Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

Sinds mijn modem only te hebben ingeruild voor de e-router (CV8560E) en bijgevolg mijn eigen router erop in bridging te hebben gezet, kunnen mijn drie Grohe Sense watersensors geen verbinding meer maken met de wifi. (De Grohe Sense Guard daarentegen, die maakt wel nog verbinding, is dus online en bezorgt me nog steeds zijn dagelijkse updates.)

 

Hoewel ik aan de instellingen van mijn eigen router en mesh-systeem niets heb veranderd, heb ik ter controle/uitsluitsel eens mijn oude Airport Extreme in bridging gezet op de e-router. Resultaat: ook nu lukt het niet de Grohe Sense watersensors te verbinden met de wifi. Pf...

 

Maar - begrijpe wie begrijpen kan - wanneer ik mijn TP-Link router/Apple Airport Extreme instel als switch/bridge en die aansluit op het lan-gedeelte van de e-router, dan weten de Grohe Sense watersensors wel verbinding te maken met de wifi.

 

Wat beklaag ik mij zo mijn modem only vaarwel te hebben gewoven 😞

 

Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar Grohe. Zodra ik antwoord heb, laat ik hier zeker iets weten. Niettemin had ik graag jullie expertise, suggesties, ... vernomen.

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Grohe Sense geen connectie na bridging (CV8560E)

Tags (1)
0 Likes
72 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

Dit moet gewoon even goed werken als met je modem-only.

Het is niet helemaal duidelijk hoe je netwerk in elkaar zit.

Welk toestel verzorgt de Wifi, is dat de TP link?  Is je Apple Airport nog in gebruik? Zo ja, hoe is die ingesteld (als access-point of als router)?

 

Welk MAC adres heb je bij Telenet ingesteld bij MAC Bridging?  Dit dient het MAC adres te zijn van de uitgaande interface van je eigen router. Ik vermoed je TP Link.

Nu voor uitgaande internet access maakt dit niet uit.  Je vermijdt hiermee wel dubbele NAT (omdat je eigen router een publiek IP ontvangt), en port forwarding (voor inkomende connecties) wordt eenvoudiger omdat je dit enkel op je eigen router hoeft te doen (zoals met je modem only).

 

Wat soort IPv4 adres heeft je TP link router aan de externe kant? Is dit effectief een publiek adres, of toch een privé adres?

Welke IP range gebruik je op je interne LAN (binnenkant van je eigen router). 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

Hartelijk dank voor je antwoord.

 

Mijn wifi wordt verzorgd door Asus Aimesh (Access Point mode). De TP-Link is de router die in bridging staat op de e-router; het mac adres is dat van het wan gedeelte van de TP-Link.

 

Bridging

Connectie Asus Aimesh netwerk: geen resultaat

Connectie TP-Link 2.4ghz netwerk: geen resultaat

Connectie Apple Airport Extreme 2.4ghz netwerk: geen resultaat 

 

Het wifi gedeelte van de TP-Link staat steeds uitgeschakeld doch ik had het ter uitsluitsel (Aimesh) even geactiveerd. De Airport Extreme had ik van stal gehaald ter tweede uitsluitsel (TP-Link).

0 Likes
Ex-Netweter
 

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

Mijn TP-Link router heeft inderdaad zoals het hoort aan de externe kant een publiek adres. Ip range interne kant is 192.168.2.1 ...

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

Ok. En enkel je watersensors hebben een probleem? 
pc’s, smartphones werken wel?

 

Heb je toevallig Safespot geënabled?

Probeer je eigen router eens een andere DNS server te laten uitdelen via DHCP, bijv 1.1.1.1 (Cloudflare)

 

Ik zie het niet meteen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

Inderdaad, enkel die watersensors. Van de ene dag op de andere, t.t.z. de laatste status update ervan was zondag 17/01.

Alle andere toestellen, waaronder ook enkele andere smart home devices, doen tot op heden prima hun ding.

 

Safespot heb ik niet.

 

Inzake de dns servers, zowel in het wan als het lan gedeelte van de TP-Link heb ik 8.8.8.8 en 8.8.4.4 ingesteld. Toch eens veranderen?

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

@Ex-Netweter je kan misschien eens de handleiding van Grohe doornemen onder de rubriek netwerk vanaf pagina 18: https://cdn.cloud.grohe.com/Literature/Brochures/Sense_user_guide/GROHE_Sense_User_Guide_NL/original/GROHE_Sense_User_Guide_NL.pdf

Succes!

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

Misschien kun je de volgende zaken eens nakijken:

  1. Heeft je eigen router een publiek IPv4 adres op zijn WAN poort ontvangen? Kortom werkt de IP passthrough / "bridging" op de e-router goed?
  2. Andere clients op je 192.168.2.0/24 netwerk hebben wel internet connectiviteit via wifi?
  3. Kun je zien of de sensors een IP adres ontvangen (zou op je eigen router zichtbaar moeten zijn, als die als DHCP server binnen je netwerk optreedt), en kun je ze vanaf je eigen netwerk pingen?

Een modem-only, een e-router in "bridge" mode of een standaard HGW zou eigenlijk geen enkel verschil mogen maken. De wifi verbinding, en het toekennen van een ip adres aan de sensors is een strikt lokale aangelegenheid. Dat zou zelfs zonder Telenet modem moeten werken.

Het is nu niet duidelijk of de sensors ip informatie hebben ontvangen (daarom de lokale ping-test), en zo ja waarom ze dan niet op het internet kunnen geraken.

 

Eerder onwaarschijnlijk, maar als de modem wissel werkelijk het enig is, wat veranderd is:

Ik vraag me af of het probleem eventueel IPv6 gerelateerd kan zijn. Dit werkt namelijk nog niet goed achter de CV8560E. Misschien verdeeld je eigen router private IPv6 adressen aan zijn clients, en proberen deze sensors dit te gebruiken, zonder fallback naar IPv4.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

Ik zou eens nakijken of je op je router toevallig de 2.4ghz band niet hebt afgezet. En indien nee, draait die op dezelfde SSID als de 5ghz band?

 

Ik hou die gescheiden, maar dat is een keuze. Als je de sensors dan op de 2.4ghz wil joinen zal je je telefoon met app best ook wel even op die ssid moeten plaatsen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

@kristofDW

Ik heb zowel de handleiding als de online troubleshooter reeds aandachtig doorlopen.

 

@Arnie

1. Ja

2. Ja

3. Als volgt de log. [...:9B] is de Grohe Sense watersensor, en [...:82] is mijn OnePlus 8 Pro waarop de Grohe Sense app draait.

 

2021-01-22 14:11:28 [5] Httpd: Clear log.
2021-01-22 14:13:54 [5] DHCPD: Recv REQUEST from [...:82]
2021-01-22 14:13:54 [5] DHCPD: Send ACK to 192.168.2.20
2021-01-22 14:15:44 [5] DHCPD: Recv DISCOVER from [...:9B]
2021-01-22 14:15:44 [5] DHCPD: Send OFFER with ip 192.168.2.100
2021-01-22 14:15:44 [5] DHCPD: Recv REQUEST from [...:9B]
2021-01-22 14:15:45 [5] DHCPD: Send ACK to 192.168.2.100

 

Pingen lukt en de Grohe Sense watersensor komt in de lijst van Advanced IP Scanner tevoorschijn. Ook, alvorens deze testen te hebben gestart heb ik voor alle zekerheid de ipv6 functie van mijn eigen router tijdelijk gedeactiveerd.

 

@Steven-E

Zie mijn eerdere bericht, ‎22-01-2021 00:27.

Ik heb aldus geprobeerd door de 2.4ghz band van mijn TP-Link router te activeren en daarna - ter uitsluitsel van de TP-Link router - heb ik mijn oude Apple Airport Extreme van stal gehaald en daarvan de 2.4ghz band geactiveerd.

 

Ik heb ook - zoals je eerder suggereerde - als dns servers 1.1.1.1 en 1.0.0.1 ingesteld; geen resultaat.

0 Likes

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

Enigszins belangrijk ...

 

Deze morgen is een vriend van mij langsgekomen(*). Hij werkt in de IT sector en doceert o.a. GDPR screening/doorlichting.

 

Scenario 1

Hij doet een factory reset van zijn eigen router, scheidt de twee bands en sluit de router aan in bridging op mijn e-router. Publiek ipv4 adres en al de rest: check. Connectie Grohe Sense watersensors? Eilaas, pindakaas.

 

Scenario 2

Hij stelt zijn eigen router in als access point en sluit die aan op het lan gedeelte van mijn e-router. Connectie Grohe Sense watersensors? Yep, het werkt.

 

Zijn bevinding(en): Wanneer er gebruik gemaakt wordt van de bridging functie op de e-router is er iets aan de zijde van Telenet dat ervoor zorgt dat mijn watersensors niet kunnen connecteren/communiceren met de Grohe servers.

 

(*)Coronaproof, welteverstaan

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

Indien je de mogelijkheid hebt zou ik adviseren eens te kijken hoe het verkeer er op het netwerk uitziet, met een sniffer tool zoals tcpdump of wireshark (de laatste is eenvoudiger in gebruik).

Het moeilijkste is meestal een goed connectie-punt te vinden.

Ik heb zelf een managed switch tussen mijn eigen router en de CV8560E en kan ingress & egress van de poort waarop de CV8560E is aangesloten mirroren naar een monitor poort waar ik dan mijn laptop met wireshark aan hang.

Beter nog zou zijn om tussen de AP en je eigen router te sniffen.

 

  • Krijgt de sensor via DHCP de juiste informatie aangeboden zoals GW en DNS-sever?
  • Zie je vanuit de sensor een dns lookup request voor de host waarmee hij communcieren wil?
  • Volgt er een antwoord?

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

@Arnie 

Goh, Arnie. Nu begint het me iets chinees te worden. Spijt me dat ik nu niet meer kan volgen.

 

Misschien is het toch correct te stellen dat er iets fout is aan de zijde van Telenet, niet? Zie mijn voorgaande post, toen mijn vriend hier was deed hij een test met zijn eigen router. De testsetup was louter mijn e-router plus zijn eigen router. Steriel; niets anders werd/was aangesloten.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?


@Ex-Netweter  schreef:

Zijn bevinding(en): Wanneer er gebruik gemaakt wordt van de bridging functie op de e-router is er iets aan de zijde van Telenet dat ervoor zorgt dat mijn watersensors niet kunnen connecteren/communiceren met de Grohe servers.


Het verschil tussen de twee modi is dat in geval van bridge de CV8560E geen NAT doet, maar al het IPv4 verkeer van/voor het ingegeven MAC adres door-bridged (IP passthrough).

In non-bridge mode krijgt je eigen router een IPv4 uit de lokale 192.168.0.x range, en gaat al het verkeer door NAT.

 

Tenzij je zelf veranderingen aanbrengt zal je eigen router in geval van bridge mode een publiek IPv4 adres van Telenet ontvangen, en ook een Telenet default-gateway en DNS server adres.

Je eigen router biedt aan zijn client normaal het IPv4 adres van de eigen LAN interface aan als DNS server, en treed dan op als DNS relay.

 

Het zou interessant zijn te weten naar welke hosts de sensors willen communiceren. Kun je die server vanaf een lokale PC wel bereiken (ping)?

 

Ik vermoed dat er misschien toch iets niet juist ingesteld staat op je eigen router.

Ik zal niet beweren dat er bij Telenet niets fout kan zijn, maar kan nu nog niet echt inschatten wat dat dan zou kunnen zijn.

 

Voor alle duidelijkheid; als je niets aan je TP-link router of AP verandert, maar enkel via mijn.telenet het mac adres bij bridging weghaalt, werkt het dan wel? Om die verandering te forceren moet je even de WAN kabel van je eigen router loskoppelen, en enkele seconden later terug insteken.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

Just thinking out loud, maar kijk eens of er geen probleem is met HIDE NAT op je eigen router voor wat betreft de interne IP's van je watersensors.

Stel dat er hiervoor geen NAT gebeurt, dan gaan die het internet op met een adres uit het 192.168.2.0/24 subnet (ook als bridging correct geactiveerd is bij Telenet), en heb je natuurlijk geen connectiviteit.  Nu de test met die andere router van je vriend maakt deze denkpiste onwaarschijnlijk.

 

En het zou niet mogen uitmaken, maar kijk eens welke IP range is ingesteld voor de LAN achter de E-Router (voor andere toestellen die je rechtstreeks op de E-router zou aansluiten). Die staat standaard op 192.168.0.0/24 (wat goed is).

 

Ik betwijfel toch ten zeerste dat de E-router de oorzaak is. Ik kan geen reden vinden waarom.

Kan je die watersensors herstarten? Eventueel resetten naar factory default en terug instellen?

 

Ik heb in "Mijn Telenet" deze config bij "geavanceerde instellingen".

Misschien moet je daar eens mee spelen.

Screenshot 2021-01-22 at 16.24.13.png

 

Een laatste denkpiste: zou het kunnen dat Grohe je publiek IP adres geblacklist heeft?
Dan zou dit ook het geval moeten zijn voor het publieke IP adres dat de router van je vriend had ontvangen.

 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes