Beantwoorden
StijnVE
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Netjes! En we zijn vertrokken!

Hoe wan IP aanpassen in Mijn Telenet?

Hoi iedereen,

 

ik heb een aantal klanten met een HGW Docsis 3.1 E-router (zonder wifi) die ook een extra fixed IP adres hebben.

De netwerken zelf bestaan uit heel wat Cisco Meraki waar we dus graag bridging willen instellen naar de MX toestel, hun eigen firewall.

 

De bridging werkt perfect, alleen wordt er een ander WAN IP adres toegekend aan de MX dan de correcte fixed IP die in het internet pakket werd toegekend.


In Mijn Telenet kan ik echter nergens de optie vinden om dit recht te trekken? Of kijk ik ergens overheen?

 

 

Groeten,

Stijn

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: Bridgemode en fixed IP adres

0 Likes
6 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe wan IP aanpassen in Mijn Telenet?

Zeker dat je het correcte mac-adres hebt ingevuld in Mijn Telenet? Nl. dat van de externe interface van je Meraki.

Als je nu een publiek IP krijgt zal dit idd wel het geval zijn.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe wan IP aanpassen in Mijn Telenet?

@StijnVE 

Ik zou zeggen: contacteer eens de klantendienst om na te kijken of men daar nog steeds de correcte MAC adressen heeft ingevoerd staan om het fix IP toe te kennen.

 

Het zou me niet verbazen moest bij het provisioneren van de E-router die setting verloren zijn gegaan. En dan kan enkel Telenet daar iets aan doen, dat ga je niet zelf kunnen oplossen....

 

Dit is uiteraard slechts een vermoeden van mij, ik kan er helemaal naast zitten. Maar dit navragen kost niks en als het inderdaad de oorzaak is/was, kan het meteen opgelost worden.

 

Good luck 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe wan IP aanpassen in Mijn Telenet?


@StefaanH  schreef:

Het zou me niet verbazen moest bij het provisioneren van de E-router die setting verloren zijn gegaan. En dan kan enkel Telenet daar iets aan doen, dat ga je niet zelf kunnen oplossen....

Toch wel, los van Bridging moet je het mac-adres hier ook ingeven, in Mijn Telenet.

 

F4E755BB-5D85-410E-BDB1-1D58EB67EC04.png

 

 

https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/alles-over-een-vast-ip-adres

Bij "Hoe instellen en koppelen".


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe wan IP aanpassen in Mijn Telenet?

Behalve het hierboven vermelde voor IPv4, kun je ook je IPv6 vast maken, door via mijn telenet de DUID van je eigen router in te geven.

Zie ook dit artikel: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Router-DUID-IPv6-DHCP-Unique-Identifier/m...

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe wan IP aanpassen in Mijn Telenet?

@Steven-E 

 

Toch zie ik daar een nuance in. Wanneer je een klassieke HGW gebruikt en je koppelt een vast adres aan een toestel via zijn MAC, dan is dat nog steeds beheerbaar door Telenet.

Wanneer je echter een eigen router via bridging aan de E-router hangt is dat transparant voor Telenet. 

Of zie ik dat verkeerd? Ik heb geen van beide (HGW of E-router) en ook geen vast IP adres, ik volg dus puur mijn eigen (voor mij logische) gedachtengang. Als ik mij vergis leer ik graag bij.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe wan IP aanpassen in Mijn Telenet?

Ik heb ook geen vast IP, dus kan het niet testen.

Allezins: bij een CV8560e in combinatie met een vast IP heeft het enkel zin als je het hetzelfde MAC adres ingeeft op beide plaatsen (dus bij Bridging, en de sectie voor vast IP, er effe van uitgaand dat die beiden beschikbaar zijn).
In dit specifiek geval kan Telenet in theorie er voor kiezen om de fixed IP config weg te laten. Ik weet niet of ze dit ook gedaan hebben. Ik vermoed van niet.

 

Kan je bij een klassieke homegateway (met wifi) een vast IP krijgen?  Ik dacht van niet.
Dat zou dus willen zeggen dat dat fixed IP adres aan de buitenkant van de HGW zit, en dus voor inkomende connecties enkel nut heeft in combinatie met portforwarding.

 

Een vast IP configuratie was/is voor business klanten wel gebruikelijk in combinatie met de oude modem-only/EMTA.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes