Beantwoorden
pmacours
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Extern IP op je modem

Ik draai een applicatie op een netwerktoestel dat een extern IP adres nodig geeft om te kunnen communiceren. De modem van telenet verdeelt echter enkel internal IP's.

Is er een mogelijkheid om een 2de extern IP te hebben dat direct met het toestel is verbonden?

0 Likes
8 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Extern IP op je modem

@pmacours 

 

Dat kan maar op twee manieren:

  1. je vervangt uw HGW door een modem-only en hangt daar een switch aan. Aan die switch koppel je enerzijds een eigen router voor al uw andere toestellen en anderzijds dat ene toestel dat een publiek IP nodig heeft.
  2. je vervangt uw HGW door de nieuwe E-router van Telenet. Die kan één toestel via MAC passthrough een publiek IP geven op een van zijn 4 UTP poorten. Het MAC adres van dat toestel dien je via "mijn telenet" in te geven.

Indien je verder wil ingaan op / meer uitleg over deze mogelijkheden, laat maar weten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
pmacours
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Extern IP op je modem

Ik had inderdaad eerder een modem only en daar ging dat inderdaad mee.

Tijdens de laatste storing heeft de technische dienst mijn modem vervangen door eentje met een LAN en een external Wifi acces point.

Je vernoemde een E-router. Hoe kom ik erachter welke router hier hangt?

Ik de settings van de router heb ik inderdaad een optie Bridging gezien die filtert op het MAC adres. Is dat het gene dat je bedoelt om een external IP toe te wijzen aan een bepaalde poort?

 

0 Likes
pmacours
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Extern IP op je modem

Ik heb de modem CV8560E met externe WAN poort.

Die staat echter uit.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Extern IP op je modem

@pmacours 

 

Indien je in "mijn telenet" iets ziet staan over "bridging" zit je goed. Of je de E-router hebt weet je snel: die heeft geen WiFi aan boord. Vermits ik lees dat jij een extern WiFi AP hebt wijst het wel in die richting.

 

En inderdaad, in "mijn telenet" moet je het MAC adres ingeven van het toestel dat je een publiek IP wil laten krijgen. Vervolgens maakt het niet uit op welke UTP poort je dat ding aansluit, het zal op basis van zijn MAC adres herkend worden en een publiek adres krijgen.

 

Is dit hetgeen je wenste te weten?

Laat maar iets weten of je het werkend gekregen hebt.

 

Opgelet, de E-router heeft momenteel nog een klein mankementje: in de MAC passthrough mode werkt IPv6 niet zoals het moet. IPv4 is geen probleem. Hopelijk is dat geen probleem voor uw specifiek toestel ...

 

EDIT: ik zie net dat ik uw tussenliggende post gemist heb. Je hebt dus effectief de E-router met MAC-passthrough mogelijkheid.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Extern IP op je modem

@pmacours  je hebt een Docsis 3.1 E-router. Dus je kan hier mee aan de slag. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Extern IP op je modem

@pmacours 

 

Wat die tweede WAN poort betreft, die heeft momenteel inderdaad geen functie. Daar hoef je uw hoofd niet over te breken ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Extern IP op je modem

@pmacours  Mag ik vragen welke applicatie je draait en op welk toestel. Het zou mij ten zeerste verwonderen dat je echt een Publiek IP adres nodig hebt. Vermoedelijk werkt dit ook op bepaalde poorten. Dus laat het eens weten met eventueel een verwijzing naar een handleiding. Hoe meer we weten hoe beter we kunnen helpen. Je moet daarom wel geen privegegevens zoals macadressen en publieke IP's doorgeven.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
pmacours
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Extern IP op je modem

Dat was inderdaad het gene dat ik diende te weten.

Hiermee kan ik aan de slag.

Bedankt