????



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5202
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen modem gebruiken.

Wat ik bedoelde, @igvfer , is dat een E-Router in MAC Passthrough met daarachter een eigen router toch nog altijd niet hetzelfde qua beheer (en werking) is als een echte modem-only met daarachter een eigen router. Al was het maar dat je de MAC PT moet instellen en beheren via "Mijn Telenet". En dat dat laatste toch al een hele tijd niet meer is wat het ooit was, en dat sedert het verdwijnen van de groenblauwgrijze vakken.

 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7789
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen modem gebruiken.

Dat is inderdaad hun probleem momenteel. Telenet minimaliseert deze problemen. Dat zijn maar een heel klein percentage klachten volgens hen. Ik denk zelfs dat deze problemen de uitrol van een hogere upload in de weg staat.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 273
WOW! Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO!

Eigen modem gebruiken.

zou je dan bij eigen modem het kabel mac ook gewoon kunnen invoeren op mijn telenet? en de sip gegevens voor telefoon meekrijgen? heb nog een oude modem only , en geen vaste lijn, (voorkeur voor dit ding omdat het geen ingebouwde wifi heeft , net zoals de e-router dus )   en hoop alleszinds dat deze nog werkt zolang docsis 3 werkt 

(gebruik sinds ik cloudflare gebruik met hun gratis zero trust maar 2 externe ip's ook maar soms eens eentje meer om eenvouding wat te testen oid) ,

maar toch benieuwd want praktisch wil ik ook mijn digiboxen en corders behouden, dat de deze door deze regel niet eerder uitfaseren ofzo want dit is dan waarschijnlijk zonder permanente compensatie veronderstel ik al doemdenkend 😉