Beantwoorden
FrankyTomaat
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Star Wars Day Handje vol! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Geavanceerde Instelingen niet kunnen opslagen

Hallowkes,

Onlangs heb ik me een beetje verdiept in de nieuwe Telenet Web Interface. Strak en clean. Maar er is mij één ding dat mij hard irriteert.

Je kan in de modem > geavanceerde instellingen > port forwarden.  Niet meer opslagen en zelfs geen regen verwijderen.

 

Ik begrijp dat jullie het willen aanpassen voor 'klaar te zijn voor de toekomst' maar zorg er dan voor dat het werkt.

 

Grts-

Franky Tomaat

54 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7785
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geavanceerde Instelingen niet kunnen opslagen

DMZ uitschakelen doe je inderdaad door die op 192.168.0.0 te zetten. Standaard staat dit zo. UPnP staat standaard ook uit en dat doe je via het schuifknopje. Maar of die instellingen na verandering opgeslagen worden dat is een andere kwestie, dat heeft te maken met de ganse problematiek van die interface.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7785
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geavanceerde Instelingen niet kunnen opslagen

DMZ is er enkel voor inkomend (verkeer die van buitenafkomt) te regelen. Zoals je zelf zegt over die IP telefoons worden die bepaalde poorten opengehouden door de sip server zelf van BINNENUIT.

Vergelijk het met bvb poort 80(HTTP) of 443(HTTPS) die je openzet naar je webseerver of een camera. Dat belet totaal niet dat je nog kan surfen op het web wat tenslotte ook poort 80 en 443 verkeer is en uw browser zet dan meteen de nodige poorten open als je bvb via die site muziek wil streamen of iets anders.

Evenzo met al die apps voor camera's en andere toestanden. Die zorgen er voor dat dat de camera of wat dan ook de nodige poorten blijft openhouden voor de IOT server. Hetgeen je noemt "keep alive paketten".

Dat is hoe ik het ervaar maar blijkbaar niet afhankelijk van hoe de firewall van die router is gemaakt. Want huis, tuin en keukenrouter is geen echte DMZ maar DMZ host. Die inderdaad alles naar het DMZ host IPadres stuurt die anders niet geforward is. En als daar de software in de Telenet router de mist in gaat dan gaat het fout.

Maar het neemt niet weg dat als je bvb poort 80 forward naar een bepaald IPadres, je diezelfde poort niet meer kunt bereiken in je als DMZ ingesteld IPadres.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
HoogstoelK
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Star Wars Day On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Geavanceerde Instelingen niet kunnen opslagen

Hallo allemaal, 

Er zijn omtrent dit onderwerp 3 verschillende kanalen actief en de informatie is verschillend. Kan iemand meer duidelijkheid scheppen aub? 

a) Expertinstellingen mijn telenet bevestigen - De Netweters

b) Geavanceerde instellingen onmogelijk op te slaan? - De Netweters

 

Ik denk dat het probleem dat de knoppen niet actief worden te maken heeft met een verkeerde selectie (bvb. UPnP aan samen met DMZ verschillend van 192.168.0.0). Dat deel heb ik al door. Vraag is nu wat er wel mogelijk zou moeten zijn... 

Bij mij staat UPnP aan; DMZ staat op 192.168.0.0 en nog krijg ik de foutmelding "Oeps... er gaat iets mis. Probeer het later opnieuw" wanneer ik een Portforwarding-regel verwijder (want deze stonden actief). Wat gaat hier fout?

HoogstoelK_0-1681805068590.png

 

HoogstoelK_1-1681805117826.png

Maar... de knoppen zie ik wel 😀

 

HoogstoelK_2-1681805166510.png

 

 

 

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geavanceerde Instelingen niet kunnen opslagen

DMZ kan die veranderen in nul of iets tussen 2 en 255 (beiden inbegrepen). Bij deze wijziging wordt de knop bewaren zichtbaar. Deze aanpassingen worden bij mij aanvaard.

UPnP kan dit veranderen van aan naar uit, bij verandering wordt de knop bewaren zichtbaar. Deze aanpassingen worden bij mij aanvaard.

Ik kan een bestaande ip4 forwardingslijn wissen, bij het wissen wordt de knop bawaren zichtbaat. Deze aanpassing wordt bij mij aanvaard.

Ik kan een nieuwe ip4 forwardingslijn toevoegen. Bij het invoeren van het vierde deel van het lokaal ip-adres wordt de knop bewaren zichtbaar. Deze aanpaasing wordt bij mij aanvaard.

Al deze testen gedaan op pc met Firefox browser versie 112.0 (64-bits).

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7785
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geavanceerde Instelingen niet kunnen opslagen

Bij het toevoegen van een regel krijg ik het laconieke "Oeps er ging iets mis". Firefox 112.0.1 (64bit)



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 537
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij?

Geavanceerde Instelingen niet kunnen opslagen

@igvfer @HoogstoelK 

Bedankt voor de duidelijke feedback. Ik heb deze aan het bestaande dossier aangevuld zodat de technische dienst dit verder kan onderzoeken.

Van zodra we meer informatie hebben, laten we het hier weten.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geavanceerde Instelingen niet kunnen opslagen

Heb je bij externepoort poortnummer spatie koppelteken spatie poortnummer gezet. Als er geen spatie vóór en na het koppelteken staan, dan krijg je een foutmelding. Ik veronderstel ook dat als er meer dan één spatie staat, het niet zal lukken.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7785
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geavanceerde Instelingen niet kunnen opslagen

Ja hoor, exact zoals het moet maar zelfs als dit niet werkt wijst het erop dat de interface niet goed genoeg is. Ik maak zelf ook formulieren op sites waar je moet invullen volgens bepaalde normen en dan krijgt de klant wel feedback van hoe het moet. Trouwens als ze beginpoort en eindpoort in een apart veldje zetten hebben ze dat probleem niet. Interfaces moet je maken voor dummy's niet voor halve nerds.😁



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
HoogstoelK
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Star Wars Day On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Geavanceerde Instelingen niet kunnen opslagen

@janne_man , @igvfer :

Er staan momentteel poortnummers ingevuld, maar de logica is vreemd. Bijvoorbeeld:

(VET is ingevuld): Lokaal IP-adres 192.168.0.247; Externe poort 3478 - 3478; Interne poort: 3478; protocol: BOTH

Als ik onder het veld "Externe Poort" 1 getal plaats (bvb. 3478), krijg ik de foutmelding "Ongeldige externe poort": 

HoogstoelK_0-1681888159324.png

Waarom moet ik bij externe poort twee getallen ingeven met "-" ertussen?

En ik denk niet dat dit het probleem kan zijn, want ik wil alle port-forwarding adressen wissen. Maar als ik dit doe, krijg ik de foutmelding "Oeps...".

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7785
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geavanceerde Instelingen niet kunnen opslagen

Dat van die poortnummers is inderdaad zo maar dat is om wat eenduidigheid te hebben. Ik heb voor mijn camera's mijn HTTP, HTTPS en RTSP poort samen gebracht. Normaal is dat 80, 443 en 554. Als je dit samenbrengt naar bijvoorbeeld poort 9280, 9281, 9282 dan ka je dit netjes in een lijn doen in plaats van 3 afzonderlijke lijnen. Dus in dit geval 9280 - 9282 je interne poorten worden dan automatisch ook 3 opeenvoldende poorten beginnend met 9280.

Is er maar 1 poort die je wil forwarden dat moet je 2 keer dezelfde poort invullen. Tot zover is het logisch. Wat niet logisch is, is dat er geen feedback gegeven wordt over wat je als gebruiker verkeerd doet. Zoals ik al eerder heb gezegd een interface maak je voor dummy's niet voor nerds. Ik maak ook formulieren voor sommige toepassingen bijvoorbeeld dat alleen de Naam mag ingevuld worden zonder spaties, leestekens, afkappingstekens of wat dan ook. De klant krijgt duidelijk een foutmelding dat het enkel kan op die manier. Of een datum dat het in het formaat dd-mm-jjjj moet zijn. Het vraagt meer programmeerwerk maar het is duidelijk.

En andere reden is ook dat je aan portswitching kan doen. Bijvoorbeeld in het geval van 3 camera's die gebruiken allemaal poort 80, als je dat intern niet wil of kunt veranderen kan je voor elke camera een aparte externe poort gebruiken die dan naar de interne poort 80 verwijst. Je kan nu eenmaal eenzelfde poort niet naar 3 verschillende IPadressen sturen. Dat is een beetje zoals eenzelfde brief versturen naar huisnummer 80 maar het kan straat A, B of C zijn. Een beetje moeilijk voor de postbode.

Maar dit allemaal staat los van het feit dat hun interface niet werkt zoals het hoort, toch zeker al niet het opslaan van wijzigingen. En na 3-4 maanden zouden ze dit nu toch al opgelost kunnen hebben. 🤔😕

Ja er zijn nu eenmaal wereldvreemde programmeurs die alles kunnen behalve zich inleven in de gebruiker. Net zoals er ingenieurs zijn die prachtige auto's ontwerpen maar die je half moet afbreken om een defect lampje te vervangen. Of waar je een aparte cursus moet volgen om te weten hoe de auto start en waar je zijn lichten kunt ontsteken. 🤣



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 537
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij?

Geavanceerde Instelingen niet kunnen opslagen

Onze collega's hebben laten weten dat dit issue opgelost zou zijn. Kunnen jullie even controleren of jullie de instellingen nu wel kunnen opslaan?


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7785
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geavanceerde Instelingen niet kunnen opslagen

Bij mij lukt het nog steeds niet om een portforwarding toe te voegen. Steeds dezelfde melding "oeps.... enz. ".

Ook mijn internetverbruik kan ik niet zien.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
HoogstoelK
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Star Wars Day On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Geavanceerde Instelingen niet kunnen opslagen

@Bjarne , @igvfer 

Ik heb UPnP aangezet, DMZ op 192.168.0.0 (dus uit) en alle port-forward regels verwijderd. Ik zag de knop wijzigen. klik en groen licht! 

HoogstoelK_0-1682451401951.png

Echter: wanneer ik dan terugga naar Modem-algemeen en erna toch nog even verifieer, zie ik dat de port-forwarding settings niet zijn bewaard. Dus blijkbaar heeft het "wijzigen" geen effect.

Tweede poging: alle bestaande port-forwarding adressen gewist EN een nieuwe erin geplaatst (je weet nooit). UPnP nog steeds actief; DMZ uitgeschakeld en nieuw forwarding adres ingesteld. Knop wordt zichtbaar, wijzigen en terug groen licht. Dan naar Modem-algemeen en terug naar geavanceerde instellingen en... het nieuwe poort-adres staat erin.

Wissen van een poortadres wordt blijkbaar niet bewaard, maar als je ze wist en er een nieuwe inplaatst, wordt dit wel opgeslaan.

Ter info: ik heb mij nog niet aan de bridged mode gewaagd. Ik zal dit proberen als de port-forwarding problemen achter de rug zijn. Ik denk dat het bijna is opgelost...

 

Even nog ter info: de nieuwe port-forwarding rule die ik heb ingesteld werkt wel degelijk. Nog enkel het verwijderen oplossen en het is - denk ik opgelost. ALs er iemand de bridged mode kan testen denk ik dat we het kunnen sluiten...

 

 

 

 

Suzy
Community Manager
Berichten: 7393
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Geavanceerde Instelingen niet kunnen opslagen

@igvfer kan je zo snel mogelijk via een privébericht aan @Moderator bezorgen wat je nu precies hebt ingesteld, enkele screenshots en wanneer je exact de foutmelding krijgt? Dit is nodig voor het onderzoek, want volgens de collega's zou het in orde moeten zijn en dan moeten we dit kunnen weerleggen met meer informatie. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7393
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Geavanceerde Instelingen niet kunnen opslagen

@HoogstoelK bedankt voor je feedback!

Op het eerste zicht lees ik in je screenshots en feedback dat je instellingen terug kan opslaan ondertussen. Maar ik leid wel uit jouw informatie af dat er nog iets fout loopt met het wissen van de portforwarding-regels. Zoals ik het interpreteert: je kan de portforwarding-regels alleen aanpassen (nieuwe instellen), maar als je ze alleen maar leegmaakt/wist en op opslaan klikt, worden deze wijzigingen niet doorgevoerd, correct?

Als er iemand in deze thread even kan testen of je ondertussen bij de bridging-functionaliteit ook terug wijzigingen kan opslaan, zou dat fijn zijn. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes